Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-01-2018, 10:45   #21
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,351
Default Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
De er ansatt i Lufttransport, ikke ambulanseflyene. Det står den nye operatøren fritt til å velge ansatte. Det er slik i alle bransjer og luftfart er ikke unik i så måte. Når det er sagt ville det være merkelig om de ikke gjør siden flygerne i Lufttransport sitter med den kompetansen Babcock trenger.
Her tar du feil. Den mest nærliggende bransjen å sammenlikne med er bussbransjen. Der regnes dette som virksomhetsoverdragelse, når en ny operatør overtar ansvaret for et ruteområde. Dermed har ny operatør plikt til å la de som vil fortsette å kjøre de rutene de har kjørt i åresvis. I tillegg må de forholde seg til de samme tariffavtaler. Ofte vil det være noen som benytter anledningen til bytte yrke og derfor ikke blir med over, men de fleste bare fortsetter, med ny arbeidsgiver. Det har vært noen rettsaker om dette, så dermed har man rettspraksis å vise til.

Den store forskjellen mellom rutebuss og fly er dersom det skal inn ny flytype på anbudet og alle "gamle" flyvere må ha ny typerating og hvem som da tar kostnadene på dette.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2018, 09:49   #22
C680A
Newcomer
 
Join Date: Dec 2017
Posts: 8
Default Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Reglene for virksomhetsoverdragelse gir de ansatte sterke rettigheter. Noen bakkeansatte vant over Widerøe
http://hk-nytt.no/nyheter/flyplassan...970.589c55e5d3
Hvis BSAA ansetter nye folk og ikke kjøper Lufttransport blir det rettssak om virksomhetsoverdragelse på ambulanseflyene. Det vet jeg ganske sikkert . Da er det mest fair hvis alle BSAA's nyansatte er så godt informert som mulig på forhånd. De bør lese seg opp på virksomhetsoverdragelse og gjøre et informert valg mellom BSAA og andre alternativ (som det finnes bra med nå). Det blir ingen rettssak før 2019.
C680A is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2018, 09:54   #23
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Veldig fleksibel forhandlingstaktikk, C680A. Gjør som jeg sier eller saksøker jeg deg!
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2018, 02:36   #24
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Quote:
Brudd mellom Norsk Flygerforbund og Babcock Scandinavian Air Ambulance. Sistnevnte bryter avtalen om en kollektiv overføring av piloter.

https://www.nrk.no/norge/luftambulan...lse-1.14027126
Samtlige ambulansefly står i kveld og i natt på bakken etter at pilotene har meldt seg "not fit for flight" etter at BSAA plutselig har trukket seg fra avtalen om kollektiv overføring.

Dersom de ikke klarer å på plass en løsning så kan det dette utvikle seg til å bli temmelig kritisk før BSAA står klare til å overta.

Personlig har de min fulle støtte og dette vitner om at det ikke alltid evnes å se det store bildet når ting lyses ut og anbud tildeles.

Last edited by RedLine; 28-04-2018 at 02:54.
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2018, 04:06   #25
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Takk til en regjering som skal spare noen små kroner for å få en svensk aktør inn på ambulansedrift i Norge. Skremmende å se hvor lite erfaring/kompetanse betyr lenger!
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2018, 08:10   #26
FlyWild
Newcomer
 
Join Date: Apr 2018
Posts: 7
Default Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Quote:
Originally Posted by C680A View Post
Da er det mest fair hvis alle BSAA's nyansatte er så godt informert som mulig på forhånd. De bør lese seg opp på virksomhetsoverdragelse og gjøre et informert valg mellom BSAA og andre alternativ (som det finnes bra med nå). Det blir ingen rettssak før 2019.
Her var det mye skremsel propaganda...
Virker som du er mest interessert i å beskytte din egen stilling i LFT.

For min personlige del så er jeg glad for at luftambulansen gikk til det billigste tilbudet. Da kan staten Norge bruke de 300millionene de har spart på noe annet.

Hva er vitsen med å ha et anbud, hvis man ikke kan velge det billigste alternativet som oppfyller anbudskontrakten?
FlyWild is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2018, 10:40   #27
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 159
Default Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Skal det være sånn at piloter i ambulansetjenesten skal ha livstidsgaranti på stillingene sine?
Det er vel ikke akkurat hokus-pokus de driver med, enhver pilot med kan vel med riktig trening fly dette?
Koordinert aksjon spør du meg og ulovlig, unfit for flight fordi du muligens må bytte jobb om noe over ett år. Flygere i SAS har levd med det spøkelse hver dag i de siste 20 år, hva om IAG kjøper Norwegian og legger det ned-ingen som er unfit i disse dager av den grunn.
Blir egentlig litt skremt av sånt jeg, deres nåværende arbeidsgiver har tapt en anbudskonkurranse javel, de må da ha visst at det kunne skje?
Lite sympati fra meg.
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2018, 11:42   #28
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
Skal det være sånn at piloter i ambulansetjenesten skal ha livstidsgaranti på stillingene sine?
Det er vel ikke akkurat hokus-pokus de driver med, enhver pilot med kan vel med riktig trening fly dette?
Koordinert aksjon spør du meg og ulovlig, unfit for flight fordi du muligens må bytte jobb om noe over ett år. Flygere i SAS har levd med det spøkelse hver dag i de siste 20 år, hva om IAG kjøper Norwegian og legger det ned-ingen som er unfit i disse dager av den grunn.
Blir egentlig litt skremt av sånt jeg, deres nåværende arbeidsgiver har tapt en anbudskonkurranse javel, de må da ha visst at det kunne skje?
Lite sympati fra meg.
Dette handler ikke om piloter som ønsker å redde sin egen jobb, eller piloter som tror de har rett på en jobb i evig tid. Dette handler om opprettholdelse av samfunnskritisk infrastruktur, både i overgangsfasen og for videre drift.

Lufttransport driver med svært utfordrende og krevende operasjoner som er samfunnskritiske. Ved svekket tjeneste kan, og trolig vil, liv gå tapt som ellers kunne ha blitt reddet. Pilotene i lufttransport sitter uten tvil på spesialkompetanse som nå kan forsvinne ut av ambulanseflytjenesten, om mange av disse nå begynner andre steder.

Konsekvensen av at staten ikke har satt virksomhetsoverdragelse til grunn, er at mange av disse pilotene risikerer å stå uten jobb neste år. Dermed forlater mange piloter Lufttransport før utløpet av kontrakten, som gjør at situasjonen i overgangsfasen rett og slett blir uforsvarlig. Uten piloter, vil ikke ambulanseflyene være i beredskap. Da er det stor fare for at liv unødvendig kan gå tapt.

Pilotene i Lufttransport har min fulle støtte, og jeg håper virkelig at helseministeren eller noen griper inn.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2018, 11:50   #29
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
Det er vel ikke akkurat hokus-pokus de driver med, enhver pilot med kan vel med riktig trening fly dette?
Det er ikke hokus-pokus de driver med.

Men jeg er dypt imponert over regulariteten hos ambulansetjenesten i dag. En regularitet jeg gjetter på at har blitt bygget opp gjennom alle disse årene med operasjoner. Å tro at en ny tilbyder vil ha samme regularitet fra dag én, det er å tro på hokus-pokus.

Om den høyere regulariteten er verdt 300mill ekstra må noen høyere opp svare på. Og når det svaret kommer må vi huske å inkludere alle de "uforutsette" utgiftene, som garantert er gjemt i et annet Excel-ark, i det store regnestykket.


-eggs
eggs is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2018, 12:03   #30
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Quote:
Originally Posted by eggs View Post
Om den høyere regulariteten er verdt 300mill ekstra må noen høyere opp svare på. Og når det svaret kommer må vi huske å inkludere alle de "uforutsette" utgiftene, som garantert er gjemt i et annet Excel-ark, i det store regnestykket.


-eggs
Det spørsmålet kan jo svares på ganske enkelt med et annet: Hvor mye er et liv verdt? Et liv som LTR hadde reddet, men som Babcock hadde tullet bort i et eller annet oppstartsproblem?

Her skal det komme inn et nytt selskap som skal fly samme flytype på de samme basene, med den samme turnusen for de ansatte, men til 300 millioner mindre. Et interessant, og meget teoretisk, regnestykke..
semmern is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2018, 12:32   #31
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
Det er vel ikke akkurat hokus-pokus de driver med, enhver pilot med kan vel med riktig trening fly dette?

Hvor mange år tar det å få riktig trening/erfaring da, 5, 10 eller 15 år? Å være ambulanseflyger er en av de aller mest krevende pilotjobbene du finner. Du skal kunne fly når som helst til hvor som helst på kort varsel i til dels ekstremt dårlig vær, der rullebanen som det skal landes på i andre enden er 800 meter. Du må være ekstremt dyktig med et hint av galskap for faktisk å kunne gjøre en sånn jobb. Når du får smelt en dør i fleisen så blir du nedbrutt og da er du faktisk ikke i stand til å være 199% fokusert som faktisk kreves for å få jobben gjort.

Som fersk pilot selv så kan jeg si at den gjengen der som flyr ambulanseoppdrag enten det er fixed wing eller helikopter har min aller største respekt. Alle som noen sinne har sittet bak spakene i et fly vil nok si det samme.
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2018, 14:23   #32
CNLIFR
Newcomer
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 21
Default Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Er det noen med juridisk kompetanse som klarer å forklare meg hvorfor dette ikke skulle kvalifisere til virksomhetsoverdragelse når rettsvesenet mener at Aviator/Widerøe-saken på Torp er det?
CNLIFR is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2018, 18:27   #33
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Som nordlening, og som privatperson med personlige interesser av å ha et godt helsetilbud, er dette en veldig trist sak. Lufttransport har hjulpet bestemor flere ganger, og jeg har flere bekjente/venner som har fått livene til familiemedlemmer reddet gjennom lufttransports kontinuerlige tjeneste i nord-norsk vintervær. At man derfor stiller seg kritisk til en ny leverandør som ikke er vant med forholdene bør være relativt enkelt å forstå, og at situasjonen slik den har ballet på seg nå er uholdbar bør også være relativt enkelt å forstå.

Ingen penger er verdt mer enn sin egen families liv, dessverre er det vel ikke de som sitter med pengesekken sine familier som må lide av situasjonen.

Jeg håper at tjenesten blir lik eller styrket når det hele løser seg, men det ser (som privatperson) ikke sånn ut, ut i fra det man kan lese i avisene. Håper ting skjer i kulissene som vi ikke vet om.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2018, 21:41   #34
C680A
Newcomer
 
Join Date: Dec 2017
Posts: 8
Default Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
Koordinert aksjon spør du meg og ulovlig, unfit for flight fordi du muligens må bytte jobb....
Ambulanseflyene ble besluttet satt på bakken av Lufttransport for noen timer. Det er ikke riktig at alle meldte seg unfit. Tolv timer senere var det omtrent normal operasjon.

Last edited by C680A; 28-04-2018 at 21:43.
C680A is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2018, 22:35   #35
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Quote:
Originally Posted by C680A View Post
Ambulanseflyene ble besluttet satt på bakken av Lufttransport for noen timer. Det er ikke riktig at alle meldte seg unfit. Tolv timer senere var det omtrent normal operasjon.
https://www.nordlys.no/helse/luftamb.../s/5-34-846060

Quote:
Mannskapet som skulle bemannet ambulanseflyet i Tromsø natt til søndag, har meldt seg ikke skikket til å fly. Det bekrefter kommunikasjonsrådgiver Knut Haavik i Luftambulansetjenesten HF.

På de seks andre ambulanseflyene med nattevakt, er det normal bemanning. Det betyr at beredskapen er ivaretatt på en god måte, opplyser Haavik. Fire ambulansefly er på beredskap i Nord-Norge i natt, to i Nordland og to i Finnmark. Ambulanse- og redningshelikoptertjenesten har vært uberørt av svikten i ambulanseflyberedskapen.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2018, 09:33   #36
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 159
Default Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Er heller ikke stor tilhenger av at ny operatør trekker seg fra samarbeidet de har deltatt i så langt, synes jo det er like ufint som koordinerte og ulovlige aksjoner som setter beredskapen i fare. Er også helt enig med at såpass samfunnsviktige tjenester som dette burde vært drevet av myndighetene, ambulansetjenester på fire hjul legges vel ikke ut på anbud så det burde ikke luftambulanse gjøres heller!

Men, gitt at to selskaper opererer samme type flygemaskin som er vedlikeholdt iht fabrikantens spesifikasjoner, de blir fløyet av piloter som møter krav stilt av luftambulansetjenesten og de har mottatt samme type opplæring. Videre flyr de i samme vær og vind, forholder seg til maskinens ytelser og begrensninger samt til oppgitte minima på innflygningene. Om en av disse operatørene da får bedre regularitet en den andre så må det jo være noe hokus-pokus ute og går, eller? Her er det i mine øyne noen som sitter på litt i overkant høye hester! Hva slags spesialkompetanse er det disse kuskene sitter på?

Har vært i luften i veldig mange år nå og har ennå ikke møtt noen som ikke klarer den jobben de har blitt satt til etter at de har fått nødvendig trening, det forutsettes dog at de som settes til jobben ikke er idioter, har erfaring og er motiverte. Har også til gode å møte en pilot som ikke kan erstattes, enhver pilot som mener han/hun ikke kan erstattes bør erstattes mener jeg!

Det er kanskje dumt og undervurdere nykommeren, bruk Google (babcock aviation) og les dere litt opp på deres ekspertise, erfaring og kompetanse. Det er en stor verden og det faktisk ikke slik at vi her i lille Norge alltid er best selv om vi liker og tro det.
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2018, 10:04   #37
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Ser at babcock til stadighet hevder at de skal tilby konkurransedyktige villkår på høyde med wf/sk/dy, men faktum er jo at de enda ikke har informert om hva disse villkårene er.
Når man vinner et anbud med over 300 mill. så må jo disse pengene taes fra et eller annet sted.
Har en bekjent som var på intervju til en av chief pilot stillingene. Selv ikke der fikk han vite hva lønnen var, meget spesielt spør du meg.
Hele denne prosessen virker veldig uryddig, og at ikke babcock har vist noen som helst interesse for å få med seg dagens mannskap over til sin operasjon er bare en utrolig arrogant og lite sympatisk måte å starte det nye anbudet på.
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2018, 13:43   #38
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 781
Default Ambulansefly i Nord Norge

Hva er det som skjer md disse ambulanseflyene i Nord Norge om dagen.

Hvis lufttransport mister piloter, så må de jo få hyra inn nye. Må da være folk i verden som kan fly disse.
Hvis ikke, må de jo trekkes i utbetaling på kontrakten.

Hvis ikke de klarer å levere må de jo kaste kortene på kontrakten.
Eller?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2018, 13:57   #39
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Ambulansefly i Nord Norge

Hva hadde du gjort dersom du fikk vite at du ikke har noen jobb fra 1. juli neste år? Latt humla surre, eller satt i gang jobbsøking? Hvis du så får tilbud om en annen jobb, hadde du da takket nei til den?

Jeg skjønner godt at folk forlater det synkende skipet.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2018, 14:14   #40
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Ambulansefly i Nord Norge

Vil vel egentlig si at staten har lagt opp til dette helt på egenhånd. At folk forlater "synkende skip" burde ikke komme som en overraskelse på noen som helst, og det kan være vanskelig å være "fit for flight" når tankene fokuseres på jobbsituasjonen frem i tid og man ikke klarer å konsentrere seg godt nok om de oppgavene og utfordringene som skal løses "i dag". Saken kunne enkelt blitt løst ved at anbudet inkluderte krav om "virksomhetsoverdragelse", men det er vel i grunnen litt sent akkurat nå...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bodø - Evenes ut på nytt anbud Radiv Flyforum 35 03-10-2020 00:40
Nytt anbud ute for FOT-rutene THS Flyforum 187 06-11-2014 20:12
Oslo - Røros. Nytt anbud Twin Otter Flyforum 38 21-01-2014 03:20
Nytt anbud for Finnmark og Nord-Troms er ute TCAS Flyforum 50 27-02-2010 11:58


All times are GMT +2. The time now is 16:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.