Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-03-2007, 01:05   #1
valen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2006
Location: Rygge
Posts: 428
Default Brussel

Skal til brussel i august en lang weekend..
Noen motel/hotel anbefalinger (rimelige).

Noe man ikke burde gå glipp av?
__________________
the dreamer
valen is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2007, 01:11   #2
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Brussel

Drikk deg full på Kwak og glem hele byen er min anbefaling...
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2007, 14:26   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Brussel

Grand Place er jo verdt et besøk. Barene/pubene er vel en tanke overpriset i forhold til resten av byen, men det er kjekt å sitte utendørs og nyte en god øl (som jo Belgia har mye av - min anbefaling er å ligge unna kirsebærøl, men ellers så er det mye interessant). Personlig så følte jeg et behov for å kikke litt på EU-institusjonene de gangene jeg har vært der, så det kan kanskje være verdt en spasertur. Jeg vet at det finnes et TinTin-museum (eller var det tegneserie generelt...?) som kan være kjekt om man liker slikt. Det finnes også en rekke barer som kan være verdt et besøk (jeg husker en spesielt, men ikke hva den heter og bare omtrentlig hvor den ligger. Det er en Art Deco bar som ligger i nærheten av Beursplein, som ofte har levende jazzmusikk, samt serverer gode drinker).

Hva hoteller angår så har jeg litt lite erfaring. Av de hotellene som jeg har bodd på og husker så er Hotel Metropole på De Brockereplein er veldig bra. Sist jeg var der bodde jeg på et kinesiskeid hotell som heter Maison du Dragon - ikke langt fra De Brockereplein. Hotellet var relativt billig og holdt en helt akseptabel standard.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2007, 06:00   #4
LN-KEH
Doodlebugger
 
LN-KEH's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Oslo / Nordsjøen
Posts: 470
Default Brussel

Hei,

Et av Europas fineste fly og militær museer ligger sentralt i Brussel. (Parc du Cinquantenaire)
Det skal snart stenge for en større oppussing av utstillingshallen, så besøk det nå.
Av større sivilfly så er det en Caravelle og Junkers Ju 52/3m med norsk tilknytning.
Ellers er det en del mindre sivile fly fra 30-åra samt mye militært fra første verdenskrig og fram til F-16.
Resten av museet har militære effekter, spesielt er første verdenskrigs utstillingen imponerende.
Se http://www.klm-mra.be/ for opplysninger om museet.
For de som vil fylle opp hyllene er det en bra flybokhandel og modelflysjappe i Rue de Escadron noen minutters gange fra museet.

I samme ende av Parc du Cinquantenaire er det et bilmuseum for de som har slike interesser.


Eders
Knut Erik
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	BrHallRDSCF0822.JPG
Views:	52
Size:	173.4 KB
ID:	4769  
LN-KEH is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 01:17   #5
valen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2006
Location: Rygge
Posts: 428
Default Re: Brussel

Takk for tipsene!
__________________
the dreamer
valen is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2007, 02:53   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Re: Brussel

WOW!! Det flymuset så spennende ut - og jeg har vært i BRU to ganger uten å oppdage det der...

Kan ellers anbefale å gå innom den gamle Neuhous-sjokoladebutikken rett ved Gran Place, der plukker de ut godbitene til deg med hvite hansker. Stil. Og den ekstremt brune puben A La Morte Subite (den plutselige død) som er verdt et besøk. Klapp katten som ligger ved do før du går inn.

En annen morsom sak - for både store og små - er Mini Europa som ligger rett ved siden av det berømte jern-molekylet (som også er verdt et lite besøk) ute ved Heisel-stadionet (stves helt sikkert ikke sånn, men jeg gad ikke slå det opp). Mini Europa er en samling europeiske (EU) steder i miniatyr. Bl.a. en liten Brussel Airport, stadshuset i Stockholm, Vesuv i Italia (det kommer røyk ut av toppen og bakken rister når du trykker på en knapp), mini-Gran Place etc. Vel verdt turen ut synes vi.

Husk også å bestille Moules Frites (en stor bøtte blåskjell og pommes frites). Namm!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2007, 11:34   #7
valen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2006
Location: Rygge
Posts: 428
Default Re: Brussel

Noen som gar vert i Brugge før. Vist nok en fin liten by utenfor Brussel.
__________________
the dreamer
valen is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2007, 11:56   #8
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Brussel

Brugge er kjempeherlig! Vært gjennom en gang og forelsket meg i byen med en gang. Ferskere fisk og muslinger får du ikke i den delen av Europa.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2007, 13:34   #9
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Brussel

Det brune stedet "La Morte Subite" var mitt stamsted når vi hadde stopp i byen.Rett bak Radisson-SAS hotellet.Spis en åpen omelett med Ardennerskinke og ta et par Grimbergen Blonde,Double og/eller Tripel.

Flymuseet er praktfullt.Det er et bilmuseum vis-a-vis,men der har jeg ikke vært.

Når det gjelder modellsjappa,16ème Escadron,så er den ikke mere er jeg redd.

Det fins et par restaurantgater like ved Grande Place,Rue de Bouchiers bl.a.,med masse forskjellige spisesteder.Nesten alle har "moules et frites",blåskjell og pommes frites.Forøvrig,så er gatene praktisk talt en lang "turistrenne".

Grimbergen var forøvrig flyplassen der de norske Spit-skvadronene var forlagt høsten 1944.Den er forlengst nedlagt,dessverre.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2007, 13:42   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,546
Default Re: Brussel

Ta også turen ut til Brugge...en av de mest sjarmerende småbyer i Europa...
EB is online now   Reply With Quote
Old 19-03-2007, 00:58   #11
valen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2006
Location: Rygge
Posts: 428
Default Re: Brussel

Ja har hørt det. Blir vel en natt eller to der også
__________________
the dreamer
valen is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2007, 23:18   #12
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Brussel

Brussels anbefalles - har vært de på alle årstider. Besøk Grand plats når det er mørkt om kvelden - få med deg lysshowet og musikken - deretter kan du gå i smågatene å besøke utallige små kneiper, av alle slag - det er så BRA.

JAn
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Brussel Airlines med Brussel-Montreal, overlater Toronto til Air Canada Someone Flyforum 0 04-09-2019 14:29
Flyplassen i Brussel/Transfer i Brussel fjasebase Reiseforum 58 05-06-2019 13:16
TRF Torp - Brussel barteki Spotteralerts 1 15-09-2014 18:06
Brussel v/s Rotterdam jameson82 Reiseforum 8 11-05-2012 00:44
Transfertid i Brussel. Hagen Reiseforum 3 24-09-2010 17:32


All times are GMT +2. The time now is 09:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.