Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-04-2025, 11:36   #61
Turtle
ScanFlyer Silver

Default Re: FT: Markant fall i reiser fra Europa til USA

Quote:
Originally Posted by livinspeed View Post
Det hjelper jo fint lite å se an situasjonen før gate i Irland når man har betalt titusener for turen med familien for så å stoppe og snu halvveis grunnet noen gretne grensevakter? Da er det vesentlig lettere å se andre himmelretninger for ferie hvis grensevakter ikke skal sjekke SoMe-konti for negative meninger om blåhvite allierte eller landets regjering.

Dette uten sammenligning mot amerikaneres gjengse mening for øvrig, jeg kjenner mange jeg gjerne skulle besøkt men som også forstår at det er veldig uaktuelt inntil tidligst 21/1/29.
Som dc-8-63 sier, der er ingen risiko for å havne i fengsel i Irland, mer eller mindre uten rettigheter. Men det du sier om alternativer, er jo helt sant, og det blir jo interessant å se hvordan det barker i vei utover sommeren når det kommer til ferietrafikken.

Flyselskap som Aer Lingus og, vel også Icelandair, har jo de fleste eggene i USA kurven. Mange andre selskap har veldig mange egg i den samme kurven men har også flere alternativer. Europa-USA v.v. er jo et enormt marked hva volum angår og mange operatører i ymse segmenter.

Antallet amerikanere som besøker Irland er visstnok betraktelig redusert i forhold til i fjor (Irland/Europa begynner vel også å bli dyrt for dem siden USD svekker seg mot EUR). Hvis det nå begynner å bli færre som går den andre veien også kan det fort bli en strevsom sommer. Flyselskapene er jo ikke akkurat kjent for å være veldig raske til å tilpasse seg og de liker jo ikke tilfeldige usikkerhetsmomenter, som vel administrasjonen i USA kan kalles nå. Sparepakkene begynner vel allerede nå å pakkes inn og klargjøres til distribusjon, kan jeg tenke meg.
Det hele ser jo litt ut som Brexit på steroider (alt er jo my større i USA), som jo også var et flott prosjekt som oppnådde ingenting.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2025, 12:49   #62
livinspeed
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Som dc-8-63 sier, der er ingen risiko for å havne i fengsel i Irland, mer eller mindre uten rettigheter. Men det du sier om alternativer, er jo helt sant, og det blir jo interessant å se hvordan det barker i vei utover sommeren når det kommer til ferietrafikken.
Da formulerte jeg meg nok noe feil, det var ikke risikoen for fengsel jeg tenkte på. Jeg ville frem til at det er mye lettere å reise til et annet sted enn å bruke titusenvis på en USA-tur for så å risikere å bli avvist på grensa uavhengig om det er i Irland eller ankomst USA. Greit nok om man får igjen flykostnader og eventuelt kan avbestille hotell, men hva gjør man så? Det er jo ikke alltid det bare er å snu og bestille ny destinasjon for en ubetydelig differanse i kroner og øre.
livinspeed is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2025, 12:50   #63
krølle
ScanFlyer Crusty

[QUOTE=dc-8-63

Samme mulighet som Turtle nevner går også via Canada, all immigrasjon foregår i Canada og skulle det gå galt, ta ferie i Canada som veldig mange oppdager at utrolig flott i disse dager [/QUOTE]

Sorry, betyr det at YVR-HNL, betraktes som innenriks, eller?
krølle is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2025, 14:16   #64
k_f_1987
ScanFlyer Blue

Bare skyter inn - ref min tidligere kommentar om at det ikke er gøy lenger å reise til USA med dollarkurs på 11 - så har det kommet forslag her om å både korte ned ferien med et par netter for å kompensere for valutakursen, samt å booke hotell utenfor byen. Det blir feil løsning på situasjonen.

Det er i hvert fall jevnt over hos alle som jobber i reisebransjen lunken USA-feber om dagen. Og på toppen av valutaen kommer presidenten.

Et tilsvarende eksempel er Dubai. Kjempestas å reise dit i 2011, med fornuftige priser, grei kurs og lite woke. Ikke like gøy nå, både fordi det har blitt svindyrt å feriere der, i tillegg til at man er blitt mer bevisst på arbeidsvilkår, menneskerettigheter o.l., som ingen av oss ofret en tanke for 12 år siden

Ola Nordmann har fått smekk på pengepungen, og vi er ikke lenger småkonger på ferie
k_f_1987 is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2025, 15:06   #65
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Det må vel bli det, siden DUB-PHL jeg fløy i forrige uke var innenriks USA ved avgang fra DUB Jeg kan ikke en gang ta med et eple fra mannskapsrommet til flyet siden det kan være skadelig for de genmanipulerte eplene som kommer andre veien

Det er vel bare begynnelsen før avgang fra et hvilketsomhelst sted i Kanada blir innenriks!

Last edited by Turtle; 15-04-2025 at 15:08.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2025, 15:56   #66
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Finner ikke at det er noe spesiell bevegelse i flyprisene så langt?
Nå har jeg kun sett på prisene fra USA til Europa og kun fra vestkysten (LAX og SEA) og det jevnt over 50% lavere priser. Har fulgt med siden midten av Februar mens jeg ennå planla en tur hjem til Norge. Det har ikke vært vanskelig å finne LAX eller SEA til OSL til USD 561 med alle avgifter. Det er en pris vi ikke har sett siden 2010.

Sjekket og kjøpte SEA - NCE for min kone - “alle” tilbød USD 760.00 t/r det er 50% lavere enn i April 2024 med BA. Endte opp med Lufthansa til basis USD 560.00 med oppgradering til Premium Economy kom den på USD 1050.00 ned fra USD 2900.00 i april 2024.

Så akkurat en Lufthansa Annonse for: Seattle - Hamburg og finner helt til USD 500.00 t/r i neste uke hvis en tar tog FRA - ZMB (Hamburg Sentralstasjon) med fly FRA - HAM blir det USD 99.00 dyrere.

Men som sagt dette er fra USA
Old 15-04-2025, 16:01   #67
fjasebase
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by k_f_1987 View Post
Bare skyter inn - ref min tidligere kommentar om at det ikke er gøy lenger å reise til USA med dollarkurs på 11 - så har det kommet forslag her om å både korte ned ferien med et par netter for å kompensere for valutakursen, samt å booke hotell utenfor byen. Det blir feil løsning på situasjonen.
Nå er det vel også feil løsning på situasjonen å si at folk har feil løsning på situasjonen. Reiseplaner er jo individuelle, så folk får jo nesten gjøre det de ønsker. Kjenner mange som ikke har noe problem med å reise hit til USA, selv om det er jo nesten ikke lov å si positive ting om USA her på flyprat lengre
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2025, 16:03   #68
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Prøvde det nå på reise fra´Europa til NY, men LH´s representant på telefonen kjente ikke til det. Hun kunne derimot fortelle at en hadde 24t avbestillingsbuffer på alle´ reiser og har hatt det en stund, det var nytt for meg, det er vel ikke noe som blir nevnt i bookingprosessen (?)
Vi fikk dette i går - reisen ble kjøpt for 3 uker siden. Det var litt agent rulett men hun som satt i Sør Afrika fortalte om Houston og Dallas Automatikken og det tok henne 20 minutter for en Waiver fra Seattle - vi valgte å endre til September og fikk beholde Upgrade til Premium Economy også.
Old 15-04-2025, 16:10   #69
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Ja både YVR - HNL og YVR - OGG går i fra YVR Terminal E og ankommer som innenriks. Om en starter i Vancouver tar man med seg bagasjen til US Toll Behandling rett etter innsjekk så bag dropp off. Deretter US Immigrasjon og Terminal E har vel rundt 30 Gater (det er noen Flex Gater som kan benyttes Internasjonalt og til US.
Old 15-04-2025, 16:14   #70
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Det må vel bli det, siden DUB-PHL jeg fløy i forrige uke var innenriks USA ved avgang fra DUB Jeg kan ikke en gang ta med et eple fra mannskapsrommet til flyet siden det kan være skadelig for de genmanipulerte eplene som kommer andre veien

Det er vel bare begynnelsen før avgang fra et hvilketsomhelst sted i Kanada blir innenriks!
He he he Nå tok jo Carney absolutt første seier over Trump - Carney er jo en meget anerkjent økonom og det stille har han funnet ut nok til det ble 90 dagers utsettelse av Tollsatsene - nøkkel ord - T-Notes
Old 17-04-2025, 14:36   #71
Something
ScanFlyer Blue

Se kommentarene
https://youtu.be/wnbNRdJQVbQ?si=potw0gUyPFb-jjSg
Something is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules