Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-12-2019, 23:03   #261
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Snag som rammer en hel serie kan nok ikke lastes annet enn fabrikken.
Men her burde Høie & Co dra ut sikringen og si nok er nok, kvalitet koster og det burde vedens rikeste land ta seg råd til !!!

(Jeg tviler Høie & Co har gutts til å terminere avtalen, det er typisk norsk å la ting gå alt for langt)
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 00:23   #262
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,665
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Snag som rammer en hel serie kan nok ikke lastes annet enn fabrikken.
Men her burde Høie & Co dra ut sikringen og si nok er nok, kvalitet koster og det burde vedens rikeste land ta seg råd til !!!

(Jeg tviler Høie & Co har gutts til å terminere avtalen, det er typisk norsk å la ting gå alt for langt)
Om avtalen termineres så står man vel helt uten beredskap.

Forresten noen med kjennskap til hva denne snaggen er i mer teknisk forstand?
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 00:44   #263
NorFlight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 122
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Om avtalen termineres så står man vel helt uten beredskap.

Forresten noen med kjennskap til hva denne snaggen er i mer teknisk forstand?
Mener jeg leste noe om at det var dropp i turtall på én motor med tilhørende dreining i kritisk fase rett før landing som var problemet. Sto på nrk.no eller vg.no om jeg ikke husker feil...

De har satt de maskinene som har erfart dette på bakken, så i teorien kan flere maskiner bli satt på bakken om de også erfarer samme.
NorFlight is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 11:29   #264
mrsee
Newcomer
 
Join Date: Jul 2018
Posts: 8
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Føler at fokuset i denne saken får en såpass politisk vinkling at man egentlig ikke forstår problemet. Eller er det ikke interessert i det egentlige problemet?

Er det noe i Babcock og deres underleverandørers drift av flyene som skulle tilsi at de har skyld, eller er dette egentlig bare "uflaks" i forhold til det produktet de har fått levert - et produkt man i utgangspunktet skulle tro var bedre enn de eldre flyene i samme serie som forrige operatør benyttet (en operatør som også var privat, og som ironisk nok også var inne i anbudsprosesser andre steder, og vel drev ambulanseflytjeneste i sverige en periode for ikke så lenge siden). Personell er vel i stor grad det samme - gjelder det også på vedlikeholdssiden?

Mao - er det noen medier som f.eks. har gått i kontakt med leverandøren av vedlikeholdet av flyene? Mot produsenten? Eller er det bare et ensidig "hva var det vi sa"-fokus i henhold til anbudsutsettingen til denne aktøren, uten å prøve å forstå hva problemene egentlig grunner i og at dette kan være en svært ekstraordinær situasjon?

For noe som i teorien også kunne skjedd, og vel blant annet var bakgrunnen for redningshelikoptersituasjonen for noen år siden, er at man kunne hatt hendelser "et sted" som har satt en hel flåte av en type på bakken. Da hjelper det lite om hvem som står bak tjenesten...
mrsee is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 12:09   #265
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 396
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Dette er jo ting som staten skal drifte. Galskap å sette ut slikt på anbud.
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 12:19   #266
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,817
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by mann78 View Post
Dette er jo ting som staten skal drifte. Galskap å sette ut slikt på anbud.


Er det? Nå har jo dette vært ute på anbud i årevis
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 12:23   #267
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,817
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Staten burde la Forsvaret ta seg av all ambulanseflyving.


Det er fullt mulig at Babcock ikke er rette selskap, men samtidig er dette en sivil oppgave og ikke noen egentlig for Forsvaret. Er vel en grunn til at redningshelikoptrene vel ligger under justisdepartementet.

Forsvaret er vel en fin måte å få det veldig dyrt på, og fort i spedd litt cowboy-kultur
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 12:40   #268
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,914
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er fullt mulig at Babcock ikke er rette selskap, men samtidig er dette en sivil oppgave og ikke noen egentlig for Forsvaret. Er vel en grunn til at redningshelikoptrene vel ligger under justisdepartementet.

Forsvaret er vel en fin måte å få det veldig dyrt på, og fort i spedd litt cowboy-kultur
Mens ambulanseflyene ligger under helsedepartementet ikke sant. Jeg husker ikke helt hvor det var, men det er ikke så lenge siden jeg hadde en prat med en kompis som til dels kunne være enig i meg at det i alle tilfeller kunne være lurt å ta Forsvaret med i vurderingen. Men jeg er også forsåvidt enig med deg.

Men hva er egentlig da alternativet til anbudsdrift av Ambulanseflyene?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 14:42   #269
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er fullt mulig at Babcock ikke er rette selskap, men samtidig er dette en sivil oppgave og ikke noen egentlig for Forsvaret. Er vel en grunn til at redningshelikoptrene vel ligger under justisdepartementet.

Forsvaret er vel en fin måte å få det veldig dyrt på, og fort i spedd litt cowboy-kultur
Hva mener du med cowboy-kultur?
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 15:00   #270
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Jeg synes denne saken er vanskelig å få et ordentlig bilde av, gått mye politikk og "følelse" journalistikk i.

Noen spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på:

- Er lever tilbud nå faktisk dårlige enn tidligere leverandør, eller kun i forhold til den nye avtalen (sla)?
- Når det kommer eksempler på at pasienter får et dårlig tilbud, er det fordi det ikke blir levert som avtalt? Eller er det eksempler som også kunne oppstå under forrige leverandør? Det vil alltid oppstå tilfeller hvor kapasitet der opptatt, og man skulle ønske man hadde mer.
- Hva er det som gjør at de sliter med å levere i forhold til avtalen? Hva mer enn flyene er det? Nok piloter?

Frontene for meg i denne saken virker for meg å være:
- Politikiere som egentlig ikke bryr seg, men slår politisk mynt.
- Leger osv som ønsker et bedre tilbud, som benytter støyen som har vært rundt anbudet.
- Noen som skulle ønske at LT fortsatte og betalete en høyere lønn enn valgte leverandør.

Når det gjelder løsninge, så håper jeg at det løser seg med flyene og at man går tilbake til det normale.

Nasjonalisering av tjenesten, vil garantert gi det dårligste tilbudet. Hvor gode er staten på å kjøpe inn:
- Redniningshelikopter
- Politihelikopter
- NH-90 osv.

Hvor gode er staten på å drifte disse tjeneste? De vil levere så godt de kan, men når de ikke leverer godt nok har man ikke en leverandør med en SLA å skylde på.

Legehelikopter tjenesten virker jo å bli levert veldig bra.

Og hvem hadde ventet at man skulle få så mye trøbbel med Nye-relativt veløprøvd traver som B-250?
storg is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 15:02   #271
mrsee
Newcomer
 
Join Date: Jul 2018
Posts: 8
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Forsvaret drifter redningshelikoptrene, men her har man i perioder måtte bruke private aktører for å opprettholde driften (Bristow).

Interessant med Bristow også, var jo at de havnet i en situasjon der helikoptertypen de brukte egentlig hadde flyforbud. I utlandet har man også sett f.eks. ambulansehelikoptre satt på bakken, etter at det f.eks. skulle bli gjort undersøkelser etter en ulykke omså et helt annet sted i verden.

Hadde staten/forsvaret eller tidligere operatør kjøpt inn og drevet samme type fly, kunne den samme situasjonen ha oppstått?
mrsee is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 15:12   #272
mrsee
Newcomer
 
Join Date: Jul 2018
Posts: 8
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Legehelikopter tjenesten virker jo å bli levert veldig bra.
For noen år siden, ble vel deler av helikopterflåten til Norsk Luftambulanse satt på bakken/under restriksjoner pga. dårlige rutiner i selskapet?

Under "askekrisen" var det jo også restriksjoner og fly satt på bakken: https://www.nrk.no/troms/ambulansefl...gjen-1.7131484
https://finansavisen.no/nyheter/poli...-folk-gire-ned

Men virker vel nesten som det er mer krise nå ifølge media, enn den gang der omfanget var mye større?
mrsee is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 15:17   #273
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by mrsee View Post
For noen år siden, ble vel deler av helikopterflåten til Norsk Luftambulanse satt på bakken/under restriksjoner pga. dårlige rutiner i selskapet?

Under "askekrisen" var det jo også restriksjoner og fly satt på bakken: https://www.nrk.no/troms/ambulansefl...gjen-1.7131484
https://finansavisen.no/nyheter/poli...-folk-gire-ned

Men virker vel nesten som det er mer krise nå ifølge media, enn den gang der omfanget var mye større?
Nå har det jo vært støy i media siden før Babcock startet, og de har ikke levert som de skal. Da blir det vanskelig å se isolert på den siste groundingen.
storg is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 16:20   #274
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 997
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Storgt oppsummerer en del viktige punkter her synes jeg.

Jeg var ansatt i et selskap som mistet denne kontrakten på 90 tallet. Jeg mistet jobben, ikke pga ansennitet , men jeg jobbet på feil base.
Vi hadde modernisert tjenesten og alle var fornøyd med jobben vi gjorde.
Allikevel mistet vi kontrakten. Det var egentlig bare å akseptere.
Så vidt jeg kan huske var det ingen, hverken politikere, helsepersonell, ansatte i selskapet eller andre pressgrupper som gikk ut i media på den måten som nå foregår.

Etter at Babcock ble tildelt kontrakten synes jeg det er åpenbart at en del grupperinger driver et spill, med litt forskjellig av agenda.
Samtidig er det også klart at vi som står utenfor har mangelfull informasjon, som gjør det vanskelig å forholde seg til overskriftene i forskjellige media.

Mye er forskjellig fra 90 tallet selfølgelig.
For en pilot var det nesten umulig å få en jobb i forhold til i dag. Det i seg selv gjorde at man lettere kunne akseptere å gå ned noen lønnstrinn hvis man klarte å beholde jobben ved skifte av operatør.
I dag er situasjonen en helt annen. Nå ser det ut som piloter kan få seg en brukbar jobb med et minimum av timer. Dette kan føre til større gjennomtrekk i selskap som Babcock og lignende. Og kanskje også føre til vesentlig lavere jobbsøknader.
Desverre vil dette også gå ut over den totale erfaringen i cockpit.

Jeg vet ingenting om lojaliteten til de ansatte i dag, men synes det er litt underlig å høre at man ikke aksepterer myndighetsgodkjente prosedyrer.
At dette også lekkes ut til pressen er alvorlig. Slike diskusjoner skal holdes internt. Så lenge man holder seg til godkjente prosedyrer er det ingen ting som hindrer faglige diskusjoner internt. Allikevel burde dette ikke gå ut over fremdriften av opplæringen i et nytt selskap.

Hvordan Babcock har gått frem ved å overta en gruppe fra en kanskje annen "kultur" vet jeg ingen ting om, men jeg håper de har respekt for den enkeltes kompetanse uavhengig av erfaring.

I min tid som pilot i ambulansetjenesten har jeg opplevd både snag, grounding og utgått på tjenestetid. Også kansellering pga vær og baneforhold. Men til forskjell fra i dag kumme jeg ikke lese det i media.

En annen sak som bør nevnes er at mange av oppdragene, i min tid de fleste, ikke er akuttoppdrag. Dette gjør at man kan sjonglere flyene hvis man opplever avvik av forskjellige årsaker.

Nå er flere fly satt på bakken av fabrikken. Det synes jeg er vanskelig å kritisere. Det beste nå er at de får jobbe i fred, og håpe på at flyene er i luften så fort som mulig.

Og til kommunelege Eggesvik som sier: - - Jeg har selv vært med å lande i ambulansefly i orkan styrke. De er så viktige her oppe, at det er vanskelig å beskrive.

TA DEG SAMMEN!

Ved å bruke dette argumentet forstår jeg at du burde holde deg unna enhver flyoperativ diskusjon.
Alle som har faglig respekt for hva de jobber med vil bare møte slikt med hoderisting.

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 16:35   #275
B350ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2011
Location: TRF&RYG
Posts: 281
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Det jeg mener innkjøper (Staten) burde vurdert, er om tjenesten er så kritisk at det burde være overlapp i tid (2 tjenesteleverandører) i en periode frem til spesifiserte operative kriterier blir innfridd? For storsamfunnet er jo denne tjenesten egentlig "småpenger". Fokus burde nå være på tjenestekjøper, som nå ser ut til å slippe helt unna enhver kritikk og mediafokus.
B350ER is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 16:53   #276
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by B350ER View Post
Det jeg mener innkjøper (Staten) burde vurdert, er om tjenesten er så kritisk at det burde være overlapp i tid (2 tjenesteleverandører) i en periode frem til spesifiserte operative kriterier blir innfridd? For storsamfunnet er jo denne tjenesten egentlig "småpenger". Fokus burde nå være på tjenestekjøper, som nå ser ut til å slippe helt unna enhver kritikk og mediafokus.
Spørs om det finnes ressurser (personell) til å kjøre dobbelt, og hvem skulle det i så fall være?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 17:03   #277
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by B350ER View Post
Det jeg mener innkjøper (Staten) burde vurdert, er om tjenesten er så kritisk at det burde være overlapp i tid (2 tjenesteleverandører) i en periode frem til spesifiserte operative kriterier blir innfridd? For storsamfunnet er jo denne tjenesten egentlig "småpenger". Fokus burde nå være på tjenestekjøper, som nå ser ut til å slippe helt unna enhver kritikk og mediafokus.
Kontrakten ble jo i hvertfall overført på sommeren. Det finns nok av anbud som endres 1.januar. Det er jo oppskriften på katastrofe.

Når det gjelder overlapp så er jo det en god ide, men samtidig så koster det. Og ikke minst hvem skal gjøre det? I dette tilfellet så skulle jo mange av de ansette over til ny oppdragsgiver, med de treningsrunder osv som det utløser. Det er vel her endel av støyen fra i sommer kommer fra. At man ikke fikk trent folket fort nok. Noe som ikke vil bli så mye lettere hvis man skal "seig" pine overgangen.

På den annen side, så har man jo brukt forsvaret og legehelikopter for å dekke opp, så i praksis så har man jo kjørt med forsterket beredskap.
storg is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 17:30   #278
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,315
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Når det gjelder Forsvaret, så er de jo i praksis inne. De hentes jo inn til å tette hullene, med helikopter, når det blir for ille. Man kan like gjerne spørre om hvordan det henger i hop at man har et privat anbud, som må lene seg på staten for tetting av hull i "leveransen".
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 19:12   #279
mrsee
Newcomer
 
Join Date: Jul 2018
Posts: 8
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Når det gjelder Forsvaret, så er de jo i praksis inne. De hentes jo inn til å tette hullene, med helikopter, når det blir for ille. Man kan like gjerne spørre om hvordan det henger i hop at man har et privat anbud, som må lene seg på staten for tetting av hull i "leveransen".
På en måte kan det være en redundans som staten tilbyr, også for å holde prisene i nede for ønsket avtale . Alternativet kunne vært å kreve en større ekstrakapasitet, med hva det koster.

Men nå kan det vel se ut som Babcock ikke helt oppfyller redundanskravet, med at hva de kan tilby av ekstra materiell ikke kan brukes på kortbanenettet? Bruker de forresten ellers samme flytypen i Sverige ellers?
mrsee is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 19:20   #280
mrsee
Newcomer
 
Join Date: Jul 2018
Posts: 8
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Og nå har man artikler ute, der folk skal lese en god del mer enn bare tittel, ingress og starten av artikkelen for å forstå at det ikke er bare-bare å hoppe inn i de gamle flyene som står i Tromsø i påvente av salg: https://www.dagbladet.no/nyheter/kla...timer/71906358
mrsee is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bodø - Evenes ut på nytt anbud Radiv Flyforum 35 02-10-2020 23:40
Nytt anbud ute for FOT-rutene THS Flyforum 187 06-11-2014 19:12
Oslo - Røros. Nytt anbud Twin Otter Flyforum 38 21-01-2014 02:20
Nytt anbud for Finnmark og Nord-Troms er ute TCAS Flyforum 50 27-02-2010 10:58


All times are GMT +2. The time now is 06:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.