Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-11-2024, 02:16   #1
KjetilK
ScanFlyer Blue

Spørsmål A321XLR og hub mellom Europa og Syd-amerika

Nå som Airbus A321XLR leveres ut, så er det en ting jeg har tenkt på: Det finnes jo noen få steder som har langt mer trafikk en det lokale markedet skulle tilsi på grunn av en spesielt gunstig geografisk plassering. KEF er selvfølgelig det største eksempelet.

Nå som A321XLR introduseres, kan det tenkes at man kan se en liknende utvikling et eller annet sted mellom Europa og Syd-amerika? Det er jo tynne ruter, men likevel.

Steder jeg kunne tenke meg noe slikt skje er f.eks. TFS eller LPA på denne siden av dammen, og FOR, SJU eller PUJ på den andre.

Jeg hadde en fint fjelltur i Peru i sin tid, men flyturen var litt av en melkerute. Eller er det mer drøm en realisme å håpe på en greiere tur den veien?
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2024, 09:16   #2
chrisljo
ScanFlyer Gold

Default Re: A321XLR og hub mellom Europa og Syd-amerika

Quote:
Originally Posted by KjetilK View Post
Nå som Airbus A321XLR leveres ut, så er det en ting jeg har tenkt på: Det finnes jo noen få steder som har langt mer trafikk en det lokale markedet skulle tilsi på grunn av en spesielt gunstig geografisk plassering. KEF er selvfølgelig det største eksempelet.

Nå som A321XLR introduseres, kan det tenkes at man kan se en liknende utvikling et eller annet sted mellom Europa og Syd-amerika? Det er jo tynne ruter, men likevel.

Steder jeg kunne tenke meg noe slikt skje er f.eks. TFS eller LPA på denne siden av dammen, og FOR, SJU eller PUJ på den andre.

Jeg hadde en fint fjelltur i Peru i sin tid, men flyturen var litt av en melkerute. Eller er det mer drøm en realisme å håpe på en greiere tur den veien?
God tanke, noe lignende tenkt før, vet ikke hva som skjedde videre med Cabi Verde Airlines, me de fikk ihvertfall hjelp av Icelandair:

https://onemileatatime.com/icelandai...erde-airlines/
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2024, 11:34   #3
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Ingen øy i Atlanterhavet men likevel: TAP bruker vel samme tankegang med å mate inn passasjerer fra resten av Europa og til Lisboa, før de sendes videre til Brasil. Så langt bruker det A321LR, men det kan hende de får inn XLR seinere.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2024, 12:34   #4
raider66
ScanFlyer Rusty

Det samme forsøkes vel også på Azorene. Dog i mindre skala. Flyselskapet på øya har jo atlantiske ruter og også europeiske ruter, som de jo forsøker å koordinere og sy sammen.
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2024, 00:25   #5
KjetilK
ScanFlyer Blue

Dette er jo interessant. Kunne det være en strategi for et sted å ikke satse på å bygge eget flyselskap, men heller utdanne crews slik at flyselskapene kunne operere med crews ut fra stedet til de ulike markedene til flyselskapene, og å etablere et MRO-selskap spesialisert på flytypen på flyplassen?
Old 02-12-2024, 01:54   #6
KjetilK
ScanFlyer Blue

For å kort besvare meg selv, så har jeg funnet at det blir etablert større MRO-kapasitet på både PUJ og SJU av henholdsvis FL Technics: https://fltechnics.com/fl-technics-t...ican-republic/ og Lufthanse Technik: https://aviationweek.com/mro/lufthan...mericas-growth

Så kanskje noen tenker i de baner at dette kan bli hubs for tynne ruter til Sør-amerika...
Old 02-12-2024, 02:03   #7
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by KjetilK View Post
For å kort besvare meg selv, så har jeg funnet at det blir etablert større MRO-kapasitet på både PUJ og SJU av henholdsvis FL Technics: https://fltechnics.com/fl-technics-t...ican-republic/ og Lufthanse Technik: https://aviationweek.com/mro/lufthan...mericas-growth

Så kanskje noen tenker i de baner at dette kan bli hubs for tynne ruter til Sør-amerika...
Hva angår Sydamerika. Så kan man snildt se sig om at Iberia, når de modtager flere XLR, vil indsætte XLR til byer som Medellín. Cali, i Colombia(Som var betjent før covid, men betjenes nu af Avianca. MDE endda 6 gange om ugen).

Derudover kunne man nok tænke sig at Iberia vil åbne ruter til flere af de spansktalende caribiske øer som de pt ikke har ruter til. Venezuela kunne man tænke sig at Porlamar vil blive en destination. Derudover vil typen kunne egne sig på ruter til fx Tegucigalpa i Hondouras, og Managua, i centralamerika, som nogle af eksemplerne.

I Mexico kunne man nok se destinationer som Acapulco blive åbnet, samt Guadalajara.

Men først af alt vil Iberia, nok forsøge at genåbne nogle af de ruter, som selskabet lukkede omkring Covid, som de pt ikke har genåbnet. Såsom MDE.

"InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt"
Scandinavien_Airlines is online now   Reply With Quote
Old 02-12-2024, 12:00   #8
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Acapulco og Guadalajara? Hvor langt er det fra Madrid?
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2024, 12:23   #9
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Acapulco og Guadalajara? Hvor langt er det fra Madrid?
Efter at have målt distancen til de 2, så er der lige små 500-800km for langt for en A321XLR, så de er udelukket som destinationer til en XLR. Jeg er ikke lige kendt på den mexicanske geografi, som jeg er i det øvrige Latinamerika.....

"InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt"
Scandinavien_Airlines is online now   Reply With Quote
Old 02-12-2024, 13:10   #10
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Jeg vil aldri skjønne hvorfor europeere vil til Punta Cana og Cancun. De drar til Santo Domingo og Puerta Plata og. 10 timer i røret for plasser mange som bor nærmere vil unngå. Om du ikke hadde middelhavet og adriateren i bakgården ville jeg skjønt det.
Old 02-12-2024, 13:55   #11
Edyybru
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Jeg vil aldri skjønne hvorfor europeere vil til Punta Cana og Cancun. De drar til Santo Domingo og Puerta Plata og. 10 timer i røret for plasser mange som bor nærmere vil unngå. Om du ikke hadde middelhavet og adriateren i bakgården ville jeg skjønt det.
Klimaet er vel en stor grund. Middelhavet fra Oktober til marts/april kan jo ikke sammenlignes med Caribien. Det er ganske enkelt ikke varmt nok i Europa om vinteren. Derudover synes jeg personligt, at fx Den Dominikanske Republik giver helt andre oplevelser end landene ved Middelhavet. Men i sidste ende er det jo smag og behag.
Edyybru is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2024, 14:13   #12
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Edyybru View Post
Klimaet er vel en stor grund. Middelhavet fra Oktober til marts/april kan jo ikke sammenlignes med Caribien. Det er ganske enkelt ikke varmt nok i Europa om vinteren. Derudover synes jeg personligt, at fx Den Dominikanske Republik giver helt andre oplevelser end landene ved Middelhavet. Men i sidste ende er det jo smag og behag.
Helt andre opplevelser ja……
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules