Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-11-2012, 13:08   #1
aero_sp_96
Newcomer
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 7
Smil Hva er forskjellen på flyteknikk og flymekanikk?

Godagen,

Jeg går elektrofag Vg1 dette året, og jeg tenker på hva jeg skal søke på til neste år. Jeg tror jeg vet hva jeg vil, men jeg hører stadig om nye muligheter. Nå lurer jeg på om det er noen stor forskjell på jobben til en flytekniker og en flymekaniker.

Jeg lurer også på om det er noen fordel å ha helikopter- eller flysertifikat når man jobber med fly eller helikopter.

Help, please?

Last edited by aero_sp_96; 26-11-2012 at 13:13. Reason: Jeg ville legge til et spørsmål.
aero_sp_96 is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 17:40   #2
Cool Vibes
Newcomer
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 30
Default Re: Hva er forskjellen på flyteknikk og flymekanikk?

Flymekaniker er vel litt selvforklarende. Man reparerer fly som er inne til vedlikehold. Hovedsaklig kan man få jobb i SAS på Gardermoen, på LHK og i Widerøe i Bodø hvis man jobber på fly, Pratt & Whitney i Stavanger hvis man jobber med motorer og diverse helikopterfirma for å jobbe på heli. Blant annet Heli-One og CHC. Flytekniker er forenklet sagt en sertifisering man kan oppnå dersom man er flink på eksamen (alle eksamen bestått med over 75% riktig) innenfor flymekanikk og tar fagbrevet innen normert tid. Videre kan du utdanne deg til flyingeniør på UiA (Grimstad) noe som forutsetter at du tar allmenn påbygg, forkurs eller sniker deg inn på en annen måte. Tror ikke denne utdanningen likevel er noe å hoppe i taket over, jeg har hørt at en del sliter med å få noe særlig ekstra i lønn etterpå, de får stort sett de samme arbeidsoppgavene og de som ikke har mekanikerbakgrunn i bånn får ikke relevant jobb. Men det er mitt inntrykk, og jeg har ikke annet enn erfaringer fra bekjente å støtte meg på, så den siste kommentaren må du ta med en klype salt.

Jeg har personlig gått både VG2 og VG3 Flymekanikk på Sola, og beklager at svaret ble en smule forenklet. Akkuratt de forskjellige typer yrker man kan oppnå ved å ta flymekanikk er lett tilgjengelig på nettet. Det jeg dog kan si er at det så klart er en fordel med helikopter- eller flysertifikat når man jobber med det, men det er to vidt forskjellige jobber likevel. Man trenger det ikke.
Det er en fordel å være mekaniker om noe går skeis med bilen din, men alle andre leverer den bare inn på service likevel. Du kan oppnå litt forkunnskaper som en del andre elever ikke har (Hva er AFIS? hva er ECAS? hva er TCAS? Hvorfor flyr fly? Hvordan holder helikopter seg i luften?), men du lærer helt andre ting på flymekanikk i forhold til flylappen.

Det jeg også kan si er at det er utrolig dyktige lærere på Sola i alle fall.
Cool Vibes is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 18:18   #3
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
Default

Quote:
Originally Posted by Cool Vibes View Post
Hovedsaklig kan man få jobb i SAS på Gardermoen, på LHK og i Widerøe i Bodø hvis man jobber på fly, Pratt & Whitney i Stavanger hvis man jobber med motorer og diverse helikopterfirma for å jobbe på heli.
Pratt & Whitney er vel nedlagt?
storg is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 20:31   #4
Cool Vibes
Newcomer
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 30
Default Re: Hva er forskjellen på flyteknikk og flymekanikk?

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Pratt & Whitney er vel nedlagt?
Sier du det? Det ringer en bjelle, men ting skjer fort i flybransjen gitt.. Jaja. Kan omformulere meg til å si at det er nok jobber å ta av til de som er interessert, men at de ikke er plassert over alt. Dersom du for eksempel ikke synes at Bodø er så spennende, kan det hende du må bite i det sure eplet. Det samme gjelder vel Airlift i Florø. Ikke akkuratt en metropol. Det er ikke alle som havner i Oslo, Bergen og Stavanger.
Cool Vibes is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2012, 08:19   #5
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Re: Hva er forskjellen på flyteknikk og flymekanikk?

P&W på Sola ble lagt ned i våres var det vel?
Mange ansatte som mistet jobben, men var heldige og fikk seg jobb i Olja.
Der har du jo fordel nummer... 4? Flyteknisk bakgrunn er uansett allsidig, og du er høyt ønsket i oljefirmaene.
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2012, 11:40   #6
aero_sp_96
Newcomer
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 7
Default Re: Hva er forskjellen på flyteknikk og flymekanikk?

Jøss, overrasket over bra og raske svar. Takker!
aero_sp_96 is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2012, 23:31   #7
gilera
Canonskytter
 
gilera's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
Default Re: Hva er forskjellen på flyteknikk og flymekanikk?

P&W ble lagt ned utover sommeren, de yngre sluttet fort og fant seg nye jobber og mange av de eldre ble med skuta ned. Synd for det var et sted med mye bra folk og kompetanse.

Ellers er spørsmålet grei besvart over: En mekaniker reparer flyene, men har ikke signeringsrett (veldig forenklet) slik at han/hun kan se over og signere for jobber som er blitt gjort på f. eks. "Line" (som betyr lett vedlikehold). En mekaniker kan altså kun signere for jobber han/hun har blitt godkjent for å gjøre. En tekniker er en kontrollperson som ser over og tar mål og tester slik at alt skal være ok. En tekniker kan også jobbe som mekaniker da.
Et teknikersertifikat kan du få dersom du består alle relevante Part-66 eksamener med minimum 75% og etter det jobbe noen år. Deretter kan du bli tekniker hvis fly/helikopterselskapet har behov for det.

Ang. sertifikat så vil det jo alltid være et pluss, men det er først og fremst gode karakterer og gode skussmål som teller.
__________________
You Can, Canon.
gilera is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 11:23   #8
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Re: Hva er forskjellen på flyteknikk og flymekanikk?

En mekaniker har også signeringsrett, men har ikke lov og utføre en CRS(Certificate Release to service (skrives etter arbeid er utført, og flyet er klart for drift), eller skrive MEL(minimum equpt. list). Det beskriver hvilke systemer/komponenter flyet har lov til å operere uten, og hvor lenge. Det besrkives utifra klasser.

Men som gilera sier, er det en fordel å være tekniker. Men du kan gjøre så og si alle jobber som en tekniker kan
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2012, 09:46   #9
mindsweeper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 85
Default Re: Hva er forskjellen på flyteknikk og flymekanikk?

1. Skolegangen er ikke ferdig etter 3 år på skolen. Man må hovedsaklig satse på å få læreplass ved en godkjent bedrift for så å ta ut fagbrev etter to år. Flytekniker er en stillingsbetegnelse i bedriften, det er bedriften som ut fra behov vil forfremme noen fra mekaniker til tekniker.

2. Du er ikke garantert jobb selv om du har fått læreplass og består fagprøven.

3. For å få læreplass må du ha gode karakterer samt meget lite fravær.

4. Fly- / helikoptersertifikat vil ikke utelukkende bli sett på som positivt, det signaliserer at din egentlige interesse er å bli flyger og at du vil bruke læreplassen for å "få en fot på innsiden".

5. Bransjen i Norge er på hell, det blir ikke flere jobber. Flere selskaper flagger ut tyngre teknisk vedlikehold. F.eks. ble tidligere Braathens tekniske på Sola lagt ned for noen år siden, samme med P&W på Sola som ble lagt ned i år.
mindsweeper is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2012, 15:07   #10
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Hva er forskjellen på flyteknikk og flymekanikk?

Ser det er skrevet mye fornuftig over her, så jeg skal ikke gå inn på detaljene rundt flymekaniker/tekniker.
Tenkte å fortelle at jeg har bakgrunn som flymekaniker i SAS Teknisk på OSL, og har både fagbrev som flysystemmekaniker og innehar Part 66 AML Basic flyteknikersertifikat - og flysertifikat PPL-A.
Som mindsweeper skriver over meg, så er flybransjen veldig på hell i Norge - og det flytekniske miljøet vi en gang hadde er dessverre borte. De senere år er ihvertfall tre store kunnskapsrike flyverksteder borte, - Braathen Technical Services på Sola, SAS Technical Services på OSL (OK - ikke helt borte, men heavy og flertallet av oss som jobbet der er borte) og mer nylig også Pratt & Whitney på Sola.
Eneste som fortsatt holder stand er Widerøe, helikopterselskapene, Forsvaret og noen få mindre som fra tid til annen søker etter folk.

Selv har jeg gitt opp flybransjen som arbeidsplass, og har som veldig mange andre funnet veien ut i oljen (bare i mitt firma er vi over 12stk fra STS OSL, og tre stk. av en klasse på 12 fra flyfag) og jobber i dag på rotasjon offshore. På fritiden har jeg småflysertifikat og koser meg med flyging og lett vedlikehold på disse, - på en måte føler jeg meg mer fornøyd med forholdet jeg har til flymiljøet i dag - enn da jeg både hadde jobb og fritid på flyplassen.

Som sastech skriver, så er det også en fordel med flyteknisk utdannelse at du blir veldig ettertraktet på arbeidsmarkedet, - spesielt i oljeindustrien hvor det er stort fokus på HMS, dokumentasjonen og prosedyrer. Fellestrekkene i arbeidsmetodene er ganske tydlige, og med flyteknikisk bakgrunn har du ofte enkelt for å sette deg inn i den fysiske jobben (ettersom flyteknisk utdannelse gir deg innsikt i blant annet, men ikke begrenset til; hydraulikk, pneumatikk, elektronikk, mekanikk, materiallære, verktøysteknikker, osv..).
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2012, 09:29   #11
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Re: Hva er forskjellen på flyteknikk og flymekanikk?

Quote:
Originally Posted by mindsweeper View Post
1. Skolegangen er ikke ferdig etter 3 år på skolen. Man må hovedsaklig satse på å få læreplass ved en godkjent bedrift for så å ta ut fagbrev etter to år. Flytekniker er en stillingsbetegnelse i bedriften, det er bedriften som ut fra behov vil forfremme noen fra mekaniker til tekniker.

2. Du er ikke garantert jobb selv om du har fått læreplass og består fagprøven.

3. For å få læreplass må du ha gode karakterer samt meget lite fravær.

4. Fly- / helikoptersertifikat vil ikke utelukkende bli sett på som positivt, det signaliserer at din egentlige interesse er å bli flyger og at du vil bruke læreplassen for å "få en fot på innsiden".

5. Bransjen i Norge er på hell, det blir ikke flere jobber. Flere selskaper flagger ut tyngre teknisk vedlikehold. F.eks. ble tidligere Braathens tekniske på Sola lagt ned for noen år siden, samme med P&W på Sola som ble lagt ned i år.
Er ikke enig i alt du skriver. Denne utdanninga, som alle andre yrkesfaglige linjer må du ha læreplass ja. Etterspørrelen er "mindre", men hele poenget med skolen er å gjøre så godt man kan, med lite fravær. Gjør man dette er det sjeldent ett problem og læreplassen går som regel i boks.

Du nevner dette med flysertifikater o.l. Vet ikke om en eneste bedrift som tenker slikt.
det er på grunn av lærlingenes produktivitet. ikke alle bedrifter klarer å tilby jobb etter endt læretid. Så kan man tenke - Hvorfor tok de inn lærlinger da?
Det er nemlig fordi etter ca 6 mnd TYNER bedriftene arbeid ut av lærlingene for en ekstremt billig penge. De første mnd er en lærling svindyr, og produserer lite. Men som sagt, etter en periode vil lærlingen være produktiv, og gjøre en haug med jobber, som koster bedriften mnimalt med penger.
Så hvorvidt de ser positiv/negativt på om du har flysertifikat skal du ikke ense for mye om. Det er nemlig ikke realiteten.
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2012, 23:44   #12
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Hva er forskjellen på flyteknikk og flymekanikk?

Quote:
Originally Posted by sastech View Post
Så hvorvidt de ser positiv/negativt på om du har flysertifikat skal du ikke ense for mye om. Det er nemlig ikke realiteten.
Du bør muligens ikke være så sikker på det. Har kjenninger som har fått avslag grunnet bedriften så for seg at de hadde tenkt seg videre, og ikke bli på "gulvet".
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2012, 09:00   #13
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Re: Hva er forskjellen på flyteknikk og flymekanikk?

Joda, jeg ser hvor dere vil hen. Men da regner jeg nesten med at vedkommende har gitt tydelig utrykk for det.

PPLA, eller andre sertifikater sier gjerne ikke noe om at du VIL bli pilot... Det høres merkelig ut. Majoriteten av de jeg kjenner, inkl. meg selv som innehar PPL bruker det KUN som fritidflyving. Og har egentlig aldri hatt planer om og gå videre....
Ttech is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva er forskjellen på 737NG og 737 MAX? ATC-flyradar Flyteknisk forum 4 20-02-2014 19:10
Hva er forskjellen på økonomi og business? *AC* Småprat 7 01-08-2011 07:16
Hva er i grunnen forskjellen mellom... Harald Oanes Flyforum 9 15-12-2009 21:58
Hva er forskjellen på D200 og D300? Jack Bilder & foto 2 04-06-2008 16:18
Hva er forskjellen på SAS og Norwegian? EB Flyforum 13 23-12-2007 10:15


All times are GMT +2. The time now is 07:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.