Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-01-2020, 23:46   #581
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det gjør jeg absolutt. Legg merke til at jeg refererer til hva folk forestiller seg. Selvsagt er det ikke enklere å få visum enn å få opphold.
Er den siste setningen over korrekt ? Er er det et «ikke» for mye ?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Jeg refererer til de som tror at det bare er en enkel formalitet å få visum til USA, jeg trodde deg var enkelt å forstå.

Vil anbefaler at folk puster med magen og holder antipatier og trang til å "ta" andre for seg selv.
Her i den lille bokhandlen sitter en svært avslappet og puster rolig og er absolutt ikke ute for ta noen som helst - men jeg føler at det enten var uklart skrevet kombinert med noen feil (se over) og siden dette er en tråd som skal opplyse «folk» synes jeg det er viktig at vi gir korrekt informasjon.

Ja det en unødvendig klønete prosess å få visum til USA, men for folk flest med lav «kranglefantfaktor» tar det i snitt 2 uker, og det er rimelig greit å få bestilt time på Ambassaden i Oslo.

Siden det nå er endret fra Stasborgerskap til opphold (en betydelig forskjell) er det ennå en komplisert prosess. Først og fremst behandles allt i forbindelse med søknad om permanent opphold ved Amassaden i Stockholm - Amassaden i Oslo kan ikke behandle slike søknader. En må på samme måte møte frem personlig flere ganger i løpet de 2 årene (minimum) det tar. Når det i innlegget jeg først refererte til stod «gang med 2» forstår jeg, selv med senkede skuldre, at det antydes at det tar 4 år for å få visum, det er en overdrivelse om en må få lov til påpeke det
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2020, 00:46   #582
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Vet ikke om jeg er blandt "folk flest", men på sånn rent generelt grunnlag, så ser jeg stort sett for meg at det å skulle søke om statsborgerskap i et land er mer komplisert enn det å skulle søke om lov til å få reise dit på ferie eller en kort jobbtur.

Men nå har jeg aldri søkt om hverken visum eller statsborgerskap noe sted, så jeg aner selvsagt ikke.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2020, 00:50   #583
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Nå er sikkert ikke jeg 'folk' siden jeg er 'rik, hvit og vellykket', men for meg gikk det veldig lett både å få grønt kort og blått pass.

Eller så var jeg bare heldig.

Eller så hadde jeg gjort hjemmeleksa usedvanlig godt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2020, 01:40   #584
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå er sikkert ikke jeg 'folk' siden jeg er 'rik, hvit og vellykket', men for meg gikk det veldig lett både å få grønt kort og blått pass.

Eller så var jeg bare heldig.

Eller så hadde jeg gjort hjemmeleksa usedvanlig godt.
Det er vel noen år siden du fikk Green Card - jeg var vel 1 år før deg, den gang 1998 tok det en drøy måned og allt kunne gjøres ved ambassaden i Oslo. Min kalender viser år 2020 altså 22 år senere og for min kollega tok det akkurat 2 år (hans kone kom fra Tyskland - helt uten komplikasjoner - 2 år er minimum nå) det tar 8 måneder for blått pass i dag.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2020, 01:52   #585
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Er den siste setningen over korrekt ? Er er det et «ikke» for mye ?
Ja, selvsagt.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2020, 02:10   #586
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Vet ikke om jeg er blandt "folk flest", men på sånn rent generelt grunnlag, så ser jeg stort sett for meg at det å skulle søke om statsborgerskap i et land er mer komplisert enn det å skulle søke om lov til å få reise dit på ferie eller en kort jobbtur.

Men nå har jeg aldri søkt om hverken visum eller statsborgerskap noe sted, så jeg aner selvsagt ikke.
Jeg skjønner at mange går i surr her så jeg tar det en gang til:

-X personer er naive og tror at å få seg visum til USA er en enkel formalitet.
-mitt utsagn er så "Person i gruppe X, du som er naiv om dette, se for deg hvor omsattende du tror det er å få opphold i USA og multipliser det med to så kommmer du nærmere hvor omfattende det er å få visum."
-Å faktisk få opphold er selvsagt mye mer omfattende enn dette igjen.

Om noen har veldig stor interesse av det kan de selv finne en kvalitetssikret måling av hvor stor X er.

Håper dette ender avsporingene.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2020, 03:11   #587
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det kan ikke sammenlignes med å søke vssum til andre land som bare er en formalitet.

Prøv å forestille deg hvor omfattende det er å søke statsborgerskap i USA, gang det så med 2 så har du svaret.
Synes du fremdeles at «gang det med 2 gir et korrekt svar»

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Jeg skjønner at mange går i surr her så jeg tar det en gang til:

-X personer er naive og tror at å få seg visum til USA er en enkel formalitet.
-mitt utsagn er så "Person i gruppe X, du som er naiv om dette, se for deg hvor omsattende du tror det er å få opphold i USA og multipliser det med to så kommmer du nærmere hvor omfattende det er å få visum."
-Å faktisk få opphold er selvsagt mye mer omfattende enn dette igjen.

Om noen har veldig stor interesse av det kan de selv finne en kvalitetssikret måling av hvor stor X er.

Håper dette ender avsporingene.
Jeg bare oensker aa gi en korrekt beskrivelse - jeg synes fremdeles at din beskrivelse sitert over gir total feil informasjon og er 100% subjektiv feilaktig overdrivelse
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2020, 10:06   #588
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Ja det en unødvendig klønete prosess å få visum til USA, men for folk flest med lav «kranglefantfaktor» tar det i snitt 2 uker, og det er rimelig greit å få bestilt time på Ambassaden i Oslo.


Lurer på «kranglefantfaktor» gjør at noen opplever visumprosessen som vanskelig? Og det er et relevant aspekt her?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2020, 12:32   #589
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Lurer på «kranglefantfaktor» gjør at noen opplever visumprosessen som vanskelig? Og det er et relevant aspekt her?
Man trenger jo sette av minst en hel dag til utfylling av skjemaer, det kan ta flere måneder å få avtale og så må man vente på svar... helt uten å være "kranglefant".
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2020, 03:37   #590
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Søøøøøren... Hviterussland er jo kjempekjipt. Jeg skulle møte en kompis i morgen og planlegge langhelg der i sommer siden det er visumfritt. Nå burde jeg ikke det lenger, tydeligvis. Makan
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2020, 16:54   #591
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Det vet vi inte än. Jag har vitrysk stämpel i passet så detta är dåliga nyheter för mig.

Det kan vara Vitrysslands problem att få biometriska pass som är det verkliga problemet. I så fall borde det här lösa sig inom kort.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2020, 18:18   #592
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Søøøøøren... Hviterussland er jo kjempekjipt. Jeg skulle møte en kompis i morgen og planlegge langhelg der i sommer siden det er visumfritt. Nå burde jeg ikke det lenger, tydeligvis. Makan
Har besøkt Nord Korea, Hviterussland, Myanmar og Tanzania. Så nå må jeg vel snart ta den turen til US of A ambassaden
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2020, 18:18   #593
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Man trenger jo sette av minst en hel dag til utfylling av skjemaer, det kan ta flere måneder å få avtale og så må man vente på svar... helt uten å være "kranglefant".
Kranglefant faktoren er ganske høy ennå ja det er masse spørsmål, men nettløsningen lar deg lett lagre svarene og det tok meg en drøy time å fylle ut «renewal of Green Card» versjonen som er betydelig lengre.

I Oslo er det avtaler ledig neste uke og i ukene fremover. 90% får svar i løpet av avtalen mens man er på Ambassaden, så tar det vel 5-10 dager før passet med Visumet blir levert hjemme på døren.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2020, 09:46   #594
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

https://edition.cnn.com/2020/01/31/p...ies/index.html

Det ble de nevnte landene minus Hviterussland.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2020, 10:38   #595
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
https://edition.cnn.com/2020/01/31/p...ies/index.html

Det ble de nevnte landene minus Hviterussland.

Pokker, har stempel fra Burma i passet. Og i følge denne artikkelen ser det ut til at det er landets manglende kontroll med pass på avveie som er problemet. Burma er jo ikke nettopp kjent for å være vennlig innstilt overfor muslimer. Men er det gitt at stempel i passer fra Burma (OK, Myanmar da) utelukker muligheten for fornyelse av ESTA? Hvor står det ev. å lese?
TriStar is online now   Reply With Quote
Old 02-02-2020, 11:37   #596
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Pokker, har stempel fra Burma i passet. Og i følge denne artikkelen ser det ut til at det er landets manglende kontroll med pass på avveie som er problemet. Burma er jo ikke nettopp kjent for å være vennlig innstilt overfor muslimer. Men er det gitt at stempel i passer fra Burma (OK, Myanmar da) utelukker muligheten for fornyelse av ESTA? Hvor står det ev. å lese?
Så vidt jeg forstår de nye reglene, så gjelder de kun de som har pass fra de aktuelle landene. Den nye regelen påvirker dermed ikke hvem som kan benytte ESTA.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2020, 17:55   #597
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post
Så vidt jeg forstår de nye reglene, så gjelder de kun de som har pass fra de aktuelle landene. Den nye regelen påvirker dermed ikke hvem som kan benytte ESTA.

Takk, det høres jo rimelig ut. Satser på at det er riktig tolkning av reglene.
TriStar is online now   Reply With Quote
Old 02-02-2020, 19:18   #598
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post
Så vidt jeg forstår de nye reglene, så gjelder de kun de som har pass fra de aktuelle landene. Den nye regelen påvirker dermed ikke hvem som kan benytte ESTA.
Det var det da. Kan noen vise eller linke til den nye lov-/regelteksten?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2020, 21:09   #599
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Hadde en litt artig opplevelse i går da - immigration LAX. Hvorfor reiser du med visum spurte ham - har vært i Iran svarte jeg også krysssjekket han amerikanske visumet med det iranske for å sjekke at jeg fikk det amerikanske visumet etter det iranske. Han sa det høyt at yeah you got the US visa after the iranian visa. Det kan hende at B1/B2 visum fra ESTA land trigger noen alarmer hos CBP. Og det norske politiet som mente jeg burde bytte pass i 2018 kan ta seg en bolle. Når selv amerikanerne ikke bemerket det - det regner jeg med de ville ha gjort om det var noe. Og jeg liker de automatene altså. Synes de har speeda opp prosessen ved innreise USA en god del. Nå var det litt kø da men tror jeg var gjennom på 15 20 minutter og bagen var på båndet da jeg kom så om jeg likevel måtte ha venta der så gjorde det lite at ventinga var i passkontrollen. Og tollen bare sa you have a nice day sir og pekte mot utgangen

Last edited by Hypern; 02-02-2020 at 21:13.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2020, 21:16   #600
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Bruker få samme spørsmål, men var i Iran 2 år før jeg fikk passet så det må til noen runder med forklaring på hvorfor jeg ikke har visum til Iran i det passet.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ESTA-avgift for å "promotere" USA BSSW Flyforum 1 11-09-2009 20:03
ESTA-ved innreise USA SQ 777 Reiseforum 15 14-12-2008 11:23
Visum-kaos til USA efter oktober 2005 HenrHans Flyforum 6 10-05-2005 12:51


All times are GMT +2. The time now is 07:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.