Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-02-2006, 09:14   #1
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Et lite spørsmål

Hvorfor er det lov å hetse én yrkesgruppe (journalister), mens man ikke kan kritisere andre (flygeledere og piloter)?

Er ikke dette inkonsekvent? Eller har jeg misforstått noe eller har forumet hellige kuer?

Jeg bare undrer...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 09:25   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Replying to Topic 'Et lite spørsmål'

ikke minst kan vi hetse folk som bygger mystiske rom hos tidligere monopolbedrifter!!!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 09:31   #3
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Et lite spørsmål'

Og på norsk betyr det?


hilsen
uvitende
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 09:41   #4
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,978
Default Replying to Topic 'Et lite spørsmål'

Jeg har lurt på det samme selv, KOG. Det er artig - og hører i og for seg hjemme på et forum som dette, uansett hvor nerdete det blir - å påpeke feil, men det blir for teit å skjære alle journalister over en kam. På samme måte som det er like ignorant å gjøre det samme med andre grupper.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 09:57   #5
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Replying to Topic 'Et lite spørsmål'

Man skal selvfølgelig ikke skjære alle under en kam. Det gjelder uansett. Negre, muslimer, innvandrere, flyveledere, SAS piloter eller journalister.

Når det kommer til journalister, så ser man en trend i at det stadig går i retning av å overdrive/underholde snarere enn å komme med tørre fakta om en sak. Og veldig ofte kjenner man seg ikke igjen i det hele tatt i en journalists beskrivelse av en sak man har førstehånds kjennskap til. Om det er fordi de har mangelfull evne til å bringe det rette budskapet frem til leseren, eller om det er fordi de vil gjøre ting mer spennende enn det faktisk er, det vet ikke jeg.

Jeg nevnte et eksempel her i går, da en NTB journalist booket på en flight med Goodjet til Frankrike. På flyplassen fikk man ikke dra, da selskapet var iferd med å bli slått konkurs. NTB journalisten skrev da at "flere hundre passasjerer ble stående igjen på flyplassen, og det var totalt kaos". Det sanne tallet var et sted mellom 20 og 30 passasjerer. En slik overdrivelse av sannheten er desverre helt normalt blant mange journalister. Og jeg synes de er stor skyld selv i å gi seg selv et dårlig rykte.
Men som sagt, alle er ikke sånn. Men jeg savner reaksjoner fra deres sjefer på at historier blir helt galt fremstilt.

IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 11:00   #6
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Replying to Topic 'Et lite spørsmål'

Quote:
Originally posted by Hurum


Og på norsk betyr det?


hilsen
uvitende
At CK sparker meg over leggen
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 15:18   #7
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Replying to Topic 'Et lite spørsmål'

Det er vel ikke noe andre regler for yrkesgruppene. Men som mange sier og mener, journalister har mistet både troverdighet og integritet i samfunnet for ganske så lenge siden. Noe som er synd siden det er behov for en troverdig og kritisk presse. Men vi må jo skylde oss selv, for mange av oss ønsker ikke å bruke tid på tunge og usensasjonelle artikler om det ikke er emner som er spesielt interessante.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Et lite spørsmål Twin Otter Reiseforum 5 28-04-2010 19:37
Et lite spørsmål Eriksan Flyforum 1 24-06-2008 16:50
Et lite jubileums-spørsmål Utflyttet Bilder & foto 5 06-04-2008 13:50
Et lite og ubetydelig spørsmål .. Herlov Flyforum 6 08-06-2005 17:06


All times are GMT +2. The time now is 16:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.