Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-01-2019, 23:36   #121
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Men er dette da ett tillegg eller bare en spesifisering?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kun en spesifisering. Men det setter fokus på noe jeg ikke forstår at Amex ønsker å ha så mye fokus på, hvor høyt valutapåslaget faktisk er.
view is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2019, 19:47   #122
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by 3cseat View Post
Som tidligere sagt beholder jeg mitt kort intil videre for å sikre meg bruken av årets CT. Jeg ser noen sier at det ikke er nødvendig å ha kortet pga bytte av levrandør, men er det noe jeg ikke gjør, så er det å stole på Amex.
Jeg valgte å ikke bli overført til nye Amex, men har fortsatt CT-en opptjent i 2018 i behold (gyldig til 15.01.2020).
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2019, 19:49   #123
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Jeg valgte å ikke bli overført til nye Amex, men har fortsatt CT-en opptjent i 2018 i behold (gyldig til 15.01.2020).


Samme konklusjon og CT status på meg. Så om ikke lenge så klippes alle Amex kost her i huset
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 15:24   #124
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Har hatt et helvete med amex de siste dagene.... viste seg at de hadde satt kredittgrensen min til 20’ selv om den var 100+ på det gamle kortet. Greit at det ikke er samme selskap, men det får da være måte på! NOE informasjon burde de jo gi oss kunder!
Snakket med kundeservice nå og nevnte at noen jeg kjenner plutselig hadde fått 20k i limit. Da ble vedkommende veldig overrasket og sa at det slett ikke var noen limit. Men at det ikke hadde noen data fra før og at man dermed kunne risikere å begynne litt lavt.

"limit" baseres på historisk bruk, uten at jeg fikk noe veldig god forklaring på hvorfor.

Hos DNB var det derimot en fast grense. Den stanget jeg hodet i flere ganger og det irriterte meg ganske mye å ikke kunne ringe dem og vise til at jeg alltid hadde betalt på tiden men trengte mer enn 250k denne måneden. Med orntlig AmEx var det som regel null problem så lenge du hadde noe historie med dem.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 04:04   #125
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Mitt reisefølge til Sør Amerika fant ut at det gikk ikke å ta ut penger i minibank mer. Amex kunne bare beklage og hadde ingen løsning.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2019, 00:21   #126
Pelikan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2018
Posts: 70
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Ble oppringt av en hyggelig dame hos amex i Sverige i går. Snakket tilnærmet perfekt norsk. Hun opplyste at jeg snart ville motta faktura for desember som var på 24K. I den forbindelse lurte hun på hvor mye jeg ønsket i månedlig "limit" da de hadde lite historikk på meg. (har hatt amex siden 93, så tydelig de ikke har fått overført noe data fra tidligere bruk) Jeg ville nemlig slik det var nå hatt problem med å bruke kortet utenlands (underforstått jeg hadde nå passert min månedlige "limit"). Jeg ba om 150k. Dette var ikke noe problem og hun skulle legge inn dette. Basert på historikk fra bruk fremover ville det ikke være problem å øke denne "limiten" ved et senere tidspunkt. Det ligger ikke inne noen form for regionsperre i kortet. Ble tatt litt på senga av denne oppringingen så fikk i grunn ikke stilt så mange spørsmål...
Pelikan is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2019, 07:58   #127
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Det er vel noe GDPR og persondata begrensninger som gjør at «nye» Amex ikke får disse dataene fra DNB?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2019, 09:16   #128
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Da var første CTen på plass og jeg må si det nye kortet imponerer mer enn det gamle. Dagen etter nivået er oppnådd så er CT allerde tilgjengelig på SAS.no

Det at poengene blir overført daglig har jeg et ambvivalent forhold til.

Nå blir det bare å få seg drage-kort og bruke det litt i jobb så er vel CTII her hvert øyeblikk.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2019, 15:04   #129
martino
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 78
SAS https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=146771&highlight=amex+%282019%29

Noen som har gode tips til poengopptjening når man skal betale vanlige faktura? Håper å få brukt SAS MasterCard på det!
martino is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2019, 22:40   #130
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Snakket med kundeservice nå og nevnte at noen jeg kjenner plutselig hadde fått 20k i limit. Da ble vedkommende veldig overrasket og sa at det slett ikke var noen limit. Men at det ikke hadde noen data fra før og at man dermed kunne risikere å begynne litt lavt.

"limit" baseres på historisk bruk, uten at jeg fikk noe veldig god forklaring på hvorfor.

Hos DNB var det derimot en fast grense. Den stanget jeg hodet i flere ganger og det irriterte meg ganske mye å ikke kunne ringe dem og vise til at jeg alltid hadde betalt på tiden men trengte mer enn 250k denne måneden. Med orntlig AmEx var det som regel null problem så lenge du hadde noe historie med dem.
Ja forklaringen var at de ikke hadde noe data på meg fra før, men å sette 20k uten å informere er galskap. Jeg endte opp med å skjelle ut 3 ulike hos dem før jeg måtte sende bilde av saldo på kontoen min for å få økt grensen til 100'.
Nå skal det ikke være noe spesiell grunn til at jeg fikk så lav grense da inntekt skal være god nok. Det kan derimot hende at jeg er såkalt "høyrisiko" pga en del millioner i lån.... Uansett så skulle jeg fått info om dette!

Ang dette med kurs og gebyrer i utlandet;
Snakket med en av de hos amex om dette og de sa at de ønsker å tydeliggjøre dette. Hvorfor er en annen sak. Det er nok ikke lurt her på berget tror jeg.

Jeg har derimot en positiv sak (for en gangs skyld). Vekslingskursen jeg har fått er mye bedre enn forventet.
Dnb bakte inn gebyrene i vekslingskursen som gjorde den ganske dårlig.
Så jeg tror nok nettoeffekten av det økte gebyret med nye amex ikke blir så gal sammenlignet med hvordan det var før. Jeg har faktisk spart en del tusen på dette ifht dnb sine offisielle kurser på mine nylige handler.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2019, 22:46   #131
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Da var første CTen på plass og jeg må si det nye kortet imponerer mer enn det gamle. Dagen etter nivået er oppnådd så er CT allerde tilgjengelig på SAS.no

Det at poengene blir overført daglig har jeg et ambvivalent forhold til.

Nå blir det bare å få seg drage-kort og bruke det litt i jobb så er vel CTII her hvert øyeblikk.
Jeg var faktisk ikke klar over at poengene ble overført daglig. Har du fått poeng på alle kjøpene dine? Jeg ser jeg er 16.000 poeng i manko basert på 20% av forbruket i desember og begynnelsen av januar. (Ja ble dyrt ned i den sandkassa du tidligere bodde i... hehe)

Jeg har heller ikke fått registrert nytt nivå. Fikk 20' tier poeng poeng et par dager etter elite kortet var bestilt, men står fortsatt gammel status på profilen..
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2019, 01:34   #132
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Quote:
Originally Posted by martino View Post
Noen som har gode tips til poengopptjening når man skal betale vanlige faktura? Håper å få brukt SAS MasterCard på det!
Du kan betale inntil 4000 kr pr 96 timer på Payr.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2019, 21:58   #133
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Jeg har derimot en positiv sak (for en gangs skyld). Vekslingskursen jeg har fått er mye bedre enn forventet.
Dnb bakte inn gebyrene i vekslingskursen som gjorde den ganske dårlig.
Så jeg tror nok nettoeffekten av det økte gebyret med nye amex ikke blir så gal sammenlignet med hvordan det var før. Jeg har faktisk spart en del tusen på dette ifht dnb sine offisielle kurser på mine nylige handler.
Jeg må komme med en liten rettelse her. Kursen ble like dårlig som forventet etter alle kjøp var summert..... :-(
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2019, 22:00   #134
waytogo74
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Location: Trondheim, Norway
Posts: 194
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

På info-brosjyren som fulgte med Premium-kortet står det at SAS skal sende ut "et fysisk EuroBonus-kort innen utløpet av 2018". Noen som har fått dette? Er vel fremdeles kjekt å ha for å slippe inn i *A-lounger utaskjærs?
waytogo74 is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2019, 10:15   #135
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Jeg fikk et i posten med utgått dato, ikke fått noen nye etter det.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2019, 11:51   #136
trondove
Newcomer
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 33
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by waytogo74 View Post
På info-brosjyren som fulgte med Premium-kortet står det at SAS skal sende ut "et fysisk EuroBonus-kort innen utløpet av 2018". Noen som har fått dette? Er vel fremdeles kjekt å ha for å slippe inn i *A-lounger utaskjærs?
Hvis du har lastet ned SAS appen så ligger jo kortet der elektronisk.
trondove is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2019, 13:29   #137
waytogo74
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Location: Trondheim, Norway
Posts: 194
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by trondove View Post
Hvis du har lastet ned SAS appen så ligger jo kortet der elektronisk.
Det har du jammen meg rett i - tenkte jeg ikke på.
waytogo74 is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2019, 13:38   #138
SAS_flyer
ScanFlyer Blue
 
SAS_flyer's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 368
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by waytogo74 View Post
Det har du jammen meg rett i - tenkte jeg ikke på.
Legg merke til at noen steder krever fysisk plastkort. Jeg har opplevd det i alle fall.
SAS_flyer is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2019, 14:31   #139
Jon_Noj
Newcomer
 
Join Date: Sep 2018
Posts: 25
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Fikk 20' tier poeng poeng et par dager etter elite kortet var bestilt, men står fortsatt gammel status på profilen..
Hvor raskt har andre fått disse 20K tier-poengene? Bestilte Elite for 14 dager siden, har fått kortet, men ikke poeng enda.
Jon_Noj is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2019, 16:24   #140
Jon_Noj
Newcomer
 
Join Date: Sep 2018
Posts: 25
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Nå blir det bare å få seg drage-kort og bruke det litt i jobb så er vel CTII her hvert øyeblikk.
Har flere ganger sett referanse til det kommende drage-kortet, og trodd det var snakk om et virkelig premium kort på vei (ala Centaurion eller noe).. gikk plutselig opp for meg hva det er
Jon_Noj is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN SBT TripReports 32 21-05-2018 17:16
SAS med nytt PointEarner-kort FlightDeck Reiseforum 13 08-02-2013 20:02
Nytt UA MP kort? SQ 777 Småprat 11 06-02-2013 20:10
Kan kort fra SpendOn brukes på sas.no? sarpingen87 Småprat 5 30-12-2012 12:16
Nytt Visa kort og E-Tickets Bll spotter Flyforum 20 07-03-2009 11:53


All times are GMT +2. The time now is 03:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.