Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-01-2012, 22:02   #1
Mchansern
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 334
Beer India-tråden

Da har man pluss en venn greid å hoppe på et tilbud Finnair har til DEL. Vi har kun booket fly i 18 dager i Juli / August.

Vet det er lavsesong, men det er nå en gang slik at vi kun kan reise da. Vi står veldig fritt ift. til hva vi skal der nede.

Vi lander 0525 i DEL og har planer om å komme oss bort så fort som F. til et annet sted. Agra er vel obligatorisk som førstegangsreisende, men utover dette så er jeg ganske åpen.

Kerala (COK, TRV) og GOI er jo typiske turistdestinasjoner som kanskje kan avlegges en visitt?

Ellers har jeg hørt rykter om Andaman-øyene?

Alle tips til en førstegangsreisende til India tar jeg i mot med åpne armer!
Mchansern is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2012, 22:40   #2
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: India-tråden

Ikke fort som F fra New Delhi... Stedet er fantastisk og bør utforskes.. Først eller før hjemreise
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2012, 23:12   #3
orhel
ScanFlyer Blue
 
orhel's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Location: Bodø
Posts: 484
Default Re: India-tråden

India er et spennende og kaotisk land, beregn derfor god tid til alt som skal gjøres, for eksempel så kan det å kjøpe togbilletter til Agra være en utfordring (finne rett luke og spor osv). Eller om en avtaler at man skal hentes av taxi eller lignende kl 10 kan klokken fort bli 11 før bilen kommer. Du skjønner tegninga. Da jeg var i Delhi i 2009 hadde vi ordnet med transport fra flyplassen til hotellet på forhånd, men endte opp på feil hotell. Så det ble taxi til rett hotell, men sjåføren kjørte tre ganger i ring for å hente ut litt ekstra cash fra dumme turister. Der er altså mange luringer (men de finnes jo over hele verden).

Mange Indere har forøvrig aldri sett en hvit mann, så om folk stopper opp for se og ta bilder av dere, så er det helt normalt. Man blir fort en attraksjon på selve turistattraksjonen.

Videre er kan det være lurt å tenke litt ekstra på hygiene. Sugerør brukes gjærne flere ganger så det kan være lurt å unngå dette.

Flere severdigheter i Delhi:
Lotustempelet
Det røde fort
Jama Masjid
__________________
Upcoming flights:
12.03.15: SK 4561 BOO-TRD 15.03.15: SK 4576 TRD-BOO
29.03.15: SK 4117 BOO-OSL 30.03.15: UA 39 OSL-EWR
05.04.15: LH 404 EWR-FRA
06.04.15: SK 4756 FRA-OSL, SK 4116 OSL-BOO
orhel is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2012, 23:26   #4
Mchansern
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 334
Default Re: India-tråden

Innenriksflighter med Jet Airways, Kingfisher og Air India er utrolig billig, så jeg satser på i hvertfall 3-4 stk. av det. Jeg er nysgjerrig og vi har atten dager til rådighet og vil komme oss rundt hurtig.

Jeg sjekket litt forskjellig i dag og flighter på opptil 2-3t lå på ca. 400NOK i Amadeus.

Hadde vært gøyalt å få logget noen nye flytyper og selskaper også :------D
Mchansern is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 00:01   #5
Hermann SF
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
Default Re: India-tråden

Jeg var i India tre uker i 2010 sammen med en kompis derfra. Vi bodde blant annet hos familien i Dhüri, syv timers kjøring mot nord fra Delhi. Turen gikk litt rundt omkring, men det hele ble annerledes da jeg alltid var sammen med noen innfødte indere - ganske deilig egentlig. Men da måtte vi jo også følge kulturen, så jeg satt for eksempel stappet med 12 andre i en 7-seters bil i en uke på vår runde

Anbefaler å besøke Taj Mahal og Red Fort/Agra Fort i Agra, Golden Temple i Amritsar eller hvis du ønsker en spesiell busstur så ta turen fra Kalka eller Chandigarh til Shimla helt sør i Himalaya. MEGET spesiell opplevelse. Der oppe er det ikke fullt så "rotete" som nede i lavlandet, dette skyldes stort sett gamle britiske kolonier. Ta for eksempel bussen opp og den smalsporede jernbanen ned, turer på rundt 5-6 timer hver vei. Denne står til opplysning på lista over spennende jernbanestrekninger.

Er du veldig interessert i Golden Temple og tar turen dit, så vær obs! Køene kan være meget lange. Til gjengjeld serveres det gratis mat like ved - laget og organisert av frivillige.

Vet du på forhånd at du skal rote litt rundt, anbefales det å leie en bil og en sjåfør. Koster ikke store greia og du er fleksibel samt at du slipper kaos med tog etc. (selvom en togtur også er en opplevelse i seg selv).

Nå vet ikke jeg hva du er interessert i, men det var da noen tips. Husk også og vær varsom når du kjøper vann, ikke kjøp fra gatebarna... Og ta det litt med ro hvis du skal ha mat ved en "veikro". Også bør du absolutt smake på gol-gappe, noe indisk snacks som serveres fra traller nesten overalt.

Jeg synes hvert fall India var utrolig spennende. Men også veldig annerledes, så vær oppmerksom på kontrastene
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 00:15   #6
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Default Re: India-tråden

Vil sterkt anbefale Udaipur for et par tre dager. Både Jet og Kingfisher flyr fra Delhi og Mumbai. Fantastisk sted! Liten by men ekstremt fin. Få et fint hotell ved innsjøen - f.eks. Kankarwa Haveli. Kanskje et bra sted å slappe av på etter å ha reist litt rundt ellers i India.

Delhi har mye å by på - spesielt Old Delhi. Ellers er som nevnt Taj Mahal i Agra et must men ikke nødvendig å bruke mer enn en dag der. Amritsar og the Golden Temple er også en flott opplevelse - dere får en fin reise om dere tar tog til Amritsar fra Delhi.

Goa er mer et sted å slappe av på. Har ikke vært der selv men har inntrykk av at det er mest for strandliv og jungel-sightseeing man reiser dit og ikke for å oppleve "det typisk indiske".
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 00:27   #7
Mchansern
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 334
Default Re: India-tråden

Quote:
Originally Posted by lanorge View Post
Goa er mer et sted å slappe av på. Har ikke vært der selv men har inntrykk av at det er mest for strandliv og jungel-sightseeing man reiser dit og ikke for å oppleve "det typisk indiske".
Riktig! Her tenkte vi nok maks å ta 2-3 dager bare for å ligge på stranden etter evt. hektiske dager i Delhi og Mumbai.
Mchansern is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 00:48   #8
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: India-tråden

Vel, India er stort. Og i juli-august, så må du huske paraply. Hva slags ferie ser du for deg? Hvilket tempo, mange steder, strand, fjell, gammel buddhistisk/hinduistisk/annen kultur? Med 18 dager i denne perioden ville jeg valgt 2-4 dager for Delhi, Agra - 5-6 dager rundt i Rajasthan og resten i Kerala.

Andre muligheter er Nordvest - f.eks. Dharmashala og Shimla i H.P. og Ladakh, Leh, Srinagar, men sjekk nyhetene rett før, så du får med den siste politiske utviklingen. Nordøst fra Kolkata regner helt bort i denne perioden.

Og som orhel sier, hygiene er så som så - er du lett for å bli syk så beregn noen rolige dager ekstra. Andre tips, unngå skumringstimene for da er insektene mest aktive - mens både før og etter er ganske fritt. Rickshaw bør du prute til rundt 10 Rs per km, hvis de ikke bruker meter (pass også på, den kan være "feiljustert"), taxi rundt 12 Rs og større med a/c 15 Rs... +- avhengig av by, på natta legg på 20-30%... det vil være slitsomt å prute, spesielt om du er hvit og nølende.

Det å reise fra nord til sør i India og andre litt lengre distanser anbefaler jeg å gjøre med fly, det bestilles enkelt på f.eks expedia.in kayak.in (avhengig av deres økonomisk situasjon vil jeg unngå Kingfisher). Om du er veldig, veldig glad i ta tog, så er det mulig, men det er laaaangt. Tog kan enkelt bestilles online... om du har indisk-utstedt kredittkort. Så det bør du gjøre hos et reisebyrå eller stasjon - men du kan se priser (ingen grunn til ikke å velge 1st class).

Kerala er enkelt å reise rundt med buss. Andre steder er også langdistanse busser veldig komfortabelt om du velger de som har sleeper eller større seter, og koster bort i mot ingenting.

India er et fantastisk land, og hvis du setter deg inn i kultur og vaner, før du drar så kan du få oppleve det på sitt beste. Hvis ikke så kan du risikere å hate det.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 03:58   #9
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: India-tråden

Mumbai er vell et sted som bør sees, når man først er der.
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 09:51   #10
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: India-tråden

First thing first, ta med paraply og vanntette bager, slik at man faktisk har noen eiendeler som er tørre.. Det er gode sjanser for at dere skal få prøvd dere på litt regntid og om det ikke er regntid er det enda større sjanser for at dere får teste drøyt høy luftfuktighet..

Men om vi ser bort fra dette, India er et fantastisk land. Jeg har vært i Mumbai to ganger og skal tilbake. Da med øyne på å oppleve mer av landet. Siden broren min i Mumbai har jeg fått oppleve litt av innsiden av India, ikke bare gått med nesa nedi rugh guide. Mumbai er noe så vanvittig full av folk, på godt og vondt. Man kan bli litt sliten i hodet av alle folka, lyden og luktene. Men folk er hyggelige og hjelpsomme.

Tar man utgangspunkt i WT station, togstasjonen fra Slumdog Millionaire, så kan man på få minutter gå ned til finansdistriktet. Eller om man går andre veien, så havner man på Crawford market, som er et aklomerat av fruktsalg, krydder, shampo osv. Man kan få sydd en helt rå dress til 1600 nok, men også mye billigere.
Overnatting får man også for en slikk og ingenting, det samme gjelder for taxi. Men her er trikset å ta taxier med vanlige takstametre, den gamle systemer er umulig å forstå og skapt for å lure turister..

Kanskje vanskelig å oppsumere Mumbai, men dere kommer til å se vanvittige forskjeller, alt fra endeløs luksus til endeløs slum og alt sammen ligger innafor fem minutters gange.
Byen kan anbefales på det varmeste!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2012, 23:27   #11
-Sindre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
Default Re: India-tråden

Skal også til India i Juli. Tenker kanskje å ta tog til Agra, se det som er der, tog til Jaipur, se det som er der, tog tilbake til Delhi også fly til en plass med litt mer strand og avslapning. Noen innspill på om Jaipur er verdt å se?

Ang. den litt mer avslappende plassen, er det noen som har tips? Goa virker det som er helt umulig på den tiden pga. regnet, men nede i Kerala virker det som situasjonen er litt bedre. Kovalam virker som en fin plass for strandliv, noen erfaringer? Er også interessert i litt uteliv, så hadde vært fint med forslag som både byr på strand og uteliv. Det virker som Kochi har litt uteliv, men der er det dårlig med strender så vidt jeg har skjønt.
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2013, 14:36   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: India-tråden

Trenger noen tips her: Ser ut som jeg kanskje har en helg, usikker på om det er fredag-søndag eller bare lørdag-søndag og slå ihjel i India. Jeg befinner meg i Pune, så må komme meg til et sted det går fly derfra. Mumbai utgår, da jeg ikke orker kjøreturen dit (jeg får den uansett 2x i løpet av oppholdet). Dette er i månedskiftet mai/juni, så er vel også i starten av regntiden.

Alternativene jeg har klart å finne er da følgene:

-Bangalore - Lett å komme seg til. Men er det noe verdt og se her?
-Hyderabad - Lett å komme seg til. Men er det noe verdt og se her?
-GOA - Kun mulig lørdag-søndag og med reisetider som innebærer jeg kun får en kveld der. Turistvennlig
-Delhi - Lett å komme seg til. Mye historie. Hva bør man få med seg?
-Chennai - Greit å komme seg til. Endel historie. Hva bør man få med seg?
-Indore - Lett å komme seg til. Mye historie. Endel natur attraksjoner i nærheten. Hva bør man få med seg?
-Kochi - Kun mulig lørdag-søndag og med reisetider som innebærer jeg kun får en kveld der. turist vennlig, men lenger sør så større sjanse for at regntiden har begynt
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2013, 14:49   #13
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: India-tråden

I vår lille norske bedrift her nede så er det 380 indiere hvor de fleste anbefaler Dehli som nummer 1. både som by og selvfølgelig er det et ”must” å dra til Taj Mahal. Bangalore blir nevnt som et ”trendy” moderne sted hvor det er et sterkt studie og IT miljø.

De anbefaler også Goa (GOI ikke GOA ) , men da under de regn og vindfrie månedene.

Det inntrykket jeg har fått av de (få) som anbefaler India som reisemål at det er ikke vært man drar dit for (selvfølgelig den hardeste monsumen er jo ikke noe koselig i Goa.)

Mitt neste maal er i alle fall Dehli + en av de luksuriøse togturene

Channeai er vistnok ogssa flott med smaa floating hotels i kanalene osv.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2013, 14:53   #14
no-backpacker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Location: Bergen, Norway
Posts: 152
Default Re: India-tråden

Jeg har bare vært i India en gang, en uke, i Hyderabad. For meg, som er en clean-freak <grøss>, var India bare stressende og jeg vil ikke tilbake dit. Joda, det er litt å se i Hyderabad, men jeg tror du kan finne mange fler mye mer interessante byer i India.

Xxx.
no-backpacker is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2013, 18:03   #15
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default Re: India-tråden

Quote:
Originally Posted by no-backpacker View Post
Jeg har bare vært i India en gang, en uke, i Hyderabad. For meg, som er en clean-freak <grøss>, var India bare stressende og jeg vil ikke tilbake dit. Joda, det er litt å se i Hyderabad, men jeg tror du kan finne mange fler mye mer interessante byer i India.

Xxx.
Delhi m/Agra er obligatorisk nesten. Utrolig mye fint å se. Jeg tror også at uansett hvor i India du drar så vil det være mer skittent og mindre organisert enn i Norge.
Men det er jo en del av sjarmen syns jeg da !

Ellers syns jeg også at tog i India er noe som er obligatorisk på alle turer om man har tiden til det.
__________________

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2013, 19:26   #16
ohels
Newcomer
 
Join Date: May 2011
Posts: 36
Default Re: India-tråden

Har reist en del i India, men kun om vinteren.

-Delhi: Fin by, mye å se og oppleve. Lei en sjåfør for hele helgen så får du med deg ganske mye. Jeg ville ikke reist ned til Agra hvis du bare har helgen. Turen og besøk på Taj Mahal/Agra Fort tar fort hele dagen hvis du kommer fra Delhi.

-Goa: Veldig fine strender (Sør-Goa, noe dårligere i nord) og tilrettelagt for turister. Ikke så mye å se og oppleve, men noe i det gamle Goa.

-Kerala: Kochi er helt ok, men du finner de beste strendene og hotellene lengre sør i Kerala. Se om du kan fly til Trivandrum og dra til Kovalam. Ikke så mye å se når du kun har helgen, men strendene er veldig bra her.

Slenger inn et forslag om at du sjekker ut Jaipur. Mye historie og god mat.
ohels is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2013, 23:16   #17
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: India-tråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Trenger noen tips her: Ser ut som jeg kanskje har en helg, usikker på om det er fredag-søndag eller bare lørdag-søndag og slå ihjel i India.
For så pass kort tid, så burde du finne noe spennende uansett hvor du måtte være du ikke har vært før, men det blir ikke mye tid for særlig opplevelse. Alle har historie og mye natur å vise til. Monsunen starter i begynnelsen av juni men det slår mest ut på vestkysten og Mumbai, og på østkysten noen måneder seinere. Alle byene har masse templer, fort, parker, vann..

Bangalore - Storby, bedre enn de fleste indiske, sikkert flere it-selskaper her enn i silicon valley - Har et av få indisk flymuseum.
Hyderabad - Storby, kaotisk som India ellers det vanlige
Goa - gamlebyen er tydelig gammel portugisisk og har en del gamle kirker o.l. nord og sør er strender og er "syden"
Chennai - Storby, verdt å få med er Mamallapuram noen mil sør for byen - flere tusen år gammel havneby med ganske godt bevarte templer og lignende.
Kochi - Kerala og Kochi er en av de bedre stedene å se i India - men som du sier det er monsun der sannsynligvis, men for en weekend tur så kan det være spennende nok å oppleve.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2013, 21:09   #18
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: India-tråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
-Bangalore - Lett å komme seg til. Men er det noe verdt og se her?
For øvrig hvis du drar til Bangalore så husk å følge moten:

http://www.telegraph.co.uk/technolog...too-craze.html
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2014, 20:38   #19
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Air India til Star Alliance

Liker India, men orker ikke ambassaden i Oslo.... Krabbe inn idøra med lua i hånda, to turer tl Oslo og to køer... Men skal vel snart være slutt...

Så da blir det Air India... Sist 1971 LHR ORY med 707-300 no fan....Rolls Royce Conway..

Last edited by SQ 777; 24-06-2014 at 20:43.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2014, 20:58   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Air India til Star Alliance

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Liker India, men orker ikke ambassaden i Oslo.... Krabbe inn idøra med lua i hånda, to turer tl Oslo og to køer... Men skal vel snart være slutt...

Så da blir det Air India... Sist 1971 LHR ORY med 707-300 no fan....Rolls Royce Conway..

For å pirke så er det ikke ambassaden med visumkontoret på andre siden av gaten. 10 min med kø da jeg måtte innom i fjor
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Air India får ikke mere drivstoff i India. Trdfly Flyforum 3 09-03-2012 22:10
India tar grep i Air India CK Flyforum 4 28-05-2011 15:35
tur/retur India, Kingfisher/Air India/BA? torestabell Reiseforum 7 09-07-2010 16:00
India? AirbusTrond Reiseforum 1 05-08-2007 01:18
Air India + Indian Airlines = Air India CK Flyforum 6 24-05-2007 08:54


All times are GMT +2. The time now is 19:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.