Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-11-2006, 00:05   #1
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Landingsprosedyre

Heisan!

Jeg hadde en liten diskusjon med mine naboer om hvordan det bestemmes hvilken avkjøring flyene benytter fra rullebanen etter landing. Så tenkte jeg at her er det sikkert noen som vet svaret. Jeg innbiller meg at flyet rett og slett benytter den første avkjøringen den "rekker", altså den første som kommer etter at flyet har fått bremset ned til en passende "avkjøringshastighet". Dette baserer seg på at jeg ofte det virker som om kapteinen prøver å bremse ekstra hardt inn mot en avkjøring, fram til det viser seg at farten er for stor slik at han letter på bremseeffekten.

Mine naboer mener at valg av avkjøring må være bestemt på forhånd, slik at hvilken avkjøring som benyttes hovedsakelig avhenger av hvilken gate flyet skal parkere ved og gustigste "kjørefelt" dit. Hvis ikke mener de at det lett vil måtte kunne bli kaos i forhold til øvrige fly som er ute og takser på kryssende kurs etc.

Håper noen kan oppdatere oss på riktig prosedyre. Kanskje det er en slags mellomting? På forhånd takk for hjelpen.

Espen
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 00:59   #2
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,679
Default Re: Landingsprosedyre

Litt av begge deler er vel rett. Normalt bestemme pilotene det selv og velger det som passer best, men av og til kan de bli instruert til feks å ta andre til venstre istedenfor første som de ville ha. Pilotene skal helst da få den infoen før de lander så de kan planlegge best mulig for å bruke minst mulig tid på rullebanen. Feks kan flygelederen si "expect to vacate via D" etter landingsklareringen. Kan hende det da står et helikopter eller fly på avkjøringen foran og venter.

Kan være at det du tenker på med letting av bremseeffekten er når de slutter å bruke motorbremsene? men det er det andre som kan mye mer om enn meg..

ble litt rotete det her..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 10:55   #3
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Landingsprosedyre

"Minst mulig tid på rullebanen" er vel tanken de fleste har i hodet, både i tårn og i cockpit. Så da blir det som oftest første tilgjengelige, så fremt man ikke har en spesiell plan med flyet. Faktorer som spiller inn er hvor glatt det er, hvor mange svinger man må gjøre for å komme inn på parkering, andre fly i området.
Dette har selvsagt mye med sedvane å gjøre. De fleste flyplasser har et logisk taksemønster og rundkjøringen går av seg sjøl, mens andre har kompliserende faktorer som kryssende rullebaner og manglende taksebaner, sånn som Tromsø, i tiden som kommer Bergen, og diverse andre.

Man ser som oftest situasjonen an hvordan flyet kommer seg av, men man kan styre trafikken på forskjellig vis. "Take first available right..", "Continue rolling, exit at the end" osv, men det det er ikke nødvendigvis standard fraseologi.

Akkurat når det gjelder det at bremsene "hugger" eller ikke så er det gjerne slik at man ønsker å stoppe før en spesiell taksebane fordi det passer best og gir enklest taksing til parkering. Eller fordi ATC på forhånd har bedt flyet om å komme seg fort av banen
på grunn av etterfølgende avgang eller landing.
Ellers er vel det meste sagt.
atck is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2006, 00:06   #4
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,279
Default Re: Landingsprosedyre

...og hva er det som skal skje i Bergen?
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2006, 00:15   #5
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Landingsprosedyre

Quote:
Originally posted by atck
manglende taksebaner, sånn som Tromsø
Tromsø har nylig fått taksebane,den går riktignok ikke helt til baneendene.I sammenheng med byggingen av denne taksebanen har Avinor bygd to nye avisningplattformer en i nord og en i sørenden(i nærheten av den..)
Det har skjedd litt nytt her siden den gangen du jobbet her...
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 08:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.