Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-07-2019, 03:28   #21
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Tusen takk for nok en digg rapportering fra de trakter. Jeg er så på høyde med deg over hva som er viktig på tur. Jeg blir mer og mer kulinarisk, eller hva det nå heter
Takk for turen!
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2019, 23:18   #22
Desk pilot
ScanFlyer Molded
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 2,998
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Flott rapport fra spennende reisemål. Skryt for både bilder og tekst, det var fin lesing!
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2019, 14:48   #23
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Mye kjent når det gjelder maten under turen. Jeg oppholder meg mye i nabolandet til Azerbaijan, Armenia, Bulgaria and Georgia - Ukraina og elsker å gå til restauranter som serverer mat fra disse landene her i Kiev. Georgisk rødvin er kjempegod. En stund hadde vi et lite fortau-bakeri som bakte de beste acharuli khachapuri - perfekt til frokost med en liten kjøttbit til. Vår nøttehandler kommer fra Azerbaijan, og jeg elsker hans myke mandler. Kan på det sterkeste anbefale er tur østover i Europa og inn i Eurasia-regionen. Trond treffer spikeren på hodet - maten og menneskene bare herlige. Hadde middag på azerbaijansk restaurant i Dnipro - en herlig suppe med en halv kg lammekjøttstykke i suppebollen. Det er det møreste kjøttstykke jeg har hatt i noen suppe. Til retten ble selvsagt lavash med urter servert. Estragon- og pærebrusen passet perfekt til. Reis mot øst, men unngå Russland.

Vår neste reise til Ukraina blir om 12 dager - fruen, moder'n og jeg, og moder'n på 84 år er blitt Ukraina-frelst i voksen alder.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2019, 11:33   #24
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Ukraina og elsker å gå til restauranter som serverer mat fra disse landene her i Kiev..
Dokumentasjon funnet på nettet viser jo at jeg spiste både Khachapuri og Khinkali under mitt forrige besøk i Kiev For øvrig er jo Kiev også interessant for oss om er interessert i norsk historie. Var på vandring i Gamlebyen med Per Olav Reinton (ex NRK) på søndag, og flere av våre konger har jo holdt til i byen. Og nyere historie er også interessant, har tatt fatt på boken "Rød Sult". Skjønner litt mer av holdningen til Russland. God tur!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2019, 16:24   #25
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Første konge av Kyiv Rus var Valdemar av Ruriks ætt - sørsvensk viking. Han oppe i Moskva titulerer ham Vladimir - han vil alltid prøve å trekke til seg titler siden han er Vladimir Vladimirovich Putin, men ukrainerne kaller ham Volodomyr I og du finner statuen av ham tittende ut over Dniper-elven i Kiev.

I museene i Kiev, Dnipro og Odesa kan dere finne mye om norske vikingers aktiviteter og handel - ikke så mye plundring. Valdemar er årsaken til at store deler av Balkan og Øst-Europa ikke ble muslimsk. Det er mange sammenhenger mellom Ukraina og den skandinaviske halvøy, men det får vente til senere en gang.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2019, 21:38   #26
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Fantastisk rapport, tusen takk for at du tok deg tid til å lage den.
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2019, 02:56   #27
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Takk, for alle hyggelige tilbakemeldinger, fine steder og fine folk og oppsøke, dette. Spesielt ble litt av mitt hjerte igjen i Armenia, på denne turen.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2019, 02:51   #28
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Herlig rapport! Georgia har vært høyt på to-do-listen min i noen år nå, og jeg er keen på å komme meg dit før "hele Europa" skal dit.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bulgaria Air starter Varna-Stockholm-København-Varna Trdfly Flyforum 3 06-02-2015 21:49
God morgen fra Tbilisi! L1011-500 Flyforum 6 09-02-2014 17:00
Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic robertaas TripReports 21 25-11-2012 12:27
God søndag morgen fra Tbilisi robertaas Flyforum 12 04-11-2012 16:14
Armavia med Jerevan-LAX (med A340-500) LN-MOW Flyforum 16 26-06-2008 16:50


All times are GMT +2. The time now is 06:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.