Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-10-2016, 19:50   #221
toftos
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,108
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Skal en tur til HK i mars, og lurte på om hvordan mulighetene er for å reise inn til China. Hvordan er det med visum hvis man kjører bil, kan man søke i HK eller må man søke før vi reiser her hjemmefra ?
toftos is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2016, 20:06   #222
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Hong Kong, Macau, Shenzhen. Visa mm.

How to Visit China Without A Visa (Shenzhen 5 Day Visa – from Hong Kong)

Hadde tenkt å prøve selv men var nok å se i Hongkong og Macau.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2016, 10:10   #223
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by toftos View Post
Skal en tur til HK i mars, og lurte på om hvordan mulighetene er for å reise inn til China. Hvordan er det med visum hvis man kjører bil, kan man søke i HK eller må man søke før vi reiser her hjemmefra ?
Vær obs på at man må ha kinesisk førerkort for å kjøre bil i Kina

Sent from my HUAWEI VNS-L31 using Tapatalk
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2016, 12:24   #224
Mekum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2011
Location: Oslo
Posts: 306
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Vi er en gruppe på 12 personer som skal til Moskva i mai. Er det sånn at samtlige må møte personlig ved ambassaden for å få visum?
Mekum is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2016, 18:57   #225
Pedersang
ScanFlyer Blue
 
Pedersang's Avatar
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 58
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Hei!

Skal levere søknad om turistvisum til Kina i morgen. Står at kontoret er åpent fra 09:00-11:30. Er det kø for å levere søknad, eller går det kjapt? Bør jeg beregne god tid til dette? Bør jeg være der 09:00?
Skal andre ting i Oslo først 12:30...

Thank you!
__________________
"Auf Flügeln des Gesanges"
Pedersang is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2016, 22:05   #226
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Pedersang View Post
Hei!

Skal levere søknad om turistvisum til Kina i morgen. Står at kontoret er åpent fra 09:00-11:30. Er det kø for å levere søknad, eller går det kjapt? Bør jeg beregne god tid til dette? Bør jeg være der 09:00?
Skal andre ting i Oslo først 12:30...

Thank you!
Står kø som regel lang kø fra 8.30. Det går kun å søke om enkel og dobbel inreise. Det tar 5 dager.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2016, 22:15   #227
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Pedersang View Post
Hei!

Skal levere søknad om turistvisum til Kina i morgen. Står at kontoret er åpent fra 09:00-11:30. Er det kø for å levere søknad, eller går det kjapt? Bør jeg beregne god tid til dette? Bør jeg være der 09:00?
Skal andre ting i Oslo først 12:30...

Thank you!
Det varierer fra dag til dag hvor lang køen er - men har hatt flaks de gangene jeg har søkt ja. Har kommet både kl 09 og kl 11 før uten problem - men som sagt bør være tidlig ute for å være sikker.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2016, 13:48   #228
Pedersang
ScanFlyer Blue
 
Pedersang's Avatar
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 58
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Kom litt sent igang, så jeg var der 9:30. Ingen kø. Fikk beskjed om å ta med kopi av passet neste gang. Står ikke noe om det på hjemmesiden.
Tilbake på mandag for å hente! Håper det ordner seg!
Har stort sett oppført meg pent opp i gjennom åra...
__________________
"Auf Flügeln des Gesanges"
Pedersang is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2016, 03:36   #229
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
UK Visa til UK ( eller England)

Ganske enkelt. Hvor kan min Thai Kone skaffe seg visum til Englang hvis vi vil ta en helg i London. Finner ikke noen konkrete svar på nettet ang dette. Hu bor i norge og har oppholdskort her.
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2016, 04:00   #230
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Visa til UK ( eller England)

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Ganske enkelt. Hvor kan min Thai Kone skaffe seg visum til Englang hvis vi vil ta en helg i London. Finner ikke noen konkrete svar på nettet ang dette. Hu bor i norge og har oppholdskort her.
https://www.gov.uk/check-uk-visa
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2016, 11:27   #231
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Generelt så kan en søke om visum fra det landet hvor en har fast opphold, så med mindre det står noe på ambassadens nettsider om at en ikke kan det, så bør det gå greit å søke fra ambassaden i Oslo. Hun må bare huske å ta med bevis for fast opphold.

Sent from my HUAWEI VNS-L31 using Tapatalk
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2016, 23:15   #232
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Har hørt at det kan være kostbart for Thailandske statsborgere å søke pluss at det er en lengre prosess som ikke er gjort på kort tid (kan ta noen måneder).
__________________

Kommende flyvninger: APR: OSL-CPH-CHQ (SK) MAY: CHQ-OSL (SK)

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2016, 15:45   #233
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Skal nok 90% sikkert til Nord Korea i påsken neste år, hvordan er det å få double entry visum til Kina? Er dette kurant om man legger frem bevis at man skal til Nord Korea? De har jo tidligere vært ganske restriktive med hva de gir av visum, men med dagens nyhet så er det vel håp om lettere visumregler for nordmenn til Kina. Selve søknadsprosessen og sånt kjenner jeg godt, da jeg har vært et par ganger i Kina men aldri søkt om noe mer en single entry.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2016, 16:09   #234
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Det var ikke noe problem da jeg søkte om double entry i oktober. Det gjalt for to uavnhengige turer til ulike steder av landet med én måneds mellomrom. Fikk et halvt års gyldighet med inntil 7 dager per innreise.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2016, 02:31   #235
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Skal nok 90% sikkert til Nord Korea i påsken neste år, hvordan er det å få double entry visum til Kina? Er dette kurant om man legger frem bevis at man skal til Nord Korea? De har jo tidligere vært ganske restriktive med hva de gir av visum, men med dagens nyhet så er det vel håp om lettere visumregler for nordmenn til Kina. Selve søknadsprosessen og sånt kjenner jeg godt, da jeg har vært et par ganger i Kina men aldri søkt om noe mer en single entry.
Hvem reiser du eventuelt med? Da jeg reiste til DPRK i fjord så skrev Korea Konsult ut et brev med forespørsel om at jeg skulle få dobbel entry pga min reise til NK. Det er viktig å ha bevis som feks dette eller flybilletter som viser at du skal inn og ut av Kina2 ganger på kort tid.

Håpet er nå at vi nordmenn også skal få 48 timer transitt slik alle andre vestlige land får.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2016, 10:43   #236
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,415
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Noen med erfaring på å søke visum til Russland og Mongolia.
Bor i Stavanger, og ønsker ikke reise til Oslo 2 ganger. Hva er enkleste måte å ordne dette på?
Noen som vett om det kreves LOI ved Mongolia visum? Eller er Norge et av landene som slipper?
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2016, 11:08   #237
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Roxman View Post
Noen med erfaring på å søke visum til Russland og Mongolia.
Bor i Stavanger, og ønsker ikke reise til Oslo 2 ganger. Hva er enkleste måte å ordne dette på?
Noen som vett om det kreves LOI ved Mongolia visum? Eller er Norge et av landene som slipper?
Dette kan man vel å ordne on the go siden de ikke har ambassade i Oslo. Kan være greit å oppsøke ambassaden deres i Moskva/Beijing.
Ellers har de jo honorært konsulat i Oslo som kan fikse, men jeg vil jo tro de trenger passet ditt og da blir det jo vanskelig å søke om to visum samtidig.
http://mongoliakonsulat.no/kontakt/
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2016, 13:17   #238
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Sist gang jeg var innom Russlands ambassade i Oslo var det en som fikk ekspressvisum på dagen (på et par timer). Det kan være en mulighet, men kommer nok an på dagsformen til de som jobber der. Hvis en får det til, kan en skaffe russisk visum først, før en gir passet sitt til Mongolias konsulat. Så spørs det jo om de har mulighet til å sende deg passet når søknaden er ferdig behandlet.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2017, 14:56   #239
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Ok hvordan skal jeg gå frem for å søke ETA til Canada når de spør om dette?
Have you ever been refused a visa or permit, denied entry to, or ordered to leave Canada or any other country/territory?

Ja jeg har blitt nekta visum til USA, men fikk innvilget visum da jeg søkte på nytt uten noen restriksjoner . Faktisk ble ikke min visumnekt i februar et tema på intervjuet en gang (og jeg oppgav selvfølgelig der at jeg hadde blitt nekta visum i DS160 skjemaet så jeg har ihvertfall ikke fart med løgn ovenfor amerikanske myndigheter) Når jeg trykker ja i det feltet kommer det opp et nytt felt for å forklare saken, men det er ikke plass til noen tegn i skjemaet omtrent og at jeg nå har fått visum innvilga er viktig og det å vise til lovverket jeg ble nektet etter som jo er den minst restriktive loven å bli nektet etter.
Og USA og Canada deler informasjon så det å lyve er ikke noe poeng.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2017, 15:28   #240
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Ok hvordan skal jeg gå frem for å søke ETA til Canada når de spør om dette?
Have you ever been refused a visa or permit, denied entry to, or ordered to leave Canada or any other country/territory?

Ja jeg har blitt nekta visum til USA, men fikk innvilget visum da jeg søkte på nytt uten noen restriksjoner . Faktisk ble ikke min visumnekt i februar et tema på intervjuet en gang (og jeg oppgav selvfølgelig der at jeg hadde blitt nekta visum i DS160 skjemaet så jeg har ihvertfall ikke fart med løgn ovenfor amerikanske myndigheter) Når jeg trykker ja i det feltet kommer det opp et nytt felt for å forklare saken, men det er ikke plass til noen tegn i skjemaet omtrent og at jeg nå har fått visum innvilga er viktig og det å vise til lovverket jeg ble nektet etter som jo er den minst restriktive loven å bli nektet etter.
Og USA og Canada deler informasjon så det å lyve er ikke noe poeng.
"Denied visa to USA as I was travelling too much as a student, have since been granted visa to the USA". Og ja, denne vil følge deg resten av livet så bare få en god og kort formulering her.
USA får nok informasjon fra atskillige flere enn Canada.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd) MissMe Reiseforum 153 11-03-2024 20:18
Visum/passregler hovedtråd (del 1) Concorde Reiseforum 353 29-09-2014 08:55
Nepal, pass, visum. Eirik Reiseforum 5 13-10-2011 00:24


All times are GMT +2. The time now is 16:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.