Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-08-2014, 12:58   #1
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
SAS Ettermonterte winglets på 737-800

Ettermontering av winglets på gamle 738 gjør de ustabil og oversensitiv på Flaps 40. Like greitt å ikke gjøre det!

Melding fra moderator Denne diskusjonen er splittet fra tråden «SAS 737-800 LN-RRW nå i Star Alliance farger» http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=124198

Last edited by gustavf; 24-08-2014 at 18:56.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 13:40   #2
Griserøkter
Newcomer
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 26
SAS Re: SAS 737-800 LN-RRW nå i Star Alliance farger.

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Ettermontering av winglets på gamle 738 gjør de ustabil og oversensitiv på Flaps 40. Like greitt å ikke gjøre det!
Feil. 800 uten winglets er ekstremt sensitive i rollplanet på flaps 40. Blir mye bedre når de har WL. Ingen forskjell om de er originale eller ettermontert
Griserøkter is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 13:56   #3
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: SAS 737-800 LN-RRW nå i Star Alliance farger.

Quote:
Originally Posted by Griserøkter View Post
Feil. 800 uten winglets er ekstremt sensitive i rollplanet på flaps 40. Blir mye bedre når de har WL. Ingen forskjell om de er originale eller ettermontert
Jeg vet ikke hva slags erfaring du har med dette, men absolutt alle flygere jeg har hørt uttale seg om det kan skrive under på det Mountain Dew skriver.
Men hvorfor det gjelder bare ettermonterte WL kan jeg ikke svare på..
Stone is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 15:28   #4
Flap15
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
Default Re: SAS 737-800 LN-RRW nå i Star Alliance farger.

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Jeg vet ikke hva slags erfaring du har med dette, men absolutt alle flygere jeg har hørt uttale seg om det kan skrive under på det Mountain Dew skriver.
Men hvorfor det gjelder bare ettermonterte WL kan jeg ikke svare på..
Har du fløyet Flap40 med/uten winglets selv? Stiller meg helt bak kommentaren til "Griserøkter". Mye bedre MED winglets.
Flap15 is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 15:45   #5
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: SAS 737-800 LN-RRW nå i Star Alliance farger.

Quote:
Originally Posted by Flap15 View Post
Har du fløyet Flap40 med/uten winglets selv? Stiller meg helt bak kommentaren til "Griserøkter". Mye bedre MED winglets.
Nei, jeg flyr ikke. Jeg bare refererer hva mine flygende kolleger sier om -800 med ettermonterte WL kontra Boeing-monterte WL. Hvordan det er i forhold til -800 uten WL vet jeg lite om.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 16:01   #6
Griserøkter
Newcomer
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 26
Default Re: SAS 737-800 LN-RRW nå i Star Alliance farger.

Min erfaring er noen tusen timer på 737 4/5/6/7/8 seriene, med og uten WL med og uten short field Package, med originale WL og ettermonterte WL. Tror jeg vet hva jeg snakker om
Griserøkter is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 16:18   #7
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: SAS 737-800 LN-RRW nå i Star Alliance farger.

Quote:
Originally Posted by Griserøkter View Post
Min erfaring er noen tusen timer på 737 4/5/6/7/8 seriene, med og uten WL med og uten short field Package, med originale WL og ettermonterte WL. Tror jeg vet hva jeg snakker om
Jeg er selvfølgelig ikke i posisjon til å trekke dine erfaringer i tvil.
De inputs jeg har gjelder forskjellen mellom originalmonterte og fabrikkmonterte WL. Hva forskjellen måtte være mellom med- og uten winglets kan jeg ikke uttale meg om. Jeg er bare overrasket over at det tydeligvis er forskjellige meninger om dette ute og går.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 17:16   #8
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: SAS 737-800 LN-RRW nå i Star Alliance farger.

Jeg flyr med også med ettermonterte winglets og orginalt monterte. Ingen forskjell, helt til setter en setter F40. Da er den mye mer sensitiv i roll.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 17:20   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: SAS 737-800 LN-RRW nå i Star Alliance farger.

Grunnen til at 'ubåtjegeren' fikk 'raked wingtips' og ikke winglets var også at den var mye mer stabil i lav høyde og hastighet. Vil anta at man under disse forholdene gjerne bruker maks flaps?


(Foto: Boeing)
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL

Last edited by LN-MOW; 24-08-2014 at 17:25.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 18:24   #10
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: SAS 737-800 LN-RRW nå i Star Alliance farger.

Har vel havnet litt utenfor emnet om fargeskjemaet til LN-RRW nå.

En ting jeg lurer på; er det strukturelle forskjeller på flap fra gammel til ny -800?

Last edited by BSSW; 24-08-2014 at 18:26. Reason: Fjernet balanseror
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 19:36   #11
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Ettermonterte winglets på 737-800

Heisan BSSW!

Det er vel 3 configuration muligheter, non-provisioned, provisioned og installerte fra Boeing og vi har litt av hvert... Det skulle ikke vaere noe struktur forskjell fra provisioned og Boeing monterte winglets.

MOW jeg har lest litt om stabilitet med raked winlets og blended winglets og jeg trodde det var mest med en raked winglet som har bedre performance enn en blended winglet, men vi er gate wingspan begrenset, og dette er vel et problem US NAVY ikke har...

For aa lage en enda vri paa denne debatten saa kan vi legge til scimitar...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!

Last edited by Dag Johnsen; 24-08-2014 at 19:38.
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 20:01   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Ettermonterte winglets på 737-800

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
MOW jeg har lest litt om stabilitet med raked winlets og blended winglets og jeg trodde det var mest med en raked winglet som har bedre performance enn en blended winglet, men vi er gate wingspan begrenset, og dette er vel et problem US NAVY ikke har...
Ja, det stemmer. Husker imidlertid fra lanseringen av Poseidon at de poengterte dette med at winglets gjorde maskinen ustabil i lav høyde.

Quote:
One of the features on the P-8 that hints at its future service in antisubmarine work is its wingtips. Unlike the popular performance-enhancing winglets found on many commercial and business aircraft today, the wingtips on the Poseidon are a continuation of the wing, raked backward to better shed ice, given the adverse weather and altitudes the aircraft will be expected to patrol.

According to Boeing, the wingtips–not offered to commercial customers because of the additional length they add to the wingspan–give about the same level of performance as the winglet-equipped airplane.
http://www.ainonline.com/aviation-ne...gets-its-wings
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 20:15   #13
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: SAS 737-800 LN-RRW nå i Star Alliance farger.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Vil anta at man under disse forholdene gjerne bruker maks flaps?
Det tviler jeg på, 40 er neppe "maneuvering flap", jeg vil tro at 15 er en rimelig setting under slike forhold.
Med standard utstyr vil jo også landing gear warning tute som besatt med flap 40 og "gear not extended"....

Men nå er jeg langt utenfor mitt kjerneområde..
Stone is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 20:21   #14
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: Ettermonterte winglets på 737-800

Merkelig diskusjon. Mulig det er ulike måter å ettermontere winglets på, mulig det kommer an på kvaliteten av arbeidet som er gjort, men all min erfaring (som strekker seg til -300 og -800 med originale WL og ettermonterte WL) har vist at en -800 med ettermonterte WL er mer ustabil på Flap 40. Dette står til og med beskrevet i vårt Aircraft Briefing Card på disse flyene:

This aircraft has retrofitted winglets. In some cases,
the pilot may feel an increased aileron sensitivity at
flaps 40.

Så om andre mener det er tull så gjelder det kanskje for enkelte varianter av ettermonterte WL? For -800 i DY så er dette definitivt et issue, i hvert fall. Det er kanskje annerledes i SAS.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 20:43   #15
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Ettermonterte winglets på 737-800

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
Heisan BSSW!

Det er vel 3 configuration muligheter, non-provisioned, provisioned og installerte fra Boeing og vi har litt av hvert... Det skulle ikke vaere noe struktur forskjell fra provisioned og Boeing monterte winglets.

Dag
Hei Dag!

Dette er kanskje noe du har vært borti; under modifikasjon av en NG non-provisioned wing, blir det gjort noen endringer til flap, eller flight control systemet? Hvis nei, så er det kanskje der "problemet" til MountainDew ligger, at forskjellen mellom non-provisioned og provisioned wing utgjør denne sensitiviteten.

Hyggelig å se deg tilbake igjen forresten

Stone: Antar at alarmer og slikt vil være annerledes på en P8-A enn en standard 737. Så å fly med full flap og LDG inne vil kanskje ikke gi alarmer, som en normal 737 ville.
Men er enig med deg i at det er lite sannsynlig at de ofte gjør det, da det skaper ganske heftig drag med full flap. Pluss, som du nevner, ikke er så manøvrerbart ved flap 40.

Last edited by BSSW; 24-08-2014 at 20:47. Reason: -800 -> NG
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 21:37   #16
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Ettermonterte winglets på 737-800

Hei igjen BSSW!

Ja det er stor struktur forskjell paa non-provisioned og provisioned B737-800, og naa husker jeg ikke alle detaljene i farten. Hele vingetuppen maatte bygges om ved rib 27 og det var satt inn ekstra ballast vekter for flutter. LE panelene maatte bygges om, og hele topp og underside skin panelene ble byttet ut. Det var ogsaa noe avionics oppgraderinger men jeg husker ikke alle detaljene her heller.

Hvor forskjellig flyet oppfoerrer seg ved flap 40 har jeg ikke noe kunnskap om, men som sikkert baade du og Stone her kan fortelle saa er vel B737 flap rigging akkurat som binary codes, de som kan det... og de som ikke kan det...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 21:58   #17
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: Ettermonterte winglets på 737-800

The winglet story her: http://www.boeing.com/commercial/aer...ry.html#fig12a

Et stykke nede på siden vises modifikasjonsprossen med de strukturelle endringer som behøves. Det nevnes også load alleviation-systemet for flight spoilers som monteres inn.

Flap rigging? Oh yes.... I tillegg er jo seals mellom outer og inner flap samt mellom inner flap og skrog svært viktige. Jeg hadde fingrene i en av de "non-provisioned" som var nærmest ukontrollerbar med flap 40. Eneste feilen jeg fant var at seal mellom inner flap og skroget hadde glidd tre tommer bakover og således avdekket en åpning på siden av flap'en. Det var det hele, flyet var OK etterpå. Dette er vel også nevnt i FIM.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2014, 00:55   #18
Griserøkter
Newcomer
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 26
Default Re: Ettermonterte winglets på 737-800

Da SK fikk 737NG fikk -800 fort et rykte for å være veldig sensitiv i roll med flap 40. Winglets var da ingen option på 737.

De senere årene har vi fått fly både med fabrikkmonterte WL og ettermonterte. Jeg kan ikke si at jeg merker noen forskjell på disse, bortsett fra som nevnt tidligere at de er bedre enn de uten WL.
Kanskje med et unntak av de med Short Field Performance Kit, som er ytterligere litt bedre.

Hvorfor det tydeligvis er forskjell hos feks DY har jeg ingen formening om, men min erfaring er altså at forskjellen er mellom WL og ikke WL.

-600 og -700 har forøvrig ikke dette "problemet"
Griserøkter is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2014, 19:06   #19
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Ettermonterte winglets på 737-800

Kan være mange årsaker/kombinasjoner til dette.
- Alle 3 vingene har ulik stivhet (flex, twist, dihedral)
- WL har mindre turbulent luft rundt ailerons
- WL har center of lift lenger ut
- WL har høyere totalt løft og flyr derfor ett par kts saktere
- WL har høyere inertia i roll
- WL mer ustabil i xwind
Wahoo is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Uniteds første 737-800 med Schimitar-winglets Twin Otter Småprat 11 06-03-2014 10:44
Merker man forskjell på å være i en 737-300 og en 737-800 ? ArneAustenaa Småprat 10 28-09-2011 00:47
Hva foretrekker pilotene: 737-300 eller 737-800? ENZV Småprat 6 22-06-2011 09:49
2 x 737-800 med Winglets på BGO nå.... G-COLE Flyforum 7 12-04-2006 15:04


All times are GMT +2. The time now is 04:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.