Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-04-2013, 11:52   #1
Kashgar
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 71
Default Langhelg i Georgia/Armenia

Hei. Hadde i utgangspunktet tenkt å dra på to ukers tur med dama i juli, men pga krøll med jobbene kan det se ut som vi får ferie på forskjellige tider i år, og dermed dra på hver vår tur i en ukes tid.

Jeg synes Kaukasus virker veldig spennende og lurer på om noen her har erfaringer med å dra på en langhelg til Yerevan eller Tbilisi, evt begge to over en uke. Lurer her på hva som er verdt å få med seg av severdigheter og matretter, og hvordan man burde legge flyreisa for å spare tid og penger.

All hjelp mottas med takk!
Kashgar is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 13:17   #2
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Langhelg i Georgia/Armenia

Om man er heldig får man OSL-TBS T/R for 1200 men jeg er usikker om estonian air fortsatt har rute til TBS. Om de ikke har det,er det billigste med bagasje 1850 med air baltic. Om du velger Aeroflot til EVN så får du det til ca 2200++ Kr.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 17:23   #3
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Langhelg i Georgia/Armenia

Var der på helgetur i november. Du får kanskje noen ideer av min korte tripreport.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=111185
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 11:07   #4
Kashgar
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 71
Default Re: Langhelg i Georgia/Armenia

Takk til dere begge! Flott rapport, robertaas.
Kashgar is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2016, 13:28   #5
Kashgar
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 71
Default Armenia og Georgia

Hei. Ferieplanene for sommeren er rimelig spikret, vi skal til Armenia og Georgia dette året. Spørsmålet mitt er av praktisk art da jeg er rimelig ukjent med flyselskapene og flyplassene som tilbyr flyvninger nedover.

1. AirBaltic har flyvninger til både EVN og TBS, men med noe kort transfer -- 35 minutter ser ut til å være vanlig på mange av de. Vil de av dere som er kjent med BT og RIX vært trygge på en så kort transfertid når man til/fra OSL/EVN/TBS? Jeg har mellomlandet på RIX før, og kjenner til størrelsen på flyplassen, men dette var mellom to EU-land.

2. Et annet alternativ er SU med lenger mellomlanding i SVO. Hvordan er fasilitetene for transfer på denne flyplassen (spiserier og områder å slappe av på, lounger). Er det riktig at man kan ha transfer i Russland uten å styre med visum, eller må man ordne transfervisum på forhånd?

3. Er det noen av dere som har vært i Armenia og besøkt Nagorno-Karabakh, og kan anbefale turguider dit?

På forhånd takk for svar!
Kashgar is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2016, 18:42   #6
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Armenia og Georgia

Quote:
Originally Posted by Kashgar View Post
Hei. Ferieplanene for sommeren er rimelig spikret, vi skal til Armenia og Georgia dette året. Spørsmålet mitt er av praktisk art da jeg er rimelig ukjent med flyselskapene og flyplassene som tilbyr flyvninger nedover.

1. AirBaltic har flyvninger til både EVN og TBS, men med noe kort transfer -- 35 minutter ser ut til å være vanlig på mange av de. Vil de av dere som er kjent med BT og RIX vært trygge på en så kort transfertid når man til/fra OSL/EVN/TBS? Jeg har mellomlandet på RIX før, og kjenner til størrelsen på flyplassen, men dette var mellom to EU-land.

2. Et annet alternativ er SU med lenger mellomlanding i SVO. Hvordan er fasilitetene for transfer på denne flyplassen (spiserier og områder å slappe av på, lounger). Er det riktig at man kan ha transfer i Russland uten å styre med visum, eller må man ordne transfervisum på forhånd?

3. Er det noen av dere som har vært i Armenia og besøkt Nagorno-Karabakh, og kan anbefale turguider dit?

På forhånd takk for svar!

Hei med SU kan du reise visumfritt i transitt så lenge det er sammenhengende billett. Andre alternativer kan jo være Pegasus eller Aegean som også flyr til TBS. Problemet med TBS er landing mitt på natten. Turkish flyr og til TBS med flere daglige avganger. Jeg dro via GYD så jeg slapp heldigvis nattlanding i TBS De har E-Visum om du ønsker og dra til Azerbajdsjan først å slippe å lande kl 4 på natten.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2016, 22:28   #7
Fellowplane
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 229
Default Re: Armenia og Georgia

Var i Armenia for snaue to år siden og fløy med SU OSL-SVO-EVN. Transfer var ikke noe problem, men ca 30 min kø i passkontrollen så er greit å ha litt tid der. Ellers var det gode spisesteder og ellers fine forhold på de delene av flyplassen jeg var. Som en hvilken som helst større vestlig flyplass egentlig. Besøkte ikke noen lounge og følte heller ikke at det var et must med loungetilgang når forholdene var såpass greie.

Et lite tips hvis du skal være en natt i Yerevan er å besøke Malkhas Jazz Club. Malkhas selv dukker vanligvis opp og spiller rundt midnatt og En omvisning på Araratfabrikken med smaksprøver er heller ikke å forakte om du liker Konjakk. Vi leide bil og kjørte litt rundt i landet og må si at Armenia virkelig har mye flott å by på både når det gjelder historie og natur.
Fellowplane is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2016, 14:12   #8
Kashgar
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 71
Default Re: Armenia og Georgia

Hei igjen, takk til dere begge for nyttige innspill!
Kashgar is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2016, 00:28   #9
stian83
Newcomer
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 3
Default Re: Armenia og Georgia

Har selv vært 4 ganger i Kaukasus, og benyttet airBaltic på flere av reisene. I fjor sommer gikk det helt greit å fly til TBS via RIX, selv med 35 min transfertid. Returen noen uker senere var derimot 40 min forsinket og jeg ble booket om via CPH. Har likevel tatt sjansen på å bestille BT igjen til sommeren, da det er den mest effektive forbindelsen til TBS. Å lande i 03-tiden er ikke så ille med tidsforskjellen. TBS har en høy andel nattflygninger, så flyplassen er full av liv hele natten. Retur til Norge i 04/05-tiden er mer så som så uansett, det skal jeg innrømme.

Når det gjelder Nagorno-Karabakh var jeg der i påsken 2014. Leide bil i Jerevan og kjørte over grensen i sør ved Goris. Returen til Armenia gikk vie Sotk-passet i nord. Veldig spesiell opplevelse! Visum får man midlertidig på grensen ved innreise. Permanent visum i passet fikk vi dagen etter på utenriksdepartementet i hovedstaden Stepanakert. Husk å fylle inn alle områder i søknaden. Det er en del sjekkpunkter rundt omkring, og da er det greit å ha papirene i orden hvis man skal kjøre. Det er riktignok ingen vits i å skrive Agdam, for dit får ingen utlendinger ta turen. Vi forsøkte to ganger, men ble smilende avvist.

Forøvrig stiller jeg meg helhjertet bak anbefalingen av Malkhas Jazz Club i Jerevan.
stian83 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2016, 13:53   #10
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Armenia og Georgia

Quote:
Originally Posted by stian83 View Post
Det er riktignok ingen vits i å skrive Agdam, for dit får ingen utlendinger ta turen. Vi forsøkte to ganger, men ble smilende avvist.
Hvorfor ikke?

https://en.wikipedia.org/wiki/Agdam
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2016, 20:30   #11
stian83
Newcomer
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 3
Default Re: Armenia og Georgia

Agdam ligger strategisk til ved adkomsten til dalføret som leder til hovedstaden Stepanakert i sørvest. Under Nagorno-Karabakh-krigen på begynnelsen av 90-tallet, ble byen bombet sønder og sammen. Den primært azeriske befolkningen i byen flyktet. En by med flere titalls tusen innbyggere er nå redusert til det som kalles "Europas Hiroshima". Denne siden av Nagorno-Karabakh-krigen er noe den etnisk armenske befolkningen ikke ønsker mye oppmerksomhet om. De to veiene som leder inn til Agdam har begge sjekkpunkter og kun lokale får reise inn. Man vil som utlending ikke få tillatelse til å reise dit om man fører det opp i søknaden. På nett finnes det historier om turister som har betalt lokale for å smugle dem inn. Men dette er risikabelt for begge parter. Nærværet av militære i området er høyt, da Agdam ligger rett ved frontlinjen mot Aserbajdsjan.
stian83 is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2016, 15:25   #12
Kashgar
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 71
Default Re: Armenia og Georgia

Malkhas Jazz Club er notert, det virker som et hyggelig sted.
Stian83, takk for at du deler erfaringene dine. Air Baltic virker som et greit valg, spesielt siden jeg er kjent med RIX. Regner uansett med at det ikke er noe problem å komme seg frem på SVO dersom det er mellomlanding i samme terminal som neste avgang.
Som post-sovjetiske land er jeg klar over at russisk er lingua franca, et språk jeg har noe kjennskap til, men hvordan vil dere si engelskkunnskapene er i Tbilisi og Yerevan? Jeg er forberedt på å bruke kroppspråk, russisk evt. noen lokale ord utenfor turistsentra, men sånn er det jo nå i blant.
Kashgar is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2016, 22:50   #13
stian83
Newcomer
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 3
Default Re: Armenia og Georgia

Engelskkunnskapene er vesentlig forskjellig i Georgia og Armenia. Etter roserevolusjonen i 2003 innførte regjeringen til Saakashvili engelsk som første fremmedspråk i skolen, til fordel for russisk. Det er påfallende hvor godt unge mennesker snakker engelsk i Georgia, sammenlignet med Armenia. Dette gjelder særlig for Tbilisi og de større byene. Men også på landsbygda i Georgia vil barn og unge snakke engelsk til utlendinger, mens mødre og besteforeldre iaktar det hele med stolte blikk. Georgia er veldig provestlig og det synes. Skilting vil f.eks. oftere være på georgisk og engelsk, enn georgisk og russisk. Russisk fungerer selvsagt, men er strengt tatt bare nødvendig hos de eldre generasjonene og på landsbygda. Situasjonen er en helt annen i Armenia, hvor man selv i Jerevan kan slite med å gjøre seg forstått på engelsk hos 20-årige servitører. Her er russisk betydelig mer kjærkomment.
stian83 is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2016, 02:41   #14
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Armenia og Georgia

Etter å ha vært i krig med Russland ble skilt på georgisk og russisk i stor utstrekning byttet ut med skilt på georgisk og engelsk. Det er derfor mye lettere å skjønne skilting som kan være en utfordring i gamle sovjet-stater.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2016, 10:39   #15
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Kaukasus (Armenia, Azerbajian, Georgia etc)

Vurderer en tur i dette området, først og fremst en helg. Azerbajian tror jeg utgår pga visumkrav og de har ikke ambassade i Oslo. Men så er spørsmålet Yerevan eller Tblisi (tenkte å opprette tråd for Kaukasus generelt). Begge steder ser jo håpløse ut mtp flytider med ankomst midt på svarteste natta. Yerevan har ok forbindelse med Aeroflot med ankomst kl 02 og avgang 14 om ettermiddagen. Da får man sovet noe - men kan ikke se for meg at det å booke en tur utenfor hovedstaden kanskje er noe man orker da. Men har hørt mye bra om landet. Kan kanskje ta en dag fri da så det kan vel gå an. Hva tror dere?
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2016, 10:45   #16
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: Kaukasus (Armenia, Azerbajian, Georgia etc)

Jerevan är en ok stad men Tbilisi är bättre. Jag skulle rekommendera dig att åka dit. Georgisk mat anses också bättre än armenisk. Det finns georgiska restauranger runt det fd Sovjetunionen.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2016, 13:19   #17
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Kaukasus (Armenia, Azerbajian, Georgia etc)

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Jerevan är en ok stad men Tbilisi är bättre. Jag skulle rekommendera dig att åka dit. Georgisk mat anses också bättre än armenisk. Det finns georgiska restauranger runt det fd Sovjetunionen.
Hm ser det går ann å fly dit med Air BAltic og ut igjen med Turkish i følge Momondo og da går ikke flyet 04 om morran på vei hjem. Det gjør det jo litt mer levbart.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 17:52   #18
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Langhelg i Georgia/Armenia

Ble til at jeg booket Armenia. Tar rett og slett ikke sjansen på Turkish og jeg er uroa over at de sparker 200 ansatte pga kuppforsøket. Om Aeroflot er bedre enn det er en annen sak men var bedre flytider og pris til Yerevan.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2016, 02:16   #19
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Langhelg i Georgia/Armenia

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Ble til at jeg booket Armenia. Tar rett og slett ikke sjansen på Turkish og jeg er uroa over at de sparker 200 ansatte pga kuppforsøket. Om Aeroflot er bedre enn det er en annen sak men var bedre flytider og pris til Yerevan.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Det går fly mellom EVN-TBS så det kan kombineres om du har tid (Gerogian Airways/Air Zena) Jeg har enda ikke vært i Armenia men kommer nok dit en dag!
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2016, 14:03   #20
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Langhelg i Georgia/Armenia

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Det går fly mellom EVN-TBS så det kan kombineres om du har tid (Gerogian Airways/Air Zena) Jeg har enda ikke vært i Armenia men kommer nok dit en dag!
Har nok ikke tid til det på helgetur.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nytt selskap: Armenia Airways Someone Flyforum 5 18-01-2021 15:15
Ryanair med ruter til Kaukasus Someone Flyforum 15 16-12-2019 10:54
Delta, NRA og Georgia Someone Småprat 14 30-07-2018 23:30
På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia L1011-500 TripReports 66 26-09-2014 22:38
Krasj i Armenia zico77 Flyforum 5 15-02-2008 10:49


All times are GMT +2. The time now is 12:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.