Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-01-2012, 00:52   #21
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver
 
Robbiedeluxe's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
Default Re: RIP Samsonite

Kjenner godt til problemet. Det hender faktisk at jeg faller overende ved hver minste skråning og ruller rundt ukontrollerbar på flyplassen. Så jeg holder meg til plane underlag.

Men fra spøk til alvor, du behøver ingen brems på kofferten din.
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 10:09   #22
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,680
Default Re: RIP Samsonite

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Hvordan? Er har modellen veldig stor rullemotstand eller har du brems du kan sette på?

Og jeg har håndtert kofferter med 4 hjul og disse har både vært ustabile og har rullet avgårde av seg selv ved den minste skråning. Men de var lette å trille på et helt plant underlag, det skal de ha.
Står du ofte i en skråning uten å holde i kofferten din? Bruker selv bare 4hjuls modeller, kunne ikke tenkt meg å handle en større koffert med 2 hjul. Skriver under på at Samsonite har mye bra som tåler en del juling.
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 10:16   #23
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,479
Default Re: RIP Samsonite

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Bric er noe ordentlig ræl. Ikke rart at til og med Neiman dumper dem for litt over hundrelappen.

Her i huset finnes det kun en Samsonite, en gammel, stor hard sydenkoffert som aldri brukes. Etter millioner av miles og quest for å finne det perfekte merke, ble dette funnet for 5 år siden. Her er det Rimowa for alle penga, har nå 5 av dem
Det finnes absolutt ingen sko som matcher en blankpusset Rimowa i Aluminium - når man er gift med en italienerinne lærer en fort at det praktiske og robuste ikke er verdier som når høyt opp så lenge det ikke matcher, eller kan matche. Her går design og look foran absolutt allt! Og det gir et langt morsommere liv en hva som kan stappes ned i en Rimowa
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 10:28   #24
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: RIP Samsonite

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det finnes absolutt ingen sko som matcher en blankpusset Rimowa i Aluminium - når man er gift med en italienerinne lærer en fort at det praktiske og robuste ikke er verdier som når høyt opp så lenge det ikke matcher, eller kan matche. Her går design og look foran absolutt allt! Og det gir et langt morsommere liv en hva som kan stappes ned i en Rimowa
Alfa Romeo kunne vel ikke eksistert hadde det ikke vært for slike holdninger, slik jeg har forstått det...

Hva angår 4 hjul eller ikke så vil jeg vel anta at robertaas er best i stand til å vurdere egnetheten i forhold til hans bruk. Kanskje fungerer det bra på flyplasser og i hotellkorridorer, men kanskje mindre bra andre steder.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 10:34   #25
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,479
Default Re: RIP Samsonite

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Alfa Romeo kunne vel ikke eksistert hadde det ikke vært for slike holdninger, slik jeg har forstått det...

Hva angår 4 hjul eller ikke så vil jeg vel anta at robertaas er best i stand til å vurdere egnetheten i forhold til hans bruk. Kanskje fungerer det bra på flyplasser og i hotellkorridorer, men kanskje mindre bra andre steder.
Og Toyota er ikke akkurat noen bestselger i Italia - og det er vel bare i Italia at en kan få kjøpt skikkelig kaffe til Nespresso maskinene (Bra maskin - forferdelig kaffe - dermed lager man God kaffe i illegale kapsler)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 10:43   #26
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: RIP Samsonite

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Og Toyota er ikke akkurat noen bestselger i Italia - og det er vel bare i Italia at en kan få kjøpt skikkelig kaffe til Nespresso maskinene (Bra maskin - forferdelig kaffe - dermed lager man God kaffe i illegale kapsler)
Stiller du opp som "dealer" for denne illegale kaffen når jeg er tilbake...? Jeg er blitt litt lei mine favorittvarianter til Nespressomaskinen.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 11:00   #27
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,479
Default Re: RIP Samsonite

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Stiller du opp som "dealer" for denne illegale kaffen når jeg er tilbake...? Jeg er blitt litt lei mine favorittvarianter til Nespressomaskinen.
Javisst - Finn Erik mot Nestle !!
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 11:54   #28
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: RIP Samsonite

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Alfa Romeo kunne vel ikke eksistert hadde det ikke vært for slike holdninger, slik jeg har forstått det...

.
Da har du nok misforstått eller kjørt for lite Alfa.

På de firhjulingene (koffertene) jeg ser virker hjulene å være veldig små, sikkert greit nok for flyplasser, men holder disse om man triller de i bygater og over brostein, til dømes?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 12:01   #29
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,170
Default Re: RIP Samsonite

Quote:
Originally Posted by Robbiedeluxe View Post
Men fra spøk til alvor, du behøver ingen brems på kofferten din.
Eneste stedet jeg har slitt litt med 4-hjuls koffert er ved innsjekk der enkelte bagasjevekter har båndet litt på skrå, antagelig for å gjøre innlastingen lettere. Men ikke nok trøbbel til at jeg ville valgt bort løsningen.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 12:07   #30
VirreVapp
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 744
Default Re: RIP Samsonite

Våre "gamle" 2-hjuls Samsonite får stort sett så i kjelleren fast nå, etter som vi har 2 nyere 4-hjuls samsonite nå. De er etter mine erfaringer bedre på alle områder.
__________________
Ikea kort, lånekort og bankkort!
VirreVapp is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 12:18   #31
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,682
Default Re: RIP Samsonite

Vet ikke om det går an å låse julene på firegjulinger nå, men skal en f.eks gå ti minutter til flytoget i litt slaps er det ikke noe problem med to hjul fra Samsonite. Fire jul er verre enn et hel**te. Det er iallfall min erfaring.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 13:30   #32
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: RIP Samsonite

Kan ikke dy meg, men det tok utrolig lang tid før de "oppfant" hjulet på nytt for kofferter.

Først langs langsiden som hos Samsonite for ca.10 år siden.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 13:59   #33
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,751
Default Re: RIP Samsonite

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
På de firhjulingene (koffertene) jeg ser virker hjulene å være veldig små, sikkert greit nok for flyplasser, men holder disse om man triller de i bygater og over brostein, til dømes?
Asfalt, fliser og brostein, så lenge hjulene ikke er for små merker man ikke forskjell på 2 og 4 hjul. Jeg synes fire doble hjulsett flyter bedre over ujevnheter enn to enkle hjul. Inne på flyplassen er 4 hjul overlegent på alle måter.



Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Vet ikke om det går an å låse julene på firegjulinger nå, men skal en f.eks gå ti minutter til flytoget i litt slaps er det ikke noe problem med to hjul fra Samsonite. Fire jul er verre enn et hel**te. Det er iallfall min erfaring.
Det går jo fint an å vippe en 4-hjuler over på to hjul. Da er vel problemet med snø osv like stort enten man har 2 eller 4 hjul?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is online now   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 14:17   #34
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: RIP Samsonite

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post

Det går jo fint an å vippe en 4-hjuler over på to hjul. Da er vel problemet med snø osv like stort enten man har 2 eller 4 hjul?
uten at jeg vet hva Chrisscross tenker på så ville jeg kanskje trodd at 2 hjul som ikke er låst i direction of travel (som vel er tilfellet på 4 hjuls?) er mindre egnet i snø og slaps enn to som er låst.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 18:39   #35
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: RIP Samsonite

4-hjulingene har ofte mindre hjul enn de med to. Skal du på ujevn grunn, så er større hjul viktigere enn antallet. Som TOS sier så er også det ikke bare å vippe 4 hjul over bestandig, siden de ikke er låst i bevegelsesretningen men det avhenger litt av typen.

4-hjul og lavt tyngdepunkt er også ikke bestandig like kompatibelt med en del flyplassers automatiske baggasjetransport og -sorteringsanlegg. Men jeg vet ikke om det utgjør noen større sjanse for feilsortering eller forsinkelse av denne typen baggasje.

For min del så synes jeg to hjul er bra for mindre f.eks. "kabin"-størrelse, og 4 hjul er lettere når du har større og tyngre baggasje.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 18:45   #36
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: RIP Samsonite

Sist jeg shoppet i Shanghai kjøpte jeg en ekstra koffert for å få plass til diverse, navnet på kofferten var Samsomite. Alstå "m" i stedet for "n". Vet ikke om det var en utrolig dårlig fake hvor de ikke klarte å stave riktig eller om de gjorde det i et forsøk på å unngå å bli anklaget for fake, men selgeren var klar på at det var ekte vare og ville ikke høre på at navnet var feilstavet...... Finnes det i det hele tatt en eneste person som tror at man shopper ekte vare på fake marked?
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 21:09   #37
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: RIP min Samsonite

Såvidt jeg kan se er det ikke bare 4 hjul på de aktuelle koffertene, men 4 hjul som snur seg fritt rundt. Hadde de i det minste hatt en fast retning kunne man satt dem på tvers slik at de ikke triller ned enhver bakke. Disse 4-hjulingene passer slik jeg ser det kanskje for de som kun triller kofferten innendørs. Folk har forskjellige behov og jeg trenger noe som også tåler å bli brukt utendørs.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 21:54   #38
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: RIP min Samsonite

Hjulene paa Rimowas kofferter er langt fra smaa (dog ser det ut som Samsonite har mye mindre hjul) og som Dag Viking (som har aluminium utgaven av den stoerre jeg har) sier, er det absolutt ingen problem aa bruke koffertene utendoers over brostein, gjennom slottsparken (gjorde det selv 21 desember) og alle andre steder der man bruker tohjulinger.

Dette er meget robuste kofferter som stiller i en egen liga, men det finnes selvsagt firehjulinger som passer enhvers lommebok
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 21:57   #39
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: RIP Samsonite

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det finnes absolutt ingen sko som matcher en blankpusset Rimowa i Aluminium - når man er gift med en italienerinne lærer en fort at det praktiske og robuste ikke er verdier som når høyt opp så lenge det ikke matcher, eller kan matche. Her går design og look foran absolutt allt! Og det gir et langt morsommere liv en hva som kan stappes ned i en Rimowa
Ikke noe fan av aluminium selv (eller Nestlespresso for den del ), men sliter med aa se problemet med designen til Rimowa (og Rimowa med glidelaas, kan definitivt stappes ).

Venter i spenning paa at Alfa skal komme til US and A gjoer jeg ogsaa
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 22:23   #40
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,751
Default Re: RIP min Samsonite

Hvis man ikke liker blankpusset aluminium, så finnes den i noe mattere alu-magnesium med titan-belegg Jeg likte den vesentlig bedre enn aluminiumsfargen, men slikt er smak og behag.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
RIP Joe Patroni ... LN-MOW Småprat 2 03-03-2016 21:14
Samsonite billigere i UK? C-klasse Småprat 13 07-11-2012 13:07
Gulf Air rip-off Blubird Flyforum 3 14-06-2009 14:31
Air travelers rip customer service LN-MOW Flyforum 3 21-05-2008 09:46


All times are GMT +2. The time now is 00:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.