Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-05-2011, 10:42   #41
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,829
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Ser ut som man får halv pris på årsavgiften første året
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now  
Old 18-05-2011, 10:44   #42
The Viking
Gastronaut
 
Join Date: Oct 2008
Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.
Posts: 308
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Inntil jeg får "welcome pack" og ser gjennom denne, oppfatter jeg dette kortet som et litt oppspritet Gold Card med Priority Pass og EB-poeng tilskudd.
The Viking is offline  
Old 18-05-2011, 13:33   #43
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver
 
Robbiedeluxe's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Har jeg forstått riktig i forhold til et "ekte" Amex Platinum (f.eks ICC-kortet Robiedeluxe viser til) at jeg ikke vil få FHR-hoteller, ikke tilgang til AA-lounger og ikke SPG-gold?
Tror ikke du har mulighet til å bruke FHR, men du har i hvert fall tilgang til AmEx Selects. Tilgang til AA-lounger og SPG Gold er begrenset til AmEx Platinum utstedt i visse land, herunder USA og ICC kortet. F.eks. et svensk AmEx Plat gir ikke automatisk SPG Gold.
Robbiedeluxe is offline  
Old 21-05-2011, 20:15   #44
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

For en som ikke har behov for Priority Pass lounge-tilgang eller concierge service er det kun de 12000 poengene i startbonus + de ekstra poengene i forhold til Diners som lokker. Er det noe å tenke på eller? 12000 poeng for 850 kr, som jo på sommeren gir hele to reiser innen Skandinavia, er vel i seg selv et tilbud som er for godt til å takke nei til?

Og denne Companion ticket; noen som vet om den gjelder uansett destinasjon og klasse hvis man skulle klare å handle for 100 000 kr på et år (eller var det 130 000 når man har Platinum)?
PSC TOS is offline  
Old 22-05-2011, 08:59   #45
The Viking
Gastronaut
 
Join Date: Oct 2008
Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.
Posts: 308
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Kortet gir også muligheten til å online booke hotell til Amex rates;

http://www.travelprivilegesnorway.com/?Obj=Home

som ikke er helt FHR kvalitet, men likevel et fremskritt.
Gjorde et par søk via SLH og SRS Worldhotels linkene og fikk ganske pene priser i BCN i slutten av juni. Prisen hos The Plaza i NYC var dog elendig..
2 klassers oppgradering med Europcar (Hertz' budgetalternativ) er jo heller ikke å forakte hvis man ikke har status hos Avis, Sixt eller Hertz.

Mottar de 12,000 poengene med takk, og kommer garantert til å charge >130,000.- det første året, så får vi se hva betingelsene for companion ticket går ut på. I UK er denne avhengig av at du booker main ticket til tilnærmet fullpris.
The Viking is offline  
Old 22-05-2011, 09:08   #46
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by PSC TOS View Post
Og denne Companion ticket; noen som vet om den gjelder uansett destinasjon og klasse hvis man skulle klare å handle for 100 000 kr på et år (eller var det 130 000 når man har Platinum)?
Quote:
Originally Posted by The Viking View Post
Mottar de 12,000 poengene med takk, og kommer garantert til å charge >130,000.- det første året, så får vi se hva betingelsene for companion ticket går ut på. I UK er denne avhengig av at du booker main ticket til tilnærmet fullpris.
Tja - vanskelig å vite hva de legger i det - klønete skrevet, men slik jeg tolker det er det en 2-for-1 på bonusreise:
Quote:
Ta med en venn gratis på en bonusreise hvis du omsetter for mer enn 100 000 kr på kortet i løpet av ett år.
Kan jo tolkes som:
* du og en venn får en gratis bonsureise
* tar du ut bonsureise kan du ta med en person ekstra
* kjøper du billett får du en bonusreise for en venn på samme turen

Er "gratis" her det samme som null eller det samme som å betale taxes?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 22-05-2011 at 09:11.
Discus is offline  
Old 22-05-2011, 10:23   #47
Vegasbaby
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Oslo
Posts: 258
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Tja - vanskelig å vite hva de legger i det - klønete skrevet, men slik jeg tolker det er det en 2-for-1 på bonusreise:


Kan jo tolkes som:
* du og en venn får en gratis bonsureise
* tar du ut bonsureise kan du ta med en person ekstra
* kjøper du billett får du en bonusreise for en venn på samme turen

Er "gratis" her det samme som null eller det samme som å betale taxes?
Dette er jo temmelig uklart. I vilkårene er tilbudet forsøkt utdypet noe:

"Kortholder kan i løpet av kalender året kvalifisere til en ”Companion ticket” hos SAS. Dette er en billett som gir Kortholder rett for en 2 for prisen av 1 bonusreise med SAS i etterfølgende år. En slik rett til ”Companion ticket” gjelder bare ved reelle kjøp. Bevist misbruk eller annen adferd på kortet for å kunne oppnå denne fordelen vil kunne medføre at fordelen trekkes tilbake."

Uttrykket "reelle kjøp" tilsier kanskje at man er nødt til å kjøpe en ordinær billett - og så får man en lik tur gratis til en venn. Altså, man kan ikke cashe inn en bonusreise og få en bonusreise på kjøpet. Men ikke vet jeg.
Vegasbaby is offline  
Old 22-05-2011, 10:29   #48
ex_trd
*A Gold/OW Emerald
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Da tror jeg du misforstår. Reelle kjøp betyr at du skal gjennomføre faktiske kjøp for å oppnå summen og ikke bare kjøpe ting for så å bytte de igjen, evt. kjøpe mynter som de gjør i USA for så å sette de inn i banken igjen for å få miles.
ex_trd is offline  
Old 22-05-2011, 10:35   #49
Vegasbaby
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Oslo
Posts: 258
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by ex_trd View Post
Da tror jeg du misforstår. Reelle kjøp betyr at du skal gjennomføre faktiske kjøp for å oppnå summen og ikke bare kjøpe ting for så å bytte de igjen, evt. kjøpe mynter som de gjør i USA for så å sette de inn i banken igjen for å få miles.
Ok. Høres jo fornuftig ut.
Vegasbaby is offline  
Old 22-05-2011, 10:41   #50
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,170
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Jeg tolker det som at do booker deg en reise til feks LHR med poengkostnadene for en, men man reiser to.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline  
Old 22-05-2011, 13:34   #51
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg tolker det som at do booker deg en reise til feks LHR med poengkostnadene for en, men man reiser to.
Syns dette høres mest sannsynlig ut.

Quote:
Kortholder kan i løpet av kalenderåret kvalifisere til en ”Companion ticket” hos SAS. Dette er en billett som gir Kortholder rett for en 2 for prisen av 1 bonusreise med SAS i etterfølgende år.
Etterfølgende år ja. Da blir man vel nødt å betale nye 1700 kr i årsavgift for år nr to? Skal det være noe vits i (for min del i hvert fall) å beholde kortet inn i år to må altså denne companion ticket være til en destinasjon og med en klasse som koster betraktelig mer enn 1700 kr i vanlig innkjøp. Da blir det litt nedtur hvis SAS plutselig sier at companion ticket kun gjelder på økonomi og innenfor Europa...
PSC TOS is offline  
Old 22-05-2011, 14:05   #52
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,173
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Søkte litt på eit anna forum ettersom BA AmEx har det samme, og det virker som om du må betale skatter og avgifter for begge reisende.

På den andre siden kan du booke hvilken som helst poeng-reise i hvilken som helst klasse og ganske enkelt få en billett ekstra. Du må riktignok oppgi en unik kode som du får tilsendt i en egen voucher fra AmEx.

Gyldigheten der borte er 12 måneder på vanlig kort og 24 mndr på Premium kort. Dvs at reisen må være gjennomført innen fristen.

Nå var dette regler for British Airways branded AmEx, men ettersom det er en AmEx feature er det ikke usannsynlig at samme regler gjelder her på berget. Isåfall er det en vanvittig benefit syns nå jeg.

Men altså forbehold om at det samme gjelder for SAS AmEx.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 22-05-2011, 14:18   #53
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,748
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by PSC TOS View Post

Etterfølgende år ja. Da blir man vel nødt å betale nye 1700 kr i årsavgift for år nr to? Skal det være noe vits i (for min del i hvert fall) å beholde kortet inn i år to må altså denne companion ticket være til en destinasjon og med en klasse som koster betraktelig mer enn 1700 kr i vanlig innkjøp. Da blir det litt nedtur hvis SAS plutselig sier at companion ticket kun gjelder på økonomi og innenfor Europa...
Det er halv pris på årsavgift første året, dvs 850kr.
Står det noe sted at det kun gjelder i M innen Europa, eller er det worst case?
Håper det gjelder i hele verden i F, ellers har ikke denne fordelen noe for seg.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline  
Old 22-05-2011, 14:27   #54
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det er halv pris på årsavgift første året, dvs 850kr.
Står det noe sted at det kun gjelder i M innen Europa, eller er det worst case?
Håper det gjelder i hele verden i F, ellers har ikke denne fordelen noe for seg.
Halv pris første året ja. Men ettersom companion ticket først kan brukes det etterfølgende året, så regner jeg nesten med at man fortsatt må være innehaver av kortet og må betale nye 1700 kr i årsavgift.

Det var en worst case tanke av meg ja. Men ettersom det står "Companion ticket hos SAS", så er vel det beste man kan håpe på C-klasse til USA eller Asia.
PSC TOS is offline  
Old 22-05-2011, 14:37   #55
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,748
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by PSC TOS View Post
Halv pris første året ja. Men ettersom companion ticket først kan brukes det etterfølgende året, så regner jeg nesten med at man fortsatt må være innehaver av kortet og må betale nye 1700 kr i årsavgift.

Det var en worst case tanke av meg ja. Men ettersom det står "Companion ticket hos SAS", så er vel det beste man kan håpe på C-klasse til USA eller Asia.
Og deres tilgjengelighet er vel ikke allverden? Vi får se om et år når det skal bookes
Det ser forresten ut som det skal være 100k for platinum og 130k for premium, når man leser folderene. Det er nok bare klønete skrevet i oversikten.

Ser dessuten at de avbildede kortene er EBS. Lurer på hvordan gullkortene ser ut. Stor gullstripe over hele som diners og mastercard, eller litt mer diskret?
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 22-05-2011 at 14:49.
Dag Viking is offline  
Old 22-05-2011, 17:47   #56
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det ser forresten ut som det skal være 100k for platinum og 130k for premium, når man leser folderene. Det er nok bare klønete skrevet i oversikten.
Ja, ikke lett å bli klok på det der. På denne sida står det
"Har du oppnådd et minimumsbruk av kortet (130 000,- for Platinum, 100 000,- for Premium) i løpet av ett år kan du ta med en venn på en bonusreise med SAS"
Mens inne i de pdf-folderne står det som du sier det motsatte. Og for å gjøre det enda mer forvirrende; hvis man går inn på AmEx sine sider og klikker på "Medlemsfordeler" for hvert kort så er grensa 100 000 for både Premium og Platinum

Tror uansett at jeg bestemmer meg for å søke om et platinum-kort. År 1 får man altså 12000++ poeng for 850 kr. Hvis jeg etter 10-11 måneder ser at jeg ikke er i nærheten av å kunne handle for 100 000/130 000 sier jeg opp kortet. Ser jeg at jeg klarer det beholder jeg kortet ett år til og inviterer en venn med til USA eller Asia på business mot at vennen betaler de 1700 kronene + avgiftene

Last edited by PSC TOS; 22-05-2011 at 17:49. Reason: typo
PSC TOS is offline  
Old 22-05-2011, 18:06   #57
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,829
Default

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Står det noe sted at det kun gjelder i M innen Europa, eller er det worst case?
Håper det gjelder i hele verden i F, ellers har ikke denne fordelen noe for seg.
Må være med SAS hvis jeg tolker svenskene på FT rett.

Er det halv pris på premium første året også?
Someone is online now  
Old 22-05-2011, 18:06   #58
Vegasbaby
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Oslo
Posts: 258
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Får bare opp "error - kontakt kundeservice" når jeg forsøker å bestille Plat-kortet med bank-id. Noen andre som har samme problem?
Vegasbaby is offline  
Old 22-05-2011, 18:25   #59
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Var litt skeptisk til dette i starten men jeg omsetter for godt over 100K på SAS MC i året, og dersom dette ville gitt meg muligheten til å ta med en venn på en C-klasse tur mot å betale poeng for 1, er jo dette en riktig god deal. Likeså 12000 poeng for kr 850 - en upgrade fra eco til eco+ på IC for 850 er slett ikke ille.

Det eneste jeg lurer på er om jeg faktisk vil klare 100K med AmEx; det er jo svært begrenset med brukssteder i Norge kontra MC som etter min mening godtas overalt jeg er (med unntak av Sushi Express i Parkveien )
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline  
Old 22-05-2011, 18:25   #60
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,748
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er det halv pris på premium første året også?
Ja
http://www.sas.no/upload/SAS%20Norwa...ium-folder.pdf

Blir spennende å se om det er PP select, eller om det er en amerikansk ting.
PP select er et PP som ekskluderer PC og RCC fra oktober 2011, trolig for å beskytte CO/UA sin samarbeidspartner Chase.
Tommy vet sikkert mer om dette.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Eurobonus + DNB = Sant DY_ENZV Reiseforum 78 15-04-2018 15:20
American Express EuroBonus-vennlige butikker (del 1) Robbiedeluxe Reiseforum 362 18-06-2015 20:07
SAS inngaar partnerskap med verdens American Express! Tommy777 Flyforum 4 16-02-2009 10:18
Spanair til sengs med American Express MD90 Flyforum 1 28-09-2004 10:22


All times are GMT +2. The time now is 18:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.