Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-05-2013, 18:42   #1
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 932
SAS Er SAS vanskelig - transfer i London?

Hei folkens :-)

Jeg skal til Vietnam i sommer. Jeg reiser fra Stavanger til London med SAS og så videre derfra via Singapore til Ho chi Minh med Singapore Airlines.

Har nettopp chattet med SAS og de forteller meg at jeg må få nye boardingkort i London, men ikke bare det, jeg må også mest sansynlig sjekke inn baggasjen på nytt.

Hva er dette for noe tull ? Jeg trodde at dette skulle gå greit og smertefritt med enkel transfer mellom flyene, men det blir det tydligvis ikke. SAS skylder på sikkerheten, men jeg kan ikke forstå det, da jeg har reist via både Amsterdam, London og Paris til for eksempel USA uten problemer.

Kan ikke forstå at dette skal være så vanskelig. Trodde det skulle være noen fordeler med flyselskap i samme allianse ?

Jeg er usikker på om jeg har nok tid i LOndon til alt dette ekstra arbeidet ...


Frustrerende :-(
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2013, 18:45   #2
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Er SAS vanskelig ?

SQ og SK har interline-avtale, så det burde gå bra. Men hvis du har separate bookinger er det vel opp til humøret til innsjekkingspersonalet.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2013, 18:47   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Er SAS vanskelig ?

Om det bare kreves nytt BP burde det gå greit tidsmessig, det får du jo i Transfersenteret i T3.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2013, 18:47   #4
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Er SAS vanskelig ?

Min erfaring er at dette kommer til å gå fint, selv med separate bookinger. Ha utskrift av hele reiseruten klar, smil og vær høflig, så kan jeg ikke forstå noe annet enn at det går greit.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2013, 18:51   #5
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Er SAS vanskelig ?

Har tatt den turen selv SK SQ et par ganger selv men med MNL som endestasjon og sjekket hele veien. Du har null sjans å ta ut og sjekke inn igjen..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2013, 19:17   #6
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 932
SAS Re: Er SAS vanskelig ?

Høres bra ut. Håper dere har rett ...

Reisen er booket gjennom reisebyrå ( ja jeg er av den gamle sorten ) og jeg har fått utskrift av en såkalt Electronic Ticket Itinerary / Receipt der alle flightene står.

Har bare 1 time og 45 minutter på LHR og 1 time og 15 minutter i Singapore mellom flyene. DEt er derfor jeg stresser litt ... Jeg har reist en god del, men er ikke vant til å ha så kort tid mellom flyene og etter min erfaring er ikke LHR særlig effektiv ... Har ikke vært på SIN før.
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2013, 19:33   #7
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Er SAS vanskelig - transfer i London?

Hmm, noen må få kvalitetssikret chatten synes jeg. Alt som er sagt i følge deg er jo feil.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2013, 19:34   #8
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 932
Default Re: Er SAS vanskelig - transfer i London?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Hmm, noen må få kvalitetssikret chatten synes jeg. Alt som er sagt i følge deg er jo feil.
Tja, det var en svenske jeg snakka med, så det kan jo forklare saken ;-)
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2013, 19:38   #9
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Er SAS vanskelig - transfer i London?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Hmm, noen må få kvalitetssikret chatten synes jeg. Alt som er sagt i følge deg er jo feil.
Jeg tok kontakt på chatten her om dagen for å spørre om jeg skulle legge inn EB-nummeret mitt med eller uten EBB foran hos partnere, og svensken som svarte hadde ingen anelse. Kvalitet!
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2013, 02:25   #10
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: Er SAS vanskelig - transfer i London?

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Jeg tok kontakt på chatten her om dagen for å spørre om jeg skulle legge inn EB-nummeret mitt med eller uten EBB foran hos partnere, og svensken som svarte hadde ingen anelse. Kvalitet!
Lenge til neste Freddie Awards.

Har selv hatt noen pussige interaksjoner med SAS/Eurobonus. Når jeg for ca ti år siden signet opp som Eurobonus-medlem gikk trolig litt fort i svingene. Så jeg er en frøken i systemet deres, men mann alle andre steder.

Jeg har sendt de en epost et par ganger siden man ikke kan endre tittel på sin profil på nettsidene. Svaret har vært at jeg først må dokumentere at jeg er mann (sende kopi av pass). Selv om jeg har et navn som nevner liten tvil om hvilket kjønn jeg er. Det gidder jeg ikke. På trass. Da det virker så unødvendig. Jeg har heller funnet andre program å bruke. Tittelen blir stående inntil jeg en dag finner ut at Eurobonus passer mitt reisemønster best, og selv da trenger jeg vel strengt talt ikke å endre den.

Å endre kjønn på sin profil er vel noe de fleste aldri trenger å gjøre, så jeg kan forstå at de ikke lar folk gjøre det på nettsiden. Dokumentasjonskravet skjønner jeg dog lite av.

Litt interessant er det at jeg fritt kan endre fødselsdato...
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2013, 15:04   #11
no-backpacker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Location: Bergen, Norway
Posts: 152
Default Re: Er SAS vanskelig - transfer i London?

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Lenge til neste Freddie Awards.

Har selv hatt noen pussige interaksjoner med SAS/Eurobonus. Når jeg for ca ti år siden signet opp som Eurobonus-medlem gikk trolig litt fort i svingene. Så jeg er en frøken i systemet deres, men mann alle andre steder.

Jeg har sendt de en epost et par ganger siden man ikke kan endre tittel på sin profil på nettsidene. Svaret har vært at jeg først må dokumentere at jeg er mann (sende kopi av pass). Selv om jeg har et navn som nevner liten tvil om hvilket kjønn jeg er. Det gidder jeg ikke. På trass. Da det virker så unødvendig. Jeg har heller funnet andre program å bruke. Tittelen blir stående inntil jeg en dag finner ut at Eurobonus passer mitt reisemønster best, og selv da trenger jeg vel strengt talt ikke å endre den.

Å endre kjønn på sin profil er vel noe de fleste aldri trenger å gjøre, så jeg kan forstå at de ikke lar folk gjøre det på nettsiden. Dokumentasjonskravet skjønner jeg dog lite av.

Litt interessant er det at jeg fritt kan endre fødselsdato...
Jeg har vært Hr. hos SAS i mange år. Vet ikke hvorfor eller hvordan, for jeg har vitterlig aldri vært hankjønn. Da jeg ringte for å spørre om de kunne endre det, ev. om det ville bli problemer med billettene mine, fikk jeg beskjed om at de ikke kunne rette på det og at det ikke hadde noe å si. Jeg bruker ikke så ofte SAS og de gangene jeg gjør det er det innenriks, kanskje jeg endrer på det hvis jeg skal reise til utlandet...

Xxx.
no-backpacker is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2013, 15:06   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Er SAS vanskelig - transfer i London?

Ikke noe problem å reise med feil kjønn. Har selv bommet på det når jeg har bestilt, og det har ikke noe å si
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2013, 22:44   #13
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Er SAS vanskelig - transfer i London?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ikke noe problem å reise med feil kjønn. Har selv bommet på det når jeg har bestilt, og det har ikke noe å si
Hm... ,,men med KLM(?) sitt velg din nabo så kan jo den blir spennende ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2013, 03:23   #14
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Er SAS vanskelig - transfer i London?

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Jeg tok kontakt på chatten her om dagen for å spørre om jeg skulle legge inn EB-nummeret mitt med eller uten EBB foran hos partnere, og svensken som svarte hadde ingen anelse. Kvalitet!
Forøvrig så er riktig svar med EBB, dvs du skal ende opp med 12 siffer og bokstaver - EBx999999999. Det gjelder for SAS også (Altéa vil ikke validere ellers - i PACS så kunne det brukes om hverandre)
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2013, 14:51   #15
marekbz
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 166
Default Re: Er SAS vanskelig - transfer i London?

Fløy via LHR med SAS, og deretter til DXB i påsken med Virgin Atlantic, og fikk bagasjen sjekket helt frem på Sola.

Be dem bekrefte at de sjekker deg helt frem på Sola, så gjør de det. Så går du til Transfersenteret i T3 og får nye SQ boardingkort, samt ber dem sjekke om at din bagasje er sjekket helt frem til SGN. Der bekrefter de at du er det.
__________________
Flightdiary
marekbz is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2013, 00:37   #16
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 932
Default Re: Er SAS vanskelig - transfer i London?

Quote:
Originally Posted by marekbz View Post
Fløy via LHR med SAS, og deretter til DXB i påsken med Virgin Atlantic, og fikk bagasjen sjekket helt frem på Sola.

Be dem bekrefte at de sjekker deg helt frem på Sola, så gjør de det. Så går du til Transfersenteret i T3 og får nye SQ boardingkort, samt ber dem sjekke om at din bagasje er sjekket helt frem til SGN. Der bekrefter de at du er det.


Takk for tilbakemelding

Jeg regner med at det ikke går ann å bruke automatene, men at jeg må gå til skranken for å få sjekket inn denne "avanserte" turen ?
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2013, 00:51   #17
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Er SAS vanskelig - transfer i London?

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Takk for tilbakemelding

Jeg regner med at det ikke går ann å bruke automatene, men at jeg må gå til skranken for å få sjekket inn denne "avanserte" turen ?
Hvis du har gjennomgående billett så går det fint å bruke automaten. Det er forøvrig ingenting spesielt avansert med den ruten, den er ganske ordinær.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2013, 17:04   #18
marekbz
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 166
Default Re: Er SAS vanskelig - transfer i London?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Hvis du har gjennomgående billett så går det fint å bruke automaten.
Det trodde jeg også, inntil automaten på siste steget (etter scanning av pass osv) kom opp med "Kan ikke sjekke inn. Vennligst ta kontakt med personalet."

Nå kan jo dette ha vært et unntak, siden det var Virgin Atlantic jeg fløy med, som ikke er et *A selskap. (Jeg hadde gjennomgående billett for det om).
__________________
Flightdiary
marekbz is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2013, 17:05   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Er SAS vanskelig - transfer i London?

Quote:
Originally Posted by marekbz View Post
Nå kan jo dette ha vært et unntak, siden det var Virgin Atlantic jeg fløy med, som ikke er et *A selskap. (Jeg hadde gjennomgående billett for det om).
Om det er allianse eller ikke spiller liten rolle, det er høyst sannsynlig forskjellige IT-systemer som spiller inn her.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Info om flyplasser og transfer i London (LCY/LHR/LGW/STN) robertaas Reiseforum 256 05-01-2024 09:30
Transfer i London på AA-ID-billetter (tax, passkontroll m.v.) LN-RTP Småprat 10 09-08-2018 10:37
Vanskelig å sjekke inn Swiss/SAS? storg Reiseforum 9 23-10-2012 16:24
Vanskelig å finne ledige bonusbilletter med SAS VirreVapp Reiseforum 4 08-04-2011 07:54
sas.no vanskelig LN-Q Flyforum 12 04-02-2008 10:10


All times are GMT +2. The time now is 14:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.