Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-05-2018, 13:49   #141
Apollon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 102
Default Re: Japan-tråden

Takker for hjelp. Jeg slo til nå og bestilte SAS pluss saver 9021,- sammenhengende reise med SAS til Sapporo (transfer ANA Tokyo) Det jeg lurer på er booking klasse på ANA strekningene. På strekningen Tokyo HND til Sapporo har jeg K-klasse. Det er såvidt jeg kan se vanlig economyklasse. Men på returen Sapporo-Tokyo NRT (med ANA Wings) fikk jeg to valg da jeg booket. Jeg kunne velge mellom A og K. Prisen var nøyaktig samme på begge alternativene, men A hadde begrenset antalll igjen til den prisen. Jeg valgte selvfølgelig A da jeg så at på ANA sin hjemmeside defineres A som first class rabattert billett. Nå lurer jeg på hvor jeg får sitte på flyet/hvor jeg skal sjekke inn. Jeg har vel ikke first? Men hva er da forskjellen på A og K? Håper noen kan hjelpe.

Last edited by Apollon; 01-05-2018 at 13:52.
Apollon is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2018, 21:14   #142
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by Apollon View Post
Takker for hjelp. Jeg slo til nå og bestilte SAS pluss saver 9021,- sammenhengende reise med SAS til Sapporo (transfer ANA Tokyo) Det jeg lurer på er booking klasse på ANA strekningene. På strekningen Tokyo HND til Sapporo har jeg K-klasse. Det er såvidt jeg kan se vanlig economyklasse. Men på returen Sapporo-Tokyo NRT (med ANA Wings) fikk jeg to valg da jeg booket. Jeg kunne velge mellom A og K. Prisen var nøyaktig samme på begge alternativene, men A hadde begrenset antalll igjen til den prisen. Jeg valgte selvfølgelig A da jeg så at på ANA sin hjemmeside defineres A som first class rabattert billett. Nå lurer jeg på hvor jeg får sitte på flyet/hvor jeg skal sjekke inn. Jeg har vel ikke first? Men hva er da forskjellen på A og K? Håper noen kan hjelpe.
Domestic First = Business class-ish
https://www.ana.co.jp/en/jp/servicei...iumclass/seat/
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2018, 23:38   #143
Apollon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 102
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by Insomnia4u View Post
Domestic First = Business class-ish
https://www.ana.co.jp/en/jp/servicei...iumclass/seat/
Nice! På SAS billetten sto det bare bookingklassen (A)og var ikke spesifisert at det var First domestic (står bare SAS pluss) Mener jeg skal få en bento box på Domestic First på ANA slik at jeg kan skippe frokosten. Flyet fra Sapporo går 7.45 og første tog til flyplassen går 6.02 med ankomst domestic 6.51.
Var litt nervøs for det først men skjønner at "alle" tar toget til flyplassen (med mindre en bor på flyplasshotellet) så det skal vel gå helt fint. Etter det jeg kan finne er innsjekk senest 30 minutt før avgang på domestic. Det er i så fall feil det som står på SAS billetten- der står det latest check-in 6.45!

Last edited by Apollon; 01-05-2018 at 23:54.
Apollon is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2018, 06:50   #144
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,020
Default Re: Japan-tråden

Har fløyet Domestic First på ANA noen ganger og fått bento box. En gang ut fra Naha på Okinawa var boxen fra samme hotell som vi hadde bodd på...
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2018, 00:39   #145
Apollon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 102
Default Re: Japan-tråden

Logget meg inn på Japan SAS Plus-bookingen min på SAS Upgrade for feb 19 og oppdaget at CPG-NRT kunne bys på med penger til biz (6405 NOK var minste bud) eller poeng (begynte rett over 25.000 poeng som minste bud) Har jo alltid lest at det ikke er auksjon på Japan og at det kun er fastpris på upgrade så dette er tydeligvis endret på.
Beste tips for å oppgradere fra SAS plus til business? God sannsynlighet for at det funker med 25000 poeng i gaten på CPG på en lørdag i vintersesongen selv om jeg ikke får godkjent på auksjon? Kan man gjøre det i loungen også eller ved innsjekk?

Last edited by Apollon; 03-05-2018 at 01:06.
Apollon is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2018, 18:25   #146
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Japan-tråden

Fikk høre at det var vanlig med røyking på restauranter i tokyo. For å slippe å få røykere må må man booke egne røykfrie restauranter.

Noen som har erfaring med dette? Stemmer dette?
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2018, 19:26   #147
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Japan-tråden

Tror det er noe som begynner å forsvinne. Ingen røkte på noe av resturantene jeg besøkte i Japan. I Tokyo var det oppmalte felter på fortau der det var lov å røyke.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2018, 19:48   #148
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Tror det er noe som begynner å forsvinne. Ingen røkte på noe av resturantene jeg besøkte i Japan. I Tokyo var det oppmalte felter på fortau der det var lov å røyke.
Takk for info! Da får vi krysse fingrene for at det ikke blir et problem på de vi har tenkt å booke.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2018, 20:45   #149
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Japan-tråden

Har vært flere turer i Japan og er veldig følsom for tobakkslukt. Jeg har aldri merket at noen har røykt på restaurant.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2018, 21:30   #150
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,020
Default Re: Japan-tråden

Min kone fra Japan sier det fortsatt er lov å røyke på noen restauranter. Men vi har aldri følt oss plaget av det.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2018, 11:07   #151
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har vært flere turer i Japan og er veldig følsom for tobakkslukt. Jeg har aldri merket at noen har røykt på restaurant.
Quote:
Originally Posted by Concorde98 View Post
Min kone fra Japan sier det fortsatt er lov å røyke på noen restauranter. Men vi har aldri følt oss plaget av det.
Takk for alle svar! Da får vi sette i gang å booke noen restauranter. Fant derimot ut at det er noe ferieavvikling de neste ukene, så får se hvor mange som er steng. (Drar på onsdag)
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2018, 06:01   #152
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Japan-tråden

Da har vi hatt et par dager i tokyo og kan informere om at det ikke er så veldig stress med røyking på restaurant. Problemet er derimot å få lov til å komme inn med barn. Det viser seg å være nesten klin umulig å få et bord hvor vi kan ha med barnevognen.
Drar fra Tokyo i morgen og satser på at Kyoto er enklere mtp barn.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2018, 09:25   #153
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Drar fra Tokyo i morgen og satser på at Kyoto er enklere mtp barn.
Langs ruten omtalt som "philosophers walk" vil dere se steiner og statuer i dukkeklær. Pass på at det ikke er ment som noe barna skal leke med.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2018, 04:47   #154
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Langs ruten omtalt som "philosophers walk" vil dere se steiner og statuer i dukkeklær. Pass på at det ikke er ment som noe barna skal leke med.
Takk for tipset, men mini er 5 mnd gammel. Ingen fare for at han hopper ut av vognen og løper bort til disse statuene.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2018, 21:05   #155
Apollon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 102
Default Re: Japan-tråden

Tips til hotell i Tokyo, gjerne Ueno? Booket i Roppongi første 9 netter på nye Act Hotel Roppongi grunnet at jeg skal være der under filmfestivalen og de fleste kinoene ligger der. Men forlenger oppholdet mitt med 3 netter så vil bytte område å bo i etter festivalen er slutt. Tenker på Ueno da. Bodde i Asakusa sist. Selvfølgelig gjort litt research og "Hotel Coco Grand Ueno Shinobazu" og "Hotel Lifetree Ueno" ser bra ut. Noen som har bodd der eller har gode tips? Max tusenlappen natta. God japansk frokost er et stort plus. Vil helst unngå steder med kun vestlig frokost.
Apollon is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2018, 23:43   #156
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by Apollon View Post
Tips til hotell i Tokyo, gjerne Ueno? Booket i Roppongi første 9 netter på nye Act Hotel Roppongi grunnet at jeg skal være der under filmfestivalen og de fleste kinoene ligger der. Men forlenger oppholdet mitt med 3 netter så vil bytte område å bo i etter festivalen er slutt. Tenker på Ueno da. Bodde i Asakusa sist. Selvfølgelig gjort litt research og "Hotel Coco Grand Ueno Shinobazu" og "Hotel Lifetree Ueno" ser bra ut. Noen som har bodd der eller har gode tips? Max tusenlappen natta. God japansk frokost er et stort plus. Vil helst unngå steder med kun vestlig frokost.
Har dessverre ingen erfaring med de hotellene du nevner.
Ville uansett valgt et hotell i nærheten til togstasjonen. Merket hvor deilig det var enten i Kyoto eller Tokyo. Ville nok droppet Ginza, da det virket som alt kostet mer der enn andre steder.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2018, 00:25   #157
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: Japan-tråden

Jeg er i planleggingsfasen for neste sommer hvor turen går til Japan for 2 voksne og 3 barn (4, 10 og 13 på reisetidspunktet). Vi skal være der de 3 første ukene i juli. De første 5-6 dagene i Tokyo, resten på tur for å se mer av landet. Vi har en forespørsel på komplett reise hos et reisebyrå, men er litt usikre på noen av forslagene de kommer med. I den anledning har jeg noen spørsmål jeg vil sette pris på hvis noen har noen gode tips.

1. Vi ønsker å avslutte med 4-5 dager "på stranda", for å komme oss ned etter 2,5 uke med mange inntrykk. Okinawa er foreslått og jeg skjønner godt hvorfor. Men likevel er det litt pes å forflytte storfamilien med all bagasje noen timers reise sørover før man på returen skal via 2 stopp før man er hjemme i Norge igjen. Jeg har googlet litt rundt det med strender på fastlandet, men blir ikke helt klok. Er det noen som har gode erfaringer med strandliv på det Japanske "fastlandet"? (Japan er vel strengt tatt bestående av øyer, derfor fastland i ""). Det ser ut til at vi skal forflytte oss vest og sørvest fra Tokyo.

2. I Tokyo skal jeg avholde min egen 50-års dag. Vi vil invitere venner og familie og er spent på hvor mange som vil/ønsker/kan ta turen. Et svært rundt estimat er at vi blir 25 stk, både voksne og barn. Vi ønsker en hel dag med gjestene, delt mellom en lunsj ifm noe moro og en litt mer satt setting (ikke stivt!) på kvelden med middag. På dagtid ønsker vi noe Japan-sært og er tipset om Robot-restaurant, lunsj med sumobryting og tilsvarende. Er det noen som har noen tips man ikke nødvendigvis leser om etter en kjapp googling? Gjerne også til restaurant om kvelden, hvor det fortrinnsvis skal spises japanske retter.
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2018, 14:20   #158
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by Larsabal View Post

1. Vi ønsker å avslutte med 4-5 dager "på stranda", for å komme oss ned etter 2,5 uke med mange inntrykk. Okinawa er foreslått og jeg skjønner godt hvorfor.

2. Er det noen som har noen tips man ikke nødvendigvis leser om etter en kjapp googling? Gjerne også til restaurant om kvelden, hvor det fortrinnsvis skal spises japanske retter.
1. Vi brukte mye tid på å undersøke dette selv for vår tur nå i juni. Vi snakket med flere japanere (bla på reiselivsmessen) og alternativene til Okinawa er noen strender rett nord for Osaka; Yuhigaura-Kitsuonsen. Se gjerne på Hakoishi Beach Resort og Takenohama Beach Resort. Og et sted rett sør for Osaka kalt Shirarahama Beach.

Vi hadde railwaypass for 1 uke og det gikk ikke noe hurtigtog til noen av disse stedene så vi droppet det. Ble for mye pes med en baby på 4 mnd. Dessuten så virket det ikke som kvaliteten på hotell og annet var så høy på disse stedene.

2. Vi ble også tipset om den med roboter, men den lå "langt" unna oss. Det eneste jeg ville passet på var at dere fikk bestilt i god tid og påsett at det var lov med barn. Det var faktisk mange restauranter vi ikke fikk lov til å spise på siden vi hadde med barn.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2018, 14:28   #159
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Japan-tråden

Er planen å starte i Tokyo og så «jobbe» seg nedover? Det er vel en god måte å bruke railpasset på, før man eventuelt flyr det siste stykket ut til f.eks Okinawa?

Også drar rett derfra via Tokyo og hjem?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2018, 19:28   #160
havard
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2017
Location: BGO
Posts: 141
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
2. Vi ble også tipset om den med roboter, men den lå "langt" unna oss. Det eneste jeg ville passet på var at dere fikk bestilt i god tid og påsett at det var lov med barn. Det var faktisk mange restauranter vi ikke fikk lov til å spise på siden vi hadde med barn.
Jeg tror ikke det er noen aldersgrense på Robot Restaurant. Men det viktigste er å være klar over at det ikke er noen restaurant. Det er først og fremst et "robot"-show. Det er dog mulig å kjøpe drikke og noe enkel mat når man venter på at showet skal begynne. Mener å huske at de solgte nachos og liknende. Også er de ivrige på å selge drikke i pausene under showet.

Personlig ble jeg svært skuffet over Robot Restaurant. Antakeligvis fordi jeg forventet noe helt annet. Det beste er sannsynligvis å dra dit med forventning om å få en sosialantropologisk reise i japansk ungdomskultur. Det oppleves litt som Shinjuku på steroider. Men dyrt er det, og robot-teknologien var ikke akkurat imponerende..! Det er i hvert fall min mening. Vet at mange er enige med meg, men vet også at noen er totalt uenige.
havard is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Yo fra Japan 1944vintage Flyforum 17 20-12-2013 23:04
Japan-Bergen-japan Lennart Flyforum 6 29-06-2009 20:49
Japan / Tokio ? sail4fun Reiseforum 6 09-05-2009 12:09
Narita,Japan sk931 Flyforum 3 13-02-2009 14:09
Big in Japan Someone TripReports 24 31-01-2009 17:20


All times are GMT +2. The time now is 14:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.