Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-07-2016, 19:34   #1
KHANSEN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 296
Beer Juli '16 CPH-YYZ, YYZ-SEA & SFO-FRA, FRA-CPH

Dette bliver min første trip report.

Årets sommerferie blev tilfældigvis USA, da vi fandt nogle rigtig billige business billetter. Kun 20000 for 2 personer retur på business til vestkysten var en pris, vi ikke kunne ignorere. Det bliver min første tur med Dreamliner og A380, så glæder mig meget til at prøve disse maskiner.
Der kommer løbende opdateringer på denne tråd. I må alle have en god sommerferie!


Rejseplan:
4. Juli: CPH-Toronto med Air Canada i C. Dreamliner 789
4. Juli: Toronto-Seattle ligeså med Air Canada i C. E 195
19. Juli: SFO-FRA med Lufthansa i C. Airbus 380
19. Juli. FRA-CPH med Lufthansa i C. Airbus 320
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2016, 22:34   #2
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default Re: Juli '16 CPH-YYZ, YYZ-SEA & SFO-FRA, FRA-CPH

Det var en riktig hyggelig pris! Det blir spennende å følge din reise. Hvilke seter har dere valgt hos Air Canada til Toronto?
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2016, 01:45   #3
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Juli '16 CPH-YYZ, YYZ-SEA & SFO-FRA, FRA-CPH

Ser da ut som en riktig hyggelig reise også
Ser fram til rapporteringen.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2016, 20:42   #4
KHANSEN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 296
Default Re: Juli '16 CPH-YYZ, YYZ-SEA & SFO-FRA, FRA-CPH

Rejseanmeldelse:
Endelig kom dagen hvor 16 dages ferie til staterne kunne begynde. Vi har tidligere været i USA, hhv. San Francisco L.A, og Las Vegas, samt New York og Boston, gik denne tur til Seattle, Vancouver og San Francisco. Billetterne blev spontant købt hos United og af en pris på 20.000 kr. var dette et røverkøb..
Rejsen bød på adskillige oplevelser, fra besøg på fly museet i Seattle, Boeing Tur hos Boeing i Seattle, Vancourver og Craeter Lakes.
Første del af rejsen bestod af to Air Canada flyvninger. Det var første gang, jeg prøvede Boeings Dreamliner.

Efter velankomst til CPH med toget gik turen til indtjekning. Selvfølgelig gik systemet ned og det tog noget tid. Dernæst kurs mod SAS lounge.

AC883
CPH-YYZ
12:15. (Forsinket til 13)
B789
C-FNOI.
Pax load på 250.




Dagens individ blev leveret til Air Canada d. 21 December 2015, og er den forlænget version af Dreamlineren. Faktisk er leveringen af B789 til Air Canada gået meget hurtigt, da de har fået leveret op til 13 B789 på blot 9 måneder. En meget hurtig leverance af fly, der gør leverancen til Emirates til en parentes. Air Canada har valgt at indrette deres B789 med 30 i C, 21 i Y+ og 247 i Y. Vi valgte til rejsen sæderne 1G og 1K.



Fra CPH og deres nye afdeling.



Dagens flyvning var opsat fra Gate C33, og der var 250 Pax med flyet. Desværre blev afgangen forsinket på ubestemt tid, da medarbejderne i Ground Handling valgte at nedlægge arbejdet. Da mange af os havde en videreforbindelse fra Toronto var dette meget bekymrende med US Pre Clearance taget i betragtning. En bekymring der senere skulle vise sig at være uden indhold. Heldigvis varede arbejdsnedlæggelsen ikke lang tid, og boarding begyndte raskt ca. 30 min efter normal afgangstid. Vi blev budt velkommen af et par meget unge crew members, lige kommet ud af Crew skolen, og som nævnt kunne være på min alder, 22 år. Det positive med unge ansatte i kabinen er engagement, men det har også en del mangler(mere info senere). Vi fandt vores pladser som var 1G og 1K. Pga. en kaotisk boarding fik jeg ikke taget billede af hele Business kabinen, så billedet under er et præsentationsbillede. Der var ca. 80 % belæg i business.





Stewarden kom hurtig rundt med Pre-drinks men pga. forsinkelsen var der ingen champagne, så startede med Appelsin Juice. Air Canadas business sæde er skråt og man skal bruge lidt tid på at vænne sig til at side skråt. Sædet er 100 % flat bed og har en udmærket komfort. TV skærmen er dog det bedste med stor skærm og god HD kvalitet. Pga. forsinkelsen var der i dag ingen dug på bordet. Ligeledes glemte ”crewet” også at udlevere flights kits, eller hvertfald at informerer om den manglende kit.



Delta til JFK ved siden af.



Vi kom raskt i luften og begyndte kursen mod Toronto med en estimeret flyvetid på 8 timer. Pre-drinks begyndte og jeg gik efter G&T. Nødderne var desværre elendige og næsten uspiselige, selvom de bliver rost til skyerne hos SAJBLUE i hans report https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=138641. Måske er det mig, der er kræsen :P

Jeg fik desværre ikke et billede af Menukortet til dagens flyvning, men det stortset identisk med SAJBLUEs flyvning nogle dage tidligere og har derfor kopiret hans billede





Eneste forskel var forretten som på denne flyvning bestod af Helleflynde(Halibut).

Forretten var ganske god og særdeles friskt. Bemærk at pga. forsinkelsen var der ingen dug på bordet og ikke mig der har bortført den



Valgte bøf til hovedretten. Den havde en udmærket smag, men bestemt ikke pensionist mad da den var meget tør og sej. Tilbehøret var okay, men heller ikke den store gastronomi. Som det også var tilfældet under serveringen af forretten sejlede crewet også her. Der var ingen personaleledelse og hvert crew medlem var meget forvirret. Selve serveringen af desserten var ingen undtagelse. Den glemte crewet simpelthen. Ingen så IS og Belgisk Chokolade som desserten jf. menukortet ellers bød på.



Heldigvis blev serveringen overstået og jeg lagde mig tilrette for at se film. Air Canada har et stærkt udvalg af film og jeg valgte James Bond. Ellers bestod resten af turen af hvile. Sædekomforten er ok, men sædet er meget smalt hvad angår fødderne, ellers kan man som 187 cm høj ligge helt strukket ud.
Vi landede 30 min efter rutetid og taxiede til gate. I Toronto skulle vi i gennem US preclearence og med en forsinkelse fra CPH, kunne det være en udfordring med den videre forbindelse i mente. Eller nej, det var det ikke, da vores flyvning til Seattle var blevet ændret end først antaget. Den forrige afgangstid var kl. 17, da vi bestilte den, var nu 18.55, så vi havde ca. 4 timer i Toronto.
En stor fordel ved at skifte fly i Toronto er US preclearance, hvor man kan bruge ventetiden på at gå i gennem i Immigrationen til USA. Ulempen er selvfølgelig flyforsinkelser, men dem som måtte være i tidspres bliver eskorteret fordi køen og hurtig gennem preclearance. Med US preclearance slipper man for de ofte lange ventetider, der er i amerikanske lufthavne, desuden er der også det faktum at de udstationeret amerikanske betjente ofte er unge og engageret sammenlignet med deres ældre kollegaer, der har tjansen som US border officer i de amerikanske lufthavne.



Afstanden fra den intl terminal til US preclearance er meget kor og ved US preclearance skal man gennem endnu et sikkerhedstjek. Det er derfor meget vigtigt, at de forseglede poser fra Tax Free forbliver uåbnet. Ventetiden var ca. 20 min. Vil sige, at man skal afsætte ca. 40 min fra landing og til afslutning af immigration. Efter immigrationen fandt vi vej til Air Canadas lounge. Meget gennemsnitlig lounge som der ikke kan råbes hurra for.
Næste flyvning var til Seattle og med opsat rutetid til 18:55 med desværre al for sen ankomst i Seattle kl. 21.15, når tidsforskellen tages i mente.



Individet for vores flyvning til Seattle er C-FHKP, en embraer ERJ-190 leveret til Air Canada i 2006.




Flyveren bar præg af at have nogle år på bagen og var meget amerikansk. Vi kom afsted efter tidstabellen og flyet var hel fyldt.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	28350976342_5140ddd37f_z.jpg
Views:	830
Size:	66.8 KB
ID:	40830  

Last edited by KHANSEN; 21-07-2016 at 22:52.
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2016, 21:25   #5
KHANSEN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 296
Default Re: Juli '16 CPH-YYZ, YYZ-SEA & SFO-FRA, FRA-CPH

Pga. tekstbegrænsning hører denne til ovenstående


Man kunne vælge mellem en vegetarisk ret bestående af Pasta og grønsager samt en kyllingret. Mit følge valgte pasta mens jeg gik for kylling. Smagen var god, desværre alt for mæt efter forrige flyvning. Ellers var flyvningen stille og rolig, dog rigtig meget turbulens ved ankomsten til Seattle. Purseren var i modsætning crewet på B789 yderst professionelt, dog med nogle flere års erfaring.
Velankommet i Seattle, godt trætte, fik vi vores baggage hurtigt. I seattle kører der et tog, der bedst kan sammenlignes med noget, der er mellemting mellem en sporvogn og et dansk s-tog, til og fra lufthavnen med en rejsetid på ca. 30 min til/fra centrum.
Samlet set er jeg delt i forhold til anbefaling af Air Canada. Plus siden er Air Canadas Business afdeling med gode sæder og godt inflight entertainment system. Det negative var helt klart et alt for ringe og ungt crew, manglende sans for detaljerne(den manglende dug og flight kit) samt, at vi ikke havde fået noget information forinden om at flyvningen fra Toronto til Seattle var rykket med to timer. Air Canada kan anbefales hvis man skal rejse med connection i Amerika pga. US-preclearance og hvis man skal være fremme i USA til et bestemt tidspunkt.

Anden del af rapporten indeholder reportage fra besøget hos flymuseet i Seattle og hos Boeing. ’
Tredje del af hjemturen med Lufthansa, som heldigvis også var bedre end Air Canada.
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2016, 20:51   #6
KHANSEN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 296
Default Re: Juli '16 CPH-YYZ, YYZ-SEA & SFO-FRA, FRA-CPH

Del 2: Besøg hos Fly-museet og hos Boeing


Efter et par dage i Seattle by, der var særdeles gode, gik turen hhv. til Museum of flight, og herefter til Boeings flyfabrik der bl.a. involverede en tur på fabrikken.
Museum of flight er et stort flymuseum der er beliggende ved King Country Airport i det sydlige Seattle. Det er næsten umuligt at komme dertil med offentlig transport, og hvis man ikke har en lejet bil, kan den kun nås med Taxi. Museet har udstillinger om alt indenfor luftfart og rumfart. Lige fra en udstilling om historiske fly, nuværende fly, rumfart og ikke mindst Boeings historie, der bl.a. involvere den første produktionshal i Boeing. Udstillingen er så stor, er man skal påregne en hel dag til den.


Fra den historiske del


Fabrikken hvor Boeing startede


Udstilling fra om verdenskrigene


Ombord på den første 747, der blev brugt til testflyvning


Space Shuttle. I venstre hjørne findes en Sojuz kapsel fra TMA-M14. Det er muligt at booke en specieltur op i rumfærgen, men denne er meget eksklusiv.


Et af de første Stealth fly i verden.

Et besøg på Museum of Flight er klart anbefales værdig, da det indeholde alt hvad en flynørd kunne tænke sig. Prisen er ca. 25 $ pr. person

Den næste dag gik nordpå mod Boeings fabrik nord for Seattle, nærmere bestemt Ewerett. På denne fabrik produceres der 747, 777 og 787.


Vi overnattede på et Hilton hotel lige ved fabrikken. Heldigvis fik vi en god udsigt udover Boeings fabrik. Her letter en ny ANA Dreamliner på test flyvning til Moses Lake, sandsynligvis dens første flyvning.



Som det kan ses på billedet er der masser af nye fly klar til levering.
Dagen efter havde vi bestilt rundvisning på fabrikken hos Boeing. Pga. forbud mod at have telefoner og kamera med. er der desværre ingen billeder fra turen. Boeing har en ”tour building” med et museum, cafeteria og to shops. Det er fra turbygningen hver Boeing tur starter ca. hver halve time og som tager 1 ½ time. Turen starter med en kort film omkring Boeings historie. Herefter bliver man kørt i bus over startbanen og mod Boeings produktionshal. Hallernes kvm i alt er lige så stort som Disneyland i Paris. Vi fik også fortalt, at Boeing har ca 300.000-400.000, og i hver produktionshal kan der være op til 30.000 ansatte tilknyttet. I Ewerett hvor vi var, produceres 747, 767, 777 og 787, mens 737 produceres andre steder i USA, bl.a. Moses Lake.
Efter turen over startbanen ankom vi til 747’ produktionshallen. Vi blev gelejde gennem en lang tunnel og med elevator op til en øvre etage med udsigt udover produktionshallen. I den ene side af hallen produceres alle små stumperne, og der indgår i hvert færdig produceret fly millioner af disse. For at flytte rundt på delene anvendes der kraner, som sidder i loftet. Den anden side er selve samlingsbåndet. Det er her hver fly samles. Der produceres ca. 2. 747 hver måned, og når hjulene monteres er der rejsekilde på flyet, fordi hvert hjul er så tungt, at flyet nu skal være selvbærende. Hernæst følger montering af motorer og kabine.
Dernæst fulgte en tur i 777 og 787 produktionshallen. Vi fik desværre ikke mulighed for at se 767 produktionshallen, fordi en 767 til det amerikanske militær var under opførsel. Produktionen af 777 og 787 er meget lig 747. Kan fortælle at der var tre færdige 787 til BA og to 787 til Qatar. Så desværre ingen norwegian fly. Af 777 var der en del til Emirates.
Når et fly er færdig monteret, skal det transporteres over til malerhallen. Selve transporten er meget sjov, da den foregår om natten, fordi vejen over til malerhallen er over en motorvej. Tidligere har transporten forårsaget trafikulykker, fordi folk på motorvejen er stoppet op og taget billeder af det store fly, som har kørt over dem.
Når et fly er færdig monteret og malet, skal det testflyes. Det sker ca. 1-2 gange pr. fly af Boeings egne piloter for at tjekke evt utætheder. Herefter testflyer flyselskaberne selv deres fly 1-2 gange før de flyves hjem.

https://www.youtube.com/watch?v=c26y2-j5KrY

https://www.youtube.com/watch?v=DVYaLwlgYgk

Last edited by KHANSEN; 23-07-2016 at 20:55.
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2016, 10:47   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Juli '16 CPH-YYZ, YYZ-SEA & SFO-FRA, FRA-CPH

Takk for fin rapport så langt
Quote:
Originally Posted by KHANSEN View Post
Museum of flight er et stort flymuseum der er beliggende ved King Country Airport i det sydlige Seattle. Det er næsten umuligt at komme dertil med offentlig transport, og hvis man ikke har en lejet bil, kan den kun nås med Taxi.
Buss #124 fra sentrum går til MoF, turen tar ca. 30 minutter.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2016, 11:09   #8
Strominho
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Østlandet
Posts: 241
Default Re: Juli '16 CPH-YYZ, YYZ-SEA & SFO-FRA, FRA-CPH

Meget bra debut ☺
__________________
Strominho is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2016, 00:24   #9
KHANSEN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 296
Default Re: Juli '16 CPH-YYZ, YYZ-SEA & SFO-FRA, FRA-CPH

Tredje del: San Francisco - Frankfurt
19. Juli
SFO-FRA
LH455
Kl. 15.
A380. D-AMIJ
10G-10J

Så kom dagen til hjemrejsen efter 16 dages ferie til det nordvestlige USA. I modsætning til vores ankomst i Seattle skulle vi flyve hjem fra San Francisco. Det er anden gang jeg flyver for SFO. Første gang var med SAS tilbage i 2013.
Vi tog Bart fra det indre San Francisco til SFO. Togturen er meget støjende, og hvis man har et par hørepropper, kan de med fordel bruges. Turen tager ca. 30 min. Velankommet i SFO fandt vi vej til checkin, og med ingen kø var checkin klaret under 10 sek. Tysk effektivitet!
Gennem sikkerhedskontrollen der var et kaos pga. mange kinesere(Air China flyver til PEK kl. 14:50), der tydeligt ikke var rejsevante. Efter kontrollen fandt vi vej til Uniteds lounge, der ligesom Air Canadas lounge er jævn kedelig med lille udvalg af mad, men ok med drikkevarer.
Ca. 30 min før afgangstid gik vi mod Gate, og boarding begyndte med nogle minutter forsinkelse.

SFO er en ganske fin lufthavn i USA, og man bør ikke bekymre sig for ventetid.





Vi havde valgt sæderne 10G og 10F. Flyet var storset fuld, dog med undtagelse af få tomme sæder på Biz.





I modsætning til mange andre selskaber var Lufthansa meget sent til at få opgraderet deres business produkt til flat beds, og har en konfig med 2-2-2, hvor andre selskaber tilbyder floor access gennem en konfig 1-2-1. Det gør at pladsen godt kan føles noget trang, men som det ses på billedet under er knytnævetesten bestået




Vi fik serveret champagne(Champagne Jacquart Brut) før afgang.


Ready for take off. Vi kom hurtigt afsted og satte kursen mod Europa.


Kort efter kom de varme klude og til pre drinks valgte jeg G&T. Nødderne var rigtig gode.



Menukort. Overvejede om jeg skulle vælge fisk til hovedretten, men som det store kød menneske jeg er, valgte jeg bøf til hovedret og fisk til forret.



Fisken var meget frisk og god. Yderst veltilberedt. Det bedste var dog rugbrødet, men det skyldes nok, at det er 16 dage siden sidst, jeg fik det. Alt dette blev skyllet ned med en Tysk Hvede øl Erdinger, der har en god og fast smag.



Hovedretten er oksespidsbryst, der var meget mør og med god kødsmag. Bøf på fly er næsten altid en skuffelse, men dette var en positiv undtagelse. Historien om salaten var hel anderledes. Den smagte, ja, af bræk. Det skyldes nok ostedressingen Lufthansa har valgt at putte på. Gjorde purseren opmærksom på den dårlige salat, og blev tilbudt salat fra første klasse i stedet



Den var heldigvis meget bedre



Dernæst fulgte desserten og historien om isen, der skulle bruge en time på at tø op på.
Efter maden gik jeg ombord i Lufthansas entertainmentsystem. Det er et ganske fint system, dog med mindre skærme end Air Canada. En interessant feature Lufthansa tilbyder er direkte tv, dog kun fra CNN, ESPN og en polsk kanal? Efter at havde set en film og CNN tog jeg 4 timer på øjet inden landing i Frankfurt. Sæderne er ok, man kan justere hårdheden, men der mangler bredde.
Blev vækket 1 ½ time før ankomst med morgenmad.


Udmærket morgenmad


Vi begyndte indflyvning til Frankfurt ca. 45 før landing.



Landingsbane kan skimtes
Ankommet i Frankfurt. Dog tog det ½ time før vi var ved gate. Ude af flyet som nogle af de første og med god fart videre, pga. videreforbindelse til CPH 1 ½ time senere. Vi brugte ca. 45 min fra ankomst i Frankfurt før vi var ved den nye gate.
Konklusion på Lufthansa. Lufthansa tilbyder et glimrende business produkt uden at imponere. Der er styr på detaljerne og kabinen er fornuftig. Maden og servicen er det bedste. Lufthansa er et sikkert valg, men hvis man skal have den hel store oplevelse, skal man vælge et andet selskab.
Konklusion på A380.. Utrolig fint og støjsvag fly. På trods af størrelsen var der ingen stress, og alle pax fik rigeligt med opmærksomhed selvom der var 500 pax ombord.

Air Canada. 2/6 stjerner
Lufthansa 4/6 stjerner

Slut på min første rapport. Håber i synes om den.
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2016, 02:08   #10
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Juli '16 CPH-YYZ, YYZ-SEA & SFO-FRA, FRA-CPH

Herlig!
Konsist og velskrevet.
Tusen takk for reisen
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2016, 15:46   #11
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Juli '16 CPH-YYZ, YYZ-SEA & SFO-FRA, FRA-CPH

Takk for fin rapport
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2016, 19:08   #12
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: Juli '16 CPH-YYZ, YYZ-SEA & SFO-FRA, FRA-CPH

Veldig bra rapport
Upsaker is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
2 x Air Canada CPH - YYZ i dag 21.03.2019 raider66 Småprat 2 20-03-2019 14:59
Sommerferien 2016 - OSL-CPH-YYZ-FRA-OSL i C med SAS, Air Canada og Lufthansa SAJblue TripReports 25 04-08-2016 11:17
CPH-YYZ-YUL in Premium-Economy and a boat trip on the St. Lawrence River jestraveller TripReports 20 27-08-2015 23:45
Air Canada med Dreamliner fra YYZ til CPH EspenRR Bilder & foto 2 03-05-2015 12:21
AC882 YYZ-CPH EspenRR Bilder & foto 0 03-11-2011 17:51


All times are GMT +2. The time now is 10:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.