Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-02-2024, 09:50   #1
88charlie
ScanFlyer Blue

Norge Flyplass-struktur i Norge på stamrutenettet

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Årø har sine begrensninger. Men jeg vil si én ting om dette, og det er at Årø er nærmere Ålesund enn Vigra er Molde, dels mye nærmere også.

Hadde Ålesund lufthavn vært i nærheten av Skodje, ville Møreaksen kanskje vært døden for Årø, men slik er det ikke. Det er i det hele tatt lite trolig at Møreaksen vil ha noen betydning utover at det er en del - ikke veldig mange - mennesker som plutselig vil ha Årø, og ikke Vigra, som nærmeste flyplass.
Jeg bor i Skodje øst og budsjetterer med 40 min til "ferdig parkert bil" på Vigra. Nytt veinett vil føre Årø nærmere, men til en fryktelig stygg pris pga. spesielt høye bompengesatser. Det prosjekteres en enorm firefelts hengebru med døgntrafikk på "bare" 8000 som likefullt skal betales av trafikantene. Tilsvarende vil mer normale bompengesatser føre Vigra nærmere når ny bypakke i Ålesund er på plass.

Hadde Gossenøya vært plassert sånn tålig midt imellom kunne man etablert en ny storflyplass for hele fylket der og det hadde blitt så bra at ingen hadde stusset på plasseringen. Uten at jeg kjenner til studiene som ble utført i sin tid så er vel Vigra, Årø og Hovden de få unntakene hvor det var mulig å lage noe som minner om en skikkelig flyplass med greie innflyvningsforhold.

Regionen er på mange måter større enn de rundt Tromsø og Bodø, men selv om disse også har feedertrafikk fra kortbanenettet så har de også klart å samle omlandet rundt en stor flyplass. Bedre terminaler, lengre rullebaner (må kunne ta ned SR-71 må vite) og ikke minst felles politisk forankring. Terrenget er gale nok, men ikke fullt så krevende som i møre og romsdal. Det hjelper.

Tror dessverre antallet flyplasser i M&R forblir det samme i tiår fremover.
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2024, 10:03   #2
Tjab
Upgrade me....

Default Re: SAS legger ned Molde - Oslo

Det var jo her planen om en felles flyplass (MOL/KSU) faktisk lå: 63.039345, 7.454378 https://maps.app.goo.gl/RYC5fcpN4PTcKkvC8 (ca koordinater, heter vel hendmyrene akkurat der)

I kjent fogderistrid greide vi å surre til dette også.
Men Møre og Romsdal, da spesielt Nordmøre og Romsdal er jo besatt av relativt håpløse folk som er mest interessert i å krangle.

Pr. i dag er det for meg helt urealistisk at noen endringer skjer. Men skulle jeg tippe så kan jeg vel sette en halv pils på at Nordmøre er det fogderiet som kan greie å rote bort sin flyplass. Sensasjonelt svake politikere her oppe

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2024, 17:21   #3
zeffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Det var jo her planen om en felles flyplass (MOL/KSU) faktisk lå: 63.039345, 7.454378 https://maps.app.goo.gl/RYC5fcpN4PTcKkvC8 (ca koordinater, heter vel hendmyrene akkurat der)

I kjent fogderistrid greide vi å surre til dette også.
Men Møre og Romsdal, da spesielt Nordmøre og Romsdal er jo besatt av relativt håpløse folk som er mest interessert i å krangle.

Pr. i dag er det for meg helt urealistisk at noen endringer skjer. Men skulle jeg tippe så kan jeg vel sette en halv pils på at Nordmøre er det fogderiet som kan greie å rote bort sin flyplass. Sensasjonelt svake politikere her oppe
Vigra er såpass stor og klarer seg på egen hånd, trenger ikke dras inn i diskusjonene om felles flyplass fordi brukerne av flyplassen vil se lite vinst i å gå på et kompromiss + at kostnadene ved å flytte flyplassen ikke ville kunne forsvares for noe som ville vært nært nok.

Fastlandssambandet til Molde vil føre til at flere vil dra mot AES -- ikke fordi det blir nærmere nødvendigvis, men større tilbud og høyere frekvens. Årø er den flyplassen som er nærmest å falle fordi den ligger midt i mellom og det er enklere for den å miste de som er mellom MOL og KSU + MOL og AES.

Spørsmålet er bare om MOL allerede har gjort det ifht AES -- med unntak av BGO (hvor det vel er 3 vs 5 avganger) er det stor forskjell og stor sannsynlighet for at noen med reelt valg ville velge der de kan dra senest mulig/returnere tidligst mulig...

Tror man ender opp litt sånn som nå, AES har volumet, det er noen få daglige avganger fra MOL som kan svare seg. Så er spørsmålet enkelt og greit hvor mye staten er villig til å subsidiere når fastlandssambandet fra MOL til AES er på plass
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2024, 17:15   #4
raider66
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post

Tror man ender opp litt sånn som nå, AES har volumet, det er noen få daglige avganger fra MOL som kan svare seg. Så er spørsmålet enkelt og greit hvor mye staten er villig til å subsidiere når fastlandssambandet fra MOL til AES er på plass
Jeg henger ikke helt med. Staten subsidierer ingen flyruter på MOL i dag, ei heller lufthavndriften. Det er heller ikke aktuelt å gjøre dette i fremtiden. Eller er det noe annet du tenker på?

Espen

Last edited by Discus; 05-02-2024 at 07:37.
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2024, 17:50   #5
88charlie
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Jeg henger ikke helt med. Staten subsidierer ingen flyruter på MOL i dag, ei heller lufthavndriften. Det er heller ikke aktuelt å gjøre dette i fremtiden. Eller er det noe annet du tenker på?

Espen
Såvidt jeg vet er AES den eneste flyplassen i M&R som går i pluss. De andre går i minus og dekkes over ett eller annet budsjett innenfor Avinor. Så en form for subsidiering er der.

Dette var før Covid så jeg vet ikke om det fortsatt stemmer for AES, men jeg kan ikke tenke meg at MOL er bedre stilt nå.
Old 02-02-2024, 18:55   #6
Tjab
Upgrade me....

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post
Såvidt jeg vet er AES den eneste flyplassen i M&R som går i pluss. De andre går i minus og dekkes over ett eller annet budsjett innenfor Avinor. Så en form for subsidiering er der.
For ordens skyld kan det nevnes at 39 av 46 flyplasser i landet går med underskudd....

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2024, 18:52   #7
zeffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
For ordens skyld kan det nevnes at 39 av 46 flyplasser i landet går med underskudd....
Ja, altså, dette var poenget mitt. Selv om rutene går skal også driftsunderskuddet på flyplassene betales. Avinor er et statlig selskap.

At man har en løsning som betyr at man subsidierer flyplasser i distriktene er greit nok, men de skal også vise at de kan forsvare subsidiene sine i form av samfunnsnytte.

Det jeg henviser til er at det kan bli spørsmål om hvorvidt den samfunnsnytten fortsatt er tilstede når det i fremtiden evt. tar mindre enn én time til en alternativ flyplass og man har AES og KSU på hver sin side.
Old 03-02-2024, 21:25   #8
raider66
ScanFlyer Rusty

Avinormodellen er basert på at de lufthavnene som går med overskudd er med på å dekke underskuddet for de resterende lufthavnene. Avinor er selvfinansierende, med noen få unntak i spesielt krevende år (f.eks ifm Covid-19). Selskapet betaler normalt utbytte til Staten og er ikke avhengig av overføringer fra Staten over statsbudsjettet. En fordel for Avinor, som dermed har stor handlefrihet til selv å beslutte sine prioriteringer og investeringer. Og større forutsigbarhet. Også en fordel for Staten som kan benytte sine skattekroner til andre ting.

Espen
Old 04-02-2024, 02:14   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
En fordel for Avinor, som dermed har stor handlefrihet til selv å beslutte sine prioriteringer og investeringer.

Tja, jeg er usikker på om nye flyplasser i Bodø og Mo i Rana stod øverst på Avinors ønskeliste?
Old 04-02-2024, 13:26   #10
raider66
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Tja, jeg er usikker på om nye flyplasser i Bodø og Mo i Rana stod øverst på Avinors ønskeliste?
Nei, i de tilfellene er det jo politiske føringer som har spilt inn. Eier ønsker og gir føringer. Men legger seg ellers lite opp i de øvrige disponeringer i selskapet. Så lenge de er i tråd med strategien og de planer som er vedtatt og lagt.

Espen
Old 04-02-2024, 14:09   #11
88charlie
ScanFlyer Blue

Quote:
Nei, i de tilfellene er det jo politiske føringer som har spilt inn. Eier ønsker og gir føringer. Men legger seg ellers lite opp i de øvrige disponeringer i selskapet. Så lenge de er i tråd med strategien og de planer som er vedtatt og lagt.

Espen
Vet ikke hva som er verst. Holde liv i Årø, eller flytte en fullt funksjonell og langt over snittet utstyrt flyplass noen få meter, for at byen som har nytt svært godt av statlige aktiviteter på nevnte flyplass i flere tiår, skal få vokse enklest mulig. Selv en som misliker mye rundt Molde unner de alt vel når man vurderer det opp mot den galskapen.
Old 04-02-2024, 20:40   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:

Espen

Ja, men selve lufthavnstrukturen er jo utenfor Avinors kontroll eller beslutningsmyndighet. Og det gir jo en vesentlig føring for deres kostnadsnivå og dermed påvirker deres mulighet til å disponere.
Old 04-02-2024, 22:38   #13
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Litt kjipt å måtte trekke dette frem men; Jeg mener det er sannsynlig at neste regjeringsskifte legger planene for utfasing av en rekke lufthavner, eller krav om medfinansiering fra kommune/næringsliv. Dels gjennom tiltak gjort gjennom prehospital organisering/medevac, dels gjennom øvrige samferdselstiltak som vegutbygging. Hva som historisk har vært vanlig i Avinor er av mindre betydning tenker jeg.

Ovennevnte utledes av: Endrede befolkningsmønster, bedre teknologi, strammere budsjetter som igjen vil påvirke helseforetakene, som er styrende for mange av flyplassene. Eneste grunn til at ingenting røres nå er SP.

Dersom forhold som helse og rimelig kommunikasjon til andre flyplasser er ivaretatt vil ikke MOL, WAV m.fl høres med at de bør ha kortere vei til flyplassen enn Sarpsborg/Fredrikstad eksempelvis.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2024, 07:53   #14
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Bacardi View Post
Litt kjipt å måtte trekke dette frem men; Jeg mener det er sannsynlig at neste regjeringsskifte legger planene for utfasing av en rekke lufthavner, eller krav om medfinansiering fra kommune/næringsliv. Dels gjennom tiltak gjort gjennom prehospital organisering/medevac, dels gjennom øvrige samferdselstiltak som vegutbygging. Hva som historisk har vært vanlig i Avinor er av mindre betydning tenker jeg.

Ovennevnte utledes av: Endrede befolkningsmønster, bedre teknologi, strammere budsjetter som igjen vil påvirke helseforetakene, som er styrende for mange av flyplassene. Eneste grunn til at ingenting røres nå er SP.

Dersom forhold som helse og rimelig kommunikasjon til andre flyplasser er ivaretatt vil ikke MOL, WAV m.fl høres med at de bør ha kortere vei til flyplassen enn Sarpsborg/Fredrikstad eksempelvis.
Selv om jeg mener tiden er overmoden for en gjennomgang av lufthavn-strukturen i Norge, sitter det nok langt inne å legge ned lufthavner, selv for en Høyre-regjering. Det gir for mye negativ oppmerksomhet i de aktuelle fylkene. Men ingenting hadde vært bedre om de mannet seg opp og tok upopulære, men viktige avgjørelser.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2024, 09:23   #15
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Selv om jeg mener tiden er overmoden for en gjennomgang av lufthavn-strukturen i Norge, sitter det nok langt inne å legge ned lufthavner, selv for en Høyre-regjering. Det gir for mye negativ oppmerksomhet i de aktuelle fylkene. Men ingenting hadde vært bedre om de mannet seg opp og tok upopulære, men viktige avgjørelser.
Enig, men det bør gjøres bedre enn f.eks. kommunereformen. Det bør vises at tilbudet blir bedre på større flyplasser. Gode veier bør være på plass før det nedlegges. Bråk blir det nok uansett.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2024, 11:43   #16
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bacardi View Post

Ikke bare Sp. Møre og Romsdal er også Frp-land så en Høyre-ledet regjering kommer heller ikke til å røre flyplasser der.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2024, 13:54   #17
zeffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Ikke bare Sp. Møre og Romsdal er også Frp-land så en Høyre-ledet regjering kommer heller ikke til å røre flyplasser der.
Frp-stemmene kommer stort sett fra søndre del av fylket. Samtidig kan jeg også se for meg at Frp vil gjøre et poeng av at det er en konsekvens av kostnadene ved Møreaksen (som de er imot) at man må dekke det inn på en eller annen måte.

Men nå er ikke mitt poeng her å argumentere for at Årø skal legges ned. Jeg unner moldenserne flyplassen sin jeg -- men føler det blir naivt å ville ha fastlandsforbindelse til et større sentrum med under én time reisetid (altså, betydelig raskere enn fra Ulsteinvik eller Ørsta og på linje med Sykkylven) og samtidig skulle forvente at alle tilbud holdes ved like duplisert.

Det vil være naturlig at større forretninger søker til det største markedet, og hvorfor åpne en filial når reisetiden er i minutter? Hadde jeg vært Molde-patriot hadde jeg vært veldig skeptisk til den veiforbindelsen... tror ikke den blir bra for utviklingen av Molde by (men den kan bli _veldig_ positiv for Ålesunds østlige bydeler så som Skodje)
Old 05-02-2024, 14:41   #18
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Enkelte endringer trenger jo ikke å være så vanskelige, for eksempel situasjonen i Møre og Romsdal. Når det kommer til kortbanenettet, så er det ikke bare for ei regjering å legge ned. Å for eksempel erstatte Vardø med bedre vei til Vadsø krever omfattende investering i vei, med planlegging og alt som hører til. Det er ikke gjort på en stortingsperiode. Det kommer til å bli dyrt på kort sikt. Det er i mange tilfeller ikke et alternativ å "bare legge ned", fordi det vil gå så langt utover samfunnssikkerheten at det ville sette liv og helse i fare.

Det er også andre ting i dette bildet. Jeg har nevnt det før, men som eksempel her: Man kunne for eksempel ha forbedra kommunikasjonen mellom Tromsø og Bardufoss, for slik både å takle kapasitetsproblemer i Tromsø og minske behovet for rullebaneforlengelse i Tromsø.

Enda et element er at selv om det kommer til å ta tid, så vil vi se fly med nye drivstoffløsninger på kortbanenettet, i første omgang. Dette kan potensielt endre priser og marked, og skape en ny vår for disse flyplassene. Da er det et merkelig tidspunkt for store nedskjæringer.

Det er rett og slett så mange ting som henger i hop, når det kommer til samferdsel på dette nivået at alt annet enn ei større utredning, som ser lenger enn den enkelte flyplassen (selv om det finnes unntak der det er åpenbare løsninger, slik som Narvik var i si tid), vil være helt useriøst. Det vil med andre ord ta tid, og mer tid enn ei regjering har.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2024, 10:23   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post

Dette var før Covid så jeg vet ikke om det fortsatt stemmer for AES, men jeg kan ikke tenke meg at MOL er bedre stilt nå.
Avinor oppgir kun resultatet for de største flyplassene, men hadde vært interessant å se tall for flere

Drfiftsresultat/EBIT i 2023 i følge Avinors Q4 rapport
OSL: +1.787 MNOK
BGO: +235 MNOK
SVG: +314 MNOK
TRD: +169 MNOK
Alle andre: -1.378 MNOK
Old 15-02-2024, 10:51   #20
jufix
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Avinor oppgir kun resultatet for de største flyplassene, men hadde vært interessant å se tall for flere

Drfiftsresultat/EBIT i 2023 i følge Avinors Q4 rapport
OSL: +1.787 MNOK
BGO: +235 MNOK
SVG: +314 MNOK
TRD: +169 MNOK
Alle andre: -1.378 MNOK
At OSL tjener mest er jo enkelt å forstå ift volum, men er det noen som har innsikt i hva som gjør SVG så profitabel? Er det lavere driftkost? Mer Tax-Free (Antar at man har lik omsetning per passasjer på avgifter?)
jufix is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules