|
29-10-2024, 18:52 | #1 |
ScanFlyer Rusty
|
Med SAS til Chicago
Like før sommeren hadde SAS en friends and family salg og jeg tenkte å utforske en by jeg ikke hadde vært i før nemlig Chicago. Jeg må innrømme at å dra til USA er noe jeg gjør med en klump i halsen om dagen, mye pga CBP som kan finne på å være ekstremt interesserte i Iran visumet mitt og lignende og da kan det ta lang tid. Enda den turen var i 2015. Kommer ofte an på hvem du møter i kontrollen om de er interessert i det eller ikke. Har jo tross alt vært et par ganger i secondary pga det der.
Anyway vi starter med turen ut og det var SK1467 som skulle stå for den likke etappen til CPH. SAS appen meldte 1 times forsinkelse, for min del var ikke det noe stort problem da jeg hadde et hav av tid til SK943 og for å være ærlig er ikke loungen i København så spennende at jeg trenger å være der lenge. Her mener jeg gullstua på OSL er mye bedre på flere sett. Denne flyginga er operert av Cityjet og jeg kan starte med å si at jeg liker Cityjet. Setene der er faktisk ganske komfortable og crewet der var i slaget tross forsinkelse som ble oppgitt til å være pga tekniske problemer tidligere på dagen. Det ble en Mikkeller øl og en pose chips fra tralla. Og det var ganske strålende flyvær også så her var det bare å nyte utsikten. Her fra Helsingør og Helsingborg. Etter 50 minutter tok hjulene bakken på Kastrup og det ble som på OSL remote parking med buss. Eneste fordelen med remote parking slik jeg ser det (foruten om limopplegget med Lufthansa first) er jo at man får sett litt fly da. Nå er jo CPH ganske dominert av SAS, men likevel litt morsomt å komme litt tett på. Så var det å sette seg inn i gullstua noen timer og gaten var C37 . Gikk i litt god tid fra loungen da passkontrollen i CPH kan ta litt tid til tider (de har automater men de virker aldri å være i drift) og det var LN-RKU som ble satt opp for denne flygingen. Appen kunne fortelle meg at jeg fløy med denne maskinen to ganger før til og fra HKG i 2017. Oppgraderingen til business hadde gått gjennom på minstebud og sete 2A ville bli mitt "hjem" de neste 9 timene. Ved gate ble det stilt spørsmål om bagasjen som e Vel ombord ble det tilbudt champagne og det takket jeg greit ja til, samtidig som dagens meny ble delt ut. Så litt kritikk - hvor ble det av varme kluter og sånn? Det virker SAS ha slutta med i business. Det var jo til og med det i Plus mener jeg å huske. Og nå får man bare et pledd og ikke fullt "sengesett" som man fikk tidligere. Det er tydelig at SAS her sparer inn på ting. Uansett vi spoler litt frem og etterhvert ble det klart for drikkebestilling og jeg tok en GT med Harahorn gin. Til forrett ble det noe sånn tapasting, smakte godt iallefall. og det ble en hvitvin til - Sauvignon Blancen som var greit. Og jeg tok kylling til hovedrett og fortsatte med hvitvinen. Jeg burde nok kanskje gått for noe annet til å drikke der da den krydra smaken ikke passet helt hvitvinen. Har ofte blitt skuffet over beefretter på fly så også i business så tenkte å ta noe annet enn det. Men denne her slo faktisk an for min del. Også ble det et par sånne underveis da med litt filmtitting på skjermen. Crewet på dette flyet synes jeg var ganske bra og det var for min del et lite flaut øyeblikk da jeg klarte å kutte meg mens jeg skulle begynne å spise hovedretten og det blødde litt. Så jeg måtte bare bruke crew call knappen for å be om et plaster. Det kom de med heldigvis. Så ble det etterhvert klar for servering 2 og denne smakte faktisk ganske godt, veldig fint presentert smørbrød synes jeg. Litt fra innflygingen: Også var vi nede: en god taxitur senere ankra vi opp ved terminal 5 og nå stod virkelig prøvelsen for tur, ville jeg bli sendt i strafferunde eller ville jeg komme inn ved første forsøk? Det var ikke så langt ned til passkontrollen, en rulletrapp ned basically. Køen for aliens var håndterbar og så ble det endelig min tur etter kanskje 25 minutter. Der var det en hyggelig dame og hun begynte å stille de standard spørsmålene før hun måtte ut og snakke med noen andre passasjerer (instruerte dem til å vente eller noe sånt tror jeg), så kalte hun noen opp på sambandet og da hun kom tilbake starta hun forfra igjen. Så til slutt spurte hun om jeg hadde vært i Chicago før (nei) hvor hun bare sa oh it's gorgeous outside enjoy. Da var det ferdig. Måtte avgi nye fingeravtrykk, antagelig pga nytt pass selv om jeg har visumet i det gamle passet. Fikk også det gamle tollskjemaet av dama som var skriblet på med tusj.Kom ikke på å spørre henne om jeg skulle fylle det ut før jeg hadde gått derfra så jeg spurte noen som jobba ved bagasjebåndet om jeg trengte det. Nei mente de så jeg godtok det svaret, så jeg gikk bare rett til tollen og leverte det fra meg hvor de spurte meg om jeg hadde noe mer bagasje utover håndbagasjen. Nei sa jeg og ble pent henvist ut utgangen. CBP kan være snille hvis de vil. Vel ute så fant jeg interntoget på ORD og tok det til et sted hvor jeg kunne gå til det de lokale kaller for L'en (for elevated). Det var et sabla rot på den stasjonen, det var noen som dirigerte folk i ett tog enda det var tog som gikk før det toget jeg satt i gikk. Så det tok en goood stund før toget endelig beveget seg mot byen. 3 dagerskort ble også kjøpt for 15 USD på en av automatene der, for det så kan du ta så mye buss og L du bare vil i størsteparten av byen (litt usikker på om de gjelder for METRA og Pace busser, men tror de gjelder for sistnevnte) . |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|