Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-05-2013, 15:45   #1
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Finnair Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Kjapp oppsummering: Springsteen skulle til Norge, jeg skulle se han, og måtte ta ut feriedager (siden jeg har den flotte arbeidstiden 12:00 til 20:30). Siden det var en uke med en helligdag midt i, fant jeg ut at det var en god ide å ta en hel uke ferie. Så satt jeg der plutselig med en hel uke, der jeg var ledig fra onsdag og utover. Det måtte det gjøres noe med. Litt tenking og grubling, og litt leking med diverse bookingsider, så var det gjort. Nevnte en liten del av routingen for sjefen, og hun bare himlet med øynene og forsvant fort ut

Tittelen på TR'en? Fritt etter "Kom mai du skjønne milde" med et lite "touch" av det flyselskapet jeg flyr mest med på turen, uten at det behøver å bety noe mer enn akkurat det

Da det meste ble booket, var jeg i en slags situasjon der jeg kunne "booke først, og helst ikke se på prisen etterpå", og det tror jeg kanskje synes litt underveis.

Stay tuned
Martin is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 15:50   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,915
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Hurraluja! Twin Otter'n fyller kaffekoppen og gleder seg til fortsettelsen. Som vanlig...

*subscribe*
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 16:58   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.


01. mai 2013
Oslo Gardermoen (OSL) – Helsinki Vantaa Airport (HEL)
Finnair AY2656 (operated by Flybe)
Embraer 190
OH-LKP
Sete 6A
Economy Class


Våknet i åttetiden, og fikk kreket meg ut av senga i 9-tiden. Bussen jeg tenkte å ta, skulle gå 10:40, så her var det bare tiden av vegen. Litt egg og bacon ble fortært, og pakkingen foregikk fort og gæli. Normalt er det fikset kvelden før, men det hadde jeg ikke orket daq, så da fikk vi ta det nå. Tror ikke jeg glemte noe. Det var også littegrann viktig å rekke akkurat den bussen. Neste buss kunne også til nød gå, men da ville jeg hatt en time på OSL, som er litt under min komfortsone. I motsetning til i Maura der bussene går hver halvtime, går de nemlig bare en gang i timen fra Neskollen, og utpå kvelden går de ikke engang helt til Neskollen, men bare til Rød, som er et par kilometer unna, og på andre siden av en Europaveg uten fotgjengerfelt. Har fortsatt ikke sjekket hvordan det passer med busser hjem etter ankomst, så vi får se


Venter på bussen på Neskollen


Billett kjøpt på app.

Bussen dukket opp, og jeg fikk sitte på til flyplassen, som vi ankom etter en drøy halvtime. Denne bussen stoppet derimot et helt annet sted, omtrent i enden der den kommer inn på ankomst. Fotgjengerfelt var det derimot ikke før på ca. midten av terminalen, så til tross for at jeg nå tar en buss som stopper mye nærmere BA-skranken, må jeg gå ca. like langt som før.



Finnair hadde i dag innsjekk på felt D, så det ble ikke så langt å gå når jeg først kom meg opp på avgang. Måtte vente bak et følge i business-køen, men det ble kjapt min tur. En dame fikk ordnet det som måtte ordnes, og printet like gjerne ut to boardingkort, men spurte samtidig om kofferten bare skulle til Helsinki? Jo takk, gjerne det


Artig detalj på boardingkortet: "Invitasjon" til loungen, og at den gjaldt for to stykker. Kun pga. BA-sølvet (jeg fløy i Y).

Security gikk veldig greit, og jeg fant vegen opp i kantina. Tenkte det skulle vært godt med en Pepsi. Først fant jeg hverken isbiter eller sitron.. Nuvel. Fant et glass, og dyttet det borti Pepsi-krana.. Ikke noe Pepsi.. Da tok jeg meg en øl



Etterhvert dukket OH-LKP opp


Forøvrig var flighten codeshare med Icelandair (som har kode FI, sånn for å gjøre forvirringen komplett). Vet ikke om det var mange som connectet fra FI, da de landet ca. halvtimen før vår avgang. I andre enden tok FI av før vi var kommet av flyet.

Det nærmet seg boarding, og jeg fant vegen ned til gate 39. Først var flighten satt opp på gate 41, men ble siden flyttet til 39.Altså en gate kortere å gå


AY annonserer at de er den raskeste vegen.

Boarding ble annonsert, uten noen som helst seterader, statusfarger, eller kabinklasser (Business var forøbvrig tom, så det var kanskje ikke så rart).


Flyet var forøvrig operert av FlyBe.

Jeg fant uansett vegen ombord, og fant sete 6A. 6B eller C eller hva det var det het, forble ledig, og av det jeg kunne se der framme, var det forholdsvis tomt. Aner ikke hvordan det var lenger bak, men så hvertfall en hellt tom toseter på rad 7.


Det gikk såvidt



Vi pushet sånn omtrent på rute, og taxet kjapt bort til 19L og dro avgårde sørover, før vi tok en fin venstresving mot Finland. Fløy også forbi Neskollen, og for en gangs skyld kunne jeg se "huset mitt" fra luften (det var litt verre i Maura), og konstaterte at jeg bor på feil side av blokka for å kunne se fly. Fulgt så Glomma vestover forbi Skarnes og Kongsvinger, og videre gjenno Sverige.


En tralle kom, og jeg gikk for en cola, og klarte meg med den. De hadde ellers et litt merkelig serveringsoplegg. Menyen av det spiselige som kunne kjøpet, bestod av 8 alternativer. Ved siden av, var det en oversikt over hvilke numre som var til salgs på hvilke flighter. Oslo tilhørte den kategorien med flest alternativer - alle untatt en, tror jeg, mens flighter over to timer, hadde færre alternativer .

I tillegg var det en liste over flighter uten noe som helst servering, som var stort sett de korteste flightene (STO, TLL, LED, etc.) og Bergen .

Nuvel, Cola var cola, og cola er godt.

Vi nærmet oss etterhvert HEL, og landet fort et kvarter før rute, og fant oss en fin bussgate, og en buss kjørte oss inn til terminalen, og vi var forholsvis kjapt inne i ankomshallen. Bagasjen kom også etterhvert, og da kom min koffert blandt de 4-5 første. Fikk den med meg, og fulgte skiltingen...

Martin is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 17:08   #4
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Texas
Posts: 1,446
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Kan det være at målet for turen er Friends Arena i Stockholm på fredag?
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 17:11   #5
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Jeg kan avsløre såpass at jeg skal ikke på noen Bruce-konsert i løpet av turen.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 17:16   #6
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Texas
Posts: 1,446
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Ser nå at jeg leste feil. Var vel på Fornebu i går du sikkert?
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 17:17   #7
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Fant kjapt fram, og fikk sjekket inn hos en frøken som kunne bekrefte oppgradering til Executive level. Frokost kunne jeg få enten i loungen eller i restauranten.

Fikk nøkkelkort og noen internettkoder (erfaring: de er flinke til å spørre om antall devices man har her).

Fant så rommet, som så sånn ut:




Bad med både badekar...

..og dusj



Dass med bidet og telefon...


"Hei mamma, gjett hva jeg gjør nå"


..og Lillebjørn har det også greit på tur.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 17:37   #8
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,754
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Ay ay ay Dette har jeg sett frem til! Flott start på rapporten, ser frem til resten God tur!
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 18:01   #9
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,974
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Gøy, bra skrevet !
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 18:23   #10
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,915
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Jeg som trodde du skulle ned til å se Bryan May i London...
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 20:28   #11
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,174
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

God tur. Blir som vanlig spennende å se hvor i huleste du har tenkt deg.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 20:42   #12
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,915
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Han har snakket om at han skal fly 767 i løpet av turen. Så det første som slår meg nå er om han muligens skal videre østover til Moskva i morgen og derifra til London med en av BA's 767.

Ellers, skal vi utelukke Asia? Da tipper jeg han hadde reist videre i kveld?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 21:17   #13
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Han skulle fly i tre forskjellige klasser ogå.
Eco/EcoPluss/Biz kanskje? Men hvor?
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 21:25   #14
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Jeg har vel sagt at jeg skal fly 767, så da får jeg nesten stå for det. 767 kan man midlertid fly mange steder

Først: Middag. Syntes middagen jeg spiste her sist var god, så jeg gikk for det igjen.


Restaurant Gui


Forretten het bare "Mushroom". Det var en quiche, med en valnøttsalat og rødbetmousse. Overraskende godt.


Hovedretten het "Duck". Andelår confit med ting jeg ikke helt husker. Smakte innmari godt.


Sjokoladefondant.

Alt ble skyldt ned med "local finnish beer". Fikk strengt tatt aldri vite hva det var.

Etterpå trasket jeg en tur bort på terminalen, og fikk kjøpt meg litt cola og sjokolade.


Morgendagen: Er som nevnt allerede sjekket inn videre, og har allerede boardingkort.
Skal også fly widebody, og 767 er ikke den eneste widebodyen jeg skal fly i løpet av turen

Skal heller ikke fly noen form for premium economy, så det er economy, business og first vi snakker om.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 22:38   #15
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,915
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Spennende indeed!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 22:55   #16
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Og Hilton roter igjen. Nå har også neste booking blitt endret fra vanlig rom til Executive
Martin is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 23:05   #17
Fellowplane
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 229
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

En widebody i morgen, men ikke nødvendigvis 767... Kan det være AY005 til New York?
Fellowplane is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 23:09   #18
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

New York er en by jeg gjerne reiser til. Der borte kan man jo også fly 767-200 og 767-400 som er hakket mer eksotisk enn 767-300. Stay tuned tomorrow
Martin is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 23:15   #19
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Han har snakket om at han skal fly 767 i løpet av turen. Så det første som slår meg nå er om han muligens skal videre østover til Moskva i morgen og derifra til London med en av BA's 767.

Ellers, skal vi utelukke Asia? Da tipper jeg han hadde reist videre i kveld?
BA flyr vel og B767 mellom Stockholm og London.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2013, 23:16   #20
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
New York er en by jeg gjerne reiser til. Der borte kan man jo også fly 767-200 og 767-400 som er hakket mer eksotisk enn 767-300. Stay tuned tomorrow
Flott og morsom TR du lager Martin.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Martin og Murphy drar på tur. Martin TripReports 50 20-06-2015 22:32
Kom, bli med på tur.. Twin Oaks, OR Toby91 Bilder & foto 21 10-11-2011 04:00
Da Reidar Viking kom på land igjen Gandalf Flyhistorisk forum 4 24-10-2009 12:53


All times are GMT +2. The time now is 23:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.