|
24-08-2009, 09:39 | #1 |
Newcomer
|
Flyger pensjoneres
Noen som kjenner til dette? Hvilken flight er dette?
http://www.blv.no/lokalsider/bo/article4535254.ece |
24-08-2009, 10:27 | #2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Re: Flyger pensjoneres
haha... Sjekk vedtaket fra kommunestyret i Bø:
Sakstittel: BESLUTNING OM EVENTYRLIG VÆR 25.08.09 http://www.boe.kommune.no/dokumenter...et_godt_va.pdf |
24-08-2009, 11:11 | #3 |
ScanFlyer Gold
|
To muligheter:
SK4407 TOS-OSL fra Tromsø kl 0650lt SK4561 TOS-BOO-TRD fra Tromsø kl 0700lt
24-08-2009, 19:20 | #4 |
RC-tilhenger :-)
|
Det blir SK4407 TOS-OSL med avgang kl. 06:50.
Noen som er på Bø for å ta bilder og lage video? :-) |
24-08-2009, 22:22 | #5 | |
Browncoat
|
Quote:
[textfiller]
25-08-2009, 08:27 | #6 |
ScanFlyer Gold
|
Hehe!
Kunne vært artig å se dette
25-08-2009, 10:37 | #7 | |
ScanFlyer Silver
|
Været holdt:
Quote:
|
|
25-08-2009, 11:37 | #8 |
ScanFlyer Rusty
|
*nå kommer jeg til å bli grilla her inne*
Nå er jeg nordlening, fra Vesterålen og evig patriot for "all things nord-norsk" - men SELV med dette i bakhodet så klarer jeg ikke å se hvordan piloter er så inni hampen spesielle hver gang de går av med pensjon? Tenk om ildsjelen på den lokale skolen i Bø hadde fått en liknende avskjed? DET hadde jeg likt å se. Når pilotene attpåtil har ei ganske feit lønn (og jada jeg vet man må ofre diverse for lønna, de er slett ikke de eneste), skjønner jeg ikke glorifiseringen. La oss ta ei imaginær lærerinne på Holmstad som fikk skikk på noen "ufyselige drittunger" som deretter dro til USA og ble piloter - får hun god lønn? Får hun noe mer en bløtkake og et par Begoniaer til å ha i vinduskarmen ved avskjeden........? Med det sagt så må passasjerene ha fått en riktig fin tur, Vesterålen på sitt nydeligste! |
25-08-2009, 11:41 | #9 |
ScanFlyer Gold
|
Jeg likte lista for "Særutskrifter".... til "Værgudene"... Godt å se at det i alle fall er noen politikkere med humoren i behold!
Og selvsagt godt å se at været holdt
25-08-2009, 12:00 | #10 |
ScanFlyer Gold
|
Polaris - du må være det mest misunnelige mennesket jeg har sett! Er det ikke fint at noen gjør stas på hjemstedet sitt? Dersom ildsjelen på den lokale skolen har like takknemlige kolleger og tidligere elever som denne flygeren har takknemlige kolleger, er jeg ikke i tvil om at blomster, kake og en fin tale er vel like godt mottatt, og mannen/damen vel beskrevet i lokalavisen. Herren i cockpiten har gjennom sitt livsverk har vært en utrolig solid representant for både arbeidsgiveren og hjemstedet sitt, og det koster meg ikke en kalori å glede meg og å være stolt, både på vegne av ham, av SAS, og ikke minst kommunestyret som for meg fremstår som et av de få med sans både for sin egen kommune og for humorens viktige rolle. Og hvem vet, kanskje det står noen små gutter og jenter på bakken på Bø, som bruker dette som inspirasjon til selv å henge i på skolen, og å få seg en utdannelse som det er bruk for, enten det er som lærer, som flyger eller noe annet som er litt utenom det aller vanligste. Og forbiflyvningen vil nok bli husket lenge på Bø, for det var DER, og ikke på Andøya, i Bodø eller i Bergen et stort passasjerfly gjorde en flott runde for passasjerenes, flygernes og kommunens befolkning del. De gledet seg i Bø i dag, og da gleder jeg meg også - på deres vegne.
Lighten up , girl! Du er for ung til å være grinete (-: |
25-08-2009, 12:22 | #11 |
ScanFlyer Gold
|
Slutter meg fullt og helt til Jumper G5s innlegg! Dette var da bare et hyggelig avbrekk fra hverdagen for folk i Bø. Og piloten - skulle han fått "bløtkake og et par begoniaer" isteden, liksom for å solidarisere seg med læreren? Nei, det blir for dumt og smålig. Flott og artig tiltak!
|
25-08-2009, 12:27 | #12 |
ScanFlyer Crusty
|
100% enig med Jumper G5 her.
Flott og morsomt tiltak, som satte både Bø og SAS på kartet på en veldig positiv måte ! Det kan jo også nevnes at SK4407 landet knappe 10 minutter etter rute på Gardermoen, en forsinkelse som nok samtlige passasjerer ombord har tilgitt SAS allerede ! |
25-08-2009, 12:30 | #13 |
ScanFlyer Gold
|
Og at initativet ble vel mottatt hjemme er det ikke tvil om, på idrettsplassen var det laget en menneskelig hlisen. Litt lengre ned i fjorden dro undertegnede en "julestjerne" som hilsen til lokale venner og kjente et par år på rad. Kostet ingenting, og var en hyggelig oppmerksomhet til de på stedet.
http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=26105http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=26105 "Eventyrlig flyvær Børre Magne Albrigtsen kunne ikke ønsket seg bedre vær enn i dag tidlig da han fløy med sin SAS-maskin over hjemkommunen Bø. Av: Johnny Myhr-Hansen - johnny@vol.no 25.8.2009 Kl. 08:15 oppdatert Kl. 09:42 At SAS-flyger Børre Magne Albrigtsen hadde fått spesialtillatelse til å fly over hjemkommunen sin på sin siste tur før han pensjonerte seg fikk kommunestyret i Bø til å reagere raskt. De fattet vedtak på at rådmannen skulle sørge for godt og tjenelig vær (med blå himmel) over hele Bø. Og slik ble det! Fra rådhuset hadde man også planlagt, i tillegg til vedtaket om godt vær, å gi passasjerene i flyet til Albrigtsen et minne for livet. Det ble trommet i sammen folk som kunne lage en formasjon som stod Bø på fotballbanen på Vinje. - Så vidt jeg har fått med meg har ungdomslederen og ordføreren sendt ut eposter og kontaktet folk som kunne være med på dette. Flyet kom og tok to runder over oss i 3.000 fots høyde. Det ble servert kaffe og det kunne ikke blitt en bedre start på dagen. Det var helt topp, sier Jack R. Lihaug til Vesterålen Online." |
25-08-2009, 12:52 | #14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Jeg er helt enig med Jumper G5 et co som skriver at dette er et flott initiativ, og som nok verdsettes også på bakken. Hadde jeg vært så heldig å vært passasjer ombord så hadde jeg nok syntes at dette var flott også, selv om det skulle innebære en liten forsinkelse. Det er ikke hver dag slike ting skjer, og det gir nok en lett & munter stemning ombord (som den gangen SAS-pilotene banket litt til venstre for at vi som satt på den siden skulle få se at de tok igjen et DY fly som hadde tatt av fra TOS 5 minutter tidligere - med kommentaren om at vi flyr fortere og med mer moderne fly....).
|
25-08-2009, 12:55 | #15 |
ScanFlyer Dusty
|
Flotte innlegg Jumper! Men det luktet ikke misunnelse av Polaris sitt. Det er ikke så lite mindreverdighetskompleks som blir blottlagt der i gården. Omtrent på samme nivå som det innlegget Fritz Schur hadde i pressen nylig.
Børre kjenner jeg meget godt. En utrolig positiv, utadvendt og jordnær kollega som jeg vil savne.
25-08-2009, 13:33 | #16 | |
ScanFlyer Rusty
|
Quote:
Det er ikke denne saken isolert sett jeg refererer til (og jeg har ikke noe i mot lavtflyvningen eller kommunestyrets valg - dog skulle jeg gjerne sett at kommunestyret gjør liknende humoristiske innslag for alle arbeidsgrupper ) - men mer det generelle engasjement *hver* gang jeg leser om piloter som skal pensjoneres. At en hel gruppe mennesker samler seg på den måten - jeg skulle ønske det var et slikt engasjement for alle andre som OGSÅ fortjener det (da spesielt min hjertens sak : lærere, som kanskje gjør verdens mest utakknemlige arbeid). Nei, jeg mener som sagt at det hverken er dumt eller negativt - det ER fint å se at hjemstedene gjør slikt og jeg GLEDER meg jeg også (merke seg ordene jeg skriver med caps her altså! hehe), men jeg kjenner at jeg med en gang tenker "hvorfor ikke andre yrkesgrupper?". Mest misunnelige mennesket du har sett, pffft. Så lenge det ikke er jeg som ønsker det til meg selv så kalles det rettferdig sans (eller i dette tilfellet et godhjertet forsøk på å belyse mindre kjente hverdagshelter) - og dessuten - du ha'kke sett meg! |
|
25-08-2009, 13:38 | #17 |
ScanFlyer Gold
|
Rundt 150 piloter er pensjonert fra SAS bare i år, Polaris. Du har vel strengt tatt ikke hørt om så mange av dem, og herren fra Bø ville du nok heller ikke ha hørt om hvis du ikke leste scanair, som samler alle store og små nyheter om fly i Norge. I Vesterålen online (www.vol.no) står saken langt ned på siden, under andre gladsaker som underskudd her og der, promillekjøring og biltyveri.
Forøvrig er jeg enig med deg om at "alle" bør hedres når de går av med pensjon. Det er forskjellige måter å gjøre det på, men man må også selv ha lyst til å gjøre noe ekstra ut av det. Noen sniker seg ut bakdøren for å slippe oppmerksomhet, mens andre arrangerer både det ene og det andre. Til syvende og sist er det opp til en selv og kollegaene, og i dette tilfellet, at arbeidsgiver gir tillatelse. Skal jo se deg etterhvert, Polaris, så da får du en god sjangs til å dementere andreinntrykket. Sees på Skarven ved neste stopp i Tromsø. Møter i solbriller, for sikkerhets skyld. Last edited by Jumper G5; 25-08-2009 at 13:43. |
25-08-2009, 14:19 | #18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
[Hjertesukk]
Pensjonist og hedres, nei fyttirakkern Hvorfor i alle dager vente så lenge? Alle har behov for å hedres litt hver dag Kanskje en på den måten også får en laaang og fiiiin pensjonisttilværelse uten at lampa blir slått av unødig tidlig? [/Hjertesukk]
25-08-2009, 14:56 | #19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Veldig flott tiltak, med en morsom snert fra kommunestyret i Bø. Det må være en utrolig spesiell opplevelse å ha siste flygninger. Kan pensjonerte piloter returnere til flightdeck?
|
25-08-2009, 15:54 | #20 |
ScanFlyer Gold
|
De kan ta jobb i andre flyselskaper så lenge sertifikat og medical er gyldig.
|
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|