Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-07-2014, 20:38   #1
Are G
EBD
 
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
Default Forsinket/skadet bagasje og forsikring/erstatning

Vi landet i dag med mitt faste DY-fly (KKW.....) og etter å ha stått leeenge ved bagasjebåndet var det klart at vår bagasje ikke var på plass.
Snakket med noen på flyplassen og de kunne fortelle at vår bagasje fortsatt var i Oslo.
Den kommer med neste fly, på onsdag...

Har sett på de forskjellige dekningsmulighetene jeg har.
Norwegian dekker det som er "ytterst nødvendig".
Kredittkortet som jeg har betalt med, som har etter eget utsagn "meget gode dekninger på reiseforsikring" har dekning 2000 per person eller totalt 3000 for gruppen... (Hvorfor jeg ikke brukte Diners er et godt spørsmål)
Så har jeg min vanlige reiseforsikring som dekker nødvendigheter for opp til 2500 kr pr person.
Jeg tror jeg også har en reiseforsikring via jobben men har ikke sjekket opp dette ennå.

Spørsmålet er da todelt.
1. Er det stuereint å dele kostnadene på to forsikringer? Her snakker vi da ikke om å kreve dekning for et kjøp til flere selskap, men å belaste deler av kostnadene på begge selskap.

2. Hvor mye kan regnes som nødvendig? Her snakker vi om at vi ikke får bagasjen før onsdag/torsdag (spørs hvor lang tid det tar å få den fra flyplassen og noen timer nordover), og vi landet altså midt på dagen i dag, lørdag. Således er over halve ferien uten bagasjen.

Om det har noe å si er vi totalt fire med to små barn. Vi var så heldige at spesialbagasjen (bilstol) kom frem.

Mener jeg har lest noe om dette her inne tidligere men har noe begrenset med Internett og tid så jeg tar meg friheten til å poste på nytt. Setter stor pris på andres erfaringer og begrunnede meninger.
Are G is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2014, 21:18   #2
aboerr
ScanFlyer Blue
 
aboerr's Avatar
 
Join Date: Oct 2013
Location: Drammen
Posts: 206
Default Re: Forsinket bagasje og forsikring/erstatning

Quote:
Originally Posted by Are G View Post
Den kommer med neste fly, på onsdag...
Har beklageligvis ingen svar til deg... men er det virkelig mulig? Neste onsdag???
Det må da være mulig å sende bagasjen med et annet selskap selv for DY når det er snakk om så lang tid?
Føler jeg er ferdig med å fly disse såkalte "lavpris selskapene"
Er rett og slett ikke bra nok.... Hvis noe går galt vel og merke....
aboerr is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2014, 21:36   #3
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Forsinket bagasje og forsikring/erstatning

Hvor i alle verden fløy du til? En bortgjemt plass i langtvekkistan???
krølle is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2014, 21:41   #4
Are G
EBD
 
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
Default Re: Forsinket bagasje og forsikring/erstatning

Vi har flydd til Bratislava. De hadde fint klart å få bagasjen ned på 24 timer om det var vilje til det. Bratislava er under en time fra Wien flyplass.
Det løser seg sikkert på et vis, men litt kjedelig at bl.a. allergimedisiner er i kofferten. En erfaring rikere i alle fall..
Are G is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2014, 21:44   #5
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Forsinket bagasje og forsikring/erstatning

Quote:
Originally Posted by Are G View Post
Vi har flydd til Bratislava. De hadde fint klart å få bagasjen ned på 24 timer om det var vilje til det. Bratislava er under en time fra Wien flyplass.
Det løser seg sikkert på et vis, men litt kjedelig at bl.a. allergimedisiner er i kofferten. En erfaring rikere i alle fall..
Ach so, DY har interline, iallefall innenlands, med SK når det gjelder ettersending av bags, men tror ikke de har med andre.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2014, 00:14   #6
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Forsinket bagasje og forsikring/erstatning

Erfaringa mi med SK og Gjensidige: Det burde bli sånn ca samanliknbart i dei fleste tilfelle?
Vi landa på LYR i bukse og t-skjorte uten bagasje. Skulle ut på tur dagen etter (før neste fly). Måtte difor handle "ein smule" neste føremiddag. Gjensidige dekkar inntil 3000,- pr. pers. Eg sende kopi av alle kvitteringane til SK, fekk beskjed om at dei dekka 50%. Sende vidare denne informasjonen til Gjensidige, og dei dekka då resten. Total-beløpet vart dermed litt over 3000,- pr. pers. Slik eg tolka det, så kan ein seie at det teoretiske maksbeløpet dermed blir 6000,- pr. pers. (50/50 SK og Gjensidige).

Så: Du må vel uansett handle det du treng for ferien, det slepp ein jo ikkje unna uansett kor kjipt det er... Om du då får DY til å dekke litt, så kan du jo håpe at dei dekkar så mykje at reiseforsikringa ordnar resten? Eg vil jo anta at Gjensidige ikkje er mykje snillare enn andre i bransjen og at andre har tilsv. måte å løyse saka på. Den store ulempa her er jo behandlingstid (eit par mnd for SK, ca 1,5 t hos Gjensidige). Det går sikkert år og dag å få svar frå DY også .

Om du, som du skriv, kan bruke to reiseforsikringar til ulike utlegg, får andre svare på...

Lykke til, håpar ferien vert bra uansett!
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2014, 10:56   #7
NordicLane
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 113
Default Re: Forsinket bagasje og forsikring/erstatning

Quote:
Originally Posted by Are G View Post

Spørsmålet er da todelt.
1. Er det stuereint å dele kostnadene på to forsikringer? Her snakker vi da ikke om å kreve dekning for et kjøp til flere selskap, men å belaste deler av kostnadene på begge selskap.
Ja. Det er helt greit å fordele kostnadene mellom de reiseforsikringer du har (du har betalt for disse forsikringene) og dessuten kreve flyselskapet (Norwegian) på resterende. Har erfaring med dette.

Dessuten er du best selv til å vurdere hva som er som "nødvendig". Hvis du må handle for mer enn hva som kredittkortsforsikringen og din vanlige reiseforsikring dekker, så sorterer du ut kvitteringer, tilsvarende overskytende beløp, for det du selv mener er "ytterst nødvendig" og sender disse til Norwegian.

Last edited by NordicLane; 06-07-2014 at 11:02. Reason: presisering
NordicLane is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2014, 04:35   #8
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Bagssje og erstattning

Hei. De som har sett T/R en min vet at jeg ikke fikk min bagssje utlevert i ADD for litt over en uke siden. Skal de ikke betale noen form for erstattning når bagassjen forsvinner? Jeg har ikke fått noen ting og informasjonen jeg for på mail er heller dårlig. Det er Etiopian Airlines dette gjelder.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2014, 07:49   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Bagssje og erstattning

Jo, men dette tar du med forsikringsselskapet ditt
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 01-08-2014, 18:49   #10
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Bagssje og erstattning

[QUOTE=Sondbjo;948606]Skal de ikke betale noen form for erstattning når bagassjen forsvinner?/QUOTE]

De fleste selskaper regner bagasjen som tapt først etter 3-4 uker. Deretter har du rett til erstatning i hht Warszawa-konvensjonen (opptil 17 SDR per kg) eller Montreal-konvensjonen (opptil 1131 SDR totalt). For å konvertere til omtrent norske kroner, kan du gange med 9,5.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2014, 19:03   #11
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Bagssje og erstattning

[QUOTE=Superhai;949218]
Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Skal de ikke betale noen form for erstattning når bagassjen forsvinner?/QUOTE]

De fleste selskaper regner bagasjen som tapt først etter 3-4 uker. Deretter har du rett til erstatning i hht Warszawa-konvensjonen (opptil 17 SDR per kg) eller Montreal-konvensjonen (opptil 1131 SDR totalt). For å konvertere til omtrent norske kroner, kan du gange med 9,5.
Så lite? Har man ikke krav på noe før det? Jeg fikk vite at de har en dags sats på ET på 75 $ dagen så siden den har vært borte i 10 dager nå så er jo det 750$
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2014, 19:22   #12
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Bagssje og erstattning

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Så lite? Har man ikke krav på noe før det? Jeg fikk vite at de har en dags sats på ET på 75 $ dagen så siden den har vært borte i 10 dager nå så er jo det 750$
Det tviler jeg på at du vil få. Selskaper har slike beløp når du befinner deg utenfor landet som du hører hjemme, eller på utreise (det er en vag definisjon) - og er begrenset til et par dager. Det skal dekke kostnader til nødvendige kjøp og du må sende inn kvitteringer på hva du har kjøpt og muligvis en forklaring hvorfor om det er ting som "ikke er vanlig". En god del selskaper har gått bort fra et spesifikt beløp men dekker derimot større beløp så lenge det er sannsynliggjort at det er nødvendig. Det betyr at du kan f.eks. kjøpe dyrere klær om du skal på bryllup. Det vil uansett ikke overskride beløpet som er i condition of carriage, og som regel er en av de beløpene jeg har nevnt over (noen land har andre beløp).
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2014, 01:03   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Forsinket bagasje og forsikring/erstatning

Så ligger jeg her da, på et hotell i Hammerfest, uten bagasje. Den ble igjen i Oslo eller Tromsø. Har hverken genser eller jakke, og drar videre før butikkene åpner i morgen. Får trolig bagasjen mandag!! Bittert? Neida, slik er det å være på reise. Men stasjonen i Hammerfest var ikke akkurat hjelpsomme. Fikk et ark og en brosjyre, og beskjed om at de ga beskjed når de fant den. Det var alt.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2014, 16:57   #14
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Re: Forsinket bagasje og forsikring/erstatning

Jeg fikk forsinkelse på vei hjem med SK936 fra SFO i går, dermed rakk jeg ikke det oppbrinnelige flyet videre til SVG. Men SAS var raske med å booke om og fikset rask og enkel reiserute CPH-BLL-SVG der siste strekket var med DAT. Ved ankomst CPH ble jeg rushet rett til BLL flyet og fikk dermed ikke med bagasjen, den fikk jeg beskjed om at den skulle bli sendt med neste direktefly til Stavanger.

Ved ankomst SVG var ingen bagasje dukket opp med direkteflyet. SAS nektet og ta ansvar ved å etterlyse bagasjen og sendte meg videre til Aviator som handler DAT. Problemet er at DAT aldri har hatt bagasjen eller skulle ha hatt bagasjen.

Hvem har ansvaret her, SAS eller DAT? For meg er virker det klart at det ville vært mest naturlig å etterlyst den hos SAS.
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2014, 17:06   #15
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Forsinket bagasje og forsikring/erstatning

Det er vel flyselskapet du ankom med som du skal henvende deg hos.

Fløy selv en gang Continental LAX-EWR-OSL, men pga. missed connection på EWR ble vi sendt til LIS, og videre med SK derfra. Koffertene kom med neste CO-flight (dagen etter flighten vi egentlig var booket på), men det var SK som ordnet opp og kjørte hjem kofferten, enda de ikke tok i kofferten før den ankom OSL med CO. Dette var forøvrig også noen år før de ble alliansepartnere.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2014, 20:44   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Forsinket bagasje og forsikring/erstatning

Quote:
Originally Posted by RedLine View Post
Hvem har ansvaret her, SAS eller DAT? For meg er virker det klart at det ville vært mest naturlig å etterlyst den hos SAS.
Du skal ta den med det selskapet som skulle levert ut bagasjen til deg i SVG, hvis det er slik at den var sjekket inn hele veien til SVG i utgangspunktet.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2014, 18:42   #17
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Re: Forsinket bagasje og forsikring/erstatning

Etterlysningen hos Aviator ga lite resultater. Nå nesten to døgn etter var det et lettere irritert EBD medlem som tok kontakt med SAS, resultat av det: Bagasje ankommet SVG og levert på døren etter fire timer.
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2015, 21:58   #18
eisa01
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 158
Default Utsendelse av forsinket bagasje i Oslo

Hvor lenge kjøres forsinket bagasje ut i Oslo?

Har to kolli som ikke kom med flyet fra New Ark til London, ett av de skal være funnet. Ringte inn til ankomstservice hos SAS i 17-tiden og det ene kolliet var visst på bil. Har enda ikke hørt noe mer og jeg begynner å bli rimelig trøtt.
eisa01 is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2015, 22:32   #19
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Utsendelse av forsinket bagasje i Oslo

I Oslo blir det kjørt først til en distibusjonssentral, som så normalt tar kontakt for å avtale hjemkjøring hvis det er privat-adresse. Siste kjøring fra lufthavnen er 21:00, men utkjøring skjer da som regel neste dag.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2015, 19:36   #20
eisa01
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 158
Default Re: Utsendelse av forsinket bagasje i Oslo

Ah, takk for infoen. Fikk akkurat det ene kolliet, heldigvis var det den med det viktigste i, selv om jeg savner tequilaen som er i kolli nummer 2 :P
eisa01 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Wizz Air og skadet bagasje... thoves Reiseforum 3 01-07-2013 16:47
Krav på erstatning når flyet blir forsinket? Nja Småprat 56 06-01-2013 00:20
Forsinket bagasje og forsikringer Chriscross Reiseforum 3 26-11-2011 00:48
Flygning forsinket mer enn 8 timer, krav på erstatning? Flygern Reiseforum 6 17-07-2011 08:57
Norwegianflyet ble forsinket i sju timer - fikk erstatning TC-JGY Flyforum 1 22-11-2010 10:55


All times are GMT +2. The time now is 22:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.