Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-02-2017, 16:49   #1
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
USA Kombinere langweekend i NYC m besøk vertsfamilie i New Mexico og avslutte i LA?

Jeg har ikke vært i USA siden jeg var utvekslingselev der skoleåret 1998/99. Det var en del omstendigheter på slutten av oppholdet som gjorde at jeg var veldig ”ferdig” med USA, i alle fall Aztec, New Mexico, og jeg har ikke følt noe stort behov for å dra tilbake. I flere år begrenset dessuten økonomien mulighetene mine til reising.

De siste årene har jeg lagt "langturen" til Sør-Afrika og i år blir det femte gangen jeg tar hovedferie der. Dette har blitt bemerket opptil flere ganger av vertsmoren min, hun har mast om at jeg må komme og besøke henne flere ganger, men det har aldri blitt til at jeg har dratt. Noe av grunnen til det er at byen jeg bodde i, Aztec, er en liten by med ca 5.500 innbyggere, en matbutikk, diverse fastfoodsjapper, en skikkelig brun sportsbar og et par (slitne) moteller. Det skjer fint lite der og nærmeste by av litt størrelse, Farmington, er heller ikke veldig spennende.

I midten av mai skal jeg på familietur til New York og jeg vet at når vertsmoren min finner ut at jeg skal til USA kommer spørsmålet om besøk til å dukke opp igjen. Hun kommer nok til å bli fornærma om jeg ikke besøker henne når jeg først er over ”dammen”. Ettersom New York turen ikke er 100% spikret enda, flybilletter er ikke kjøpt og hotell er ikke booket, har jeg kikket litt på forskjellige muligheter for å få til et besøk i Aztec etter at ”programmet” i New York er over. Planen for New York turen er at vi skal være der tirsdag eller onsdag til lørdag eller søndag og vi skal sannsynligvis fly direkte med SAS.

Det jeg ser på som det greieste alternativet er å fly direkte fra New York til Albuquerque og å leie bil i Albuquerque og kjøre til Aztec (det er snaue 3 timers kjøring). Det er også mulig å fly via Denver til Farmington, som ligger ca 30 minutters kjøring fra Aztec, men det er en liten flyplass og de billettene jeg fant dit var betydelig dyrere enn direktefly til Albuquerque. Leiebil må jeg uansett ha, kollektivtransport er ikke-eksisterende i Aztec, så derfor tenker jeg det er like greit å fly til ABQ. Var billigere å leie bil der også.

Jeg er i tvil om hvor mange dager jeg skal være i Aztec - som jeg var inne på er det ikke spesielt spennende der. De fleste vennene mine fra utvekslingsåret har flyttet, de jeg har holdt kontakten med bor spredt rundt i USA, så det er begrenset med folk jeg kan treffe der. Er vel et par stykker jeg har litt kontakt med som fortsatt bor i området. Tenker vel at søndag til torsdag holder, en hel uke tror jeg blir i overkant.

En innskytelse jeg fikk mens jeg satt og kikket på dette i går kveld var at jeg kan booke returen til Norge fra Los Angeles isteden for New York og ta et par dager der før jeg reiser hjem til Norge, siden Aztec er så langt vest, men jeg er litt i tvil om det er en god ide. Budsjettet kommer til å være begrenset - er det vits i å prøve å oppleve litt av LA på ”lavbudsjett”? Jeg har et par bekjente der det hadde vært hyggelig å møte. Hvor i LA bør jeg bo? Hva bør jeg regne med å betale for et ok hotellrom (må overhodet ikke være luksus)? Må jeg leie bil? Eller er en 48-timers City Sightseeing billett et greit alternativ i LA (jeg har vært fornøyd med det i andre byer jeg har besøkt)?

Innspill og tips tas i mot med takk. Er det forresten en nettside som anbefales for å booke billetter innenlands i USA? (Billetten til/fra Norge blir en separat greie.) Og er det noen leiebilfirmaer som er å foretrekke?
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2017, 18:23   #2
AlexanderDGL
ScanFlyer Blue
 
AlexanderDGL's Avatar
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 163
Default Re: Kombinere langweekend i NYC m besøk vertsfamilie i New Mexico og avslutte i LA?

Southwest flyr ABQ - LAX, Allegiant også.
AlexanderDGL is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Langweekend i gamlelandet med KLM og Lufthansa. SudCaravelle TripReports 10 10-08-2013 07:27
Langweekend i New York HS-TGA Reiseforum 4 10-08-2009 11:02
USA hjelp (TRF-NYC + NYC-LAS-LAX-NYC) + Hotel Chaos Controller Reiseforum 5 28-05-2009 14:16
På tide å avslutte Acta-samarbeidet? FlightDeck Flyforum 14 17-06-2008 11:44
Continental startar NYC-Barcelona-NYC Savipix Flyforum 23 21-05-2006 06:12


All times are GMT +2. The time now is 08:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.