Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-07-2011, 16:19   #1
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
SAS SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

Kjære leser!

I januar 2011 fikk jeg utbetalt mine feriepenger pga jobbytte. Min samboer og jeg tenkte at det da var mest fornuftig å bruke pengene på det som er formålet med feriepenger; ferie. Vi satte oss ned forran våre pcer(les MAC for damens del), og pønsket ut hvor vi skulle reise.

Det var mange ting som talte for USA. Billig dollar, greie priser på hotell, leiebil, og flybilletter. I tillegg så hadde ikke undertegnede vært i California før. Da ble det avklart. Sommerferien 2011 blir roadtrip i CA.

Selv om det kan virke hefig overkill med en så stor TR bare for de første dagene kan jeg berolige deg kjære leser. Denne TR vil dabbe litt av i innhold mot midten av ferien, for å så ta seg opp mot slutten, og avslutte med en "Gay Parade"-special. Håper du følger med!

Pakking ble for min egen del gjort den 9. juni, da jeg skulle på tur med jobben til Kroatia fra 10-13 juni. En liten "pre-ferie" mao.

14. juni

Avreise var satt til 14. juni, og første transportmiddel var flytoget til Gardermoen.

Bagasje ble sjekket inn hele veien til SFO på henholdvis SK907 og UA404, mens vi fikk bare boardingpass til SK907. 2 dager på forhånd hadde jeg fått e-post om at upgrade til Z-klasse hadde gått igjennom. Etter frokost i SAS Business lounge; bar det ut i flyet. Passkontrollen og boarding gikk meget raskt.

SK907
11:10 OSL - 13:15 EWR
Belegg: 95% i C, 70% i Y+, og 95% i Y
A330-313X
Sete: 6G og 6H


Komfertabelt plassert i våre seter. Samboeren velger appelsinjuice, men undertegnede drikker boblevann. Setene på rad 6 er meget private, og man har ikke innsyn fra noen. Det er en rad med skap der som midtsetene i kabinen skulle vært. Disse setene kan absolutt anbefales for en dagflight.


Godt belegg hos SAS:



Knyttenevetest bestått. Testet ikke, men øyemål tilsier at den ville gått igjennom.



Dagens meny var følgende:

Quote:
CHAMPAGNE
2005 Henriot

DRINKS:

Bloody Mary
Easy Breeze
Vodka Martini
Fly away
Mimosa
Spritzer
Fit for flight

Bitters - Campari, Gammel Dansk
Spirits - Aquavit, Absolut Vodka, Bombay Sapphire, Bacardi, and selected blended and malt whiskies
Soft Drinks - Mineral water, tonic water, Coca cola, Sprite, Fanta, ginger ale, bitter lemon
Juices - Tomato, cranberry, apple and orange
Hot beverages - Coffee, espresso, cappuccino and a selection of teas

FOOD:

Snack - Smoked salmon, lemon wedge
Green leaf salad
First course - Marinated lamb filet, bulgur tzatziki, black currant mustard
Main course
- Salmon, boiled potatoes, asparagus, hollandaise sauce
- Honey marinated pork, roasted potato wedges, root vegetables and blue cheese sauce
- Chicken szechuan, fried rice and soy beans
- Spinach pasta, tomato and basil sauce, parmesan (Vegetarian)

Cheese - Ridder cheese, "Blåmandag" from "Den blinde ku", quince jelly
Dessert - Forrest fruit cake, fruit salad

BUFFET:

Stroll over to the buffet area any time where coffee, espresso, cappuccino, tea, soft drinks, fresh fruit, sweets or snacks are available.

BEFORE LANDING:

Open sandwich - Crayfish, egg salad
Dessert - Chocolate and vanilla cake

WINE:

White
- William Fevre, Chablis, Champs Royaux, 2007
- La Biondina, Colombars-Sauvignon, Primo Estate 2008

Rosé
- Château de Tignè, Cabarnet d'Anjou, 2010

Red
- Durvillea, Pinor Noir, Marlborough, 2009
- Falerina Reserve, Carmenere, Elqui, 2006

Dessert
- Château Romer du Hayot, Sauternes, 2002

Cognac & Liquers
- Moyet XO Borderies
- Calvados Daron
- Drambuie
- Cointreau
- Baileys
- Xantè Poire au Cognac

I tillegg hadde de Cockburns 2006 Portvin Meget god!
Laks, kjipe nøtter, Chablis, og vann med bobler. God start på måltidet. Laksen var forøvrig meget god. Jeg synes faktisk laksen minnet mer om gravlas enn røykelaks på smaken.


Etter litt snacks kom forrett, oster, og salat. Salaten var kanskje litt kjedelig, men smakte godt sammen med balsamico eddik og olivenolje. Ostene ble inntatt etter middagen, men omtales her da de er på samme bilde som de andre rettene. Blåmandagosten var meget god. Dette er en ost jeg kjenner fra før, og setter pris på. Sammen med Cockburns portvin så har man en "killer combo" på den gode måten. Ridderosten var rund og balansert, sammen med fruktgelèn så gav dette en god smak. Lammet var litt kjedelig og smakløst, men gikk greit ned.



Til hovedrett så valgte jeg honningmarinert svin. Smaken var meget godt, selv om porsjonen kunne vært litt større. Blåmuggsausen var god, men kanskje litt tam? Kjøttet var kjempemørt. Vinvalget havnet på Falernia Reserve som stod seg godt til maten.


Min samboer valgte kyllingen og Chablis. Ingen klaging fra den kanten av kabinen.


Etter middagen ble ostene fortært sammen med Cockburns 2006. I tillegg fikk vi servert en MEGET god "hjemmelaget" kake. Smakte perfekt sammen med sorbet og portvin! Kanskje måltidets høydepunkt! Ser du hva som er galt med dette bildet? Det ble vertfall en livlig diskusjon da kabinpersonalet oppdaget det!


Før landing fikk vi servert et meget godt smørbrød. Eggesalat og kreps var meget godt. Jeg skulle gjerne spist ett smørbrød til Desserten var sjokolade- og vaniljekake.


Mor løser soduko, mens far følger med på airshow.


Etter mange strafferunder rundt Newark og omkringliggende områder landet vi ca 5 min før rutetid. Imigration tok ca 25 minutter. Rakk akkurat å komme før en BA-maskin, og SAS fra Stockholm. Vi ble litt nervøse da immigration offiseren ikke kunne finne oss i passasjermanifestet, men etter litt trykking på pc, svetting(av undertegnede), og fremvisning av boardingpass gikk det greit. Velkommen til USA!

SAS leverer et bra businessklasseprodukt. Jeg synes det har litt å gå på mtp mat, men service og seter er top notch. Det norske crewet var oppmerksomme, og meget kunnskaprike i forhold til mat og drikke. Alt i alt så gav SAS oss en PERFEKT start på ferien!


UA404
6:50pm EWR - 10:05pm EWR
Belegg: 100% i F, 100% i Y+, og 100% i Y
B752
Sete: 3E og 3F


Vi hadde 4 timer på Newark. Begivenhetsløst, og nesten litt kjedelig. Undertegnede var trøtt, men holdt seg våken med internett, og prating med sambo. Klokken 7pm lokaltid startet boarding for UA404 til SFO. Undertegnede og reisefølget hadde fått oppgradering til UA First, og lenestolene 3E og 3F var vårt hjem de neste timene.
Før avgang kom kaptinen ut i F-kabinen, og beklaget at cateringen ombord var mangelfull på dagens flight. Dette var på grunn sammenslåingen av UA og CO, og at UA hadde byttet cateringselskap på EWR. Sitat: "You are sitting in a first class seat, but do not get the first class service you are entitled to". I tillegg nevnte han at vi burde klage til UA. Vi fikk i tillegg noen vouchere som kan brukes på fremtidige flyreiser med UA.

Pga manglene catering, og min trøtthet, ble det ikke tatt stort med bilder på denne turen. Eneste jeg tok bilde av var kveldens middag: Lasagne. Både min sabo og meg sluknet raskt i de relativt gode setene, og sov noen timer. Ankomst på SFO litt etter rutetid.


Last edited by fluxie; 02-07-2011 at 18:08.
fluxie is online now   Reply With Quote
Old 02-07-2011, 16:20   #2
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
SAS Re: SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

15. juni

Etter landing på SFO hentet vi vår leiebil. En splitter ny Chevolet Suburban 2011. Vi kjørte så til Holiday Inn ved flyplassen. Etter en god natts søvn var det tur mot Monterey som stod på dagens agenda. Kjøreturen er på 110 miles = 176 km. Vår rute var som følger:



Vil fulgte for det meste HWY 1 som er "Scenic route". Her var det MYE flott natur, og begivenhetene kom som perler på en snor. For de som ikke kjenner Highway 1, så kan det nevnes at denne åpnet i 1934. Den går for det meste langs Stillehavskysten, ofte i spektakulær natur. Veien går fra Leggett i nord til Dana Point i sør, en strekning på litt over 105 mil. Golden Gate Bridge er blant annet langs HWY 1.


Her kommer noen bilder fra kjøreturen:

Strand rett sør for Half Moon Bay. Legg merke til trærne i bakgrunnen. De ligger nærmest i vindretningen.


Mer natur:



Vi tok en liten pause ved Pigeon Point Lighthouse. Dette er et fyr oppført i 1871/2. Høyden på fyret er 35 meter, som gjør at fyret deler førsteplassen sammen med Point Arena Light over høyeste fyr på vestkysten. Fyret er i dag ikke i bruk, men 1 gang i året blir det tent. Dette er den lørdagen som er nærmest 15 november. Tårnet har siden desember 2001 vært stengt for besøkende på grunn av dårlig stand. Fyret er pr i dag under restaurering.


Natur i nærheten av fyret(laaaangt ned):


Vi kom frem til Monterey i 13-tiden. Vi fikk sjekket inn på Pacific Hotel. Resten av dagen gikk med til å være turister, og blant annet besøke akvariet i Monterey.


Litt info om Monterey: Monterey ble grunnlagt i 1770 av spanske misjonærer. Det var først en misjonsstasjon, så kom det flere innbyggere til. Monterey hadde i 2010 27.810 innbyggere. Monterey er kjent for sitt akvarium, Cannery Row, Fisherman's Wharf og Monteret Jazz Fesival. Klimaet i Monterey er temperert, og det blir skjelden veldig varmt der. Varmerekorden i Monterey er 40*C satt 5. okt 1987. Det er i snitt kun 2,9 dager over 32*C pr år. Største arbeidsgiver er "Community Hospital of the Monterey Peninsula" med 2.299 ansatte. Kjente personer fra Monterey inkluderer forfatteren John Steinbeck & musiker Frank Zappa.

Monterey Bay fra Akvariet:

Turist-jippoen på Cannery Row, Monterey. (Dette er ikke bysentrum av Monterey. Sentrum ligger lenger inne i bukta.) Intercontinental The Clement i bakgrunnen:


Hotellet vårt Hotel Pacific, lå utenfor den verste turistjippoen(heldigvis). Vi hadde fått en god pris gjennom Hotwire.com. Hotellet var "suites-only", og vi fikk et meget behagelig og stort rom. Sengen er bak meg, mens badet er til venstre for meg. Lite frokostbord med stoler kan skimtes til venstre i bildet. Terrasse var det også. Hotellet kan absolutt anbefales!



Etter å ha vært turist i Monteret dro vt på en liten utflukt til den lille byen Carmel-by-the-Sea. Mest kjent for sine astronomiske boligpriser, kunstneriske innbyggere og at Clint Eastwood har vært borgermester her. Reklameskilt er forbudt i byen, det samme gjelder høyhælte sko(med mindre man har tillatelse til det), og byen har heller ingen gatebelysning. Dette gjør det til en sjarmerende liten småby litt sør for Monterey.



På veien tilbake til Monterey valgte vi å kjøre den private veien 17-mile-drive. Denne går langs neset som er mellom Carmel og Monterey. Dette er en privat vei, og gjennomkjøring koster 10 dollar. Tatt de spektakulære husene og flotte naturen i betraktning var det verdt det. Kan også nevnes at det ligger 3. private golfbaner langs denne lille kjøreturen. Veien eies og drives av Pebble Beach Company. Deres logo er dette treet (The Lone Cypress):



Flott natur langs 17-mile-drive:


Flott hus i bakgrunnen, med flott golfbane og lokal fauna i forgrunnen:


Så dagens høydepunkt: Et naturdrama i 4 akter. Medvirkende Hr. Ekorn, og frøken Måke.

Hr Ekron tenker: "Tror det ligger noe mat der!"

Ok, vi prøver!

Frøken måke: "Dette er min mat! Ha dæ bort!"

Som vi så av forrige bilde rakk Hr. Ekorn å spise maten sin, og "poser" gladelig for fotografen:


Dette var fra de første dagene på reise. Mer kommer. Satser på å få til hyppige oppdateringer i dagene fremover! Takk for at du så på!

Kommentarer og spørsmål mottas gjerne!
fluxie is online now   Reply With Quote
Old 02-07-2011, 16:33   #3
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 604
Default Re: SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

Fine bilder, takk for hyggelig rapport.
Bare et lite spørsmål, hvorfor ble portvinen på SK907 servert i glass fra Thai?
__________________
Velkommen til Tromsø
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2011, 16:44   #4
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

Utrolig morsomt. Lurer dog på hvordan dem har klart å bruke Thai glass
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2011, 16:49   #5
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

En veldig god TR du har begynt på fluxie! Liker at du skriver litt fra ferien i CA, og ikke bare fra selve flyturen. Gleder meg å lese videre!
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2011, 16:52   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

Her gleder jeg meg til fortsettelsen

Thai-glasset vil jeg tippe skyldes at TG oh SK benytter samme cateringfirma på OSL?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2011, 18:02   #7
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

Hvorfor portvinen ble servert i Thai-glass var gjenstad for en del diskusjon hos kabinbesetningen også Jeg tok det med stor ro, og avslo å få et SAS-glass når jeg ble tilbudt dette. Takk for tilbakemeldingene folkens. Jobber på neste del nå
fluxie is online now   Reply With Quote
Old 02-07-2011, 18:13   #8
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

Kjemperapport så langt, kunne trives godt i SAS biz ser jeg! "Snasne" bilder, og godt (be) skrevet. Takk så langt !
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2011, 19:55   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

Super rapport.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2011, 19:59   #10
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

Ser bra ut Thomas, takk for titten. Begynner å glede meg stort til min egen tur i august/september nå!
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2011, 23:17   #11
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

Flott rapport så langt, blir spennede å lese om resten av turen
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2011, 14:06   #12
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold
 
FlyboyKarsten's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
Default Re: SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

Veldig bra rapport frister meg veldig og reise dit nå Du hadde også veldig mye bra bilder takk skal du ha vær klar over det
FlyboyKarsten is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2011, 14:50   #13
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

Bra start. Mange takk for fine matbilder- og beskrivelser. Lammet så tørt og kjedelig ut. Men veldig hyggelig at de serverer norske oster! Ellers er det flott med bilder fra reisemålet også.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 21:35   #14
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

Kjære leser!
Da kommer del 2 av denne Trip-Reporten. Målet for dagen var den lille byen Morro Bay. Morro Bay er kjent for sin store stein Morro Rock som ligger midt i havna, sin fiskeflåte, og kraftverk som ligger midt i byen.

På dette bildet som er (c)Ivan kan man se samtlige ting som Morro Bay er kjent for.



I Morro Bay bodde vi på Bayfront Inn. Dette er et lite og bra inn. Vi kunne parkere 10 meter fra rommet vårt, og betjeningen var hyggelig. Eneste jeg har å utsette var at vifta i taket hos naboen lagde så høy lyd at vi hørte det på vårt rom. Irriterende!

Dette var da dagens rute. Dette er den mest natursjønne delen av Highway 1. Strekningen kalles Big Sur. En strekning som kan ta pusten fra selv oss "naturvante" nordmenn. Big Sur er ett levende bevis på at vi i Norge IKKE har monopol på spektakulær natur(selv om vi liker å tro det).

På turen skulle vi også stoppe ved legendariske Hearst Castle. Mer om det senere!



Først litt FANTASTISK natur. Været var overskyet med litt regn i lufta. Vind var det nok av. På mange måter synes jeg at det gjør naturen enda mer spektakulær. Først stoppet vi Point Lobos State Park. Her kunne man gå helt ned til sjøen, det var mange trapper, men det var så absolutt verdt det.

Vi skulle det på tuppen til venstre i bildet. Jeg vil ca tippe det var en høydeforskjell på ca 35 meter ned til havet, på den lille holmen i front skimtes en del representanter for den lokal faunaen.



Nærbilde:



Her vil jeg sitere min store helt George Costanza i Seinfeldepisoden "The Marine Biologist": "The sea was angry that day my friends, like an old man trying to return soup at a deli!"



Etter en liten gåtur var det igjen på tide å sette seg i den relativt beskjede Chevroleten. Neste stopp på ruta var den legendariske Bixby Bridge. Dette er en bro som en hver bro-spotter bør ha i samlingen sin.

Broen ble åpnet i 1932, og var viktig da den knyttet relativt rurale landsbyer langs kysten sammen. Broen er 218 meter lang, 7,3 meter bred, og hovedspennet er på 98 meter. Høyden på broen er 85 meter over havet. Som et pussig fakta kan nevnes at de 2 massive pillarene ikke er nødvendig for å holde broen oppe. Broen hadde klart seg med vanlig pillarer. Det kan også nevnes at broen er bl.a bygget av fanger som fikk kortere straff mot at de var med på byggearbeidene.



Close-up:



Ved Bixby Bridge:



Mer natur sør for Bixby Bridge. Broen kan skimtes til høyre:



Ja, det er bratt og langt ned.





Lenge sør bestemte vi oss for å gå en liten skogstur. Vakkert skogslandskap:



(U)heldigvis så vi dette skiltet først etter vi kom tilbake fra skogturen. Både flora og faunaen kan ta rotta på deg om du ikke er obs!



Mer storslått natur!


Videre sør kom vi over disse representantene for den lokal faunaen. Jeg er en stor fan av dyrehager, men få ting slår det å se dyr i sine naturlige omgivelser. Disse sjøelefantene tar livet med ro. Forøvrig er jeg meget imponert over arbeidet som State of California gjør for dyrene. Unødig forstyrrelse av lokal fauna er ulovlig, og California har mange program for å gjøre livet bedre for dyrene. (y)


Last edited by fluxie; 04-07-2011 at 21:47.
fluxie is online now   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 21:37   #15
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

Etter å ha bivånet den lokal faunaen gikk turen til det sinsyke/utrolige/perverse/elegante/stormannsgale/storslåtte Hearst Castle. Dette er en turistjippo uten like, men størrelsen og den stramme regien på de guidede turene gjør at man ikke møter andre grupper når man er oppe på selve Hearst Castle.
Eiendommen var eid av mediamogulen Willam Randoplh Hearst. Hearst startet bygging av sitt slott i 1919. Motivasjonen var at han var lei av å bo i telt når han var på sin eiendom. (Han bodde på østkysten, men arvet eiendommen etter sin far). Sammen med arkitekt Julia Morgan oppførte de først 3 bungalower før hovedhuset kom på plass.
Eiendommen inneholder blant annet ett utendørs basseng, ett innendørs basseng, to tennisbaner, en rekke terrasser, kino, og en fantastisk hage. Tidligere hadde også Hearst en privat dyrehage med bl.a isbjørner i samlingen. Man blir bergtatt av ett besøk her. Veien opp til slottet er også et kunstverk i seg selv. Utsikten er fantastisk, og veien er lagt slik at eiendommen forsvinner, og dukker opp igjen etter som man forserer svingene på veien opp.

På 20- og 30-tallet var et besøk her noe av det ypperste man kunne oppleve. Det ble servert fantastisk mat og drikke. Det var skjelden mer enn 5-10 inviterte pr besøk, og hver kveld klokken 19 ble det servert cocktails i "stua". Det var maks 2 cocktails pr besøkende Blant de prominente gjestene kan Charlie Chaplin, Cary Grant, Charles Lindbergh, Joan Crawford, Clark Gable, James Stewart, Bob Hope, Calvin Coolidge, Franklin Roosevelt, Dolores Del Rio, og Winston Churchill nevnes.

Besøkende ble fraktet med fly til den anlagte flystipen, eller med Hearsts egne togvogn nordover fra LA.

Som en kuriositet kan det nevnes at verdens beste film(etter manges mening) Citizen Kane er basert på Hearsts karriere og liv. Så over til bildene!

Hovedinngangen fra veien:



Oppe på det første nivået. Søylene rundt Neptunbassenget i forgrunnen.



Statuer lag av italiensk marmor.


Oversiktsbilde av Neptunbassenget. Man kan se at det blir dypere mot høyre. Kunsten og de romerske søylene er antikke, og faktisk fra romertiden. Gamle Hearst viste å sette pris på skikkelig kvalitet.



Te-terrassen som det forrige bildet er tatt fra:



Fra den først av de oppført bungalowene.





Et hvert hjem med respekt for seg selv bør ha en slik fontene:



Utsikt fra slottet og ned mot Stillehavet.



Deler av hagen:



Hovedbygningen som ble oppført etter bungalowene. Hovedinngangen til "stua" vises i front:



Fra stua. Her var det altså mottakelse hver kveld klokken 19. Det var 2 cocktails til hver av gjestene. Aldri mer enn det.



Etter middag og mottakelse kunne herrene trekke seg tilbake for å diskutere politikk, business, og slå et slag biljard:


Et hvert slott med respekt for seg selv har 2 tennisbaner. Det innendørs svømmebassenget ligger under tennisbanene:



Det innendørs bassenget er inspirert av de romerske badene i tidsrommet 210-10 f. kr. Rommet tok 7 år å bygge, og rommet er utelukkende dekorert med "1-kvadrat-tomme" fliser. Det må ha gått med ufattelige mengder mosaikkfliser:



Stupetårnet kan sees øverst i bildet. Det er også hele 8 statuer som den til høyre rundt bassenget.



Da var det på tide å ta turen ned veien som kan sees her:



Alt i alt en fantastisk dag. Vi har fått sett noe av det vakreste naturen har skap, og noe av det vakreste menneskeskapte. En fortryllende kombinasjon. Å kjøre langs Big-Sur er en opplevelse man MÅ gjøre før man dør. (Ref artikkel i nettavisen i dag: 04.07.11: http://bit.ly/kKIb0a ). Den konklusjonen kan jeg absolutt stille meg bak.

Det var rapporten fra vår 3. dag i USA. Som dere sikker skjønner vil dette bli en føljetong på forumet. Håper dere følger med, blir der for overkill får dere heller stoppe meg. Neste del av denne følgetongen blir LA & San Diego! På gjensyn. Spørsmål og kommentarer besvares gjerne!

Ps. Det meste av denne infoen er ting som jeg har tatt etter hukommelsen fra den guidete turen. Jeg har også støttet meg litt på Wikipedia.

Last edited by fluxie; 04-07-2011 at 21:39.
fluxie is online now   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 23:08   #16
DHC8-103
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 142
Default Re: SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

Veldig bra, og mye flotte bilder.
Kjørte selv samme ruta tre dager før deg, i samme type "småbil". Vi tok oss desverre ikke likemange avstikkere på turen.
DHC8-103 is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 23:37   #17
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default

Ahh, får gode flashbacks fra 2008/2009 da jeg var over en måned på tur kryss og tvers i USA

Knall rapport dette Thomas!

Ser ut som du har fått med deg mye av godbitene langs CAs del av PCH. Er selv stor fan av Big Sur området og har hatt noen kanon overnattinger på Post Ranch Inn og Glen Oaks Big Sur. Ikke umulig at det blir en ny runde på Glen Oaks i august!

Kan også anbefale å kjøre resten av PCH oppover og i Washington hvis du vil se mer av den storslåtte naturen en annen gang.

Venter i spenning på LA - SAN delen
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 01:05   #18
ENGML4
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 55
Smil Re: SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

Utrolig bra rapport så langt!

Det er omtrent som å se mine egne bilder fra turen, jeg kjørte strekningen en ukes tid før deg. Det ser ut som vi har stoppet og tatt bilder på de samme stoppeplassene

Vi hadde overnatting rett i nærheten av Hearst Castle, på San Simeon Lodge. Navnet høres fint ut, men det er bare et motell langs veien. Helt grei standard sådan. Havnet tilfeldigvis midt oppi karaokeaften på motellets pub, og det endte med å bli en knallkveld! En lokal helt/Elvis-imitator styrte showet, og "alle" de lokale som var tilstede ville slå en av en prat med gutta som hadde kommet helt fra Norge for å være med på karaoke i San Simeon
ENGML4 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 10:12   #19
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

Fantastisk, en av de bedre rapportene!
Det der MÅ man jo bare få gjennomført selv.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2011, 08:12   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011.

Herlig TR til naa og ser frem til fortsettelsen. Har selv nylig fulgt dine fotspor og tilbrakt de to siste nettene i henholdsvis Monterey og Morro Bay.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Jorda rundt Spitfire i California SQ 777 Småprat 0 31-08-2019 11:08
Sommerferien 2016 - OSL-CPH-YYZ-FRA-OSL i C med SAS, Air Canada og Lufthansa SAJblue TripReports 25 04-08-2016 11:17
OSL-LAX og 2 uker California og Nevada stefan TripReports 20 10-05-2012 20:54
SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011. Twin Otter Flyforum 443 27-03-2012 14:52
Sommerferien - fly på OSL? FlyCarl Småprat 19 03-07-2011 18:58


All times are GMT +2. The time now is 09:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.