Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-09-2016, 21:45   #1
tafpl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 265
Default Flyskoler (på østlandet)

Jeg vurderer å bli pilot. Jeg tenker å ta utdanningen i Norge og har sett på to skoler på østlandet (kommer ikke inn på UiT). Det er en del ting jeg lurer på som jeg håper noen på forumet kan hjelpe meg med.

Pilot Flight Academy - PFA (www.pilot.no) og Luftfartsskolen (www.flylfs.no).

Jeg leser at begge tilbyr ca. 230-250 flytimer og CPL IR ME + MCC. Hos PFA får man i tillegg Jet Orientation Course - 35 timer på 737-simulator.

1. Er PFA sin utdanning bedre enn Luftfartsskolen sin, eller omvendt?

2. Hvorfor oppgir PFA mye høyere pris enn Luftfartsskolen?

3. Kan noen anbefale en eller begge skolene?

4. Hvem eier/står bak skolene?

Jeg er selvfølgelig åpen for andre skoler også.

Takk for alle svar og tips

Last edited by tafpl; 26-09-2016 at 02:37.
tafpl is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2016, 01:19   #2
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Flyskoler (på østlandet)

Hva er prisen?
Har litt peiling på slikt, har vært elev ved flyskoler og instruert ved andre skoler.
Noen skoler mener at dem gir bedre undervisning derfor får du bedre jobb.
Ikke så.
Jeg tok den billigste flyskolen jeg fant i 1978 forde jeg kjørte drosje i Trondheim for å betale for stasen. Hadde ikke råd til fine skoler som Flight Safety og Embry Riddle og alt det der med store regninger og litt snobbe faktor med på kjøpet.
Har siden jobbet for verdens minste flyselskap og verdens største flyselskap og fant ut at ingen bryr som om hvor du lærte å fly.
Har også fløyet med idioter som fikk trening på Oxford og Embry Riddle.
(Noen av de strøk flere ganger før de fikk lappen, men har du nok penger så går det bra til slutt)

Hvis du har talent, dilla og vil jobbe hardt ta den billigste skolen. Alt annet er bare fluff.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2016, 02:36   #3
tafpl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 265
Default Re: Flyskoler (på østlandet)

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Hva er prisen?
Har litt peiling på slikt, har vært elev ved flyskoler og instruert ved andre skoler.
Noen skoler mener at dem gir bedre undervisning derfor får du bedre jobb.
Ikke så.
Jeg tok den billigste flyskolen jeg fant i 1978 forde jeg kjørte drosje i Trondheim for å betale for stasen. Hadde ikke råd til fine skoler som Flight Safety og Embry Riddle og alt det der med store regninger og litt snobbe faktor med på kjøpet.
Har siden jobbet for verdens minste flyselskap og verdens største flyselskap og fant ut at ingen bryr som om hvor du lærte å fly.
Har også fløyet med idioter som fikk trening på Oxford og Embry Riddle.
(Noen av de strøk flere ganger før de fikk lappen, men har du nok penger så går det bra til slutt)

Hvis du har talent, dilla og vil jobbe hardt ta den billigste skolen. Alt annet er bare fluff.
Luftfartsskolen skal ha 504,000 + fartøysjefsprogram på ca. 100 timer. De sier ikke noe om hvor mye det vil koste.

Hos PFA koster det 890,000.

Jeg må uansett ha lån, men 300-400,000 forskjell i pris er mye.
tafpl is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2016, 04:31   #4
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Flyskoler (på østlandet)

Quote:
Originally Posted by tafpl View Post
Luftfartsskolen skal ha 504,000 + fartøysjefsprogram på ca. 100 timer. De sier ikke noe om hvor mye det vil koste.

Hos PFA koster det 890,000.

Jeg må uansett ha lån, men 300-400,000 forskjell i pris er mye.
Fartøysjefprogram?
Det høres ut som juks og fanteri.
Ikke kjøp alt det dem prøver å selge.
Når du flyr solo på C-150 eller Piper Cherokee så er du fartøysjef uansett. Høres fint ut men du er likevel en nervøs flyelev. Slik vi alle var. Betalte ikle en krone ekstra for fartøysjefs program. (Får litt kvalme i halsen her)

Kommer du deg i luften og får jobb så blir du skipper før eller senere og da trenger du ikke noe Fartøysjefs program., selskapene betaler for skipper sjekk og hvis dem nekter så drar du videre. Med morgendagens flygermangel så er det ikke mye å tenke på.

Jeg ville heller ikke betalt et øre for 737 simulator når du er i primær flyskole.
Eller A-320.
Kom deg først i lufta og få noen sertifikater så ta instruktør jobber, eller fly fallskjerm gærninger og slikt.

Been there, done that.
Det var slett ikke enklere 35-40 år siden når jeg gakk gjennom det samme.
Mitt største splurge var å betale utsjekk på Bonanza for $75.00 og noen år senere ta ut sjøfly på 1 og 2 motors.

Så, hør på far og betal minst mulig.
Har du talent og er du lur så får du dette til uten for mye lån.
Men man må være våken.

For noen måneder siden var jeg på en slik som dette bulletin board og traff en ung og fersk flyger som fortalte hvor vanskelig det var å få jobb selv med alle papirer. Vi pratet litt og jeg nevnte at en av mine kompiser var sjefsflyger for et selskap i Danmark som ansatte ferskinger og kanskje kunne jeg hjelpe tit hvis han sendte CV...

Nånei, så enkelt var det ikke og han trodde ikke noe på at det kunne hjelpe så han ignorerte tilbudet.

Det jeg har lært etter 38 år i bransjen og 19 flyjobber er at man får jobb på bekjentskaper. Halvparten av jobbene jeg havnet i er pga folk jeg kjente eller jobbet sammen med.
Hva slags flyskole du gakk på spiller liten rolle.

Last edited by LN-RTP; 26-09-2016 at 04:33.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2016, 14:20   #5
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Flyskoler (på østlandet)

Som RTP sier betyr det fint lite hvor du tok sertifikatene dine. Selv tok jeg først PPL på Kjeller og samlet 100 timer som fartøysjef mens jeg leste ATPL-teorien, og tok tre ukers oppsamlingsundervisning hos Luftfartsskolen før jeg tok eksamen. Så fløy jeg på Torp, mens det enda het Luftfartsskolen Torp og var "noe" mindre enn det er i dag.

Hvis du ikke kommer inn på UiT er PPL i din lokale flyklubb en god start. Da finner du ut om dette er noe du virkelig brenner for, og du kan bygge videre på sertifikatet, eller få kreditert timene på de fleste flyskoler.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2016, 08:10   #6
glemmestad
Newcomer
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 10
Default Re: Flyskoler (på østlandet)

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Som RTP sier betyr det fint lite hvor du tok sertifikatene dine. Selv tok jeg først PPL på Kjeller og samlet 100 timer som fartøysjef mens jeg leste ATPL-teorien, og tok tre ukers oppsamlingsundervisning hos Luftfartsskolen før jeg tok eksamen. Så fløy jeg på Torp, mens det enda het Luftfartsskolen Torp og var "noe" mindre enn det er i dag.

Hvis du ikke kommer inn på UiT er PPL i din lokale flyklubb en god start. Da finner du ut om dette er noe du virkelig brenner for, og du kan bygge videre på sertifikatet, eller få kreditert timene på de fleste flyskoler.
Ja, jeg må nok si meg enig i det at å ta PPL i en lokal flyklubb til en mindre penge, for så å bygge på med resten på flyskole, er den mest økonomiske ruten. Det går like fort, vil jeg anta, så lenge du er tilgjengelig og villig til å fly på dagtid (da de fleste "elevene" ønsker flytimer på kveld). Da kan man fort ta PPLen på 2-3 mnd.

PS: Finn en flyklubb som har fler fly enn du trenger, og flere instruktører du kan fly med. Ofte mangler det ene eller det andre (eller godt vær).
glemmestad is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2016, 17:56   #7
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Flyskoler (på østlandet)

Ser ut til at du bor i Osloområdet. Råder deg til å kontakte Nedre Romerike Flyklubb. Norges største, med flest fly og instruktører.

www.nrfk.org
semmern is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2016, 21:36   #8
tafpl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 265
Default Re: Flyskoler (på østlandet)

Takk for tips og råd

Skal høre med NRFK
tafpl is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 19:08   #9
supercub
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2012
Location: EN
Posts: 60
Default Re: Flyskoler (på østlandet)

Du er velkommen til oss i Ringerikes Motorflyklubb, på Eggemoen. Vi har kanskje østlandets flotteste flyplass Rimelig flyleie og god tilgjengelighet. Kort vei fra Oslo. Send meg gjerne en PM for nærmere info.
supercub is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flyskoler i Europa? Altidude General Aviation og sjøfly 0 12-07-2010 10:30
Over Østlandet nu... Blubird Register- og ATC-Forum 0 10-04-2009 12:59
Spørsmål om flyskoler. Har noen gått der? Kumulus General Aviation og sjøfly 5 11-08-2008 05:45
Bygevær over Østlandet Blubird Bilder & foto 12 27-07-2007 11:24
Flyskoler i USA SQ 880 Flyforum 6 02-02-2007 23:20


All times are GMT +2. The time now is 10:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.