Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-10-2010, 14:11   #1
mckvakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 226
Default Bonuspoeng innenlands

Long time reader, first time poster..

Vet ikke om dette har vært tatt opp før, men hvorfor får Norwegian lov til å dele ut bonuspoeng (cashpoints er jo i realiteten det samme som bonuspoeng) på fly innenlands når det vel var de som ordnet det slik at SAS måtte stoppe med det..

Det virker som en særdeles urettferdig ordning.
mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 14:19   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by mckvakk View Post
Long time reader, first time poster..

Vet ikke om dette har vært tatt opp før, men hvorfor får Norwegian lov til å dele ut bonuspoeng (cashpoints er jo i realiteten det samme som bonuspoeng) på fly innenlands når det vel var de som ordnet det slik at SAS måtte stoppe med det..

Det virker som en særdeles urettferdig ordning.
Velkommen hit.

Temaet har nok vært diskutert opp & i mente... Ingen får lov til å dele bonuspoeng på flygninger innenlands i Norge - heller ikke Norwegian. Cash points du opptjener får man kun på utenlandsreiser. I tillegg er nok cash points av en litt annen karakter enn f.eks. Eurobonus (og mindre problematisk rent konkurransepolitiske), men i forhold til ditt spørsmål så er det forsåvidt irrelevant.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 14:29   #3
mckvakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 226
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
heller ikke Norwegian. Cash points du opptjener får man kun på utenlandsreiser.
Hum. Jeg var bombesikker på at jeg fikk cashpoints for innenlandsturen jeg tok tidligere i år, men jeg bestilte så mange billetter utenlands omtrent samtidig, så ser ut som om jeg blingset der gitt. Oh well.

Satt og så på norge rundt billetten til widerøe og tenkte at denne må man da klare å få i det minste sølvkort på, inntil jeg kom på den tåpelige reglen om bonuspoeng innenlands, og at jeg mente jeg hadde fått det på norwegian.

Menmen. Så feil kan man ta
mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 14:39   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by mckvakk View Post
Hum. Jeg var bombesikker på at jeg fikk cashpoints for innenlandsturen jeg tok tidligere i år, men jeg bestilte så mange billetter utenlands omtrent samtidig, så ser ut som om jeg blingset der gitt. Oh well.

Satt og så på norge rundt billetten til widerøe og tenkte at denne må man da klare å få i det minste sølvkort på, inntil jeg kom på den tåpelige reglen om bonuspoeng innenlands, og at jeg mente jeg hadde fått det på norwegian.

Menmen. Så feil kan man ta
Om du leser betingelsene for My Reward så ser du at det er kun på utenlandsreiser du opptjener Cash Points.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 14:41   #5
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,236
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Hvis man absolutt vil ha bonuspoeng for innenlandsreiser kan man bruke Trumf Visa ved billettkjøp og deretter overføre (småpengene) til EuroBonus-poeng.

Men man må nok reise mye for at det skal bli noe ut av det...
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 23:06   #6
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Nå er det på tide at de får ut fingeren og lar flyselskapene få lov til å
tilby bonuspoeng innenlands.

Nå har jo faktisk også Norwegian bonusprogram, så hvorfor skal det ikke være lov nå?
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 23:14   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by Glenn View Post
Nå er det på tide at de får ut fingeren og lar flyselskapene få lov til å
tilby bonuspoeng innenlands.

Nå har jo faktisk også Norwegian bonusprogram, så hvorfor skal det ikke være lov nå?
Les post #2. Ingen har lov til å gi bonus på norsk innenriks. Fraværet av Norwegians bonusprogram var ikke en faktor i vurderingen av om det skulle være forbud eller ikke.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 23:21   #8
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Les post #2. Ingen har lov til å gi bonus på norsk innenriks. Fraværet av Norwegians bonusprogram var ikke en faktor i vurderingen av om det skulle være forbud eller ikke.
Jada, jeg leste post nummer to.
Jeg vet det ikke er lov, men finnes det egentlig noen grunn til å nekte for
bonuspoeng innenlands nå?

SAS Braathens fikk fra 2002 ikke lov til å gi bonuspoeng på innenlandsreiser, dette for å gi Norwegian en sjanse for å starte seg opp.
Nå er jo Norwegian ganske veletablert på innenriksfronten, og de har jo bonusprogram de også, nemlig "CashPoints".

Hvorfor skal Trumf lov til å gi bonus? Coop gjør jo det også.
Nei, forstå det den som kan.

Les denne: http://www.stortinget.no/no/Saker-og...2005/041206/2/
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 23:28   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,751
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Hvis man absolutt vil ha bonuspoeng for innenlandsreiser kan man bruke Trumf Visa ved billettkjøp og deretter overføre (småpengene) til EuroBonus-poeng.

Men man må nok reise mye for at det skal bli noe ut av det...
Man kan ta toget og betale med SAS mastercard, eller kjøre bil og betale drivstoff med SAS mastercard....
For en som kjører 20 000km i året blir det vel ca 2000 poeng ut av det.
Dag Viking is online now   Reply With Quote
Old 12-10-2010, 00:13   #10
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,236
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Joda, og bruker du Diners i stedet for MasterCard får du flere poeng for samme distanse.
Men det har lite med bonuspoeng på innenlands flyruter å gjøre.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2010, 14:11   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,751
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Bestilte meg trumf visa i da, og det gir faktisk mer poeng (når man overføre til eurobonuspoeng) pr brukt krone enn SAS mastercard. Litt bakvendt etter min mening.
Dag Viking is online now   Reply With Quote
Old 24-10-2010, 21:17   #12
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Synes SK kan nå validere EuroBonus på Trumfsteder slik at en får direkte EB poeng ved å dra EB kortet hos Kiwi etc.. Kiwi er jo min faste kolonial nær der jeg bor.

Hadde egentlig tenkt å gi det opp men nå får man langt mer poeng på det ved å handle enn å fly SK...

Seneste uke noen tonere fra Inkmann til mitt kontor. Men bestiller en og en ( les 500 EB poeng pr bestilling ) istedenfor alle i en forsendelse.. Pluss de 5.000for Economist etc etc. poengen bruker man på Radisson Blu...

Må jeg fly SK tar jeg mikropoengene på OnePass... Ja, sånt er livet...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2010, 06:20   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Bestilte meg trumf visa i da, og det gir faktisk mer poeng (når man overføre til eurobonuspoeng) pr brukt krone enn SAS mastercard. Litt bakvendt etter min mening.
Helt utrolig. Dette maa vaere foerste gang ett bonusprogram gir bedre opptjening via andre kredittkort enn sitt eget.


Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Synes SK kan nå validere EuroBonus på Trumfsteder slik at en får direkte EB poeng ved å dra EB kortet hos Kiwi etc.. Kiwi er jo min faste kolonial nær der jeg bor.

Hadde egentlig tenkt å gi det opp men nå får man langt mer poeng på det ved å handle enn å fly SK...

Seneste uke noen tonere fra Inkmann til mitt kontor. Men bestiller en og en ( les 500 EB poeng pr bestilling ) istedenfor alle i en forsendelse.. Pluss de 5.000for Economist etc etc. poengen bruker man på Radisson Blu...

Må jeg fly SK tar jeg mikropoengene på OnePass... Ja, sånt er livet...

Poengene bruker du paa Radisson Blu??

Tror vel de fleste er enige i at points bargain og oppgradering er den suverent beste benyttelsen av Eurobonuspoeng. For 20K (som en Radisson Blu natt koster) kan du denne maaneden fly 2 personer paa Economy Extra til CPH t/r. Du kan ogsaa oppgradere baade deg og fruen til ekstra paa en langtur uansett bookingklasse.

Det er mye bedre enn ett opphold paa ett annenrangs hotell og mye bedre enn hva (N)one Pass kan tilby

http://www.sas.no/no/EuroBonus/EuroB...a-bonusreisen/
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2010, 11:31   #14
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Bestilte meg trumf visa i da, og det gir faktisk mer poeng (når man overføre til eurobonuspoeng) pr brukt krone enn SAS mastercard. Litt bakvendt etter min mening.
lurte på hvor lang tid det tok før noen oppdaget den.... ;-)
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2010, 12:11   #15
LN-TKP
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2009
Location: OSL
Posts: 69
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Ser ut til at det er 14 Eurobonuspoeng for hver Trumfkrone. Man får da følgende opptjening ved 1000 kroners omsetning på kort:

SAS Mastercard: 100 poeng
Visa Trumf kjøp på Norgesgruppenbutikker: 420 poeng
Visa Trumf kjøp i andre butikker: 140 poeng

I tillegg er Visa Trumfkort gratis, mens SAS Mastercard har en årsavgift som avhenger av medlemsstatus.
LN-TKP is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2010, 13:02   #16
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: Bonuspoeng innenlands

I mine utregninger er det 16 poeng pr Trumfkrone
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2010, 14:43   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by CK View Post
lurte på hvor lang tid det tok før noen oppdaget den.... ;-)
Haaper at SAS ikke seller seg alt for billig till Trumf. Denne sammenligningen viser at forskjellen mellom SAS sine egne kort og Trumf er alt for stor at dersom jeg hadde betalt for ett dyrt SAS kort ville jeg skiftet kort umiddelbart
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2010, 16:33   #18
mons
Newcomer
 
Join Date: May 2010
Posts: 42
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Da skal bonuspoengene vurderes på nytt.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2040120.ece
mons is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2010, 17:03   #19
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Norge Bonuspoengene tilbake på innenriks?

Pressemelding fea SAS:
SAS er positiv til at norske myndigheter nå vil gjøre en ny vurdering av forbudet mot fordelsprogrammer på flyreiser innen Norge



Om det var slik at forbudet, sammen med avgiftslettelser, var effektivt som et midlertidig virkemiddel for å fremme konkurranse i 2002, så er situasjonen i det norske flymarkedet i dag radikalt annerledes. Det blir stadig tydeligere at forbudet har gått ut på dato. I dag er flymarkedet i Norge preget av sterk konkurranse mellom jevnbyrdige selskaper.

– Vi er glade for at norske myndigheter nå vil se på dette særnorske forbudet på nytt, sier Robin Kamark, kommersiell direktør i SAS.

Kamark understreker at SAS hele tiden har vært imot forbudet mot bonuspoeng på innenriks luftfart i Norge. Han mener at tiden er inne for at også de som i sin tid støttet innføringen av forbudet, må se at det ikke bidrar til mer konkurranse i dag, men faktisk hindrer konkurranse.

Konkurransesituasjonen i internasjonal luftfart har endret seg radikalt de siste årene.

Norge er det eneste land i verden som har et forbud mot denne type fordelsprogrammer. Samtidig er Norge en viktig del av hjemmemarkedet til SAS, og de selskapene SAS konkurrerer med i Europa har en sterk posisjon i sine hjemmemarkeder.

- Konsekvensen nå er at forbudet kun bidrar til å hindre SAS å tilby hele sitt spekter av produkter og tjenester i Norge. Vår forretningsmodell innebærer mer enn lav pris, vi tilbyr også våre kunder en helhetlig reiseopplevelse med ledende kvalitet i alle ledd. Vi mener norske SAS kunder på reise i Norge fortjener og bli tilbudt tjenester som er på linje med hva alle andre SAS kunder i verden har tilgang til, fortsetter Kamark.

En ny rapport utført av rådgivningsselskapet Copenhagen Economics viser at det i dag ikke er noen sterke bevis for at en ordning med fordelsprogram på innenriks luftfart har hindret etableringen av nye konkurrerende selskaper. Det er snarere grunn til å tro at fordelsprogrammer vil bidra til å øke konkurransen mellom eksisterende flyselskap enn å hindre den.

SAS ser nå frem til en ny gjennomgang av forbudet fra myndighetene.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2010, 17:03   #20
TommyL
Trangsynt
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 607
Default Re: Bonuspoeng innenlands

"- Det er tre mulige utfall av denne utredningen: En anbefaling om at bonusforbudet videreføres som i dag, at det strammes inn, eller at det oppheves, sier konkurransedirektør Knut Eggum Johansen."

Siden vi bor i Nisselandet kan vi vel være rimelig sikre på hva utfallet blir, nemlig det midterste alternativet. Jeg har iallefall ingen tro på at det blir tillatt igjen dessverre.

Last edited by TommyL; 10-12-2010 at 17:07.
TommyL is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kina innenlands? Roxman Reiseforum 10 29-08-2010 14:06
BA EC poeng på AY innenlands Chriscross Reiseforum 1 27-04-2010 22:13
EB på innenlands S. Holberg Reiseforum 2 11-02-2010 20:37
DK innenlands sukram Flyforum 7 03-06-2008 10:23
-Ikke aktuelt med gjeninnføring av bonuspoeng innenlands jb1 Flyforum 5 07-07-2006 16:54


All times are GMT +2. The time now is 01:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.