Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-03-2014, 20:14   #21
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Bestilte akkurat et Bank Norwegian kort utelukkende for bruk til kontantuttak i utlandet. Jeg lyver ikke om jeg sier at dette ikke vil koste meg noe som helst i renter og gebyrer, sålenge det betales ved forfall?
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2014, 20:29   #22
eisa01
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 158
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Nope, da blir det ingen gebyrer/renter
eisa01 is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2014, 23:35   #23
The Viking
Gastronaut
 
Join Date: Oct 2008
Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.
Posts: 308
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Quote:
Originally Posted by KristianSk View Post
Bestilte akkurat et Bank Norwegian kort utelukkende for bruk til kontantuttak i utlandet. Jeg lyver ikke om jeg sier at dette ikke vil koste meg noe som helst i renter og gebyrer, sålenge det betales ved forfall?
Dog blir det 1,75% valutapåslag; ikke det verste påslaget, men heller ikke det beste.
The Viking is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 01:19   #24
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Quote:
Originally Posted by The Viking View Post
Dog blir det 1,75% valutapåslag; ikke det verste påslaget, men heller ikke det beste.
Akkurat det påslaget er det samme for så godt som alle kort utstedt i Norge.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 12:00   #25
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Akkurat det påslaget er det samme for så godt som alle kort utstedt i Norge.
Nja, dette er vel ikke helt korrekt. Som standard kanskje, men ikke gjennom avtaler. Har selv kredittkort som har lavere valutapåslag en dette.

Videre har det også betyding hva som er basis for valutapåslaget, dvs kursen. Ikke alle har samme kurs. Jeg har testet dette flere ganger, og de fleste er like, men der vi har avtale gjennom jobben er det alltid bedre.

Anbefaler folk å teste ut og skjekke hvem som har den beste avtalen om de har mye belastninger i annen valuta, da dette kan bety en del i løpet av et år.
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 16:42   #26
Exnax
Newcomer
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 14
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Mange gode tips her! Jeg har selv tenkt å benytte starten på året til å gjøre noen strategiske beslutninger i forhold til valg av kredittkort og bonusprogram og håper noen kan gi meg innspill på hva som er mest hensiktsmessig for å oppnå best fordeler mellom flere flyselskap og alianser.

Jeg reiser en del langdistanse til Amerika og Asia samt mellom Norge og Benelux/Sentraleuropa. Arbeidsgiver benytter seg av Amex reisesystem og billigste økonomibilletter tilgjengelig hos (stort sett) legacy carriers (uavhengig av allianse). Alle reiser blir trekt av eget kredittkort; noe som utgjør opp mot ca 200000 i året.

Hva burde jeg velge av kredittkort?
Hvilke bonusprogram burde jeg samle poeng i i SkyTeam, StarAlliance og OneWorld?

Jeg har dårlig erfaring med å samle poeng hos Eurobonus da poengene er så ekstremt lave i verdi i forhold til f.eks. British Airways. Til sammenligning hadde jeg over 30000 poeng med SAS og fikk kun ila en halvårsperiode mulighet til å fly en tur/retur Tromsø +gebyrer, mens hos British Airways fikk jeg tur/retur London for to personer + gebyrer for samme poengsum.

I dag har jeg flest poeng hos BA og LH.

Noen tips og triks?
Exnax is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2014, 15:47   #27
Leknes
Newcomer
 
Join Date: Mar 2014
Location: Oslo
Posts: 4
Default Re: Anbefalt kredittkort?

For flybilletter hos Norwegian bruker jeg banknorwegian sitt kort. Dette er også alltid med på utenlandsreiser, da det gir gratis uttak i minibank - noe som er et veldig stort pluss for meg.

Er man en "disiplinert" bruker er det greit å ha mer enn ett kort. Jeg har et TwoCards som jeg bestiller flybilletter for i overkant av 60.000 per år. Det gir 2500 i cashback (4kr per 100), som er maks tilbakebetaling.

Når "kvoten" hos TwoCards er fyllt opp har jeg et TrumfVisa som øvrige flybilletter betales med. Det gir 1 kr per 100 i cashback, så vesentlig dårligere enn Twocards, men som andre har påpekt kan disse kronene gjøres om til EB-poeng.
Leknes is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2014, 00:16   #28
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Quote:
Originally Posted by Exnax View Post
Jeg reiser en del langdistanse til Amerika og Asia samt mellom Norge og Benelux/Sentraleuropa. Arbeidsgiver benytter seg av Amex reisesystem og billigste økonomibilletter tilgjengelig hos (stort sett) legacy carriers (uavhengig av allianse). Alle reiser blir trekt av eget kredittkort; noe som utgjør opp mot ca 200000 i året.

Hva burde jeg velge av kredittkort?
Hvilke bonusprogram burde jeg samle poeng i i SkyTeam, StarAlliance og OneWorld?
Med en omsetning på 200 000 kr i året på reiser vil du vel kunne rettferdiggjøre SAS Amex uten problem. Angående bonusprogram er det som regel en fordel å velge program hjemmehørende eller godt etablert i landet der man over tid stort sett oppholder seg mtp. opptjeningsmuligheter utover flyging. I Norge er jo SAS totalt overlegen der med poeng fra bl.a. Trumf, datautstyr, kontaktlinser, spill og aviser, skjønt KLM har òg kommet med et kredittkort i Norge.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2014, 00:21   #29
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Finnair har også et norsk kort - http://www.finnair.com/NO/NO/finnair-plus-mastercard
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2017, 13:13   #30
Benair
Newcomer
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 29
Spørsmål Status gjennom kredittkort?

Hei,
finnes det kredittkortprogram der det følger med f.eks sølv eller gullstatus hos et Star Alliance-selskap i kortprogrammet?
(Ja, det er gøy å jage status med å fly masse, men av og til kan det være greit med en boost.)

Jeg har et mastercard som gir meg sølvstatus hos Choice Club uavhengig av bruk, og det samme vet jeg finnes for AVIS osv, men har ikke funnet noe lignende for bonusprogrammer for flyselskaper.

United har kampanje på kredittkort nå med muligheter for å booste bonus miles, men jeg er usikker på om det vil påvirke statusnivå, det vil si om poengene du generer gjennom kortbruk vil telle med på kvalifisering til neste statusnivå.

Ben
Benair is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2017, 13:27   #31
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Status gjennom kredittkort?

Ikke som jeg vet. Det nærmeste er vel Delta i USA hvor jeg tror du kan opptjene status igjennom bruk. Men nå er jo ikke det Star alliance.

American Express Centurion hadde noe, men det tror jeg heller ikke er Star, og siden jeg er pretty f'in far away from Centurion er jeg litt usikker på om det finnes lenger.

Ellers er det, som du sier, mest hotell og leiebil. Jeg har Hertz 5Star og AVIS Presidents club via kredittkort. Før hadde jeg Club Carlson Gold også.

I tillegg Hilton Diamond via British Airways.

Så det er mye slike ting, men lite flystatus via kredittkort. Heldigvis, egentlig, ellers hadde de jo blitt null verd etter hvert. Mange flyselskap har jo så fulle lounger at jeg ofte setter meg utenfor loungen for å få fred.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2017, 13:40   #32
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Status gjennom kredittkort?

SAS har vel et Amex i Sverige som automatisk gir Star Silver -- antagelig det nærmeste du kommer på våre breddegrader.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2017, 16:56   #33
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: Status gjennom kredittkort?

https://m.americanexpress.com/se/con...robonus-elite/


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2017, 17:12   #34
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Status gjennom kredittkort?

Quote:
Originally Posted by ToreD View Post
Åj... dæven... de får 2 CT'er
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2017, 04:23   #35
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Amex platinum i mange land gav en periode one world Saphire gjennom Cathay. Det er det imidlertid slutt på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Chriscross is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Anbefalt litteratur og SW for PPL JAL2004 General Aviation og sjøfly 4 11-10-2012 12:28
Anbefalt reiseforsikring for jobbreisende O_K_ Reiseforum 8 29-03-2012 18:30
Anbefalt routing og selskaper til Hawaii Trety Reiseforum 22 12-12-2009 01:59
Anbefalt webside for de som er interessert av bissnissen CK Flyforum 0 13-05-2009 10:14
Anbefalt objektiv til spotting? Exiz Flyforum 3 28-12-2006 21:08


All times are GMT +2. The time now is 20:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.