Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-06-2011, 05:51   #1
OSLJW
Newcomer
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 44
SAS Tilgang på seter, variasjon fra dag til dag

Etter en god streak med ic op-ups hos SAS den siste tiden gikk jeg inn og sjekket availabiliy for min neste SK-flyvning (EWR-OSL) i forrige uke. På sas.no samt flightstats var hele M og Y fullt (Gladsak!), men dagen etter var det plutselig flere ledige i Y. Jeg sjekket så igjen dagen etter hvor det plutselig var 2 ledige economy restricted og i dag har det blitt 4 ledige i sistnevnte kategori.

Mitt spørsmål er hvorfor dette skjer? Er det trolig at noen har kansellert sine bestillinger (Economy restricted) i stor skala for å få tilbake skatter på billetter de ikke skal benytte, eller er det slik at sas "flytter" availability fra C og Y til M for å oppnå høyest mulig belegg?

For en uke siden så sjansene for op-ups gode ut, liker ikke utviklingen :S
OSLJW is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2011, 15:10   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Tilgang på seter, variasjon fra dag til dag

Det er avbestillinger, og veldig ofte justeringer av gruppebestillinger. Og så klart så vil SAS tjene mest mulig penger og justerer tilgangen etter statistikker.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2011, 14:40   #3
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Tilgang på seter, variasjon fra dag til dag

Ikke så lett å flytte mellom C og M med forskjellige seter i kabinen. Har man en flyttbar divider, så gjør man det "hele tiden" dog.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2011, 18:54   #4
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Ikke så lett å flytte mellom C og M med forskjellige seter i kabinen. Har man en flyttbar divider, så gjør man det "hele tiden" dog.
Men derfor kan de jo sagtens oversælge M og opgradere de resterende. Det har jeg set masser af eksempler på... Det er noget der sker hele tiden...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2011, 04:37   #5
OSLJW
Newcomer
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 44
Default Re: Tilgang på seter, variasjon fra dag til dag

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Men derfor kan de jo sagtens oversælge M og opgradere de resterende. Det har jeg set masser af eksempler på... Det er noget der sker hele tiden...
Hvilket er grunnen til at jeg startet tråden i utgangspunktet.. Spørsmålet er om noen har kjennskap til i hvilken utstrekning dette blir gjort, og hvor tidlig de evt. begynner å flytte inventory.. De som vet det med sikkerhet holder sikkert kortene tett til brystet da rev mgmt vel er noe av det helligste i et flyselskap. Spekulasjoner og teorier derimot hører jeg gjerne dersom noen har synspunkter eller erfaringer fra SAS IC mtp. spesielle ukedager/tid på året etc.
OSLJW is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2011, 09:07   #6
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default

Quote:
Originally Posted by OSLJW View Post
Hvilket er grunnen til at jeg startet tråden i utgangspunktet.. Spørsmålet er om noen har kjennskap til i hvilken utstrekning dette blir gjort, og hvor tidlig de evt. begynner å flytte inventory.. De som vet det med sikkerhet holder sikkert kortene tett til brystet da rev mgmt vel er noe av det helligste i et flyselskap. Spekulasjoner og teorier derimot hører jeg gjerne dersom noen har synspunkter eller erfaringer fra SAS IC mtp. spesielle ukedager/tid på året etc.
Jeg er ret overbevist om at dette sker iht statistisk materiale for den enkelte afgang kombineret med hvor tidligt/sent den enkelte klasse bliver udsolgt. At komme med nogle generelle retningslinier for det vil nok være umuligt.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2011, 10:43   #7
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Tilgang på seter, variasjon fra dag til dag

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Men derfor kan de jo sagtens oversælge M og opgradere de resterende. Det har jeg set masser af eksempler på... Det er noget der sker hele tiden...
Det kan man selvfølgelig. Men hvor mye man skal overselge med er oftest bestemt i god tid.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fly fra Salzburg til/fra EVE i dag Tarzan Småprat 1 10-07-2015 16:20
DY 1816/1817 i dag til/fra LPA litt-amatør Flyforum 32 06-01-2010 22:38
OSL i dag - fra 9:00 - til 14:40 ATC-flyradar Bilder & foto 6 08-08-2009 04:36
Dag Viking har stor dag i dag! Utflyttet Flyforum 31 28-02-2008 10:22
2 til fra OSL i dag SK931 Flyforum 7 16-09-2006 08:25


All times are GMT +2. The time now is 12:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.