Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-06-2014, 14:00   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Norge Leiebil og (sped)barnsete Norge

Noen som har erfaring med leiebil her i landet og barnesete, da først og fremst spedbarnsseter?

Blir trolig å leie bil på BGO etter sommeren, og må da etter planen ha behov for et barnesete for et spedbarn. Antar de fleste bilutleieselskapene har dette? Ideelt sett vil vi helst slippe å ha med vårt eget, da det er nok annet som skal med, samt jeg ikke helt aner hvordan det fungerer ift til Isofix-baser....dvs passer de forskjellige stolene til alle baser?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2014, 14:13   #2
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

Min erfaring er at Avis og Hertz har værtfall spedbarnsseter og koster mellom 300-400 pr leie. Bestilles samtidig som du reserverer bilen. Har alltid opplevd at det er ferdig installert i bilen når jeg har har plukket den opp. Bare pass på at det er montert riktig.

Isofix er en "standard" som er innført i alle biler levert etter 2007. Det at det er en standard betyr at det er likt i alle biler, og for alle barnestoler som er merket Isofix
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2014, 14:23   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

Takk for info

Ser nå at både Avis og Sixt enkelt lar deg velge mellom de forskjellige setestørrelsene
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2014, 15:29   #4
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Takk for info

Ser nå at både Avis og Sixt enkelt lar deg velge mellom de forskjellige setestørrelsene
Ørlite word of causion...

Leigde bil hos Avis på BGO for eit års tid sida med størrelsen over babystol... Då var det ein ubrukeleg skotte som leverte ut stolen og sa han ikkje hadde lov til å montere den. Men han kunne jo gjerne hjelpe til! Han hadde NULL peiling og prøvde bokstaveleg talt å skru setet fast i lause lufta. Strammemekanismen på setet var også øydelagt så det tok meg over ein time å få det fast. Dette var ein stol med belte-montering, ISOfix er nok meget lettare.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2014, 16:01   #5
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

Vi tok som regel alltid med eget spedbarnsete. Dels fordi vi ikke ønsket usikkerheten rundt kvaliteten på setene til leiebilselskapene, men også fordi vi var 100% trygg på at vi installerte vårt eget sete korrekt.

Vår erfaring er at man skal ha ekstremt mye bagasje med seg før et spedbarnsete må velges bort. 4-5 kolli innsjekket bagasje, håndbagasje, paraplyvogn og spedbarnsete = null problem for to voksne med ett barn - forutsatt at man samarbeider godt og har god tid.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2014, 16:13   #6
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Vi tok som regel alltid med eget spedbarnsete. Dels fordi vi ikke ønsket usikkerheten rundt kvaliteten på setene til leiebilselskapene, men også fordi vi var 100% trygg på at vi installerte vårt eget sete korrekt.

Vår erfaring er at man skal ha ekstremt mye bagasje med seg før et spedbarnsete må velges bort. 4-5 kolli innsjekket bagasje, håndbagasje, paraplyvogn og spedbarnsete = null problem for to voksne med ett barn - forutsatt at man samarbeider godt og har god tid.
Dette er også hva vi har vurdert oss frem til. Tror vi kjøpte et sete til 1700kr så ikke allverden, også greit å ha poden i mens man venter på boarding.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2014, 16:25   #7
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Vi tok som regel alltid med eget spedbarnsete. Dels fordi vi ikke ønsket usikkerheten rundt kvaliteten på setene til leiebilselskapene, men også fordi vi var 100% trygg på at vi installerte vårt eget sete korrekt.

Vår erfaring er at man skal ha ekstremt mye bagasje med seg før et spedbarnsete må velges bort. 4-5 kolli innsjekket bagasje, håndbagasje, paraplyvogn og spedbarnsete = null problem for to voksne med ett barn - forutsatt at man samarbeider godt og har god tid.
Einig i dette. Vi hadde alltid med eige sete då mini var så liten. Og det kan brukast i flyet også, avhengig av plass. Det vi bruke kunne ha base (som vi hadde heime) eller monterast med bilbelte.

(Einaste tabben eg verkeleg gjorde ein gang var å gå gjennom turnstile på TRD med gutungen i stolen uten at han sat fast skikkeleg. Det skjer ikkje igjen...)
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2014, 17:45   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

Hvis det er et sted dere skal besøke med jevne mellomrom, så kan du vurdere å ha både en ekstra barnevogn og barnesete på stedet. På den måten slipper du mye frakting frem og tilbake, og du kan lett sende kone med barn i bæresele avgårde alene på helgetur med god samvittighet.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2014, 18:52   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

Quote:
Originally Posted by RedLine View Post
Isofix er en "standard" som er innført i alle biler levert etter 2007. Det at det er en standard betyr at det er likt i alle biler, og for alle barnestoler som er merket Isofix
Ah, trodde Isofix bare var selve festingen av basen til bilen, og ikke stolen til basen?

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Vi tok som regel alltid med eget spedbarnsete. Dels fordi vi ikke ønsket usikkerheten rundt kvaliteten på setene til leiebilselskapene, men også fordi vi var 100% trygg på at vi installerte vårt eget sete korrekt.

Vår erfaring er at man skal ha ekstremt mye bagasje med seg før et spedbarnsete må velges bort. 4-5 kolli innsjekket bagasje, håndbagasje,
paraplyvogn og spedbarnsete = null problem for to voksne med ett barn - forutsatt at man samarbeider godt og har god tid.
Hadde dere også med stolbasen da?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Hvis det er et sted dere skal besøke med jevne
mellomrom, så kan du vurdere å ha både en ekstra barnevogn og barnesete på stedet. På den måten slipper du mye frakting frem og tilbake, og du kan lett sende kone med barn i bæresele avgårde alene på helgetur med god samvittighet.
Er en engangs hendelse. Hadde egentlig tenkt å kjøre, men 6-7 timer hver vei i bil med en <2mnd baby frister ikke
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2014, 19:38   #10
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ah, trodde Isofix bare var selve festingen av basen til bilen, og ikke stolen til basen?
Joda, du er forsåvidt inne på rett tankegang. Isofix er festing av "fundamentet" til barnestolen til bilen. Men basen er (ofte) utviklet for å passe sammen med en bestemt stol eller serie av stoler fra samme produsent. Noen stoler har "fundamentet"/ basen som en integret del av stolen, og derav min kommentar
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2014, 20:21   #11
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

Vår barnestol er med separat isofix-base. Så på tur blir setet festet ved hjelp av bilbeltet. Basen er for stor og tung til å drasse rundt på (Maxicosi).
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2014, 20:45   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Vår barnestol er med separat isofix-base. Så på tur blir setet festet ved hjelp av bilbeltet. Basen er for stor og tung til å drasse rundt på (Maxicosi).
Det er litt derfor jeg kanskje heller mot å leie, og heller transportere ungen i bæreselen på flyplassen

Vårt sete er uansett en BeSafe, men som er samme prinsipp som Maxocosi
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2014, 20:49   #13
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

Funker sikker greit så lenge du skal leie sete her i Norge. For vår del tar vi ikke sjansen når vi skal leie i Italia i sommer. Da tar vi med vår egen bilstol. Snakket med Europcar her i Norge og de rådet meg til å ta med eget sete hvis jeg hadde mulighet til det framfor å leie av dem i Italia.
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2014, 20:59   #14
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er litt derfor jeg kanskje heller mot å leie, og heller transportere ungen i bæreselen på flyplassen

Vårt sete er uansett en BeSafe, men som er samme prinsipp som Maxocosi
Funker greit å leie sete. Til info får du gratis barnesete hos Hertz om du har NAF kredittkort. (NAF medlemmer får oppgradering og en meget god rabatt). Min erfaring er at ingen leiebilselskaper har ansatte (som har lov?) eller gidder hjelpe deg. Kunderservice siser de skal hjelpe, men det har aldri skjedd på. Kan være litt kjipt om det er -15 grader på Gardermone og du kløner. I Bergen slipper du jo dette, der er det bare 5 grader og storm.

For småttiser kan det være greit å ha med et barnesete som er av en type du kan ha i flyet (sete i flysetet), men skal du bare fly OSL-BGO går det å ha dem på fanget.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2014, 21:55   #15
Norfindir
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Location: Son, Vestby, Norge
Posts: 313
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

Hertz og Sixt i Trondheim har aldri montert barnesete for oss... vi måtte alltid ta det med og montere selv
Norfindir is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2014, 22:05   #16
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,428
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

Man må også huske at det ikke alltid er så lurt å sende bilsetene. De tåler ikke all verden og den behandlingen de kan få på fly vil ofte egentlig være nok for å bytte det ut ( seter skal alltid byttet hvis involvert i kræsj av noe slag) så man er "screwed either way"
learjet is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2014, 00:22   #17
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

ISOFIX er kun en standard som omhandler infestning av setet/base til bil, thats it. Det finnes en vrimmel av baser og seter, som i de fleste tilfeller ikke passer sammen. Så skal man ha med seg setet, må man ha base som passer.
Ville tatt med meg eget sete, de fleste spedbarn stoler kan også brukes uten ISOFIX.
Hos SK må man bruke av kolli for å få med barnesete, mens hos DY er det gratis...
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2014, 21:02   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

Ser ut som jeg fallt ned på valget å leie fra Avis, så får jeg se hva jeg til slutt ender på. Sixt var veldig utplukket på bilen den helgen på BGO, og Hertz krevde at jeg ringte inn bestillingen, selv om man kunne velge babysete på nett. Da blir det å prøve Avis
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2014, 18:41   #19
Norfindir
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Location: Son, Vestby, Norge
Posts: 313
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hertz krevde at jeg ringte inn bestillingen
Det der er en uting. Hertz klarer aldri å fikse den samme gode rabatten på telefon som jeg vanligvis får på nett. Dermed må jeg velge mellom en bil jeg ikke vil ha eller en bil som blir unødvendig dyr.
Dermed blir det ofte sixt
Norfindir is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2014, 20:14   #20
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: Leiebil og (sped)barnsete Norge

Dog lidt OT, men her et tip til dem med lidt større børn.

Vi har netop indkøbt denne og er yderst tilfredse efter den seneste rejse. Fylder og vejer næsten ingenting og med en besparelse på ca. 10USD/dag for at leje booster seat er den hurtigt tjent ind:

http://www.bubblebum.co/us/booster-seat/
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Beste leiebil deal i Norge LN-Capt Reiseforum 19 15-03-2017 10:55
Dyrere leiebil i Norge for norske kunder enn for utenlandske A346 Reiseforum 15 05-08-2015 13:24
Leiebil vs. EB Blubird Reiseforum 6 31-01-2010 21:21


All times are GMT +2. The time now is 13:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.