Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-06-2013, 13:31   #501
hanswest
SAS Customer
 
Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

"Endelig fredag" hos Braathens inkluderte et glass vin eller en øl ja, gratis. Sammen med en hamburger med 40% rent kjøtt....

Enig med Someone; de fleste som har reist på firmaavtaler innenriks har vel alltid hatt fleksible billetter, og da fikk man en kopp kaffe, når man nå får noe å spise i tillegg så er jo det en forbedring.
hanswest is offline  
Old 11-06-2013, 13:39   #502
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Altitude View Post
Da SAS i 1997 søkte om å utvide bevillingen for ølsalg om bord på innenriks til også å omfatte vin, sa sos.dep. først nei (hilsen SP og Meltveit Kleppa) av alkoholpolitiske grunner.

Bevillingen kom likevel, etter en del frem og tilbake, og de små vinflaskene kom vel på norske SAS-vinger i 1998 (eller deromkring?), kun tillatt for salg.
Jeg skjønner det er fristende å gjøre partipolitikk av dette, men dersom framstillinga du kommer med stemmer (at man først fikk avslag og etterpå tillatelse) er det sannsynligvis departementet som har gitt tillatelse. Statlig skjenkebevilling innvilges (eller avslås) av direktoratet og departementet er i så fall klageinnstans.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline  
Old 11-06-2013, 13:40   #503
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Altitude View Post
Utviklingen videre husker jeg ikke, men mener at BU delte ut en vinskvett i Braathens BEST på noe "hurra for fredag" eller hva det nå het.
Jupp, det var vin og burger på "endelig fredag" ut frå Bardufoss på veg til perm nokre gangar. Ikkje alltid eg torte å be om vin når eg reiste i uniform, meinar eg å hugse...
__________________
none....
roger is offline  
Old 11-06-2013, 13:42   #504
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men det er jo det man trenger

SAS har alltid solgt mange flexbilletter på innenriks, og tidligere fikk man ingenting gratis ombord (etter ni)
Så hvordan du klarer å klage over en (liten) produktforbedringer skjønner jeg ikke?
Klager og klager, fru Blom. Bare påpeker at det er ikke det inntrykket de gir i markedsføringen sin... OK, og så er det vel litt frustrasjon over verdens endeløse "forbedringer etter ønske fra våre kunder" - presentasjoner (som SAS jo ikke er alene om).

Fleksibilitet i seg selv er ok. Kjøper det selv iblant. Men PLUS andelen av pakka er jo høyst gjennomsnittlig.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 11-06-2013 at 13:46.
Fnate is offline  
Old 11-06-2013, 13:45   #505
bardf
ScanFlyer Blue
 
bardf's Avatar
 
Join Date: Jan 2011
Location: OSL
Posts: 261
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Jeg ser heller ikke poenget med full flex. Vi brukte det en del tidligere, på TPC som gir en eller annen rabatt. Nå bruker vi bare billigste tilgjengelige fleksible billett, og kjøper denne opp ved behov.



Akkurat. Jeg skjønner ikke hylekoret. Dette er snakk om en liten produktforbedring innenriks. I tillegg har billigste refunderbare billett blitt vesentlig billigere (typisk 400kr). Vi kjøper selvsagt Plus for fleksibiliteten sin del, så nå SAS velger å inkludere et par andre ting blir det bare et plus. At man ikke får gratis alkohol er mindre viktig.

Utenriks for de dyreste billettene er en annen historie, som jeg kjenner mindre til.
For min del så går hylinga her ut på at de da med fullt overlegg har lansert Plus innlands med mat og drikke inkludert - for så bli fortalt når man sitter i setet sitt at norsk lov gjør at man likevel ikke kan gjøre det de tungt har reklamert og markedsført. Hadde de lagt inn dette forbeholdet fra starten når de lanserte Go/Plus hadde det vært noe helt annet. Pr nå får man ikke det man bestiller, og det gjør meg grinete.

Er forøvrig enig i betraktningene rundt Plus på innenriks, og at dette faktisk er en produktforbedring. Spesielt når loungene og FastTrack kommer. Disse tingene er virkelig bra saker - og da synes jeg det er synd at de klusser det til med å lure forbrukeren på fri børst.
bardf is offline  
Old 11-06-2013, 13:51   #506
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by bardf View Post
Da er jo det en lov som gjør at de ikke kan servere gratis alko til Pandion på innlands heller da.
Og den må jo være spesiallaga for fly, at det er et antall enheter gratis pr pers i prisen skjer jo overalt på utesteder, festivaler, restauranter osv.
Jeg tror det er reklameforbudet for alkohol som slår inn her. Det er i utgangspunktet veldig strengt og tolkes enda strengere av Helsedirektoratet. Teksten i loven er (fra alkoholloven §9-2)

Quote:
Reklame for alkoholholdig drikk er forbudt. Forbudet gjelder også reklame for andre varer med samme merke eller kjennetegn som alkoholholdig drikk. Slike varer må heller ikke inngå i reklame for andre varer eller tjenester.
I Håndbok i alkoholloven forklares det slik (s 149):
Quote:
Også utdeling av gratis alkohol ved kjøp av en vare eller tjeneste er forbudt, for eksempel utdeling av gratis champagne ved bestilling av hotellrom. Merk for øvrig at alkoholloven § 8-6a oppstiller et spesifikt forbud mot å dele ut alkoholholdig drikk til forbruker i markedsføringsøyemed.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline  
Old 11-06-2013, 13:51   #507
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by bardf View Post
For min del så går hylinga her ut på at de da med fullt overlegg har lansert Plus innlands med mat og drikke inkludert - for så bli fortalt når man sitter i setet sitt at norsk lov gjør at man likevel ikke kan gjøre det de tungt har reklamert og markedsført. Hadde de lagt inn dette forbeholdet fra starten når de lanserte Go/Plus hadde det vært noe helt annet. Pr nå får man ikke det man bestiller, og det gjør meg grinete.

Er forøvrig enig i betraktningene rundt Plus på innenriks, og at dette faktisk er en produktforbedring. Spesielt når loungene og FastTrack kommer. Disse tingene er virkelig bra saker - og da synes jeg det er synd at de klusser det til med å lure forbrukeren på fri børst.
Her må jeg si meg helt enig, man kan vel si at det er grovt underkommunisert at alkohol koster innenlands i Norge i Plus da det ikke står skriftlig en j*vla plass så langt

(I want my free beer )
__________________
Since July 2007:
TOS_EBG is offline  
Old 11-06-2013, 14:06   #508
hanswest
SAS Customer
 
Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Fullstendig utenfor den egentlig diskusjonen, men det er da sannelig en bra alkohollovgivning vi har! Når man har passert glassdøre inn til utenriksterminalen da kan man dele ut øl i flyet, selge sprit døgnet rundt og ha fri bar i loungen. Noe poiltisk ligger det gjerne bak dette da gustavf?
hanswest is offline  
Old 11-06-2013, 14:20   #509
Altitude
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg skjønner det er fristende å gjøre partipolitikk av dette, men dersom framstillinga du kommer med stemmer (at man først fikk avslag og etterpå tillatelse) er det sannsynligvis departementet som har gitt tillatelse. Statlig skjenkebevilling innvilges (eller avslås) av direktoratet og departementet er i så fall klageinnstans.
"Fristende"? Det var i høyeste grad et politisk spørsmål, og ble løftet langt over forvaltnigsnivå.

SAS (og BU etter hvert) ønsket å tilby vinservering om bord også innenlands. AP (Brustad) ville åpne for dette. SAS søkte i 1997. Meltveit Kleppa var den som redegjorde for og frontet avslaget, begrunnet med alkoholpolitiske argumenter. SP ville ha særregler som sperret for vin på fly i Norge. En håpløs sak, som selvsagt ikke lot seg opprettholde.


Den interne saksgangen i direktorat og departement ble helt uten betydning her.
Altitude is offline  
Old 11-06-2013, 14:31   #510
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Her er det som skulle være med i Plus. Står ingenting om forskjell utenriks og innenriks:

Refundable
+ Changeable (+ price diff.)
+ Ticketed before departure
+ Assisted Premium check-in
+ Reserved seat at booking with seat in front rows
+ Priority on waitlist
Free check in and seat selection (web, mobile or self service kiosks)
+ Change flight option at check in
Mobile services (check in, mobile boardingpass and SMS at irregularities)
+ 2 bags á 23 kgs (in total)
+ Priority baggage (International)
+ Premium bag drop
+ Fast Track, when available
+ Lounge access - incl. free WiFi
Breakfast
Coffee/Tea
Newspapers
+ Meals and drinks included
+ Free WiFi
+ 200% EB accrual
+ 4% Credits
+ 6% discount with Travel Pass Corporate
Hickok is offline  
Old 11-06-2013, 16:13   #511
hifiman
ScanFlyer Gold
 
hifiman's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
Default SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Som jeg kan se så har go billettene blitt billigere enn de tidligere economy klassene
__________________
hifiman is offline  
Old 11-06-2013, 17:51   #512
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Her er det som skulle være med i Plus. Står ingenting om forskjell utenriks og innenriks:

Refundable
+ Changeable (+ price diff.)
+ Ticketed before departure
+ Assisted Premium check-in
+ Reserved seat at booking with seat in front rows
+ Priority on waitlist
Free check in and seat selection (web, mobile or self service kiosks)
+ Change flight option at check in
Mobile services (check in, mobile boardingpass and SMS at irregularities)
+ 2 bags á 23 kgs (in total)
+ Priority baggage (International)
+ Premium bag drop
+ Fast Track, when available
+ Lounge access - incl. free WiFi
Breakfast
Coffee/Tea
Newspapers
+ Meals and drinks included
+ Free WiFi
+ 200% EB accrual
+ 4% Credits
+ 6% discount with Travel Pass Corporate
Der står vel forsåvidt heller ikke eksplicit at alkohol er inkluderet - "drinks" kan vær mange ting


Kan forøvrigt oplyse at Plus-pax ikke har begrænsning på hvor meget de må vælge fra menuen (ref tidl. poster), så længe det er til konsumering ombord. Og mon ikke de fleste vælger i moderate mængder (medmindre de er fra Flyprat og vil opføre sig som russere på all-inclusive resort)

Iøvrigt interessant at følge en diskussion om mangel på sprit indenrigs (only in Norway ) og wrap når man gang på gang ser at pax vælger selskaber der tager betaling for alt de kan finde på og intet har inkluderet.

Selv synes jeg det er ærgerligt at man ikke kan flyve biz i Europa, men på den anden side så er 1-2 pax i snit pr. afgang ikke nok til at dette produkt giver mening og det lave antal bekræfter at kunderne jo netop vælger Y+ og ikke C i Europa.

Tidligere Economy Extra pax der idag flyver Plus får til gengæld et godt opgraderet produkt med flere bonuspoint, lounge (hvor man vel kan få stillet sit alkoholbehov inden takeoff) og fasttrack - noget der i mine øjne er langt mere værd en et glas vin eller en øl på en indenrigsflyvning.

Herregud, der må være vigtigere ting i flybranchen at bruge tid på.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline  
Old 11-06-2013, 18:16   #513
Altitude
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Der står vel forsåvidt heller ikke eksplicit at alkohol er inkluderet - "drinks" kan vær mange ting ;

Iøvrigt interessant at følge en diskussion om mangel på sprit indenrigs (only in Norway )
Sooo true… (og i Sverige, selvsagt…

Likevel; tror noe av grunnen til dette snurrige fokuset på et glass vin eller ei skyldes at SAS Plus på domestic foreløpig virker, om ikke forvirrende så i hvert fall, litt uavklart?

Til dette kommer forventningene om denne innenriks-loungen. Hva blir det egentlig å finne der, som vi skal lokkes med?
Altitude is offline  
Old 11-06-2013, 18:18   #514
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Altitude View Post
Til dette kommer forventningene om denne innenriks-loungen. Hva blir det egentlig å finne der, som vi skal lokkes med?
Litt relatert til dette. Har dere som har vært i loungen de to siste dagene funnet varm mat nå? Det har vel blitt lovt varm mat i loungen når GO og PLUS ble lansert....
Dash is offline  
Old 11-06-2013, 18:37   #515
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,664
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Vedrørende alkohol, så delte de dette ut gratis SK4094 søndag for de som reiste på Plus, så det er vel forskjellig fortolkninger ute å går her?

Forøvrig nevnte min mor, som var ombord, at damen på andre siden av midtgangen benyttet seg av tilbudet, og fylte vesken med småflasker vin
__________________

LN-TIB is offline  
Old 11-06-2013, 18:45   #516
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,664
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by hifiman View Post
Som jeg kan se så har go billettene blitt billigere enn de tidligere economy klassene
Tror det kan skyldes kampanjen som har vært i en periode. For EVE-OSL så er prisen den samme som den alltid har vært - 769 en vei.

Ut over det virker dyreste GO billett å ligge langt over det jeg har sett tidligere for en Economy. Det har vel sammenheng med at også PLUS blir dyrere jo nermere avgang en Flex var før, og gir dermed rom for å ta ut mer på GO billetter.

Forøvrig virker det som de har fullstendig lagt om på hele billettsystemet som noen her har nevnt tidligere. Ordinær PLUS er delt opp i forskjellige priser til forskjell fra gamle Flex som var en fast pris. Som nevnt vil det si at man innenfor klassen vil måtte betale mellomlegg om man endrer siste dagene. Dette gir noen snåle resultatet enkelte steder. Om man kjøper GO i stedet for PLUS på litt lengre strekk, feks EVE, så vil det vel i noen tilfeller lønne seg å heller betale endringsgebyret på 500 på GO billett enn å betale mellomlegg på en allerede mye dyrere PLUS billett (forutsatt at det er GO billetter tilgjengelig da).
__________________

LN-TIB is offline  
Old 11-06-2013, 18:57   #517
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Der står vel forsåvidt heller ikke eksplicit at alkohol er inkluderet - "drinks" kan vær mange ting

Iøvrigt interessant at følge en diskussion om mangel på sprit indenrigs (only in Norway ) og wrap når man gang på gang ser at pax vælger selskaber der tager betaling for alt de kan finde på og intet har inkluderet.
Det har jo ingenting med alkohol å gjøre, men at man reklamerer for en ting og gjør noe annet. Jeg tror du hadde blitt litt skuffet om du leide et hus med strøm inkludert, om du fant ut at dette kun inkluderte strøm til lys og varme, mens strøm til vaskemaskin og komfyr måtte betales for separat?
Hickok is offline  
Old 11-06-2013, 18:57   #518
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Ut over det virker dyreste GO billett å ligge langt over det jeg har sett tidligere for en Economy. Det har vel sammenheng med at også PLUS blir dyrere jo nermere avgang en Flex var før, og gir dermed rom for å ta ut mer på GO billetter.
I Sør-Norge har det ikke endret seg. E-klasse (dyreste Go, som er eneste tilgjengelig kort tid før avreise) koster et sted på 1800-tallet OSL-SVG/BGO/TRD. Det gjorde det før omleggingen også. Det store prishoppet på ufleksible billetter tett opp til avgang kom tidlig på nyåret.

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Om man kjøper GO i stedet for PLUS på litt lengre strekk, feks EVE, så vil det vel i noen tilfeller lønne seg å heller betale endringsgebyret på 500 på GO billett enn å betale mellomlegg på en allerede mye dyrere PLUS billett (forutsatt at det er GO billetter tilgjengelig da).
Problemet er når man endrer flere ganger eller tett opp til avgang. Da er det fleksible billetter som lønner seg.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline  
Old 11-06-2013, 21:09   #519
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Direkte inne fra SK4432: Meget snurt purser da jeg spurte om de tok betalt for vin, så vidt hun ville gi meg en Cola Zero etterpå. Henviste forresten til norsk lovgivning på hvorfor de ikke kunne dele ut gratis. Hvordan stiller nå dette seg da egentlig om man tror på fortellingene om gratis vin på Braathens på "Endelig fredag". Dette må jo være mat for forumets jurister?
(Jada, dette er 1st world problems... ;-) )
__________________
Since July 2007:
TOS_EBG is offline  
Old 11-06-2013, 21:12   #520
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Hvis noen i denne verden kommer til å kjøpe full flex plus, kan de da endre tett opptil avgang uten å betale gebyr? ISF kan det hende at SAS ønsker å pushe pax som har uforutsigbare reisevaner over på fullflex?

Selv har jeg erfart at det har vært billigere å kansellere min flex billett, og kjøpe en ny restricted rett før avgang istedenfor å endre flex og betale mellomlegget.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skulle SAS lease B739ER? (splittet fra ''SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)) Trdfly Flyforum 11 07-03-2012 23:58
SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE sail4fun Flyforum 182 17-02-2012 17:20
SAS lanserer mobilselskab Jan Flyforum 4 01-04-2008 11:23


All times are GMT +2. The time now is 03:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.