Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-12-2016, 07:28   #1
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
OBB 19 Hoppe av flighten etter boarding

Har en passasjer lov til å forlate flyet (ikke reise) etter ombordstigning men før boarding completed? Er det noen regler rundt dette?

Ved to anledninger har jeg gått av flyet på interkontinentale flyvninger, grunnet endring i planer og uten innsjekket bagasje.
Den ene gangen i Frankfurt ble det stor-baluba; crew supernervøse, security ville ha debrief, jeg følte meg dust og flyet (LH) ble noen minutter forsinket.

Det å offloade en passasjer 10 minutter før avgang er vel cirka det samme som å legge til en sent innkommende PAX på manifestet.
Forstår at det er uvanlig og ikke ønsket, men finnes det bestemmelser?
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2016, 07:50   #2
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding.

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Har en passasjer lov til å forlate flyet (ikke reise) etter ombordstigning men før boarding completed? Er det noen regler rundt dette?

Ved to anledninger har jeg gått av flyet på interkontinentale flyvninger, grunnet endring i planer og uten innsjekket bagasje.
Den ene gangen i Frankfurt ble det stor-baluba; crew supernervøse, security ville ha debrief, jeg følte meg dust og flyet (LH) ble noen minutter forsinket.

Det å offloade en passasjer 10 minutter før avgang er vel cirka det samme som å legge til en sent innkommende PAX på manifestet.
Forstår at det er uvanlig og ikke ønsket, men finnes det bestemmelser?
Så lenge du ikke har sjekket bagasje er det bare å pelle seg av flyet før døra er lukket.
Har du bagasje i buken blir det :30-:45 minutters forsinkelse og du blir hatet av 300 pax samt mange crew online og down-line.
Ingen kan tvinge deg til å være ombord hvis døra enda er åpen, bare tusle av og si Bon Voyage.
Men de koffertne i buken....
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2016, 08:50   #3
doof
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2012
Location: KRS
Posts: 105
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding.

Jeg har vært med på at flyet måtte pushe(pulle?) inn igjen etter pushback fordi en passasjer fikk panikk av den hysteriske typen og måtte av.
Det var i KRS på en flight til OSL.
Det gikk helt bra, vi pushet ut igjen etter å ha sluppet henne av, hun reiste med kun håndbagasje heldigvis da.

A.
doof is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2016, 12:59   #4
Tornerose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding.

Jeg spurte både SAS og Norwegian om dette da jeg har ekstrem flyskrekk, men ønsket å forsøke å fly igjen. Fikk da beskjed om at det ikke var noe problem før dørene ble lukket dersom jeg ikke hadde med bagasje.

* det var ikke meg som var den hysteriske som fikk panikk og måtte hoppe av altså
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2016, 14:28   #5
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,672
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding.

Fløy Novair OSL-FUE for endel år tilbake. Broen var kjørt tilbake og vi var så og si klar for pushback(allerde forsinket) da broen ble kjørt til igjen og et par måtte av. Mannen hadde flyskrekk og turte ikke være med likevel. Bagasje hadde dem også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2016, 17:19   #6
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding.

Bueno, så det er fritt fram å hoppe av – så lenge du er rolig, grei og uten bagasje i hold.
Flightene (betalt C LH/LX) ble forresten registrert som no-show.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2016, 17:32   #7
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,234
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding.

Jeg har også opplevd med BA en gang på Gardermoen at en passasjer ville gå av under taxeing. Det kom en bil og hentet henne, og vi kjørte følgelig ikke tilbake til gate. Det foregikk uten dramatikk og det ble godt forklart hva som skjedde.

Jeg har også opplevd at flyet har landet etter svært kort tid i luften på avgangsflyplass (Arlanda) p.g.a. et sykdomstilfelle. Det var også udramatisk.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738

Last edited by jb1; 07-12-2016 at 17:34.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2016, 18:08   #8
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding.

Er nok ikke alltid så enkelt, ja du kan gå av, men flyet må sikkerhetsklareres(enkelte selskaper). Alle må ta til seg håndbagasjen sin for å sikre at ingen left behind items er ombord.
__________________

Kommende flyvninger: APR: OSL-CPH-CHQ (SK) MAY: CHQ-OSL (SK)

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2016, 18:48   #9
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding.

Quote:
Originally Posted by LN-CMN View Post
Er nok ikke alltid så enkelt, ja du kan gå av, men flyet må sikkerhetsklareres(enkelte selskaper). Alle må ta til seg håndbagasjen sin for å sikre at ingen left behind items er ombord.
Good point.
Skal vedde EL Al har en slik regel.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2016, 20:14   #10
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding.

Quote:
Originally Posted by LN-CMN View Post
Er nok ikke alltid så enkelt, ja du kan gå av, men flyet må sikkerhetsklareres(enkelte selskaper). Alle må ta til seg håndbagasjen sin for å sikre at ingen left behind items er ombord.
Hva er det som skal sikkerhetsklareres og hva er problemet med eventuelle left behind items?
Har du eksempel på selskap der dette er fast rutine, eller har du sett denne situasjonen noen gang?

Hele tankegangen rundt at bagasje uten passasjer har større risiko enn om PAX er om bord er vel ganske gammeldags og lite applicable i dagens verden.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2016, 20:34   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding.

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Hva er det som skal sikkerhetsklareres og hva er problemet med eventuelle left behind items?
Har du eksempel på selskap der dette er fast rutine, eller har du sett denne situasjonen noen gang?

Hele tankegangen rundt at bagasje uten passasjer har større risiko enn om PAX er om bord er vel ganske gammeldags og lite applicable i dagens verden.
Det har vært tilfeller av at folk har mottatt ting på innsiden. En Delta-ansatt som fraktet våpen mellom Atlanta og NYC over en lengre periode kommer meg i hug. Så hvis noen får et sprenglegeme på samme måten, legger det i hattehylla og forlater flyet rett før avgang har de gjenværende et problem ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2016, 20:42   #12
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding.

Det høres ut som en tungvint og eksponert måte å få noe om bord i et fly på, da tror jeg banditos heller hadde byttet bag tag på en koffert.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2016, 21:00   #13
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding.

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Hva er det som skal sikkerhetsklareres og hva er problemet med eventuelle left behind items?
Har du eksempel på selskap der dette er fast rutine, eller har du sett denne situasjonen noen gang?

Hele tankegangen rundt at bagasje uten passasjer har større risiko enn om PAX er om bord er vel ganske gammeldags og lite applicable i dagens verden.
Air Baltic, Turkish Airlines etc. Vært utenfor dette som ansatt selv, ble noen kolli som ingen kunne gjøre rede for = alle måtte ut av flyet.
__________________

Kommende flyvninger: APR: OSL-CPH-CHQ (SK) MAY: CHQ-OSL (SK)

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2016, 23:58   #14
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding

Ang. den bagasjen i buken finnes det rutiner som kan få bagasjen kjapt av, i alle fall hos noen selskaper. Men de avhenger av at passasjeren selv har gitt til kjenne ovenfor flyselskapet grunner til at vedkommende muligens vil kunne ønske å trekke seg "i siste sekund", som f.eks. flyskrekk. For passasjerer som trekker seg før de har kommet inn flydøra er det ganske enkelt å ta passasjeren av flyets manifest, det er evt. utskrift av nye lister til crew som er den tidkrevende biten (hipp hurra for dot-matrix printere, men heldigvis har stadig flere flyselskaper fått elektroniske passasjerer på noe nettbrett-liknende.)

Men dersom vedkommende har kommet seg ombord på flyet er det selvsagt nødvendig å sjekke at det som ligger igjen på flyet faktisk tilhører passasjerer som ennå er ombord.
Quote:
Originally Posted by Edvard
Hele tankegangen rundt at bagasje uten passasjer har større risiko enn om PAX er om bord er vel ganske gammeldags og lite applicable i dagens verden.
Trusselen er absolutt reel dersom premisset er at noen ønsker å gjennomføre et angrep. Selv terrorister foretrekker angrepsmetoder hvor de selv kommer levende fra det, og i midtøsten er det flere som har skaffet seg "kreativ" erfaring i omgang med sprengstoff. Å tro at disse ikke ser seg om etter muligheter for å snike noe lugubert ombord på fly kan vel lett sammenliknes med å tro på julenissen. Vel har sikkerhetskontrollen på flyplassen mye fint og "fancy" utstyr, men dette alene er ikke tilstrekkelig for den totale sikkerheten i luftfarten. Vel vil luftfarten aldri bli 100% sikker, men flere lag med sikkerhetsrutiner gjør at det blir vanskeligere å gjennomføre angrep mot fly, og dermed færre som lykkes.

Derfor skal alltid bagasje (også håndbagasje) reise sammen med sin passasjer. Bare fordi vi ikke har fått en repetisjon av Lockerbie betyr ikke det at sikkerhetsrutinene har blitt irrelevant siden den gang.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2016, 04:25   #15
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Derfor skal alltid bagasje (også håndbagasje) reise sammen med sin passasjer.
Fortell gjerne litt om all den cargo som reiser på passasjerfly alene.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2016, 06:15   #16
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding

Quote:
. Ang. den bagasjen i buken finnes det rutiner som kan få bagasjen kjapt av, i alle fall hos noen selskaper. Men de avhenger av at passasjeren selv har gitt til kjenne ovenfor flyselskapet grunner til at vedkommende muligens vil kunne ønske å trekke seg "i siste sekund", som f.eks. flyskrekk.
Joda, høres nok riktig ut, har man flyskrekk og sier ifra på forhånd så får kofferten en Orange tag som det står Stand By på og blir lastet sist og losset på 3 minutter.
I andre tilfeller, hvor pax ikke møter opp, eller ombestemmer seg i siste liten, tar det som regel 30-45 minutter å finne kofferten.
Har sittet hundrevis av timer i cockpit og ventet på "bag-pull".
Av en eller annen grunn skjer det ofte fra MIA til LIM.
Man bare venter at det skal skje og det gjør det som regel.
Av og til får paxen panikk og tror det er dårlig vær og flyet kommer til å ramle ned fra himmelen og hvis en pax begynner med det, så følger det flere etter.
Da vil dem av og vi får beskjed på radioen at vi har "bag-pull".
Som regel drama-queens som skulle ha tatt bussen isteden.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2016, 12:15   #17
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding

Jeg var på en UA-flight fra LAX til EWR for noen år siden som allerede var kraftig forsinket og hadde stått og stampet på taxebanen i godt over en halvtime, da en passasjer kom på at vedkommende hadde klart å pakke medisiner eller lignende i innsjekket bagasje som vedkommende behøvde. Dermed bar det tilbake til gate og ut med passasjeren og bagasjen (men flyet ventet ikke på at han skulle rote frem tingene sine, for å si det slik). Alt i alt ble det over to timer forsinkelse av det hele.
Sundet81 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2016, 21:04   #18
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Fortell gjerne litt om all den cargo som reiser på passasjerfly alene.
For cargo finnes det egne sikkerhetsrutiner, og det er ansvarlig speditør/fraktselskap som må dokumentere at disse er fulgt (ovenfor flyselskap/handling) før cargo lastes ombord på flyet. Hvis ikke blir cargo stående igjen på bakken. Dessuten er betalende passasjerer og deres bagasje prioritert over cargo, så det skjer rett som det er at cargo blir stående igjen på grunn av manglende kapasitet.

Såklart, det vil være enklere å angripe et "tilfeldig" fly gjennom frakt enn det vil være å ramme en spesifik flyvning eller et spesifikt selskap, men det er fremdeles mange nivåer av sikkerhet som skal forseres....
__________________
Mvh
Gunnar

Last edited by Gunnar; 14-12-2016 at 21:06.
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 16:06   #19
Maria
Newcomer
 
Join Date: Nov 2016
Posts: 5
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding.

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Fløy Novair OSL-FUE for endel år tilbake. Broen var kjørt tilbake og vi var så og si klar for pushback(allerde forsinket) da broen ble kjørt til igjen og et par måtte av. Mannen hadde flyskrekk og turte ikke være med likevel. Bagasje hadde dem også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg forstår at noen har flyskrekk, men jeg hadde nok gitt dem et litt surt blikk selv, om jeg hadde vært med Hjelper jo at man er på vei til en soldestinasjon.
Maria is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2016, 00:31   #20
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Hoppe av flighten etter boarding

Kofferten min reiser stadig vekk alene. Kommer gjerne dinglende etter, etter alt fort kort connection.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
To LH flighten 30. April 2014 sirpjalle Register- og ATC-Forum 4 30-04-2014 18:15
Hvor skal denne flighten? RIBRO Register- og ATC-Forum 6 11-06-2013 23:01
Oppgraderinger før, under og etter boarding? HS-TGA Småprat 46 04-06-2013 01:27
Å hoppe etter wirkola.... baselutvann Bilder & foto 11 03-07-2010 18:47
boarding.no hermer etter scanair.no EB Flyforum 6 24-02-2007 17:29


All times are GMT +2. The time now is 17:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.