Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-07-2011, 23:30   #1
intotheblue
ScanFlyer Blue
 
intotheblue's Avatar
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 117
OBB 19 Min vei mot trafikkflyger

Tenkte å skrive en liten "blogg" om min vei mot trafikk flyger. Kanskje det kan inspirere eller motivere noen!

- År: 1994
Det hele begynte når jeg var 4 år gammel (1994). Jeg satt for første gang i ett fly, ikke mindre enn en 747 fra Iberia på vei til Chile fra Madrid (har familie i chile). Det var da jeg fortalte mamma at jeg skulle bli pilot når jeg ble stor. Det var etter dette at jeg ble helt bitt av bassillen og har siden den tid forfulgt drømmen min godt strukturert.

- År: 2006
Jeg var nå bare et par få mnd før jeg var ferdig på ungdomsskolen. Jeg leste meg opp på nettet og fant ut at jeg måtte ha generell studiekompetanse for å kunne ta ATPL. Valget var enkelt ettersom jeg var svært målbevisst etter å nå målet mitt, det endte da på studiespesialiserende (allmenn). Selvom valget som flymekaniker med påbygg også fristet, men så ble det langt og altfor tidlig å reise ifra venner og kjente til Stavanger.

- År: 2009
Det var nå bare måneder igjen av vgs og igjen stod jeg stilt med ett valg for å oppnå drømmen min.

Alternativene var;
Å begynne rett på PPL mens jeg jobbet i en dagligvarebutikk eller den slags, for å så forsette med videre sertifikater. Dette fant jeg ut var en altfor risky vei, ettersom jeg kunne ende opp med 700 000 kr i lån og uten jobb, mens jeg jobbet på en spar butikk.

Det andre alternativet var å gå gjennom UiT selvom det er vanskelig å komme gjennom. Dessverre hadde de ikke opptak dette semesteret ettersom de ikke fikk nok midler ifra staten.

Det tredje alternativet var å bli fly-ingeniør på Universitet i Agder for å så ta pilot utdannelen på siden av å jobbe som fly ingeniør. Dette ble også valget ettersom det var en relevant utdannelse mtp mulighetene for å få en pilot jobb i etterkant.

- Januar 2011
Jeg helt sikker på at pilot utdannelsen på UiT var gått "konkurs" etter 2009. Men ved ren nygjerrighet klikket jeg meg inn på UiT sine hjemmesider og etter min store forbauselse så jeg at pilot utdannlsen forsatt var "operativ". Jeg søkte og regnet aldri med å komme gjennom første opptak ettersom jeg visste at det var mange søkere.

- April 2011
I slutten av april kom bomben; jeg hadde kommet meg gjennom opptaket og ble sendt en invitasjon til å komme på opptaks prøver på Rygge i juni.

- Juni 2011
Jeg møter til opptak på Rygge med relativt lite håp ettersom det var 56 kandidater og kun 12 studieplasser, men jeg tenkte at da hadde jeg hvertfall gitt det sjangse og jeg kunne tilfredsstille sinnet mitt.

Første prøve var noen blyant prøver som innebar matematikk, engelsk, og IQ-tester.
Jeg var skikkelig spent når jeg var ferdig, ettersom jeg ikke hadde en eneste anelse hvordan det hadde gått. Etter 2-3 timers pining kom svaret; jeg gikk videre til neste test.

Neste test gikk ut på noen data tester som tok ca 3,5 timer. Etter at jeg var ferdig var jeg veldig usikker nok en gang ettersom prøvene var veldig vanskelige! Etter nok ett par timer med pining kom svaret; jeg kom med videre til neste runde som var intervjuer. Vi var nå nede i ca 32 stk

Neste morgen var det intervju med flypsykolog og en SAS kaptein. Jeg var spent, men siden jeg er flink til å snakke for meg så var jeg ikke så veldig nervøs. De kom med en del vanskelige spørsmål, men jeg følte at jeg svarte ganske godt på det de hadde å komme med. Ikke minst tror jeg at mine 2 år som fly ingeniør student hjalp på å bevise min motivasjon for å bli pilot. Vi ble nå bedt om reise hjem for å så få en sms senere på kvelden om vi kom videre til testing hos flymedisinsk senter i Oslo for å ta fly medisinsk klasse 1. Litt senere på kvelden kom meldingen jeg hadde ventet på; jeg hadde fått stevne til flymedisinsk neste morgen!

Neste morgen var det avgårde tidlig til Oslo for å gjennomføre testene. De gikk greit for seng, og legen var rimelig fornøyd med meg så jeg fikk det godkjent. Nå var vi 18 stk igjen og jeg begynte å få håp om jeg kanskje hadde en mulighet til å komme inn! Men før dette stod en mnd med pining i veien etter som vi ikke fikk vite noe før 20 juli, selvom de alt hadde bestemt seg hvem som kom inn og hvem som kom på venteliste!

- 16. Juli 2011
Jeg jobber på Flesland i sikkerhetskontrollen, og fikk plutselig i lunsjen en uventet sms: Svaret ditt ifra samordra opptak er klart, logg inn på søknad for å se svar. Jeg hoppet bort på pcen og logget meg inn. Jeg begynte å lese på svarbrevet når jeg kommer til linjen "Du får med dette tilbud om studieplass ved:
Universitetet i Tromsø, Luftfartsfag.". Jeg måtte lese over det et par ganger før det gikk opp for meg at jeg faktisk var kommet inn, jeg var nå et stort skritt nærmere drømmen min! Jeg hoppet og sprellet litt på pauserommet mens jeg feiret og kolegar bare så rart på meg!

Idag 18 juli 2011
Utdannelsen på UiT starter egentlig 16 august, men ettersom jeg har alle fagene ifra første semester skal jeg prøve å få disse akkreditert, slik at jeg kan forsette ett semester til som fly ingeniør student, ettersom selve PPL kurset ikke begynner før januar 2012. Målet er da å klare å ta PPL samtidig som jeg skriver bachlor oppgaven min, siden jeg har svært lyst til å bli ferdig med ingeniør graden.

Sommerfuglene kan også sies å være på plass klare for nyåret i Tromsø og jeg gleder meg ekstremt! Jeg vet det kommer til å bli ett hardt semester, men jeg er bevisst på å kunne klare det!

Jeg skal prøve å skrive nye innlegg med info og bilder når jeg får begynt på PPL'en!
Håper noen fant "historien" min interessant eller at noen kanskje får motviasjon selv til å forsette å jobbe mot drømmen sin!

Takk for meg i denne omgang
Nicolas

Last edited by intotheblue; 22-07-2011 at 13:08.
intotheblue is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 01:42   #2
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,193
Default Re: Min vei mot trafikkflyger

Grattis med opptaket vil man så kan man gleder meg til å høre fortsettelsen, og ønsker deg lykke til med studiene
73H is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 01:42   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Min vei mot trafikkflyger

Gratulerer - sikkert ikke dumt å gjøre ferdig ingeniørutdannelsen din heller, som du skriver. Dersom du greier det i parallell med alt annet. Lykke til videre.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 02:08   #4
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: Min vei mot trafikkflyger

Gratulerer så mye! Gleder meg til å følge fortsettelsen
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 03:45   #5
Icenor
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 80
Default

Gratulerer Nicolas! Litt synd at du går glipp av perioden i Tromsø, ettersom det er en veldig fin studentby, men det er jo supert hvis du får fullført bacheloren.

Du vil sannsynligvis oppleve perioder hvor det er mye å gjøre med både teori og flyging, men hvis du er litt disiplinert så er jeg sikker på at du kan klare å kombinere det. Bare husk å sett av tid til å sosialisere og bli kjent med dine medstudenter da det kommer godt med når man bor og studerer så tett sammen
Icenor is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 21:24   #6
*AC*
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: Oslo
Posts: 90
Default Re: Min vei mot trafikkflyger

Gratulerer masse!
Bare bittelitt misunnelig ja... Spennende det der.
Du må jammen fortsette å fortelle her inne åssen det er når du begynner og!
*AC* is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2011, 13:10   #7
intotheblue
ScanFlyer Blue
 
intotheblue's Avatar
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 117
Default Re: Min vei mot trafikkflyger

Tusen takk! Skal prøve å holde denne tråden så oppdatert som mulig ettersom tiden går.
intotheblue is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2011, 18:32   #8
77W
Lima November
 
77W's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
Default Re: Min vei mot trafikkflyger

Hei!

Skal bli artig å holde følge med utviklingen din!

Men er det slik at dere trener for MPL sertifikater hos UiT, og ikke de vanlige CPL, IR osv?
77W is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2011, 18:39   #9
Jeremiassen
ScanFlyer Blue
 
Jeremiassen's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 121
Default

Hos uit er det cpl/ir/me.... Tfhs har mpl
Jeremiassen is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2011, 18:41   #10
77W
Lima November
 
77W's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
Default Re: Min vei mot trafikkflyger

OK, da var det jeg som forvekslet litt.
77W is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2013, 15:08   #11
Solguden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Location: Sun City
Posts: 265
Default Re: Min vei mot trafikkflyger

Hvor i løypen er du kommet nå? :-)
Solguden is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2013, 22:35   #12
77W
Lima November
 
77W's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
Default Re: Min vei mot trafikkflyger

Ja, hvordan går det?
77W is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2013, 00:50   #13
intotheblue
ScanFlyer Blue
 
intotheblue's Avatar
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 117
Default Re: Min vei mot trafikkflyger

Hadde helt glemt denne beklager, men nå kommer det en oppdatering!

Januar 2012 - Flytter jeg til Bardufoss, dessverre var ikke flyskolen (FTOen) på plass, noe som medførte at vi kun fikk tatt PPL-teori og andre akademiske fag (logistikk, bed.øk). Jeg forsatte også samtidig med mitt siste semester på flyingeniøren slik som jeg hadde satt meg ett mål at jeg skulle gjøre. Det viste seg faktisk ikke så ille å ta 50 studiepoeng på ett semester, som jeg hadde antatt utrolig nok! Bacheloroppgaven min om sertifisering av Lead acid batteri til Ni-Cd batteri i et fly (ikke den mest spennende oppgaven, men greit nok) ble levert i slutten av mai. 7. juni kunne jeg feire, og endelig kunne kalle meg for en flyingeniør! Dessverre ble det ikke noe flyging dette semesteret.

Høsten 2012 - Startet med at vi hadde ett human performance fag og ett organisasjon, ledelse og psykologi fag. I oktober fikk vi vite at vi lå såpass langt bak studieplanen (flymessig) at vi måtte flyttes til Trafikflyghögskolan i Sverige, som ligger i en liten bygd som heter Ljungbyhed. Det var også her alle de tidligere kullene til UiT hadde gått ettersom UiTs flyskole ikke var kommet seg helt på bena enda. Vi hadde hørt veldig mye skryt om denne skolen, og at dette var blant Europas beste skoler. Så for oss ble det ikke ett så veldig stort problem å flytte til Sverige, ettersom vi visste at vi kom til noe meget godt.

I slutten av oktober - Begynte vi med teknisk kurs på Cirrus SR-20 (som er skoleflyet til TFHS). Straks etter dette begynte vi endelig med den etterlengtede praktiske delen av studiet, nemlig flyging! Været i skåne om vinteren er dessverre ikke det beste (mye lave skyer og FZFG), som medførte at vi ikke fikk mer enn 12 flytimer før vi tok juleferie.

Januar 2013 - Det var nå på tide å begynne med første ATPL-blokk (av 4), denne bestod av fagene navigasjon, meteorologi og air law. I motsetning til Norge kan man faktisk ta myndighetseksamen i de fagene man ønsker, når man vil! Så i mars var vi helt ferdig med ATPL-blokk 1. I april begynte vi å fly igjen, samtidig som vi tok ATPL-blokk 2 som bestod av Aircraft systems (electrics&powerplant) og Principles of Flight.

Idag 23. mai hadde jeg endelig min første solo! Det var en herlig følelse etter 1års ventetid! Planen videre nå er å bli ferdig med PPL sertifikatet iløpet av juni (forhåpentligvis).

Takk for titten, bare å spørre visst du lurer på noe!


Meg på finale for 29R under solo idag på ESTL
intotheblue is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2013, 08:14   #14
77W
Lima November
 
77W's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
Default Re: Min vei mot trafikkflyger

Gratulerer med solo!
77W is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2018, 19:35   #15
Spitfire69
Newcomer
 
Join Date: Mar 2018
Posts: 2
Norge Re: Min vei mot trafikkflyger

Wow! Mitt mål er å følge dine fotsporer..
Tar mikrofly-sertifikatet for øyeblikket og skal ta PPL om ett par måneder.
Er 17 år gammel og går realfag vg2 i Stavanger, drømmen er å begynne på enten UIT eller Lunds universitet for å utdanne meg som kommersiell pilot.

Vet at denne tråden er gammel, men likevel.. Motiverte meg veldig!
Masse lykke til og fly trygt, alle sammen!
Spitfire69 is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2018, 10:08   #16
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Min vei mot trafikkflyger

Gratulerer med soloflygning!

Hva er planen etter juni?
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2021, 01:54   #17
Spitfire69
Newcomer
 
Join Date: Mar 2018
Posts: 2
Default Re: Min vei mot trafikkflyger

Herre Jesus!! Fant denne tråden.
Kommenterte sist for 3 år siden ca, se 2 kommentarer opp.

Som jeg sa ville jeg følge dine fotsporer!
Gjett hvor jeg studerer nå! Luftfartsfag UiT!
Går 1.året mitt! Alt er mulig om man virkelig vil! Jeg hadde troen på meg selv gjennom hele opptaket.
Tok PPL og sportsflysertifikatet (mikro), da jeg sa at jeg skulle gjøre det (på sist kommentar)!
Spitfire69 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TK9 på vei mot OSL AMSKIX Småprat 11 10-11-2016 22:49
OE-LVM på vei mot Oslo TobyAllan NSFF-forum 1 24-03-2011 13:27
NextJet på vei mot stupet? VC-10 Flyforum 16 17-03-2010 21:59
Min vei til AA status! Tommy777 TripReports 63 17-03-2008 01:51
Ariana på vei mot stupet CK Flyforum 5 11-04-2007 13:16


All times are GMT +2. The time now is 13:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.