Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-03-2020, 16:33   #1
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
USA Sørvest til Nord-Øst og tilbake til ei halvøy ved Lake Michigan

Som dere kanskje har lest i min rapport fra den første flyturen med SAS A350 til Chicago, så var jeg ikke lenge i Chicago. Neste dag dro jeg videre til Baltimore, Maryland for å besøke familie og venner.

Etter ankomst Chicago med SAS, tok jeg en Uber til hotellet mitt på Magnificent Mile i sentrum av Chicago, Embassy Suites. Det var helt greit for en natt, med sentral beliggenhet og store «suiter» med separat stue og soverom. Litt slitt i kantene, så det har nok sett sine bedre dager, men utsikten fra 10. etasje nedover Magnificent Mile var det ikke noe å si på, i allefall.



Hotellet har et stort atrium i midten, hvor det i første etasje var lobby, restaurant, bar og frokostservering. Det var happy hour da jeg ankom, men jeg var utrolig sliten og trøtt etter en lang dag på tur, så jeg tok tidlig kvelden.



Neste morgen etter en kjapp frokost på hotellet, fikk jeg sjekket ut og bestilt en Uber ut til Midway flyplassen, hvor neste transportmiddel ventet. Jeg var ute i god tid, rundt 2 timer før avgang, for jeg beregner alltid ekstra god tid når jeg reiser innenlands i USA, da man aldri helt vet hvor effektivt hverken innsjekk eller sikkerhetskontrollen kan være. Heldigvis var det ingen kø i innsjekkingen og jeg sjekket inn på automat hvor jeg fikk boardingkort og bagasjetagger. Med Southwest har man inkludert 2 innsjekket bagasje selv på de billigste billettene. Og siden man nå kan booke Southwest fra internasjonale IP-adresser så var det ikke et vanskelig valg å snu ryggen til United som ville ha over det dobbelte fra O’Hare til Baltimore, men uten inkludert bagasje i billettprisen. (for oss som har rykket ned til Star Alliance Silver). 1500 NOK kostet billetten med Southwest, tur-retur Baltimore.

Etter en rask ID-sjekk fikk jeg levert fra meg bagasjen og tok turen gjennom sikkerhetskontrollen hvor det heller ikke var noe kø. Jeg var vel gjennom hele mølla på rundt 15 minutter. Fant meg et bord i food courten og kjøpte meg en kaffe mens jeg slappet av frem til boarding nærmet seg fra gate B1.

Flyet fra nabogaten skulle til Omaha, hvor jeg bodde i for to år siden. 28F er rett under frysepunktet, tidlig vår kaller de det i Nebraska tror jeg



Jeg hadde god kontroll på flyet som skulle ta oss videre til Baltimore. Southwest kjører mange melkeruter, noe som minner om mange av kystrutene vi har i Norge med både SAS, Norwegian og ikke minst Widerøe rundt Finnmarkskysten. Rute WN1188 går ICT-STL-MDW-BWI-PWM og landet 5 minutter før rutetid fra St. Louis.



Flyet til Baltimore parkert ved gate B1, N796SW, en Boeing 737-700 som nærmer seg 20 år på vingene for Southwest.



Boardingprosessen til Southwest er jo litt artig, i og med at man ikke får tildelt sete ved innsjekkingen. I stedet så får man et kø-nummer som indikerer hvor sent eller tidlig man kan gå om bord. Så kan man velge blant de ledige setene som er når man kommer om bord. Jeg hadde kjøpt «early bird»-innsjekk et par uker i forveien til 20 USD per strekning, og fikk tildelt boardingnummer A45 som er ganske sent i den første gruppen. Men i og med at C60 er siste boardingnummer så var jeg jo blant den første tredelen som fikk komme om bord på en flyvning som var ganske så fullbooket.

Da jeg kom om bord var 2F ledig, med kun en fyr i 2D. Jeg fikk kofferten opp i hattehyllen rett over seteraden min, og fant meg vel til rette. Det var god benplass om bord selv med ryggsekken min under setet foran, og selv med «gamletypen» av seter med skinntrekk og ordentlig god polstring. Vi beholdt midtsetet ledig helt til boarding var ferdig, og da måtte en ung jente ta til takke med 2E. Men på en kort flyvning som dette så er det ikke krise å ikke ha ledig midtsete. Captain Speaking annonserte en flytid på ca. 1 time og 30 minutter i stort sett fine flyforhold. Kabinpersonalet foretok en ganske langdryg sikkerhetsdemonstrasjon, som jeg synes er ganske vanlig hos amerikanske selskap? Skjønner at folk med oppmerksomhetsutfordringer fort kan falle ut underveis.

Vi kom oss etterhvert avgårde fra bane 04R og etter en liten høyresving var vi på vei mot Baltimore.








Flyruta vår fra Flightradar24



I lufta ble det servering av drikke, på serveringsfat. Kabinpersonalet kom først rundt og spurte hva vi ville ha å drikke, før drikken ble servert fra fat etter å ha blitt gjort klart i galley foran. Ganske elegant, om enn ikke veldig tidsbesparende. Så slipper man i det minste en svær tralle i midtgangen. Mulig de hadde tralleservering i de bakre gemakker. Jeg takket ja til et glass eplejuice og en pose pretzler, og nøt utsikten, mens jeg leste i boka mi. Crew om bord var hyggelig og smilende, og jeg fikk et godt inntrykk av Southwest. Selv om jeg har fløyet med dem før, for over 5 år siden, fra La Guardia til Midway, så var inntrykket mitt av Southwest fortsatt bra, og jeg vil vel si det er det beste alternativet innenriks i USA, dersom tidtabellen passer.
__________________

Last edited by Cecilie; 03-03-2020 at 17:03.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2020, 16:36   #2
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Sørvest til Nord-Øst og tilbake til ei halvøy ved Lake Michigan

Etter litt over timen i lufta, begynte vi nedstigningen mot Baltimore, og kabinen ble klargjort for landing.

Baltimore



Baltimore Inner Harbor





«Airport in sight»


Landing på rullebane 33L




Det ble parkering ytterst på B-piren, men Baltimore er en ganske effektiv flyplass, så etter rundt 4-5 minutters gange var jeg fremme ved bagasjehallen.

Mens jeg stod og ventet på bagasjen min så kom en fyr bort og sa til meg «Hey, I work there!» Meg, litt undrende, skjønte at han etter hvert mente University of Nebraska-Omaha, fordi jeg hadde en genser på meg fra UNO. Liten verden. Han var på samme flyvning som meg fra Chicago til Baltimore, etter å ha fløyet fra Omaha til Midway tidligere på dagen. Det viste seg at han jobber i administrasjonen ved UNO, og kjenner flere av professorene jeg hadde i Omaha. En ting skal amerikanere ha, de er ikke redde for å snakke med fremmede.

Bagasjen kom etter hvert og jeg tok en shuttle til leiebilsenteret som var ca 10 minutters kjøring unna terminalen. Hadde leid en full size SUV fra Alamo, og det var litt av en papirmølle som måtte fylles ut, kopi av førerkort og attestering fra en supervisor om at dette internasjonale førerkortet var gyldig, etc. etc. etc. Neste gang så blir det å leie fra Avis eller Hertz, som jeg opplever har en mye smidigere prosess for oss med uamerikanske førerkort.

Men jeg fikk min full size SUV som lovet, etter rundt 20 minutters venting i skranka. En Chevy Tahoe med rundt 21K miles på klokka.



Fikk koblet til telefonen min i bilen, og takk Tim Apple for CarPlay som gjør navigasjon når Norsk Jente Kjører Stor SUV i Amerika, til en lek, selv i tettbygde strøk. På med Google Maps, taste inn adressa til familien min hvor jeg skulle bo (nær Pennsylvania-grensa) og velge «avoid toll roads» så var det bare å sette kjerra i gear og dure avgårde nordover. Gidder ikke å betale for tollpass når jeg stort sett skal holde meg på pennsylvanske bygdeveier hele tida, og siden de fleste bomveiene i USA tar ikke cash lenger, kan man jo få en ganske grei avgift slengt på slutten av leia når man leverer bilen igjen.

Tut og kjør ut på I95, men siden tunellen under Inner Harbor er en bomvei, så tok Google meg gjennom selve Inner Harbor, som takk og pris var et veldig rolig område nå, sammenlignet med da jeg var der for to år siden midt på sommeren. «Misset» på et kryss, så var litt redd for å komme gjennom et litt mindre greit strøk av byen, men selv med Secret Service-aktig doning, så gikk det greit.

Liten bomtur gjennom Baltimore, for å unngå bomvei. Eller noe


Kom meg tilbake på I95 etter tunellen, og fortsatte nordover. Plutselig ble ankomsttiden min på GPSen veldig rød og rundt timen lengre enn tidligere planlagt. Det var en ulykke foran meg, men jeg rakk heldigvis å ta av en exit før det ble bomstopp. På bakveiene nordover fortsatte jeg i ca 1 time før jeg kom frem, og det var veldig trivelig å møte familien min der igjen. Hadde med meg en del norske matvarer, deriblant nøkkelost som falt i smak, og norsk hvetemel til baking av vafler og skolebrød. Amerikansk hvetemel er visstnok ikke helt likt som norsk hvetemel når det kommer til baking.

Første gang jeg har laget skolebrød, faktisk


Ikke noe snøvær heller, noe som er litt uvanlig selv for denne delen av USA. Fint å sitte her på terrassen med morgenkaffen.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2020, 16:40   #3
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Sørvest til Nord-Øst og tilbake til ei halvøy ved Lake Michigan

Dagene ble altså tilbragt for det meste i Maryland, men på fredagen, 31. januar, tok jeg turen til Lancaster, PA for litt shopping på outlets der, og for å treffe litt mer familie. Pennsylvania har ikke sales tax på klær, men det hjelper jo ikke så veldig når dollaren kryper godt over 9 tallet.

Tahoe’n parkert ved outlet i Lancaster. Jeg er ikke gørrvant til å kjøre så stor bil, så det var noen ganger litt vanskelig å beregne lengden på panseret.



Virginia-skilt gjorde at jeg ikke følte meg helt malplassert i trafikken i Maryland-traktene.


På lørdagen tok jeg turen ned til DC-området for å besøke en venninne som bor i Bethesda, og litt flere familiemedlemmer i Arlington, VA.

Før avreise DC var det is på rutene, så mens bilen varmet seg opp, tok jeg et par bilder av bilen i tåka


Frokost i Bethesda, og en liten gåtur i nabolaget etterpå.



I Arlington tok vi oss en tur til Scott’s Run som er et turområde som strekker seg ned og langs Potomac-elva. 1. februar, og nydelig vårvær får ikke denne nordmannen til å klage, altså.

Bikkja King var glad for å komme seg ut på tur i finværet


Nede ved Potomac-elva


Et lite fossefall, som, ifølge turfølget mitt, pleier å være litt mer imponerende ved høyere vannføring.


Nydelig turområde som virkelig kan anbefales!






Etter en lunsj på 2 Amys, en utrolig artig liten pizzasjappe, kjørte jeg tilbake til Maryland. Det var et herrens regnvær på veien nordover igjen, så turen som burde ta rundt 1,5 time, endte opp med nærmere 3 timer på grunn av regnværet og redusert sikt.
__________________

Last edited by Cecilie; 03-03-2020 at 17:00.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2020, 16:43   #4
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Sørvest til Nord-Øst og tilbake til ei halvøy ved Lake Michigan

Siste morgen i Maryland for denne gang, startet med en nydelig soloppgang.




Kjørte nedover mot BWI og leverte bilen med ca 700 miles mer på klokka enn hva jeg plukket den opp med. Prosessen med å levere den var i det minste mye mer effektiv enn da jeg skulle hente bilen.

Fikk sjekket inn og kommet meg gjennom sikkerhetskontrollen ganske effektivt, og fant meg en plass i A-piren for lunch fra Chipotle før avgangen min klokken 12. Terminalen i Baltimore opereres av Fraport noe som kanskje forklarer hvorfor den føles så lys og fin.



Tida løp litt i fra meg, så rundt 5 minutter før boarding gikk jeg ut til gaten min ytterst på B-piren igjen, og kom meg om bord med early bird-nummeret mitt A-40-ett-eller-annet-(igjen) med en gang jeg kom til gaten. Hadde på forhånd sett på værvarselet at det ville være mulighet for en del moderat turbulens på denne turen, så ville sikre meg et sete lengst mulig fremme. Da jeg kom om bord var det ingen vindusseter foran ledig, så jeg satt meg ned på 4D ved siden av en kar i 4F, og vi krysset fingre og tær for at 4E ville forbli ledig. De annonserte at flyvningen ville være «pretty full» men til slutt endte vi opp med ledig midtsete, som de eneste! Woho. Selv om ikke flyet var helt fullt, og håndbagasjesituasjonen er ganske annerledes hos Southwest i og med at man kan sjekke inn to kolli gratis, så endte sistemann om bord opp med å gate-checke sin koffert da alle hattehyllene var helt fulle, og crew heller ikke hadde plass til kofferten hans i noen av sine skap, noe jeg synes var litt merkelig. Så dette gjorde at vi ble rundt 20 minutter forsinket fra BWI, men kapteinen regnet med å lande på rutetid i Chicago allikevel.

Vi kom oss etter hvert avgårde og satte kursen mot Chicago.


Det ble et glass cola og lesing av bok hele veien til Chicago, mens turbulensen gjorde at setebelteskiltet var på store deler av turen. Jeg synes amerikanske selskap er notoriske for å ha på setebelteskiltet ved den minste antydning til litt risting. Jaja.

Vi kom oss etterhvert til Midway, og landet på 22L denne gangen, noe som betød en nydelig innflyving over Chicago downtown



Bagasjen dukket raskt opp på båndet, og jeg fulgte skiltingen ut fra ankomsthallen til «Ride sharing pickup» som de virkelig har tilrettelagt for ved Midway, i enda større grad enn hva som var tilfelle ved O’Hare. Det var tydelig merket hvor de ulike selskapene hadde pickup, og en person som ordnet køsystem og hjalp folk med å booke. Jeg hadde allerede booket mens jeg stod inne ved bagasjebåndet, en Uber Comfort som er et relativt nytt konsept de ruller ut nå med nyere biler og bedre benplass. Man kan også velge om man vil ha det varmt eller kaldt i bilen og om man vil ha det stille eller ikke bryr seg, når man reserverer. I og med at jeg hadde booket på forhånd så kunne jeg gå inn i en egen kø for oss som ikke trengte reservasjonshjelp. «Angel» dukket opp i sin Lincoln MKZ og kjørte meg til hotellet mitt for natten, The Peninsula Chicago
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2020, 16:56   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Sørvest til Nord-Øst og tilbake til ei halvøy ved Lake Michigan

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Mens jeg stod og ventet på bagasjen min så kom en fyr bort og sa til meg «Hey, I work there!» Meg, litt undrende, skjønte at han etter hvert mente University of Nebraska-Omaha, fordi jeg hadde en genser på meg fra UNO. Liten verden. Han var på samme flyvning som meg fra Chicago til Baltimore, etter å ha fløyet fra Omaha til Midway tidligere på dagen. Det viste seg at han jobber i administrasjonen ved UNO, og kjenner flere av professorene jeg hadde i Omaha. En ting skal amerikanere ha, de er ikke redde for å snakke med fremmede.
Familiebåndet er veldig sterkt på universitetene. Det er helt normalt å hilse på eller slå av en prat med felles 'alumnis'. De anses overhode ikke som fremmede.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2020, 19:00   #6
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Sørvest til Nord-Øst og tilbake til ei halvøy ved Lake Michigan

Topp rapport Cecilie, kjekt med gyldig info om destinasjon også
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2020, 19:08   #7
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Vin Peninsula Chicago

Da jeg kom til hotellet var klokken litt over 14.00, og innsjekkingstidspunktet var egentlig 15.00, men rommet mitt var klart så jeg fikk nøkkelkort utlevert og ble fortalt om servicetilbudet på hotellet. Det største «problemet» var vel at hotellets basseng var ute av drift grunnet årlig vedlikehold, men vi kunne gå over på Park Hyatt som ligger et kvartal unna, og benytte bassenget der om vi skulle ønske, bare ved å vise romnøkkelen til Peninsula. Grei ordning for de som absolutt må ha klorvann mellom tærne på ferieturen sin til Chicago midt i februar.

Jeg fikk også innvilget sen utsjekk til klokken 16.00, noe som antagelig gikk gjennom pga gullstatus hos hotels.com. Fikk også forklart frokosten som jeg kunne spise på rommet eller i Lobbyen, som var inkludert i prisen min, og var en credit for opp til 73 USD per natt.

Rommet mitt, et King Superior rom, lå i 10. etasje og lå ut mot E Superior street, og var på romslige 50 kvadratmeter. Selv om hotellet i seg selv begynner å dra på årene, det ble vel bygd tidlig på 2000-tallet, så har det blitt renovert de siste par årene. Rommet var i allefall helt nydelig, så jeg lar bildene tale for seg.















Denne lille flaska stod på bordet da jeg kom inn, i disse Corona-tider...





Hotellet ligger supersentralt, og man er bare et par steg unna Michigan Ave. Tok meg en liten spasertur i «nabolaget» før solen gikk ned.

Warwick Allerton hotel, her bodde jeg for et par år siden.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2020, 19:10   #8
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Vin Peninsula Chicago





Denne søndagen var det Super bowl-finale, og jeg måtte ha noe passende å drikke i anledningen. Tok turen over gata til Walgreens for å se hva slags kalde drikkevarer de kunne tilby, og fant meg noen bokser øl.



Utvalget i avkjølte drikkevarer var litt begrenset, men pils fra Plzen slår sjelden feil.


I og med at strategien min for å komme raskest tilbake til riktig tidssone på hjemreisen, innebærer å stå opp grytidlig på hjemreisedagen, så ble det tidlig natta rett før Super bowl var ferdig. Våknet i 4-tiden og laget meg en kopp te som jeg drakk i sengen før jeg startet dagen.



Rett rundt klokken 7 gikk jeg ned til frokost i The Lobby





Ikke helt samme vibben som lobbyen i Peninsula Hong Kong, men ganske likt vil jeg si. Det var nesten ingen andre til frokost da jeg var der, så servicen var upåklagelig.

Kaffe, appelsinjuice og vann



Utsikt fra frokostbordet, mot Warwick Allerton, og det som vinterstid er en skøytebane, men om sommeren er et koselig patio. Litt i mellomsesongen sånn i begynnelsen av februar, ser det ut til.



Jeg bestilte fruktfatet som en slags forrett.



I tillegg var det stadige påfyll av kaffe og appelsinjuice.

Egg, bacon og toast til «hovedrett».


Prøvde å makse frokostkreditten mest mulig men jeg klarte ikke å komme opp i mer enn gode 55 USD inkl. mva. Resten gikk til tips Angrer ikke på at jeg valgte lobbyen som frokostplass, men jeg vet ikke om jeg hadde gjort det hadde det ikke vært for at jeg fikk det inkludert i prisen på overnattingen.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2020, 19:13   #9
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Vin Peninsula Chicago

Som om jeg ikke hadde fått nok koffein til frokost, så tok jeg etter frokost turen ned til den nye Starbucks Reserve som åpnet i november 2019, og er på 5 etasjer, inklusiv en takterrasse. Ganske høy hipsterfaktor så jeg var vel kanskje ikke helt i mitt ess, men de lagde en god, og dyr, latte som jeg nøt fra 4. etasje.





Utsikten fra Starbucks Reserve




Inne i Starbucks Reserve


Etter Starbucks gikk jeg innom Water Tower Place-kjøpesenteret og surra rundt et par timer inne på Macy’s. Fortsatt ikke like gøy nå med den dollarkursen vi har nå, men fikk nå kjøpt meg et par småting. Det var ikke så kaldt i Chicago da jeg var der, mellom 5 og 10 celcius og sol på mandagen. Hadde fryktet mye verre da jeg booket januar/februar-tur til Chicago, i juli fjor

Peninsula til venstre (ikke det høyeste bygget, men det rett til høyre), Water Tower i midten, og Park Hyatt lengst til høyre


Hancock tower


Tenkte egentlig å ta turen opp, men så kom det inn ganske lavt skydekke, så jeg tenkte man ikke ville se så mye. Men det er kanskje da det er kulest å være der oppe, og se alle byggene som stikker opp gjennom skylaget.

Etter noen timer rundt i byen, så tok jeg turen tilbake til hotellet og slappet av og pakket de siste sakene mine, før jeg tok en dusj og gjorde meg klar for utsjekk klokken 16.00. Da hadde jeg også reservert bord til afternoon tea i lobbyen på hotellet.



Jeg hadde afternoon tea på Peninsula Hong Kong for et par år siden da jeg var der, men da var jeg ikke gjest ved hotellet.

Til sammenligning, afternoon tea ved Peninsula Hong Kong, januar 2016:


Nå, derimot, så var det en litt annen opplevelse, selv om det kanskje var en bedre atmosfære i HK med livemusikk på galleriet og bare det å være -der-. Her i Chicago ble jeg tatt så godt imot fra første stund, alle servitørene tiltalte meg ved navn, og lurte på hvordan oppholdet mitt ved hotellet hadde vært, de kom med påfyll av te OG champagne hele tiden og etterfylte også et par av sandwichene som var veldig gode (særlig en med laks). Jeg var ganske sulten i og med at jeg ikke hadde spist siden frokost. Gledelig var det å se at Chicago ikke serverte dyremishandling mellom to skiver brød (foie gras), noe jeg fikk i HK.

Etter et par timer med champagnemarinering i lobbyen, ble det tid for å pakke sammen, bestille en Uber ut til O’Hare og hente bagasjen fra oppbevaring hos gutta i første etasje med hvite uniformer og hatter, rett før klokken 18.30.

Det var oppriktig vemodig å forlate et så flott hotell etter kun en kort natt, men det hjalp veldig å strekke ut oppholdet til ettermiddagen med sen utsjekk og afternoon tea.
Etter at jeg kom hjem, fikk jeg en epost fra hotellets manager på e-posten jeg oppga ved innsjekkingen, som er en annen epostadresse enn den jeg er registrert med på Hotels.com, noe som betyr at det ikke var en masseutsendt «takk til Expedia-kundene våre» sak. Han takket meg for oppholdet og håpet at jeg hadde hatt det fint. Jeg svarte jo som sant var, at jo, dette var et fantastisk opphold, men at det skuffet meg at hotellets basseng var stengt for vedlikehold. Litt senere samme kveld svarte han at hvis jeg kommer tilbake til Peninsula Chicago, så skulle jeg få en gratis oppgradering for å bøte på skaden. Det skader i alle fall ikke å uttrykke misnøye og håpe på et lite plaster på såret

Uber-turen ut til O’Hare gikk knirkefritt, rett over 40 minutter brukte vi ut denne mandagskvelden. Fikk sjekket inn i skranken til SAS og fikk sjekket inn det som nå var blitt til 3 kolli (en liten bag som jeg hadde med for å putte shoppinga i) og kom meg raskt gjennom sikkerhetskontrollen. Nå er det noen år siden jeg har fløyet fra T5 på ORD men jeg husker ikke denne «nye» sikkerhetskontrollen til venstre for SAS’ innsjekkingsområde som kommer ut rett ved SAS loungen. Det var i allefall ingen kø i sikkerhetskontrollen og jeg var gjennom på et par minutter. Fant meg en plass i loungen som ikke var halvfull en gang, litt over kl 20, og slappet av frem til avgang. Etter halvannen time i loungen ble det tid for boarding fra M13 og etter at purser fikk et alvorsord med en full partysvenske ved gaten, som fikk bli med på pursers nåde, slapp vi andre om bord. Jeg fant sete mitt, 23A som er bakerste rad i Plus på A350, plukket ut nakkeputa mi og hodetelefonene mine, og gjorde meg klar til å sove frem til København. Som sagt, så gjort, og jeg sloknet fort etter avgang og sov frem til frokostserveringen rett før norskekysten. Solide 5,5 times søvn på en 7 timers flight er ikke så galt.

En dusj i loungen på CPH, og så var det SAS videre hjemover via OSL til KRS. Og snipp snapp snute, så var denne trip reporten ute.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2020, 22:18   #10
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Sørvest til Nord-Øst og tilbake til ei halvøy ved Lake Michigan

Takk for en finfin rapport

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2020, 13:48   #11
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Sørvest til Nord-Øst og tilbake til ei halvøy ved Lake Michigan

Digg!
På tide å få seg en tur til Junaiten igjen
Tusen takk for at du deler!
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2020, 14:44   #12
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Sørvest til Nord-Øst og tilbake til ei halvøy ved Lake Michigan

Herlig rapport. Må revurdere hotel neste gang. Lei bagels,syltetøy og kalde egg
krølle is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2020, 14:49   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Sørvest til Nord-Øst og tilbake til ei halvøy ved Lake Michigan

Herlig rapport. Artig at en av de få andre Southwest rapportene her inne også inneholder en flight til Baltimore.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2020, 19:12   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Sørvest til Nord-Øst og tilbake til ei halvøy ved Lake Michigan

Takk for fjong rapport, og ikke minst at du fikk Southwest og BWI inn på forumet her.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2020, 19:41   #15
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Sørvest til Nord-Øst og tilbake til ei halvøy ved Lake Michigan

Takk for flott rapport og gøy å lese litt om Southwest (sabla fint det bildet av Chicago fra vinduet)

Peninsula er et av der bedre hotellene jeg har bodd på i USA og synd at bassenget var stengt.. Det er herlig, og spesielt om sommeren med terrassen utenfor.

For øvrig - POKKER at man ikke kan ha disse Chevrolet/GCM SUVene i Norge, for noen herlige skuter.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2020, 17:38   #16
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Sørvest til Nord-Øst og tilbake til ei halvøy ved Lake Michigan

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Familiebåndet er veldig sterkt på universitetene. Det er helt normalt å hilse på eller slå av en prat med felles 'alumnis'. De anses overhode ikke som fremmede.
Det er sant, men fremdeles litt uvant for introverte nordmenn

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Topp rapport Cecilie, kjekt med gyldig info om destinasjon også
Tusen takk

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Takk for en finfin rapport

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Tusen takk

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Digg!
På tide å få seg en tur til Junaiten igjen
Tusen takk for at du deler!
Tusen takk, ja Chicago er ikke dumt, selv med grådig høy dollarkurs nå.

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Herlig rapport. Må revurdere hotel neste gang. Lei bagels,syltetøy og kalde egg
Tusen takk Moro å gå "all in" på hotellfronten innimellom

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Herlig rapport. Artig at en av de få andre Southwest rapportene her inne også inneholder en flight til Baltimore.
Tusen takk! Neste gang får jeg finne en annen rute med Southwest å rapportere fra

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Takk for fjong rapport, og ikke minst at du fikk Southwest og BWI inn på forumet her.
Tusen takk Gøy med litt variasjon

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Takk for flott rapport og gøy å lese litt om Southwest (sabla fint det bildet av Chicago fra vinduet)

Peninsula er et av der bedre hotellene jeg har bodd på i USA og synd at bassenget var stengt.. Det er herlig, og spesielt om sommeren med terrassen utenfor.

For øvrig - POKKER at man ikke kan ha disse Chevrolet/GCM SUVene i Norge, for noen herlige skuter.
Tusen takk Peninsula i Chicago er vel kåret til et av de beste hotellene i USA faktisk, og det kan jeg godt skjønne selv om jeg ikke har så veldig erfaring med andre 5* i USA. Får ta meg en tur tilbake når bassenget er i stand igjen.

Litt morsomt var det jo at min Tahoe fra BWI var dårligere utstyrt enn Suburbanen jeg leide i Miami i november, f.eks manglet Tahoen oppvarmet ratt eller blindsonesensor. Men ellers er de jo bare en drøm å dundre nedover motorveiene med.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2020, 23:55   #17
LarsAnders
Newcomer
 
Join Date: Mar 2020
Posts: 5
Default Re: Sørvest til Nord-Øst og tilbake til ei halvøy ved Lake Michigan

Flott reiseblogg med mange fine bilder. Bor selv i USA, dog et stykke nordvest for Chicago.

Glad du trives her og har hatt en fin tur :-) Hvis du har mulighet neste gang anbefaler jeg deg å besøke Minnesota og præriene. Flott landskap, enda flymulighetene er noe begrenset.

En ting jeg vil legge til: Styr unna Frontier så langt det lar seg gjøre.
LarsAnders is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2020, 10:32   #18
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Sørvest til Nord-Øst og tilbake til ei halvøy ved Lake Michigan

Flott rapport
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2020, 18:24   #19
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Sørvest til Nord-Øst og tilbake til ei halvøy ved Lake Michigan

Straalende del II av denne rapporten.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2020, 19:33   #20
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Sørvest til Nord-Øst og tilbake til ei halvøy ved Lake Michigan

Quote:
Originally Posted by LarsAnders View Post
Flott reiseblogg med mange fine bilder. Bor selv i USA, dog et stykke nordvest for Chicago.

Glad du trives her og har hatt en fin tur :-) Hvis du har mulighet neste gang anbefaler jeg deg å besøke Minnesota og præriene. Flott landskap, enda flymulighetene er noe begrenset.

En ting jeg vil legge til: Styr unna Frontier så langt det lar seg gjøre.
Tusen takk Har ikke vært i Minnesota tidligere annet enn en mellomlanding på MSP, men det er definitivt på listen min, sammen med Nord-Dakota og Wisconsin

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Flott rapport
Tusen takk

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Straalende del II av denne rapporten.
Tusen takk
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
På tur til San Francisco, Reno og Lake Tahoe Hypern TripReports 12 27-04-2018 12:13
Sk939 til Salt Lake City 30SEP2017? sk931 Register- og ATC-Forum 1 30-09-2017 21:19
MD 90 tilbake på norsk register og dermed tilbake til SK ? 737-405 Flyforum 4 03-12-2010 18:05
OSL sør øst nord vest, mange bilder. putzmeister Bilder & foto 18 15-07-2010 21:29
Med Northwest til Seat...nei Mose Lake! dc-8-63 Flyforum 28 05-01-2005 17:42


All times are GMT +2. The time now is 00:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.