Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-01-2014, 19:45   #1
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Dårlig mat skal være funnet hos Norwegian og hos andre

Tydeligvis en ny måte å spare enda mere penger på.
Bra at personalet er såpass våkne så de får kastet dette før pax får det servert.

Quote:
När kabinchefen Anna skulle servera en kycklingrätt till sina passagerare fick hon en chock – det krälade av maskar i maten, berättar hon. Anna och kollegorna på flygbolaget Norwegian blev förskräckta och slängde maten. Men det ska vara långt ifrån första gången anställda upptäcker allvarliga fel på födan. Ända sedan i höstas, då Norwegian enligt Anna började med en ny typ av förpackning, ska det ha hänt titt som tätt.
– Många förpackningar har varit fyllda med mögel och vi har hittat maskar i kycklingrätten och i tapas, säger Anna, som egentligen heter något annat.
Ska hålla i 180 dagar
Hon menar att matsnusket beror på att Norwegian vill spara pengar. Bolaget har börjat med mat som ska hålla sig fräsch i 180 dagar. Därför lastas samma förpackningar gång på gång om till nästa flight, enligt Anna.
– Jag skäms och är rädd när jag serverar. Vi som jobbar på flygplanet skulle aldrig äta det. Vi har en annan leverans.




http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18114068.ab
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 20:11   #2
LN-RRE
Data warehouse consultant
 
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
Default Re: Norwegian skal visst spare penger på flymaten også

Dette kan sammen med 787 trøbbelet være svært allvorlig for Norwegians rykte. Jeg vil gå så langt som å si at selskapet er i krise nå, fra og med at denne uapetittelige matnyheten kom på nett.

Jeg reagerte på det, senest på DY310 opp til Kirkenes den 23. desember at hun ved siden av meg spiste av flymaten, og denne luktet direkte vondt. Av en grunn jeg selv ikke har fått med meg, før nå egentlig, har jeg konsekvent proviantert opp med mat på Gardermoen før jeg har flydd både Norwegian og SAS, så fremt jeg ikke har flydd ut med SAS før kl 09, da jeg synes frokosten ombord på SAS er god. Ingen ting av flymaten til SAS eller Widerøe frister meg, og nå kommer jeg til å fortsette å holde meg borte fra den før vi får en skikkelig og solid oppklaring fra Norwegian.

Pleier ikke å "høre på media" men i dette tilfellet er det så hårreistende (det med maten) at jeg også blir skeptisk.
__________________
LN-RRE is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 20:13   #3
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,282
Default Re: Norwegian skal visst spare penger på flymaten også

Är det samma matkoncept på Norwegians ic flygningar?
Att maten lastas om och om igen och ska hålla sig i 180 dagar.
Bilderna är riktigt äckliga tycker jag
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 20:19   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Norwegian skal visst spare penger på flymaten også

Yikes!! Men det må da være lagringen som svikter her ..? Dårlig timing for DY å få dette oppi alt det andre ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 20:25   #5
Andre1980
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 248
Default Re: Norwegian skal visst spare penger på flymaten også

Virker nesten som en svertekampanje dette her. Kan ikke tro at Norwegian serverer mat som skal vare i 180 dager. Vil veldig gjerne at Norwegian bekrefter eller avkrefter 180 dagers-maten.

Men sikkert ikke tilfeldig at dette kommer fram nå, like etter at mange svenske cabin-crew har blitt sagt opp eller rettere sagt overført til bemanningsbyrå. Kan godt være en bitter ansatt som har funnet dette i étt måltid.

Hvis dette stemmer, så er det kort vei til konkurs....

Last edited by Andre1980; 03-01-2014 at 20:29.
Andre1980 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 20:31   #6
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: Norwegian skal visst spare penger på flymaten også

Er der ikke strenge hygiejneregler man skal holde sig til når det gælder madvarer?

Ved at hos et andet stort skandinavisk flyselskab, så skal alle sandwich og "ferske" retter som kræves opbevaret på køl smides ud efter én rundtur.

Tror MOW er inde på noget mht opbevaring evt transport.

At fersk mad skulle blive genbrugt igen og igen på flyvninger lyder helt uhørt.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 20:34   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Norwegian skal visst spare penger på flymaten også

Quote:
Originally Posted by Andre1980 View Post
Virker nesten som en svertekampanje dette her. Kan ikke tro at Norwegian serverer mat som skal vare i 180 dager. Vil veldig gjerne at Norwegian bekrefter eller avkrefter 180 dagers-maten.
Ikke uvanlig med veldig lang holdbarhet å en del også andre steder enn hos Norwegian. Her har det selvfølgelig sviktet i produksjonen, og det er ikke Norwegian som setter regler for holdbarhetsmerking.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 20:34   #8
LN-RRE
Data warehouse consultant
 
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
Default Re: Norwegian skal visst spare penger på flymaten også

Av en eller annen grunn tror jeg (vi vet jo ikke om dette stemmer enda da, men) dette med markfunn og mugg i maten er såpass groteskt og uakseptabelt at det blir større negativt utslag av enn alle 787 episodene til sammen. Tror de har seriøse problemer nå.
__________________
LN-RRE is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 20:37   #9
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,282
Default Re: Norwegian skal visst spare penger på flymaten også

Quote:
Originally Posted by Andre1980 View Post
Virker nesten som en svertekampanje dette her. Kan ikke tro at Norwegian serverer mat som skal vare i 180 dager. Vil veldig gjerne at Norwegian bekrefter eller avkrefter 180 dagers-maten.

Men sikkert ikke tilfeldig at dette kommer fram nå, like etter at mange svenske cabin-crew har blitt sagt opp eller rettere sagt overført til bemanningsbyrå. Kan godt være en bitter ansatt som har funnet dette i étt måltid.

Hvis dette stemmer, så er det kort vei til konkurs....
Eller så kan det helt enkelt vara den trista sanningen.

Det är bra att sådant här blir offentliggjort tycker jag.
Media trycket på Norwegian att göra ett officiellt uttalande om cateringrutinerna kommer säkert bli stort nu.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 20:40   #10
Andre1980
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 248
Default Re: Norwegian skal visst spare penger på flymaten også

Quote:
Originally Posted by LN-RRE View Post
Av en eller annen grunn tror jeg (vi vet jo ikke om dette stemmer enda da, men) dette med markfunn og mugg i maten er såpass groteskt og uakseptabelt at det blir større negativt utslag av enn alle 787 episodene til sammen. Tror de har seriøse problemer nå.
Der er jeg enig... har hatt forståelse for mye av problemene med innføring av 787, men om det også stemmer at dette med maten er et stort problem, så fordufter min støtte til selskapet.

Men som sagt, tror ikke dette kommer tilfeldig nå, og spesielt fra en svensk cabin-crew, som sikkert er sur og bitter på at hun er overført til et bemanningsbyrå.
Andre1980 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 20:44   #11
asgeir.westgard
Newcomer
 
asgeir.westgard's Avatar
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 5
Default Re: Norwegian skal visst spare penger på flymaten også

Servere 180 dager gammel mat, sorry, men den kjøper jeg ikke. I allefall ikke her hjemme. Mattilsynet er så strenge og kontrollene så mange, at det hadde vært kroken på døra for enhver catering-leverandør. Uheldige hendelser kan skje i alle ledd, men det er alt dette er.
__________________
Using Tapatalk
asgeir.westgard is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 20:45   #12
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Norwegian skal visst spare penger på flymaten også

Nja, noe stinker her, og jeg er ikke sikker på at det er maten!

Jeg tror neppe at DY bare hadde latt noe sånt gå om dem visste om det, og dersom det har skjedd vet dem selvfølgelig om det siden crewet åpenbart ville ha rapportert det iht vanlige rutiner. Følgene av å bare ignorere det er så store (syke pax, meget dårlig PR) at jeg ikke helt klarer å tro på det. Hvorfor har vi ikke hørt noe fra pax i media? Hvorfor har vi ikke sett noen bilder? Ting som dette sprer seg med enorm fart i 2014 - dersom det faktisk har skjedd.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 20:48   #13
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Norwegian skal visst spare penger på flymaten også

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Media trycket på Norwegian att göra ett officiellt uttalande om cateringrutinerna kommer säkert bli stort nu.
Tja, hvis kilden er troverdig og/eller noen andre klarer å finne andre som sier det samme til en annen kilde enn Aftonbladet. Det virker ikke som om deres egne lesere tar det særlig seriøst en gang (jf kommentarfeltet). Dette virker å være et forsøk på sverting. Det er nok ikke noen glimrende forretningside av Norwegian å selge mat med mugg og mark, så det vil de nok slutte med.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 20:55   #14
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: Dårlig mat skal være funnet hos Norwegian

Holdbarheden på 180 dage er der ikke noget overraskende i. Visse retter opbevares på frost indtil de skal bruges. Se bare på holdbarheden på en Findus færdigret, som nogle af disse måltider vel er at sammenligne med.

Hvordan tingene hænger sammen kan vi bare gætte på, men der er ingen tvivl om at den seneste tids problemer og måde at drive virksomhed på - nu gør at endnu flere "skeletter kommer ud af skabet" i DY og det ser ud til at selv "ansatte" ikke har noget problem med at hjælpe medierne.

Der er ikke lang vej fra at være mediedarling (som DY har levet højt på at være længe) til at være den alle medier har fokus på. Sådan fungerer medierne nu engang og det burde DY vide.

At (den ellers altid medieglade) topchef gemmer sig og resten af PR-holdet bare kommer med standard kommentarer uden noget særligt konkret indhold hjælper absolut heller ikke på sagen når tusindvis af kunder er strandet rundt i verden.

At medierne nu begynder at grave andre ting frem er ikke overraskende. Der kommer helt sikkert flere "sager" i den kommende tid.

Højt at flyve - dybt at falde...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 21:01   #15
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Dårlig mat skal være funnet hos Norwegian

Og alle satt Kjosfast på do....
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 21:01   #16
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Dårlig mat skal være funnet hos Norwegian

Norwegian kom med denne som svar på facebook nå

Quote:
Hei Pertti. Vi tar denne henvendelsen svært alvorlig og har kontaktet vår cateringleverandør som lager maten for å undersøke hva som har hendt, hva som har skjedd og om dette stemmer. /LP
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 21:03   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Dårlig mat skal være funnet hos Norwegian

I likhet med The Ticketor så vil jeg kanskje tro at dersom dette er noe som er systematisk så ville vi sett flere saker om dette. Det ser selvsagt ikke bra å servere bedervet mat - det skjønner selvsagt alle, men enkeltstående tilfeller har man sikkert opplevd også hos andre selskaper.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 21:06   #18
Andre1980
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 248
Default Re: Dårlig mat skal være funnet hos Norwegian

Det har havnet på NTB, så nå er det på vei ut i de fleste nettaviser... Hun som meldte dette til Aftonbladet har ihvertfall fått ut det hun ville.
Andre1980 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 21:14   #19
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Dårlig mat skal være funnet hos Norwegian

Både nettavisen og db.no har denne nå. Bare venter på at VG skal klistre den opp på første siden igjen
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 21:15   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Dårlig mat skal være funnet hos Norwegian

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Både nettavisen og db.no har denne nå. Bare venter på at VG skal klistre den opp på første siden igjen
Kanskje med noen illustrasjonsfoto fra den "fantastiske" filmen "Snakes on a plane"...
TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rocketmiles og Norwegian 50 cashpoints/natt eller 1000 miles hos andre Discus Reiseforum 12 27-05-2017 11:32
Forbrugerrådet advarer mod at købe billet hos Norwegian og visse andre flyselskaber FlyHi Flyforum 6 04-07-2012 12:39
Bestille mat hos Norwegian? blazius Reiseforum 2 04-07-2012 04:02
Forhåndskjøp av mat/matbonger hos Norwegian? litt-amatør Reiseforum 4 06-09-2010 23:56
Gebyr hos SAS - og ikke hos Norwegian .. atck Flyforum 5 05-11-2009 16:47


All times are GMT +2. The time now is 14:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.