Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-01-2019, 21:54   #301
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Jeg skrev en oppfølgingssak om temaet på FinalCall på fredag. Her stiller jeg spørsmål ved om staten i det hele tatt kommer til å få inn skattekroner på dette i det hele tatt, samt ser litt på urettferdighetene og hvor enkelt det vil være å snyte systemet.
https://finalcall.travel/no/nye-regl...hva-er-status/
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2019, 22:09   #302
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Jeg skrev en oppfølgingssak om temaet på FinalCall på fredag. Her stiller jeg spørsmål ved om staten i det hele tatt kommer til å få inn skattekroner på dette i det hele tatt, samt ser litt på urettferdighetene og hvor enkelt det vil være å snyte systemet.
"Det finnes mange måter å lure systemet på"

Ja, skattesvindel er alltid mulig.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2019, 16:12   #303
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Bruk av poeng opptjent på jobbreiser

Som alle sikkert har fått med seg har vi fått nye skatteregler for bruk av poeng opptjent på jobbreiser. Jeg lurer på om folk på forumet kommer til å endre sin poengatferd og hvordan man holder orden på poeng opptjent på jobbreiser og alle andre måter å tjene poeng på.

Selv har jeg brukt CT pluss poeng på en C-billett t/r Boston på en jobbreise i august. Hovedulempen er jo at det er vanskelig å finne ledige poengbilletter - i alle fall i C. Jeg måtte f.eks. reise en dag tidligere enn nødvendig.

EDIT: Var ikke klar over at det fantes en egen tråd i en annen del av forumet. Det kan forklare innledningen som jo virker rar i an tråd med mange poster tilbake til 2014.
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).

Last edited by BårdK; 13-01-2019 at 18:31.
BårdK is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2019, 16:31   #304
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Bruk av poeng opptjent på jobbreiser

Jeg ser for meg at å by på oppgradering innen Europa kommer til å bli mer populært fremover.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2019, 16:33   #305
ln-bre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Location: Sola
Posts: 247
Default Re: Bruk av poeng opptjent på jobbreiser

De fleste poengene tjener jeg privat. Reiser ganske mye med jobb. Men siden de fleste jobbreiser er innenriks på Go blir det ikke mye poeng ut av det. Poeng opptjent gjennom jobb kommer jeg til å bruke til oppgradering på jobbreiser en gang i blant. SAS-appen er grei for å holde oversikt over hva som er tjent opp gjennom jobb og uttak.
ln-bre is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 16:39   #306
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Norge Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

I en kommentarartikkel i avisen Norge IDAG skriver tidligere politiker Anita A. Sæle:
Men kontrollhysteri er mer og mer vanlig. Og det siste nye er at selv fra en blå-blå regjering er det vilje til å beskatte bonuspoeng som er opptjent i arbeid, hvis de ikke brukes i arbeid. Det vil koste mer å kontrollere enn det vil komme inn i skatt. Mye mer. Det gjør alt svært tungvint og de eneste som vil tjene på det, er flyselskap som får mye ubrukte poeng til overs.
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 17:08   #307
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by GF1 View Post
I en kommentarartikkel i avisen Norge IDAG skriver tidligere politiker Anita A. Sæle:
Men kontrollhysteri er mer og mer vanlig. Og det siste nye er at selv fra en blå-blå regjering er det vilje til å beskatte bonuspoeng som er opptjent i arbeid, hvis de ikke brukes i arbeid. Det vil koste mer å kontrollere enn det vil komme inn i skatt. Mye mer. Det gjør alt svært tungvint og de eneste som vil tjene på det, er flyselskap som får mye ubrukte poeng til overs.

Her blander hun Sæle litt (som vanlig). Regelen er fortsatt den samme som den har vært en god stund nå, bare at ansvaret for å innrapportere er flyttet fra arbeidstaker til arbeidsgiver. Er nok bare for å tette et hull, som uansett har vært skrevet ned i regelverket, enn en idè om at det slår kraftig ut på skatteinntekten.


Tipper det blir kontrollert like mye som før, nemlig tilnærmet 0. Så er det opp til personers samvittighet om de følger reglene eller ikke..
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 23:55   #308
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Så er det opp til personers samvittighet om de følger reglene eller ikke..
Og som nvent tidligere - revisor og bedrifter er ansvarliggjort også så mindre mulighet for snusk, og større risiko for ansatte.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2019, 10:39   #309
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Ser ut som SAS nå legger til rette for dette, uten at jeg helt vet detaljene

https://m.nettavisen.no/na24/sas-inn...423581334.html

Quote:
Den nye løsningen vil innebære helt nye tekniske måter å få både oversikt over bonuspoeng, og innrapportering av private reiser.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2019, 20:17   #310
eisa01
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 158
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Men hvordan løser de poeng opptjent på kredittkort, e.g., ved hotellopphold på arbeidsreise? Det er og pliktig å innrapportere.
eisa01 is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 12:58   #311
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 741
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Dette skriver SAS til bedriftskunder:

"I praksis vil verdien av privat bruk av bonuspoeng opptjent i jobbsammenheng, målt etter prisen på for eksempel flyreisen (min utheving), komme inn i den ansattes lønns og trekkoppgave."
Attached Files
File Type: pdf SAS Corporate.pdf (128.8 KB, 55 views)
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2019, 23:41   #312
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,460
SAS Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Jeg har ikke lest alle ovennevnte poster, så jeg vet derfor ikke om dette har vært tatt opp allerede.

Et tenkt scenario:
«A» har en jobbreise til f.eks. Australia og reiser på økonomiklasse. På veien hjem finner han ut at han ønsker å betale av egne penger for å bli oppgradert til business class. Dette betyr selvfølgelig at han får mange flere bonuspoeng for hjemturen enn han ville fått uten å betale og bli oppgradert, la oss for enkelthets skyld si 20 000 i stedet for 10 000 poeng.
To år senere bestiller «A» en bonusreise og bruker bl.a. 10 000 av de ovennevnte 20 000 poengene.
Hvem skal så avgjøre om de 10 000 poengene som bruker er de private poengene eller jobbpoengene? Hvordan løses dette?

Det er altså arbeidstaker som skal gi beskjed til sin arbeidsgiver om at han bruker bonuspoeng på privatreiser, og så skal arbeidsgiver innrapportere dette. Men hva gjør du hvis du har byttet jobb i mellomtiden og fått en ny arbeidsgiver??? Dette (og flere andre «problemer») ble nevnt i «Debatten» i NRK1 i kveld.
Jeg tror ikke noen hverken i regjeringen eller byråkratene i departementene eller skattevesenet har skjønt rekkevidden av dette, hva det betyr av merarbeid for arbeidsgiver som nå må innrapportere dette hver eneste måned. Det som er sikkert er i hvert fall at det vil koste mye mer å administrere dette enn det staten får inn i skatt.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2019, 01:20   #313
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Hvem skal så avgjøre om de 10 000 poengene som bruker er de private poengene eller jobbpoengene? Hvordan løses dette?

Quote:
Det antas at det i de fleste tilfeller er mulig å skille på på hvordan bonuspoengene er opptjent, enten privat eller gjennom arbeid, men dersom dette er vanskelig skal det legges til grunn at antatt private opptjente bonuspoeng benyttes først, evt. foreta en forholdsmessig fordeling.
https://www.skatteetaten.no/en/retts...ektsaret-2019/
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2019, 10:02   #314
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Dette er bare småtteri i forhold til frikort som ligger inne som en del av tariffavtaler i andre bransjer. Interessant nok ville ingen politikere stille for å forsvare det i Debatten i går kveld...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2019, 10:28   #315
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,460
SAS Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Hva skjer hvis du bruker poengene etter at du har gått av med pensjon? Skal du da gi beskjed til tidligere arbeidsgiver om at "nå bruker jeg 15 000 poeng av det jeg opparbeidet mens jeg jobbet hos dere"?

Er det virkelig noen som tror dette er kontrollerbart?
Det vil koste MYE mer å administrere dette enn det staten får inn av skattepenger. Jeg skjønner overhodet ikke hvordan regjeringen kan innføre slike regler. De lovte mindre byråkrati i Norge, men det blir jo bare mer og mer!
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2019, 10:46   #316
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Dette er bare småtteri i forhold til frikort som ligger inne som en del av tariffavtaler i andre bransjer. Interessant nok ville ingen politikere stille for å forsvare det i Debatten i går kveld...
Dette er jo en stor sak og ha sier det jo selv I intervjuet; "dette har jo hele tiden vært en del av lønna". Så da er det skattbart da.

Vi som reiser mye ser vel på bonuspoeng som en plaster på såret for en selv og familie også. Som vår lønn for å aldri være hjemme og så må man skatte av det. Tipper jeg og han bussjåføren synes det er omtrent like kjipt.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2019, 10:57   #317
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Bærums Verk
Posts: 5,079
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Dette får vel konsekvenser for ID-billetter også? Goder/avtaler med mer enn 50% rabatt skal også innrapporteres og skattes av, eller tar jeg feil her?

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2019, 11:08   #318
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Hva skjer hvis du bruker poengene etter at du har gått av med pensjon? Skal du da gi beskjed til tidligere arbeidsgiver om at "nå bruker jeg 15 000 poeng av det jeg opparbeidet mens jeg jobbet hos dere"?

Er det virkelig noen som tror dette er kontrollerbart?
Det vil koste MYE mer å administrere dette enn det staten får inn av skattepenger.
Bonuspoeng har vært skattepliktige hele tiden, eneste forskjellen nå er at det er innrapporteringspliktig og det skal betales arbeidsgiveravgift i tillegg. Poenget med den nye loven er at ALT av naturalytelser skal beskattes. Antagelig fordi det har begynt å flyte ut voldsomt.



Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Dette får vel konsekvenser for ID-billetter også? Goder/avtaler med mer enn 50% rabatt skal også innrapporteres og skattes av, eller tar jeg feil her?

Alt om skattlegging av naturalytelser, inkl ID-billetter er omtalt:
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=147675
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2019, 18:36   #319
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Dævven… da ble jeg nettopp ferdig med Første Excel ark med oversikt over Bonus opptjening og bruk i løpet av årets 2 første måneder. Dukker vel opp noe mer småtteri i Februar. Tidligere år har jeg jo egentlig bare tenkt at jeg bruker så mye på jobb upgrades og ting at dette går opp i opp og er et nullspill

Nå er jo verden en helt annen og jeg er nesten sikker på å bli plukket ut til kontroll så jeg er sinnsykt nøye. Syntes det ble litt vanskelig. Altså, jeg har jo nå begynt med egne kredittkort for jobb og egne for privat. Det hjelper.

Men så har vi det faktum at man jo tjener opp i mange ulike program. Det er jo åpnet for at poeng er poeng uansett når de er opptjent. Men jeg føler at jeg nesten må slå sammen OW, *A og FB. Bare kalle det "Fly" og lage et eget ark av det, der jeg skiller på privat og jobb opptjening/uttak.

Så har jeg et eget som har med hotell å gjøre. Der har jeg stort sett bare Marriott. Og stort sett bare jobb opptjening.

På fly har jeg brukt vesentlig mer på jobb enn jeg har tjent opp så langt, og har ikke brukt noe privat. Så der er jeg golden. På hotell har jeg ikke brukt noe, men har tjent opp en del jobb poeng.

Men hva hvis jeg vil ta ut en hotellnatt privat og ikke har ledige privatpoeng. Mens jeg bruker flypoengene mye mer i jobb enn privat. Det går jo ikke an å sammenligne fly og hotell poeng.

Dette ble rett og slett grusomt vrient synes jeg. Har opptjent ca 200.000 points i et virrvarr av små og store transaksjoner, og på 5 ulike program så langt i år. Altså... det er helt sinnsykt å holde styr på.

Noen andre som har begynt med dette og gjort seg erfaringer?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 22-02-2019 at 18:38.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2019, 21:53   #320
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Dævven… da ble jeg nettopp ferdig med Første Excel ark med oversikt over Bonus opptjening og bruk i løpet av årets 2 første måneder. Dukker vel opp noe mer småtteri i Februar. Tidligere år har jeg jo egentlig bare tenkt at jeg bruker så mye på jobb upgrades og ting at dette går opp i opp og er et nullspill

Nå er jo verden en helt annen og jeg er nesten sikker på å bli plukket ut til kontroll så jeg er sinnsykt nøye. Syntes det ble litt vanskelig. Altså, jeg har jo nå begynt med egne kredittkort for jobb og egne for privat. Det hjelper.

Men så har vi det faktum at man jo tjener opp i mange ulike program. Det er jo åpnet for at poeng er poeng uansett når de er opptjent. Men jeg føler at jeg nesten må slå sammen OW, *A og FB. Bare kalle det "Fly" og lage et eget ark av det, der jeg skiller på privat og jobb opptjening/uttak.

Så har jeg et eget som har med hotell å gjøre. Der har jeg stort sett bare Marriott. Og stort sett bare jobb opptjening.

På fly har jeg brukt vesentlig mer på jobb enn jeg har tjent opp så langt, og har ikke brukt noe privat. Så der er jeg golden. På hotell har jeg ikke brukt noe, men har tjent opp en del jobb poeng.

Men hva hvis jeg vil ta ut en hotellnatt privat og ikke har ledige privatpoeng. Mens jeg bruker flypoengene mye mer i jobb enn privat. Det går jo ikke an å sammenligne fly og hotell poeng.

Dette ble rett og slett grusomt vrient synes jeg. Har opptjent ca 200.000 points i et virrvarr av små og store transaksjoner, og på 5 ulike program så langt i år. Altså... det er helt sinnsykt å holde styr på.

Noen andre som har begynt med dette og gjort seg erfaringer?
Ut i fra hvordan du forklarer det, høres det ikke så komplisert ut?

Du sier du har lite hotellpoeng samlet opp privat, men bruker lite hotellpoeng i jobben som du har samlet opp i jobben - hvorfor kan du ikke hente de ut i noe da? Eller samler du aldri opp nok til en hotellovernatting i jobben? Kan du ikke donere de til en god sak gjennom "marriot saves the world" eller noe, og skrive det av på skatten? du bruke det på private hotellbookinger (og dermed gjøre ting komplisert), eller misforstår jeg?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Aftenposten: Regjeringen vil forby flybonus på kredittkortet Sykkelthor Småprat 15 31-03-2017 20:34
BA åpner Seoul Someone Flyforum 3 03-05-2012 16:04
Åpner for prishopp sirpjalle Flyforum 5 25-04-2008 08:39
Flybonus kan bli ESA-sak AirbusTrond Flyforum 15 22-10-2007 14:54
Åpner for gambling på fly Trety Flyforum 0 02-11-2005 23:42


All times are GMT +2. The time now is 04:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.