Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-06-2007, 14:54   #1
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Hjem fra Hamburg

Etter å ha kommet til Tyskland sjøveien, var det luftveien hjem igjen her i forrige uke.

Tenkte jeg skulle skrive litt om flyplassen i Hamburg. Har vært der noen ganger nå, og synes egentlig den er litt opp og ned!

Innsjekkingshallen er stor og oversiktlig og vi snakker HØYT under taket. SAS og Lufthansa flyr fra terminal 2. På innsjekkingsøya til høyre er det Lufthansa som rår. Med Economy innsjekking på den ene siden og business og first/gold innsjekking på den andre. Det er flere automater til å sjekke inn på, men ingen baggage drop så da er man like langt og må stille seg i kø allikevel. De har dog 2 automater som har egne bagasje bånd, men jeg tror tyskerne er litt for formelle enda til å stille seg ved en automat, og heller foretrekker personlig betjening. Her er nok norske flyplasser kommet lenger i forhold til automatisering.

Jeg sjekket inn på First/*Gold skranken og der var det ikke kø. Noe det derimot var i store mengder både på economy og business. En av grunnene var uvær over Frankfurt og mange forsinkede og avlyste avganger. Det fikk meg til å huske forrige gang jeg skulle fly hjem fra Hamburg i januar da det samme var tilfellet og CPH flyet hadde blitt truffet av lynet underveis. Det medførte en ekstra natt i Hamburg. Men i dag så alt ut til å være i rute.

Jeg synes mattilbudet på flyplassene er heller skralt rundt forbi. Men HAM er et gledelig unntak. Men man må ikke gå gjennom sikkerhetskontrollen først. Ut mot flysiden kan man ta noen rulletrapper opp og finne både en restaurant og et cafe konsept som er virkelig lekkert. Restauranten har jeg prøvd før, og her er maten super. Siden jeg ikke hadde så god tid i dag, valgte jeg cafe delen slik at jeg kunne få mat fort. Cafe delen består av mange ulike konsepter. Man kan velge hva slags kjøtt man vil og selv ta forskjellig tilbehør av poteter, saus og grønnsaker. Det er egen salat disk der, og det er sågar en kokk som står og lager pizza i tilknytning til pasta avdelingen. Masse frukt og egen drikkestasjon. Rett og slett lekkert. Det beste er at både restauranten og cafeen har bord som går ut mot vinduet som har en utsiktsplattform rett utenfor. Og siden dette er 3 etager opp så har man veldig god utsikt mot rullebanene og oppstillingsplassen. Desverre regnet det denne dagen, slik at jeg måtte spise inne. Ellers hadde jeg gjerne tatt med maten min ut på terassen.

En rulletrapp ned, og så finner man en egen inngang med sikkerhetskontroll som leder inn mot LH loungene. Det var bare tilfeldig at jeg fant den. Da slapp man en lang kø nede. Jeg hadde ikke vært i LH's lounge i HAM før, og jeg hadde tydeligvis ikke gått glipp av noe stort. Jeg var i Senator delen. Den hadde de typiske LH lounge stolene stående på rekke og rad, og noen spinkle cafe stoler og tilhørende bord i en egen seksjon. Matutvalget var latterlig dårlig. Drikkeutvalget var vel ok. Det beste med loungen var egentlig at det var store fine vinduer ut mot rullebanen/oppstillingsplassene så utsikten var super. Det var også en terasse utenfor som egnet seg supert for spotting. Fordelen med denne kontra den utenfor restauranten var at denne hadde ikke så høyt gjerde foran som ville være et hinder for fotografering. Men som sagt regnet det så det ble ikke lange turen ut. Dessuten hadde jeg ikke så mye tid på meg, så derfor ble det med en cola og deretter ut til gaten.

Når man kommer innenfor sikkerhetskontrollen i HAM er det bare noen få butikker, og dårlig med mattilbud. Et par barer er det eneste i terminal 2 delen av flyplassen. Har hørt rykter om en Sushi bar opp mot terminal 1 men det er jo et stykke å gå. Der har jeg altså ikke vært.

Men da jeg kom ned var det 20 min til avgang og navnet mitt ble ropt opp over høytaleren da bussen tydligvis bare ventet på meg. SAS fra HAM til CPH blir operert av Q400 maskiner, så da er det ned i kjelleren og buss ut til flyet.

Kveldsavgangen til CPH var nokså full denne dagen. 3 rader på biz, 10 på extra og resten på monkey. Jeg satt selv på extra som var det billigste alternativet da jeg kjøpte billlett. Men 4400 en vei HAM-CPH-KRS kan vel ikke karakteriseres som billig. Og da legge på 500 kr for å sitte i Biz gjør det ikke billigere, og for de 35 minuttene opp til CPH er vel ikke serveringen så bra at det skulle rettferdiggjøre prisen. Og når alle må ta buss både ut og inn til flyet, ser jeg ikke helt hva forskjellen er. Men det satt nå 4-5 stykker helt foran der. Jeg klarte ikke å se hva slags servering de fikk der.

Vi på Extra fikk en plastboks med de nye smørbrødene til SAS. Jeg synes egentlig det er fasinerende at man klarer å lage 2 forskjellige pålegg på en halv skive rugbrød. Denne gangen var det et helt egg med et stykke røkelaks på den ene lille halvdelen og en spekeskinke på den andre. Hele smørbrødet i seg selv er vel ikke mer enn en munnfull. I tillegg får man en liten sjokolade i pakken som smaker fint. Ettersom bilen ventet på Kjevik ble det ikke champers denne gangen, men cola er jo nam nam det også.

Vi landet i CPH 10 min før tiden. I CPH fikk jeg for første gang se den nye taxfree butikken. Jeg var mest overrasket over hvor liten vinavdelingen var. Det er tydelig at de nye driverne har funnet ut at det er mye mer lønnsomt å selve likører enn vin. Men jeg fant nå den vinen jeg var på jakt etter. Det var fint å se at den fortsatt var i sortimentet.

Fikk også 25 minutter i Scandinavian lounge før jeg måtte finne gaten. SL i CPH er egentlig den mest allraighte loungen i Norden synes jeg. Men nå har jeg ikke vært innom samtlige. Kunne ønske meg et litt bedre mattilbud bare.

Den siste timen hjem til KRS gikk i et smekkfullt fly, også her en Q400. Smørbrødet her var ost og skinke. Men de smaker jo godt da. Iallefall for oss som liker rugbrød.

Landing i KRS på tid. Fikk se en sjelden gjest på oppstillingsplassen; En A320 fra Balkan Hollidays som skulle til Burgas i Bulgaria. Den var 3 timer forsinket. Har bilde av den, men nå er jeg ikke noe flink med bildebehandlingsprogrammer. Men kanskje jeg kan få Glenn til å hjelpe meg så jeg kan legge ut noen bilder. Stay tuned!

Alt i alt greie flyturer. Gullkortet gjør turen mer behagelig. Men prisen er stiv!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2007, 15:00   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: Hjem fra Hamburg

Flott rapport.

Quote:
Originally posted by Bizflyer
De har dog 2 automater som har egne bagasje bånd, men jeg tror tyskerne er litt for formelle enda til å stille seg ved en automat, og heller foretrekker personlig betjening. Her er nok norske flyplasser kommet lenger i forhold til automatisering.
BF
I Munchen er det masser av selvbetjente innsjekkingskranker med egne bånd....dog var det ingen andre enn meg som brukte de den dagen så jeg hadde vel 20 stk å velge mellom...decisions decisions...men riktignok var den en stille tid på dagen da jeg sjekket inn


Noen som vet hva SAS SE og NO server på korte ruter på Extra? Samme rugbrød som DK?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2007, 03:37   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Hjem fra Hamburg

Flott rapport. Relativt stiv pris, men det hørtes ut som at alt gikk smidig for seg.. Forferdelig å reise internasjonalt i Extra eller Business og ha bilen på flyplassen
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2007, 10:00   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Hjem fra Hamburg

Quote:
Originally posted by Tommy777

Flott rapport. Relativt stiv pris, men det hørtes ut som at alt gikk smidig for seg.. Forferdelig å reise internasjonalt i Extra eller Business og ha bilen på flyplassen
Flott rapport. Jeg er enig med Tommy777 her om at det hørtes ikke spesielt billig ut. Selv reiste jeg TOS-OSL-LHR og MAN-OSL-TOS på economy extra til knappe 7.000,- totalt. Ikke billig det heller, men det var billigste alternativ ned og bortimot samme pris som vanlig økonomi tilbake.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2007, 10:18   #5
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Re: Hjem fra Hamburg

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Originally posted by Tommy777

Flott rapport. Relativt stiv pris, men det hørtes ut som at alt gikk smidig for seg.. Forferdelig å reise internasjonalt i Extra eller Business og ha bilen på flyplassen
Flott rapport. Jeg er enig med Tommy777 her om at det hørtes ikke spesielt billig ut. Selv reiste jeg TOS-OSL-LHR og MAN-OSL-TOS på economy extra til knappe 7.000,- totalt. Ikke billig det heller, men det var billigste alternativ ned og bortimot samme pris som vanlig økonomi tilbake.
Kilometer prisen din var allikevel adskillig billigere enn min! Nå koster vel en fullprisbillett Oslo-Tromsø-Oslo knappe 5000 kroner, så da er det jo ikke så ille med et par tusen ekstra for å komme til UK? Ekstra morsomt blir det når en fullpris KRS-TOS-KRS koster 7900 kroner. (som jeg nettopp sjekket nå!)

Poenget er at når man booker et par dager før avreise og er avhengig av spesielle avganger, så har man ikke mange muligheter til å påvirke prisen. Spesielt når man bor i områder som ikke er besudlet av lavprisselskaper.

Men joda Tommy! Turen var Smoooooth! Hvordan gikk jobbintervjuet forresten?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2007, 10:31   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Hjem fra Hamburg

Quote:
Originally posted by Bizflyer

Kilometer prisen din var allikevel adskillig billigere enn min! Nå koster vel en fullprisbillett Oslo-Tromsø-Oslo knappe 5000 kroner, så da er det jo ikke så ille med et par tusen ekstra for å komme til UK? Ekstra morsomt blir det når en fullpris KRS-TOS-KRS koster 7900 kroner. (som jeg nettopp sjekket nå!)
Ja, det var egentlig det jeg også mente (at min billett var relativt rimelig ift din). Nå skal det jo sies at innenlands er ikke akkurat verdien veldig stor i forhold til ombordservice, men så er nå ikke det alt. I tillegg fikk jeg sitte litt nærmere kronprinsen på vei tlbake fra UK....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2007, 15:28   #7
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Re: Hjem fra Hamburg

7000 kroner høres vel mindre rimelig ut når man tenker på at man kan få en tur til Bangkok for samme prisen?!?

Fra Krsand kan man jo komme til London med SAS for et par tusen kroner. Eller for 800 kr med Norwegian.

Men du skal si at det var Kronprinsens tilstedeværelse som førte til den høye prisen for deg?!?!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2007, 10:20   #8
tosfreight
ScanFlyer Silver
 
tosfreight's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
Default Re: Hjem fra Hamburg

Quote:
Originally posted by Someone



Noen som vet hva SAS SE og NO server på korte ruter på Extra? Samme rugbrød som DK?
På Eco Flex OSL-AMS-OSL serverer de kald mat, gjerne et kjøttstykke og litt salat, samt en kake og noe å drikke. Ikke veldig imponerende, men bedre enn ingenting...
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2007, 10:23   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: Hjem fra Hamburg

Quote:
Originally posted by tosfreight

Quote:
Originally posted by Someone



Noen som vet hva SAS SE og NO server på korte ruter på Extra? Samme rugbrød som DK?
På Eco Flex OSL-AMS-OSL serverer de kald mat, gjerne et kjøttstykke og litt salat, samt en kake og noe å drikke. Ikke veldig imponerende, men bedre enn ingenting...
Sorry, dårlig formulert av meg. Mente selvsagt intrascand. Vet det er annerledes på Euro-rutene


Dette var det jeg fikk på flex ARN-EDI for 1 år siden og som jeg var veldig fornøyd med da det faktisk smakte godt (itillegg til at B setet var blokkert og slått sammen)

__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 15:50   #10
tosfreight
ScanFlyer Silver
 
tosfreight's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
Default Re: Hjem fra Hamburg

Ja, det er fantastisk når midtsetet er blokkert!!
tosfreight is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ryanair til Hamburg fra Torp ENTO Flyforum 18 07-10-2018 09:28
Korean og litt fra en tur til Hamburg findus Bilder & foto 7 10-10-2010 22:15
En kronglete hjemtur fra Hamburg Bizflyer TripReports 3 22-01-2007 17:17
Fra Hamburg til Finkenwerder sk931 Flyforum 2 22-09-2006 21:03
Hjem fra Costa Rica LN-FOC TripReports 5 21-05-2006 07:02


All times are GMT +2. The time now is 04:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.