Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-08-2019, 21:40   #1
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Liten rapport uten bilder - Croatia og LOT

Jeg tok noen bilder, men har ennå ikke fått draget på det med å få de limt inn i innlegget.

Turen ble booket som SAS Plus til Zagreb. SAS har code share med Croatia Airlines på stekningen AMS - ZAG, så reiseruten ble derfor BGO - OSL - AMS - ZAG. Ankomst ZAG 13:10, som også var tidligst mulig ankomst ved utreise om morgenen.
(Kunne også reist 0630 med KLM direkte til AMS og samme fly med KLM code share til ZAG. Croatia har også code share med KLM selv om Croatia er del av Star Alliance. For meg ble SAS alternativet det gunstigste prismessig for hele turen)

Til AMS var det standard opplegg på SAS med prioritert boarding som fungerte og standard frokost boks. Ingen ting å skrive om.

I AMS var det passkontroll fordi Kroatia ikke er med i Shengen. Nesten ikke kø der.

Siden jeg skulle utenfor Shengen var det ikke mulig å få boardingkort verken på telefon, eller mail for utskrift. Litt ekstra stress å måtte sjekke inn manuelt på Flesland, men hadde fått sete 1A hele veien.
For lite tid i AMS til å finne ut om det var mulighet for lounge.

SAS Plus betydde business hos Croatia. I en 20 år gammel A319 med Star alliance livery, var de 4 første seteradene avsatt til 16 business plasser, med blokkert midtsete. Adskilt fra økonomi med gardin. Vi var 2 passasjerer der på turen.

Prioritert boarding fungerte greit.
Ombord ble jeg tilbudt noe å drikke, og takket ja til et glass vann, utdelt sammen med våtserviett.

Vel oppe i luften fikk jeg utdelt en meny.
Der var beskrevet Croatia sitt matkonsept som en eller annen kjent kokk hadde utviklet, samt hva som var på brettet.
På brettet kom et kaldt grillet formet kyllinglår, en potetsalat og varmt rundstykke. I tillegg var en kake. Alt smakte utmerket.

Betjeningen var oppmerksomme og hyggelige.
Noe test av utvalget av drikke ble det ikke fordi jeg skulle rett på jobb.
Setene var i litt stivt skinn. Toalettet var preget av alderen med en vask som så forferdelig ut. I inflight magasinet sto det at de er i gang med å oppgradere flåten. Det trengs.

Det negative var en ganske lang og forholdsvis stillestående kø i passkontrollen. Ganske håpløst når det er en lang kø frem til hver luke, og ikke et system der alle står i samme kø og den fremste går til luken som blir ledig. Etter en god stund byttet jeg til en ny kø som heldigvis hadde litt bevegelse.

Retur ble via Warszawa. ZAG - WAW med LOT og WAW - CPH - BGO med SAS, etter litt jobb i Polen.

ZAG - WAW var en ren LOT flight uten code share, så da ble det økonomi.
Fikk sjekket inn på LOT appen etter litt frem og tilbake.
Via reisebyrået fikk jeg også endret fra 18:00 flyet til 12:05 uten ekstra kostnader. Fikk sete 3D som er vindu på første rad bak business, i en Embraer 175.

På boarding kortet sto Fast Track.
Terminalen i Zagreb er bare litt over 1 år gammel og det gikk raskt å komme gjennom både sikkerhetskontroll og passkontroll. Etter sjekk av boardingkortet måtte en opp en rulletrapp, og der delte køen seg i Fast Track og resten. Fast Track gikk rett til security og de øvrige gjennom en labyrint til samme security.

Som LOT passasjer med Star Alliance gold var det tilgang til lounge. Denne var veldig bra med bra utvalg av påsmurte rundstykker, mye bakervarer, mange kakevarianter og godt utvalg av frukt. Utvalg av drikke var godt.

Ved boarding var merket en kø for business og en for økonomi.
Det ble ikke praktisert prioritert boarding, og vedkommende i gaten begynte å boarde de som hadde køet seg under økonomi.

I LOT sin business klasse var det 6 seter og 1 passasjer. Hun fikk servert varm lunsj, etter lukten å dømme. Vi andre kunne først kjøpe fra første trillevogn tur. Unødvendig for meg som kom fra loungen.
Trillevogn tur nummer to delte ut en liten kjeks sjokolade og drikke. Kaffen var helt grei. Om det ble tilbudt annet enn kaffe, vet jeg ikke.

Setene i Embraeren var i mykt grått skinn og veldig behagelige.

Ankomst WAW 10 minutter før rute. Parkering ved buss gate og buss til terminal. Ingen kø i passkontrollen.

Alt i alt en helt grei tur. Take away for meg var 2 nye strekninger, AMS - ZAG og ZAG - WAW, samt 1 nytt flyselskap; Croatia, som var en positiv overraskelse
Rland is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2019, 10:47   #2
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Liten rapport uten bilder - Croatia og LOT

God beskrevet. Dessverre er mitt inntrykk av Croatia elendig.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LOT 767 landet i WAW uten landingshjul Stoarn Flyforum 92 14-11-2012 20:52
Trevlig liten LOT modell! SE-SAM Samlerhjørnet 0 29-01-2010 18:25
En liten Hovedstadstriangeltur - uten fly Martin TripReports 14 02-06-2007 02:32
Liten status rapport på BKK og QR Utflyttet Flyforum 0 20-05-2007 19:43
Rapport fra reise med bilder MD11 Flyforum 0 11-06-2006 23:04


All times are GMT +2. The time now is 23:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.