Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-11-2016, 18:02   #361
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Er det bare meg eller er det å få en avtale på den amerikanske ambassaden for visum fullstendig håpløst. Får bare feilmeldinger når jeg prøver å betale med Visa debit kort, husker jeg slet med det samme sist også. Har prøvd å fjerne cookies, men til ingen nytte.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2016, 20:07   #362
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Noen som har erfaringer med DHL som den amerikanske ambassaden bruker for å shippe ut pass? Fikk melding nå om at passet er på vei med ETA 27 desember by "end of day" Det høres jo fullstendig håpløst ut og det virker som jeg må være tilstede for å kvittere ut... Har en avtale den dagen og det virker jo irriterende å måtte vente hele dagen på noe man ikke vet når dukker opp...
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2016, 20:27   #363
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Noen som har erfaringer med DHL som den amerikanske ambassaden bruker for å shippe ut pass? Fikk melding nå om at passet er på vei med ETA 27 desember by "end of day" Det høres jo fullstendig håpløst ut og det virker som jeg må være tilstede for å kvittere ut... Har en avtale den dagen og det virker jo irriterende å måtte vente hele dagen på noe man ikke vet når dukker opp...
Har ikke brukt DHL med pass spesifikt, men de pleier å ringe når avsender har merket det med "privat adresse". Evt ringer de når de oppdager at du ikke er der, og så kan du avtale med sjåføren.

Noen ganger har de fast avtale med innlevering på Posten.

Har ofte DHL, TNT og UPS hjem, og jeg har til dags dato aldri vært der når de kommer
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2016, 20:29   #364
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Har ikke brukt DHL med pass spesifikt, men de pleier å ringe når avsender har merket det med "privat adresse". Evt ringer de når de oppdager at du ikke er der, og så kan du avtale med sjåføren.

Noen ganger har de fast avtale med innlevering på Posten.

Har ofte DHL, TNT og UPS hjem, og jeg har til dags dato aldri vært der når de kommer
Ok takk. Må si de var effektive med å skrive ut visum - men frykter nå at de har ombestemt seg da, men det var ingen indikasjon fra fyren på intervjuet i går at visumsøknaden var avvist, da hadde jeg fått passet der og da.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2016, 20:36   #365
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Har ikke DHL en avtale med Narvesen/7-11 der du kan hente pakken i en boks på nærmeste kiosk?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2016, 00:00   #366
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

DHL ringer typisk privatpersoner i forkant, til vanlig leveres ting på dagtid og privatkunder har en tendens til å være ute av hjemmet på dagtid. Min erfaring er at de gjerne leverer på jobben hvis det er i rimelig nærhet.
view is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2016, 12:45   #367
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by view View Post
DHL ringer typisk privatpersoner i forkant, til vanlig leveres ting på dagtid og privatkunder har en tendens til å være ute av hjemmet på dagtid. Min erfaring er at de gjerne leverer på jobben hvis det er i rimelig nærhet.
Fant ut at jeg kunne endre leveringen til servicepoint/automat - og det var det jaggu på nærmeste Narvesen. Da slipper jeg å tenke så mye på at jeg må være hjemme
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2016, 13:00   #368
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Da fikk jeg plukka opp passet og i det var det et flunkende nytt 10 års visum multiple entry B1/B2. Det er da noe og da er man klarert for å i det minste boarde et fly til USA og trygle på sine knær for å få slippe inn - men men CBP har jeg aldri hatt noe problemer med så. Nå har ikke jeg tenkt å være i USA så lenge, men er litt nysgjerrig på hvor lang tid man stemples vanligvis inn på et turistvisum? Med ESTA er det jo 90 dager, men har hørt 6 måneder med B1/B2.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2016, 15:46   #369
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Da fikk jeg plukka opp passet og i det var det et flunkende nytt 10 års visum multiple entry B1/B2. Det er da noe og da er man klarert for å i det minste boarde et fly til USA og trygle på sine knær for å få slippe inn - men men CBP har jeg aldri hatt noe problemer med så. Nå har ikke jeg tenkt å være i USA så lenge, men er litt nysgjerrig på hvor lang tid man stemples vanligvis inn på et turistvisum? Med ESTA er det jo 90 dager, men har hørt 6 måneder med B1/B2.
Det er seks måneder. Har fått det med alle mine tre innreiser siden jeg fikk visum i januar.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2016, 17:14   #370
AlexanderDGL
ScanFlyer Blue
 
AlexanderDGL's Avatar
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 163
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Da fikk jeg plukka opp passet og i det var det et flunkende nytt 10 års visum multiple entry B1/B2. Det er da noe og da er man klarert for å i det minste boarde et fly til USA og trygle på sine knær for å få slippe inn - men men CBP har jeg aldri hatt noe problemer med så. Nå har ikke jeg tenkt å være i USA så lenge, men er litt nysgjerrig på hvor lang tid man stemples vanligvis inn på et turistvisum? Med ESTA er det jo 90 dager, men har hørt 6 måneder med B1/B2.
Om jeg får spørre.. Fikk du innvilget med hovedsaklig feriering som grunn/det du skal, eller jobber du mye i USA? Bare av ren nyskjerrighet, på ett generelt grunnlag.
AlexanderDGL is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2016, 17:27   #371
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by AlexanderDGL View Post
Om jeg får spørre.. Fikk du innvilget med hovedsaklig feriering som grunn/det du skal, eller jobber du mye i USA? Bare av ren nyskjerrighet, på ett generelt grunnlag.
Ferie, men B1/B2 visum er jo kombinert så er jo kortvarig business og pleasure som er gyldige grunner. Nei om jeg noen gang skal faktisk jobbe der blir jo det selvfølgelig med rett type visum, amerikanske myndigheter ser jo ikke blidt på folk som vil jobbe på turistvisum av åpenbare årsaker.

6 måneder skal jeg selvfølgelig ikke være der heller, tipper maks opphold om gangen blir en uke eller to sånn normal ferie.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2017, 09:08   #372
nick5000
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: PVG
Posts: 373
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Er det ok med esta for business trip til usa ? Dvs ha et møte der, ikke arbeide der.
nick5000 is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2017, 12:38   #373
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by nick5000 View Post
Er det ok med esta for business trip til usa ? Dvs ha et møte der, ikke arbeide der.
Jepp. ESTA er for business og pleasure. Et møte er i høyeste grad business. Det blir verre om du mottar lønn fra en amerikansk arbeidsgiver feks, men konferanser og møter og sånt er vel innafor bruken ESTA. Men her blir du sendt ut på oppdrag av din norske arbeidsgiver vil jeg tro så det er ikke noe problem.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2017, 16:16   #374
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by nick5000 View Post
Er det ok med esta for business trip til usa ? Dvs ha et møte der, ikke arbeide der.
Ja, møter, konferanser, kurs m.v. er helt innafor, mye brukt. (Men ikke om du jobber i/for pressen, eller kanskje bare for journalister, da tror jeg du må ha visum)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2017, 02:06   #375
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Bare et spørsmål, så denne uken en episode av Grensepatruljen USA, og blant annet stoppet de en Canadier som kom på EST/Turistvisum. De spurte hva han skulle og han skulle kjøpe deler til motorsykkelen. Det ble et svar leven og masse spørsmål. Om dette var til han privat eller om han kjøpte dette for et firma i Canada for det hadde han vist ikke lov til som turist. (Han slapp inn tilslutt).

Stemmer det at hvis du er i USA på ESTA/Turistvisum så har du ikke lov til å handle varer / ting i firmaøyemed og ta med hjem?
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2017, 12:59   #376
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

For oss med ESTA er det jo ingen forskjell på lengden av oppholdet om de stempler Turist eller Business. Jeg pleier alltid å krysse for business om jeg skal gjøre noe for jobben der borte. Merker ingen forskjell i immigrasjonen.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2017, 14:01   #377
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Norge Rundt På 14 Dager View Post
Bare et spørsmål, så denne uken en episode av Grensepatruljen USA, og blant annet stoppet de en Canadier som kom på EST/Turistvisum. De spurte hva han skulle og han skulle kjøpe deler til motorsykkelen. Det ble et svar leven og masse spørsmål. Om dette var til han privat eller om han kjøpte dette for et firma i Canada for det hadde han vist ikke lov til som turist. (Han slapp inn tilslutt).

Stemmer det at hvis du er i USA på ESTA/Turistvisum så har du ikke lov til å handle varer / ting i firmaøyemed og ta med hjem?
Det er korrekt. Jeg har en bransjekollega som hadde svart turist mens han hadde kofferten full av vareprøver. Han hadde en fiks ide om at det var lurt å late som om man var turist.

Han fikk kjempeproblemer og slet med å komme inn i USA de neste 2 årene. Nå møtte han sikkert noen vanskelige folk.

Men greia er at er det noe som helst business involvert. Anything at all. Så krysser du av på Business. Evt begge om det er analog format.

Uansett alltid være ærlig. Da slipper du unna med det meste. Bare si det som det er og så får man litt pes men slipper igjennom uten stress.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2017, 15:02   #378
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Takk skal dere ha.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2017, 17:50   #379
Intemezz
Supernova
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 200
Default USA og rulleblad

Jeg har bestilt tur til USA til høsten og må skaffe visum. Problemet, om det er det, er at jeg har litt gammelt grums på rullebladet fra tidsrommet 1998-2002. Det er et par dommer for legemsfornærmelse, bruk av stjålet VISA-kort som også resulterte i heleri og bruk av falsk underskrift.

Jeg fikk 30 eller 60 dager betinget, men var snill gutt i tiden etterpå og har ikke sittet inne.

Hvordan vil dette påvirke meg?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Intemezz is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2017, 17:57   #380
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: USA og rulleblad

Quote:
Originally Posted by Intemezz View Post
Jeg har bestilt tur til USA til høsten og må skaffe visum. Problemet, om det er det, er at jeg har litt gammelt grums på rullebladet fra tidsrommet 1998-2002. Det er et par dommer for legemsfornærmelse, bruk av stjålet VISA-kort som også resulterte i heleri og bruk av falsk underskrift.

Jeg fikk 30 eller 60 dager betinget, men var snill gutt i tiden etterpå og har ikke sittet inne.

Hvordan vil dette påvirke meg?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Veldig enkelt. Vær ærlig å søk vanlig turistvisum (men gjør det med en gang, det tar tid). ESTA får du ikke om du er ærlig, men ikke lyg på det. Det blir oppdaget, og da er det alvor.
Hickok is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ESTA-avgift for å "promotere" USA BSSW Flyforum 1 11-09-2009 20:03
ESTA-ved innreise USA SQ 777 Reiseforum 15 14-12-2008 11:23
Visum-kaos til USA efter oktober 2005 HenrHans Flyforum 6 10-05-2005 12:51


All times are GMT +2. The time now is 14:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.