Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-09-2018, 12:04   #21
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Rygge
Posts: 1,557
Default Re: Høflighet på tur...

Jeg synes Paris er kjempehyggelig, jeg, og kjenner meg ikke igjen i opplevelsene om uhøflighet og insistering på å snakke fransk. Det må åpenbart ha vært sånn før (derav det dårlige ryktet), men kan det ha skjedd en endring (et generasjonsskifte?). Selv synes jeg Pariserne er lette å komme i kontakt med, og unnskyldningene sitter oftest løst dersom de starter å bable i vei før du får gjort dem oppmerksom på at du ikke kan fransk.

Jeg har også gode opplevelser fra New York, men jeg har ikke vært andre steder i USA, så jeg tipper det er en viss kontrast sammenlignet med andre steder der.

Generelt opplever jeg unge i Norge som betydelig mer høflige enn eldre når det gjelder hilsing, takking og smil. Det har vel noe med trygghet i slike situasjoner å gjøre, har jeg tenkt. Selv hilser jeg på «alle», smiler, takker, reiser meg på bussen og holder dører uansett kjønn eller sosial status, og har aldri opplevd at noen har reagert negativt (verken på 70/80-tallet eller nå). Det er stort sett alltid takk å få tilbake.

I sommer slo det meg likevel at vi er ekstremt dårlige på høflighet i trafikken. Å kjøre i Tyskland, Østerrike og Italia var en enorm og litt uventet fornøyelse. Kontrasten opplevdes som stor da vi returnerte til Skandinavia (Gedser i Danmark, deretter Sverige og Østfold), hvor alle bare tenkte på seg selv, ikke slapp folk fram, lå i venstre felt uten å kjøre forbi osv.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2018, 15:24   #22
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Høflighet på tur...

Godt poeng RWY24 — jeg fikk også litt bakoversveis i trafikken i går... Makan til villmannskjøring. Nå er jeg vant med Tysk og Nederlandsk trafikk. Og selv om det er de som er gale der og, er majoriteten i en ordnet og ansvarlig form. I Norge kuttes det linjer, kjøres som om det bare er en selv på vegen. Man merker det ikke før man har kjørt litt i andre kulturer.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2018, 15:44   #23
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Høflighet på tur...

Store forskjeller rundt omkring .. Å kjøre bil her i Atlanta er som å kjøre NASCAR. Du vet aldri hvor den neste villmannen dukker opp, man må passe godt på på begge sider før man bytter fil. Kjører man 70 i 55-sonen er man ofte av de tregeste. Og ingen skjønner glidelåskjøring .. I Seattle derimot, er det still motsatt. Det er få som kjører 10 over fartsgrensen og filskifte og forbikjøringer foregår i siviliserte former. Men begge steder er man relativt høflige, og hjelper andre inn og ut av trafikk.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2018, 18:37   #24
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Nå er jeg vant med Tysk og Nederlandsk trafikk.
Nordmenn flest er egentlig kun vant til gård og å ferdes i utmark så dette er veldig uvant. Det er spesielt at sykler ikke er en del av "sykkel- og gangsti" hvor de gående har prioritet som mange nordmenn ikke har fått med seg. I Nederland har jeg lagt merke til at de i alle fall har 3 forskjellige typer fotgjengeroverganger (i tillegg til de som er kunstprosjekter) og de ser ut til å ha forskjellige regler så her må man virkelig passe seg som fotgjenger.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2018, 21:00   #25
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Store forskjeller rundt omkring .. Å kjøre bil her i Atlanta er som å kjøre NASCAR. Du vet aldri hvor den neste villmannen dukker opp, man må passe godt på på begge sider før man bytter fil. Kjører man 70 i 55-sonen er man ofte av de tregeste. Og ingen skjønner glidelåskjøring .. I Seattle derimot, er det still motsatt. Det er få som kjører 10 over fartsgrensen og filskifte og forbikjøringer foregår i siviliserte former. Men begge steder er man relativt høflige, og hjelper andre inn og ut av trafikk.
Atlanta = Oslo med unntak av høflighet. For det finnes ikke i oslotrafikken. Oslo i denne sammenhengen er stort og dekker Budstikkas nedslagsfelt...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2018, 21:04   #26
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
I Nederland har jeg lagt merke til at de i alle fall har 3 forskjellige typer fotgjengeroverganger (i tillegg til de som er kunstprosjekter) og de ser ut til å ha forskjellige regler så her må man virkelig passe seg som fotgjenger.
Å? Det var nytt for meg. Ikke at jeg har vært så mye i Nederland at det gjør noe, men jeg tror du tar helt feil. Er det sebrastriper på veien har du en fotgjengerfelt. Er det ikke sebrastriper, er noe annet. Dessuten er det veldig godt merket med vikepliktmarkering på vei og sti hvem som har vikeplikt. Du må ha inntatt en del for ikke å se det.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2018, 21:23   #27
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: Høflighet på tur...

Høflighet trenger ikke bare være ord, synes ofte at man kommer langt med et smil og et lite nikk. Nordmenn er alt for glad i å se ned i bakken, kanskje en vane vi har etter å ha gått ute i skauen for lenge og sett etter ting å snuble i....
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2018, 00:49   #28
Sesam-opne
Newcomer
 
Join Date: Sep 2018
Location: USA/Norge
Posts: 4
Default Re: Høflighet på tur...

Joda, du sier noe her.

Normenn er kjent for å utvise svært lite høflighet i utlandet. Nå skal det sies at det dårlige ryktet i hovedsak knytter seg til fyllefanter på ferie i Sør Europa, enda det finnes unntak.

En observasjon jeg har gjort meg, er at nordmenn heller ikke hilser på hverandre når de treffes, f.eks midt på gaten uten at noen andre er tilstede. Det er kleint og merkelig.
Sesam-opne is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2018, 00:52   #29
Sesam-opne
Newcomer
 
Join Date: Sep 2018
Location: USA/Norge
Posts: 4
Default Re: Høflighet på tur...

Denne typen oppførsel hjelper jo ikke akkurat... VG.NO - Gresk politi - Derfor aksjonerer vi mot norske ungdommer
Sesam-opne is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2018, 01:01   #30
akira
Scanflyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 485
Default Re: Høflighet på tur...

Dont shoot the messenger, men jeg merker at vi nordmenn er veldig dårlige til å si takk enn dansker og svensker.
__________________
Upcoming flights:

Tja..
akira is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2018, 01:47   #31
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Rygge
Posts: 1,557
Default Re: Høflighet på tur...

Nordmenn har i alle fall dårlig selvbilde, jf. postene over. Det er vel forsket en del på det, og de artiklene jeg har lest om temaet de siste årene sier vel stort sett alle at nordmenn er varme og høflige. Høflighet vises på ulike måter rundt om i verden, så selv om vi ikke bruker innøvde fraser (det oppleves ofte tvert imot som uhøflig), så har vi våre måter.

En historie: Et australsk litt eldre ektepar jeg kjente til dro på rundreise i Italia. De fikk sjokk og begynte til og med å gråte av det de opplevde som uhøflighet. Sønnen deres, som bodde i Firenze, måtte forklare dem de sosiale kodene og hvordan italienere er høflige, og reddet dermed resten av ferieturen for foreldrene.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2018, 10:24   #32
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Å? Det var nytt for meg. Ikke at jeg har vært så mye i Nederland at det gjør noe, men jeg tror du tar helt feil. Er det sebrastriper på veien har du en fotgjengerfelt. Er det ikke sebrastriper, er noe annet. Dessuten er det veldig godt merket med vikepliktmarkering på vei og sti hvem som har vikeplikt. Du må ha inntatt en del for ikke å se det.
Stiller meg bak dette. At det finnes varianter med eller uten lysregulering kan muligens diskuteres å være to forskjellige typer da :P
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2018, 12:45   #33
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Å? Det var nytt for meg. Ikke at jeg har vært så mye i Nederland at det gjør noe, men jeg tror du tar helt feil. Er det sebrastriper på veien har du en fotgjengerfelt. Er det ikke sebrastriper, er noe annet. Dessuten er det veldig godt merket med vikepliktmarkering på vei og sti hvem som har vikeplikt. Du må ha inntatt en del for ikke å se det.
Er allergisk mot alkohol så jeg hadde nok ikke inntatt noe av det. De 3 typene fotgjengerfelt som jeg har lagt merke til i Nederland:
-Vanlige brede sebralinjer, som i Norge
-smalere, kortre linjer med varierende lengde
-stripplede linjer på siden av fortgjengerfeltet (som ikke har sebrastriper)

Og så har man også i Nederland helt andre varianter slik som denne som ikke har noen skilter om vikeplikt. Versågod å forklare hva som gjelder her for gående:
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2018, 13:05   #34
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Er allergisk mot alkohol så jeg hadde nok ikke inntatt noe av det. De 3 typene fotgjengerfelt som jeg har lagt merke til i Nederland:
-Vanlige brede sebralinjer, som i Norge
-smalere, kortre linjer med varierende lengde
-stripplede linjer på siden av fortgjengerfeltet (som ikke har sebrastriper)

Og så har man også i Nederland helt andre varianter slik som denne som ikke har noen skilter om vikeplikt. Versågod å forklare hva som gjelder her for gående:
Er ikke det vikepliktskilt som er malt i veien?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2018, 13:45   #35
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Er ikke det vikepliktskilt som er malt i veien?
Joda, trekantene kan se ut som varseltrekanter for bilistene og tyde på at de har vikeplikt, men det sier ikke noe om hvor jeg kan gå og hva med alle fotgjengeroverganger uten disse trekantene? Har bilister ikke vikeplikt der?

En annen kombinasjon jeg nylig så i Nederland. Et vanlig sebra fotgjengerfelt med skilt og det hele, men hva i alle dager er alt surret rundt det?


Og her varianten med smalene linjer med varierende lengde. Og denne har jeg faktisk sett i 3 varianter:
-med varierende lengde til begge sider som på bildet
-med varierende lengde kun til én side
-med åpent felt i midten.

Så her har man 3 forskjellige varianter som alle antagelig varierer i funksjon fra vanlige sebralinjer. Fortsatt ikke forvirret? Poenget er at mange varianter og ofte endring av konsepter gjør folk forvirret og få vet hva som egentlig gjelder. Se bare på service-konsepter hos SAS, selv de ansatte vet jo ofte ikke hva som gjelder.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	caos.jpg
Views:	562
Size:	191.7 KB
ID:	45572  
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2018, 18:23   #36
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Høflighet på tur...

Er ikke høflighet på tur også en respekt for andre land og kulturer er anderledes enn hva vi er vant med hjemme, kunne lære av og glede seg over forskjellene i allt fra transport til mat.....Street Tacos i Bend Oregon er ikke nødvendigvis de samme som fredags tacoene fra Old El Paso....men begge kan smake utmerket.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 03-09-2018, 20:47   #37
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Er allergisk mot alkohol så jeg hadde nok ikke inntatt noe av det. De 3 typene fotgjengerfelt som jeg har lagt merke til i Nederland:
-Vanlige brede sebralinjer, som i Norge
-smalere, kortre linjer med varierende lengde
-stripplede linjer på siden av fortgjengerfeltet (som ikke har sebrastriper)

Og så har man også i Nederland helt andre varianter slik som denne som ikke har noen skilter om vikeplikt. Versågod å forklare hva som gjelder her for gående:
Enkelt: Det er felles gang- og sykkelvei. Det er til og med lysregulert. Trekantene malt i veien betyr vikeplikt. Det gjør de i Norge også. I Nederland bør du ikke gå på rødt heller. Det kan koste deg dyrt.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.

Last edited by LN-KOG; 03-09-2018 at 20:50.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2018, 20:52   #38
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Joda, trekantene kan se ut som varseltrekanter for bilistene og tyde på at de har vikeplikt, men det sier ikke noe om hvor jeg kan gå og hva med alle fotgjengeroverganger uten disse trekantene? Har bilister ikke vikeplikt der?

En annen kombinasjon jeg nylig så i Nederland. Et vanlig sebra fotgjengerfelt med skilt og det hele, men hva i alle dager er alt surret rundt det?
Et helt vanlig fotgjengerfelt. Gatetunet endrer ingenting.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2018, 20:58   #39
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Så her har man 3 forskjellige varianter som alle antagelig varierer i funksjon fra vanlige sebralinjer. Fortsatt ikke forvirret? Poenget er at mange varianter og ofte endring av konsepter gjør folk forvirret og få vet hva som egentlig gjelder. Se bare på service-konsepter hos SAS, selv de ansatte vet jo ofte ikke hva som gjelder.

Hvis du leser hva bildefila heter i stedet for å trekke inn SAS - som ingenting har med nederlandsk veimerking å gjøre - ville du sett at det er Example-of-an-Elevated-StopLine-in-The-Netherlands. Stripene brukes for å markere at det er en fartsdump.

Konklusjon: Det finnes én type gangfelt i Nederland som de fleste andre steder.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2018, 21:31   #40
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Hvis du leser hva bildefila heter i stedet for å trekke inn SAS - som ingenting har med nederlandsk veimerking å gjøre - ville du sett at det er Example-of-an-Elevated-StopLine-in-The-Netherlands. Stripene brukes for å markere at det er en fartsdump.

Konklusjon: Det finnes én type gangfelt i Nederland som de fleste andre steder.
Jeg har sett slike gangfelt brukt uten at det er fartsdump der. Og som sagt har jeg også sett 3 forskjellige varianter bare av denne typen gangfelt. Så at det bare finnes 1 type gangfelt i Nederland stemmer på ingen måte.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Planlegging av CMB-tur (var: "Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F") Peppep Reiseforum 40 08-06-2013 15:34
Nordmenns manglende høflighet ved boarding krølle Småprat 75 17-12-2011 11:02
Ut på tur... Martin TripReports 28 01-10-2007 02:20
Ut på tur 2... Thomas TripReports 24 23-10-2006 00:05
Ut på tur LN-KMS Flyforum 8 12-10-2006 21:03


All times are GMT +2. The time now is 14:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.