Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-04-2008, 22:38   #61
Hanschr
Newcomer
 
Hanschr's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Tysnes, Hordaland
Posts: 32
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Dette var interessant Kurt. Er det da slik at alle biler som går på høyoktan vil gå finere, eller tryggere på bensin fra Mongstad? Er det slik at om man har en bil som trenger høyoktan, så er det bedre å tanke oss Statoil, en oss Esso i Bergen?
__________________

Mvh:
Hans Christian Haaland
Hanschr is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 22:53   #62
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Med noe over 450.000 miles tilbakelagt de 10 aarene jeg har bodd her borte, har jeg gjort meg endel observasjoner om drivstoff og spesiellt forbruk......i en lengre periode brukte jeg vaar Jeep Grand Cherokee 5.2L V8 til pendling, kjoerte 70 Miles hver dag, "langkjoering" og jeg fant raskt ut at den motoren brukte mindre drivstoff ved aa fylle "premium" 91 Oktan enn normal leiebilsuppe...den gang koste premium 15 cent mere pr. gallon og jeg fyllte 20 Gallon...altsaa USD 3 Dollar eller 2 gallon mindre enn om jeg hadde fyllt leiebilsuppe...men jeg fikk flere MPG med premium, faktisk sparte jeg USD 2.00 (0.75 Gallon).....

En annen ting er at denne traktor suppa ikke sliter mere paa motorene...en av bilene i mitt 450.000 mile race var en Mercedes 300TE 1990 - altsaa fremdeles rekke sekser, og vi kjoerte den 200.000 Miles uten Motorproblemer annet enn normalt vedlikehold.....

Vi har kanskje noe mere skadelig bensin, men tilgjengjeld saa flyter trafikken bedre...mindre stop and go enn i Norge (sammenligner byer i samme stoerrelse f.eks. er vel snitthastigheten fra Lynnwood til Seatac - gjennom Downtown Seattle bedtydelige hoeyere enn Sandvika -Stovner i rushtrafikken...derfor ser vi ikke noe hoeyere krefttall enn i Oslo.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 23:09   #63
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Det er litt forunderlig dette med drivstoff - det handles både histen og pisten. Det som teller er distribusjonskostnader. Det kan godt hende at det en uke lokalraffinert bensin på alle Bergenspumpene (også inklusive Shell og Esso), og på lik linje kan det være at det i Oslo-området nesten bare befinner seg Slagentangen-bensin på pumpene. Det er også bensin som fraktes inn fra spotmarkedet nede i Europa.

Det som er spesielt for deler av Norden er at det er forskjell på sommer og vinterbensin, hvor vinterbensinen inneholder en større andel oppløst butan og propan for å oppnå riktig gasstrykk. Dette kommer til uttrykk i hvis du har en plastkanne stående til overs fra vinteren med bensin på, vil se ut som en ballong på sommeren. Og vise versa en kanne med sommerbensin vil på vinteren være innhul forutsatt at den står i normal utetemperatur.

Så Hanschrs spørsmål:
- Er det da slik at alle biler som går på høyoktan vil gå finere?
Nei, absolutt ikke. Hvis en bil har et behov for minimum 91 oktan og du fyller 91 eller 95 oktan, så vil motoren gå like fint okke som.

- Er det slik at om man har en bil som trenger høyoktan, så er det bedre å tanke hos Statoil, en hos Esso i Bergen?
Også her kan jeg av det jeg skrev først kategorisk ikke si nei eller ja, dette er oljeindustriens hemmeligheter. For å være riktig sikker må man foreta en GC/MS-analyse for å se fingeravtrykket til bensinen - under er et eksempel på analysemetoden



Forøvrige kan det sies at bensinen ovenfor er av typen klassisk gammel med mye aromater (benzen, toluen og xylen) og trolig er laget med termisk cracking og dermed har et underskudd av hydrogen. Når jeg holdt på og analyserte bensinene så kunne jeg se over 300 forskjellige typer hydrokarbon-molekyler i enkelte av blandingen som var til salgs.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 21-04-2008 at 23:14.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 23:20   #64
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Originally Posted by DC-8-63
Vi har kanskje noe mere skadelig bensin, men tilgjengjeld saa flyter trafikken bedre...mindre stop and go enn i Norge (sammenligner byer i samme stoerrelse f.eks. er vel snitthastigheten fra Lynnwood til Seatac - gjennom Downtown Seattle bedtydelige hoeyere enn Sandvika -Stovner i rushtrafikken...derfor ser vi ikke noe hoeyere krefttall enn i Oslo.....
Siden du er inne på krefttall, beboere i nærheten av bensinstasjoner er mye mer eksponert for disse sinte aromatene - er det noen forskning/undersøkelser på slike beboere og krysset mot leukemi (hyppigste kreftform linket til aromater) DC-8-63?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 23:22   #65
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,873
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Så Kurt hvis jeg skjønner deg rett her så er Oktan verdiene som brukes i USA (Regular 87, Midgrade 89, Premium 92) dårligere i Oktantall enn det vi har som vår "dårligste" bensin, nemlig Blyfri 95?

Har lagt merke til at de Europeiske bilene virker som de trenger Premium. Har sett på VW Passat og Volvo S60 i SEA.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 23:37   #66
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Vaar Volvo V70 gaar fint paa alle oktan, den har en sensor som "leser" oktan i bensinen, faktisk anbefaler Volvo her i Seattle aa kjoere 87 paa langkjoering...med 91 i bykjoering.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 23:58   #67
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Så Kurt hvis jeg skjønner deg rett her så er Oktan verdiene som brukes i USA (Regular 87, Midgrade 89, Premium 92) dårligere i Oktantall enn det vi har som vår "dårligste" bensin, nemlig Blyfri 95?

Har lagt merke til at de Europeiske bilene virker som de trenger Premium. Har sett på VW Passat og Volvo S60 i SEA.
Sjekket på pumpene, det er (R+M\2)-metoden som brukes her, med andre så er ikke oktan-ratingen den samme. Premium skal da visstnok kunne sammenliknes med 95 hjemme i Norge. Min bil trenger minimum 91 (R+M\2) eller 95 ROZ.. Selv da får man litt "pinging" hvis man ikke passer seg ved igangsetting, men det skjer med mange biler..

Ellers er det interessant at man ser på høyere oktan som en mer "potent" bensin, og at det er derfor den er dyrere. Når faktum er at den brenner saktere\senere. Riktig Kurt?
OMW is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 23:59   #68
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Nå må jeg svare som en advokat pleier å gjøre Håkon, på den ene side på den andre side. Alt er avhengig av hvordan motorene historiske er benyttet - i deler av Europa er bunndraget i motorene viktig (klassisk tysk motorskole), og da er det andre karakteristikker i bensinen som er viktig - og spesielt viktig er da frontoktantallet (oktan-tallet til de mest flyktige komponentene - typisk de som koker under 100°C). Slike hensyn er ikke viktig i USA som nesten utelukkende er biler med automatgir som holder turtallet et eller annet sted i mellomregisteret. Derfor tester også amerikanerne bensinen sin etter MON metoden (høyt turtall med liten belastning). RON-metoden bygger mer på belastede testmotorer i lave turtall.

Derfor representerer RON-metoden best kjøresettet på europisk jord - manuell giring er herskende, det er svingete veier og i tillegg går det opp og ned - med andre ord belastes motoren mye mer på denne siden enn over there hvor det er lave fartsgrenser og rette veier.

Ja, europeiske trenger premium fordi de har høyere kompresjon og får dermed mer hester i forhold til slagvolumet.

Håper dette forklarer litt mer.

Og ja, for begge metoder har n-heptan 0 i oktantall og iso-oktan 100


n-heptan


iso-oktan
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2008, 00:11   #69
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Originally Posted by OMW View Post
Ellers er det interessant at man ser på høyere oktan som en mer "potent" bensin, og at det er derfor den er dyrere. Når faktum er at den brenner saktere\senere. Riktig Kurt?
Forskjellen er kontrollert forbrenning kontra ukontrollert forbrenning. Ved motorbank forbrenner bensinen ukontrollert og motvirker at motoren går (banget skjer før TD og presser stempelet gal vei). Ved kontrollert forbrenning kommer kreftene på rett side av TD.

Hvis dere lurer litt mer, så ta en titt på denne populærvitenskaplige saken: http://www.rockettbrand.com/technica...ationships.pdf
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2008, 00:38   #70
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Vaar Volvo V70 gaar fint paa alle oktan, den har en sensor som "leser" oktan i bensinen, faktisk anbefaler Volvo her i Seattle aa kjoere 87 paa langkjoering...med 91 i bykjoering.....
Kan være litt festlig akkurat det med hva fabrikantene anbefaler av bruk. Jeg spurte Volvo Norge i forbindelse med en artikkel som stod i VG angående B30 Biodiesel (30% biodiesel, 70% petroleumsdiesel) om V50'n (1,6D) min kunne gå på denne dieselen - og fikk klart svar at maksimalt innblanding var 5% (aka B5). Så spurte jeg Peugeot - som bruker den nøyaktig samme motoren i mange av sine modeller - og der fikk jeg til svar at B30 var ikke noe problem. Men da må jeg altså bytte det plastdekselet på toppen av motoren der det står "Volvo" med en det står "Peugeot" på...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2008, 00:42   #71
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Nå må jeg svare som en advokat pleier å gjøre (...)
Dine nøyaktige (regner jeg med, uten særlig kompetanse til å gjennomføre en kritisk gjennomgang) utredninger viser vel godt forskjellen mellom naturvitenskapen og rettsvitenskapen. Sistnevntes mål vil aldri bli å finne det skarpe skillet/den klare løsning

Takk for leksjonen "Oktantall -ABC"
sukram is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2008, 00:49   #72
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Det er dette med vitenskap og annet da sukram - naturvitenskapen er velsignet med sine absolutter. Derfor foretrekker jeg også å kalle det andre rettskunnskap, for innen rettens verden har jeg følelsen (ja, det var det riktige ordet) av at det ikke finnes absolutter.

Regner med at det fra i hvert fall en her på forumet vil protestere på min første definisjon, men slik er det med språkkrevulanter

Og for bringe det tilbake på sporet - Brent spot er nå USD 113,55
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 22-04-2008 at 00:53.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2008, 00:53   #73
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Naar det gjelder BioDiesel, i hvertfall her borte, er det et filter som maa tilpasses/byttes...og det kan vaere at Peugot har et annet filter enn Volvo...vet at VW gaar saa det griner paa BioDielsen her borte uten modifikasjoner....andre fabrikanter maa modifiseres..
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2008, 00:57   #74
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det er dette med vitenskap og annet da sukram - naturvitenskapen er velsignet med sine absolutter. Derfor foretrekker jeg også å kalle det andre rettskunnskap, for innen rettens verden har jeg følelsen (ja, det var det riktige ordet) av at det ikke finnes absolutter.

Regner med at det fra i hvert fall en her på forumet vil protestere på min første definisjon, men slik er det med språkkrevulanter
Du sikter nok til meg og jeg er nok ikke enig. Absolutthet er etter min mening ikke noe krav for at noe skal være en vitenskap, MEN den diskusjonen har vel vært gjennomdebattert i andre fora og en debatt vil neppe være mye givende. Det bunner stort sett alltid ut i en terminologiuenighet.

Dog kan det sies som en absolutt og ubestridelig sannhet at utdannelsen ihvertfall har tittelen "Master i rettsvitenskap".


Mer on-topic kan det tilføyes at bensinprisen i Tromsø for tiden er 13.41 og dieselen på 13.59. For de som ikke vet har Tromsø en ekstravgift på drivstoff som trer istedenfor bompenger. På "student-lønn" er det en pine å se sluttsummen ved endt fylling!!

Last edited by sukram; 22-04-2008 at 01:07.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2008, 01:21   #75
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Naar det gjelder BioDiesel, i hvertfall her borte, er det et filter som maa tilpasses/byttes...og det kan vaere at Peugot har et annet filter enn Volvo...vet at VW gaar saa det griner paa BioDielsen her borte uten modifikasjoner....andre fabrikanter maa modifiseres..
Joda, kan være noe med dieselfilteret eller noe annet i selve drivstofftilførselen. Partikkelfilteret er det ikke, i motsetning til hva jeg har hørt tidligere, ettersom Volvoen ikke hadde DPF inntil 2007 årsmodell - det er derfor min har hele 1 hk mer enn bl.a. Peugeot 307.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2008, 02:14   #76
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Mer on-topic kan det tilføyes at bensinprisen i Tromsø for tiden er 13.41 og dieselen på 13.59. For de som ikke vet har Tromsø en ekstravgift på drivstoff som trer istedenfor bompenger. På "student-lønn" er det en pine å se sluttsummen ved endt fylling!!
Student med bil.....? Luksus - det kaller jeg det....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2008, 09:26   #77
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Student med bil.....? Luksus - det kaller jeg det....
Vel, var forberedt på en slik kommentar, så jeg er på oppfordring rede til å oppgi hvilken bil og årsmodell!

Tro meg, det du forbinder med bilen er IKKE luksus!
sukram is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2008, 11:50   #78
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Vel, var forberedt på en slik kommentar, så jeg er på oppfordring rede til å oppgi hvilken bil og årsmodell!
Oppfordringen er herved servert...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2008, 12:37   #79
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

"It's hell," said legal aide Zebib Yemane, who spent $5 on gas for her Chevy compact at a 76 station in downtown Los Angeles just so she could make it to a cheaper gas station east of the area.

Americans feel the pinch as retail gasoline hits all-time high of $3.51 a gallon.

http://money.cnn.com/2008/04/22/news...s.ap/index.htm
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2008, 13:06   #80
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

118 USD fatet......nå går det åt h....

http://www.adressa.no/nyheter/utenri...cle1068981.ece
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nok et offer for oljeprisen... LN-MOW Flyforum 2 29-07-2008 11:35
Oljeprisen er plagsom også i Russland DCHalvorsen Flyforum 1 16-06-2008 19:10
Ryanair bommet på oljeprisen CK Flyforum 3 29-09-2006 00:48
Oljeprisen truer lavprisbilletter sail4fun Flyforum 8 15-07-2006 01:46
Oljeprisen svir for Norwegian CK Flyforum 14 06-04-2005 18:13


All times are GMT +2. The time now is 11:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.