Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-09-2019, 20:38   #261
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,682
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Når ble det slutt på at bonusbilletter kan avbestilles på nett? Prøvd sas classic, og den nye siden med Edge og Chrome. Skjønner bare ikke at det er mulig å si at en må bygge opp hele siden fra scratch, også ender man opp med noe som er så komplett ubrukelig.
Chriscross is online now   Reply With Quote
Old 22-09-2019, 21:27   #262
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,830
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Når ble det slutt på at bonusbilletter kan avbestilles på nett? Prøvd sas classic, og den nye siden med Edge og Chrome. Skjønner bare ikke at det er mulig å si at en må bygge opp hele siden fra scratch, også ender man opp med noe som er så komplett ubrukelig.


Prøvd appen?

Brukte den selv til det for noen uker siden
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 22-09-2019, 22:20   #263
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Når ble det slutt på at bonusbilletter kan avbestilles på nett? Prøvd sas classic, og den nye siden med Edge og Chrome. Skjønner bare ikke at det er mulig å si at en må bygge opp hele siden fra scratch, også ender man opp med noe som er så komplett ubrukelig.


Dette skjer i sinnsykt mange tilfeller og er et velkjent problem. Må ringe inn for å avbestille.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2019, 11:30   #264
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 621
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by ToreD View Post
Dette skjer i sinnsykt mange tilfeller og er et velkjent problem. Må ringe inn for å avbestille.
For et par uker siden måtte jeg ringe inn for å avbestille en bonusreise. Selv om jeg bokstaverte bestillingsreferansen to ganger foreslo luringen i andre enden å kansellere en helt annen reise (på restricted economy). Så det gjelder å følge med at det er rett reise som kanselleres...
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2020, 14:48   #265
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,682
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Har en billett osl-cph-hkg pvg-cph-osl. Utreise er i J og retur D. Når jeg forsøker å endre returen til en annen dag med bookingklasse D ledig kommer det opp på nett at dette koster 10000kr. Er det slik at regler for endring styres av den billigste billettklassen, altså J og ikke D?
Chriscross is online now   Reply With Quote
Old 20-01-2020, 08:41   #266
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,123
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Har en billett osl-cph-hkg pvg-cph-osl. Utreise er i J og retur D. Når jeg forsøker å endre returen til en annen dag med bookingklasse D ledig kommer det opp på nett at dette koster 10000kr. Er det slik at regler for endring styres av den billigste billettklassen, altså J og ikke D?
Det kommer an på reglene, men ofte er det hver "fare component" for seg. Jeg tipper det er nettløsningen som ikke gjør det helt riktig.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2020, 09:40   #267
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 621
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Jeg booket en innenriks SAS-billett til neste helg for et par dager siden, etter redusert ruteprogram (kun én avgang daglig). Nå ser det ut til at salget av billetter til avgangen min er stoppet, seatmap viser nesten tomt fly. Min booking er fremdeles gyldig, men jeg forventer vel egentlig at avgangen blir kansellert og at jeg blir flyttet til flyet neste dag.

Siden det er mindre enn 14 dager til avgang og endringen blir et helt døgn, vil jeg fremdeles ha rett på standardkompensasjon og dekking av overnatting (jeg er på vei hjem)? Eller er alt slikt blitt slått til jorden av Covid-force majeure?

(Det ser ut til at DY fremdeles planlegger å fly på strekningen den dagen, så om de er smarte booker de meg over dit...)
__________________

Last edited by blazius; 28-03-2020 at 09:47.
blazius is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2020, 12:10   #268
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,621
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by blazius View Post
Siden det er mindre enn 14 dager til avgang og endringen blir et helt døgn, vil jeg fremdeles ha rett på standardkompensasjon og dekking av overnatting (jeg er på vei hjem)? Eller er alt slikt blitt slått til jorden av Covid-force majeure?
Når det gjelder kansellering og standard kompensasjon, så har EU kommisjonen slått fast at Covid-19 relaterte tilfeller ikke dekkes, dette inkluderer kansellering pga lav etterspørsel.

Det ble også slått fast at "duty of care" gjelder fortsatt, som inkluderer overnatting.

https://ec.europa.eu/transport/sites.../c20201830.pdf

Det etiske forholdet rundt å i det hele tatt vurdere å sende inn et EU261 krav i disse dager blir en helt annen vurdering som får stå for din regning..
view is online now   Reply With Quote
Old 28-03-2020, 12:20   #269
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 621
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by view View Post
Det etiske forholdet rundt å i det hele tatt vurdere å sende inn et EU261 krav i disse dager blir en helt annen vurdering som får stå for din regning..
Takk for nyttig informasjon. SAS kan som nevnt løse dette ved å booke meg over til DY samme dag (med minimal forsinkelse), men om de av prinsipielle grunner ikke gjør det ser jeg ikke helt hvorfor jeg burde ha sympati med dem?
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2020, 12:37   #270
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

SAS og DY har ikke interlineavtale.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 13:28   #271
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

SAS har også en flight til Lima denne uken med en A350. Det blir SAS’ lengste nonstop noensinne.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 14:25   #272
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,476
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
SAS har også en flight til Lima denne uken med en A350. Det blir SAS’ lengste nonstop noensinne.
Handling var interessant.
CFM is online now   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 14:43   #273
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Handling var interessant.


Det skal du få meg til å tro. Har hatt mange slike turer.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 14:52   #274
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det skal du få meg til å tro. Har hatt mange slike turer.
SAS kunne ha hjulpet med å få til en helgetur til Påskeøya... om de faktisk ønsket det.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 15:07   #275
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
SAS kunne ha hjulpet med å få til en helgetur til Påskeøya... om de faktisk ønsket det.
Om du hadde betalt nok, hadde de sikkert flydd deg dit i en egen A350.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 16:32   #276
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,974
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
SAS har også en flight til Lima denne uken med en A350. Det blir SAS’ lengste nonstop noensinne.
Er det fra CPH ?
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 16:36   #277
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Er det fra CPH ?
Til og fra CPH ja. Charternummer begge veier, så skal nok ha med seg noen søramerikanere over.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 00:08   #278
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,173
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Hva er egentlig greia med avbestillingsregler?

Har booking med SAS tur/retur Geneve i Påsken. Det var for points i PLUS ned og points+miles i GO Smart hjem. Det har lenge vært helt umulig å gjøre noe med bookingen online. Ei heller å finne ut hva ombooking/kanselleringsbetingelsene er. Det står ikke online og ikke i billetter. Det går heller ikke an å søke om voucher.

Nå er flightene ned via CPH omsider kansellert.

Da må det vel bety at jeg kan få refundert hele bookingen? BA har tilbudt full refund ettersom flighter i bookinger har blitt kansellert.

Jeg kan så klart ringe dem men det er kjedelig med telefonkøer og sikkert mange som er vesentlig mer desperate enn meg om dagen
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 00:16   #279
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Nå er flightene ned via CPH omsider kansellert.

Da må det vel bety at jeg kan få refundert hele bookingen? BA har tilbudt full refund ettersom flighter i bookinger har blitt kansellert.

Jeg kan så klart ringe dem men det er kjedelig med telefonkøer og sikkert mange som er vesentlig mer desperate enn meg om dagen
Det samme skjedde for 2 turer for meg denne måneden. Da jeg klarte komme i kontakt med SAS ba de meg om å gå til:

https://www.sas.no/kundeservice/kans...er-refusjoner/

Og søke om refusjon for flightene der. De sa at jeg måtte klikke på at også returen skulle kansellere, og ville da også få den refundert da den ikke lengere kunne brukes. Det var i alle fall det de sa, har enda ikke fått noen penger tilbake.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 00:17   #280
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,173
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det samme skjedde for 2 turer for meg denne måneden. Da jeg klarte komme i kontakt med SAS ba de meg om å gå til:

https://www.sas.no/kundeservice/kans...er-refusjoner/

Og søke om refusjon for flightene der. De sa at jeg måtte klikke på at også returen skulle kansellere, og ville da også få den refundert da den ikke lengere kunne brukes. Det var i alle fall det de sa, har enda ikke fått noen penger tilbake.
Takk skal du ha. Da prøver jeg det.



Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
United - booking, endring, kansellering av billetter petter380 Reiseforum 58 01-11-2023 10:56
05400 og endring av billetter. Hickok Reiseforum 12 23-06-2013 11:40
Gebyr for endring av SAS billetter nick5000 Reiseforum 2 30-11-2012 11:17
Endring av flybilett SAS - min eller deres feil? jch1 Reiseforum 10 04-07-2012 20:56
SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter. tiemand Småprat 19 24-02-2012 19:19


All times are GMT +2. The time now is 19:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.