Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-09-2011, 10:27   #1
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Angry Tripadvisor , fake reports...

Så på avis reviews på SKY News for en time siden.. En ledende avis i London ( husker ikke hvilken) sa at det var 10 mill fake reviews der og også at et firma tok betalt for å ordne slike... De kan jo gå begge veier....
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 10:55   #2
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

det skal være et marked for å selge tripadvisor-brukere med lang historikk og mange reviews.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 15:40   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

Bodde på et hotell i Italia i forrige uke hvor eieren fortalte meg om e-poster som reklamerte med bedre plassering i ratingene hos Tripadvisor (han mente at de var fra Tripadvisor selv), og jeg har iallefall funnet eksempel som bygger opp under hans påstand.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 19:17   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

Det er ganske mye rart på TripAdvisor men om man gjør som i hopp og stryker høyeste og laveste karakter så pleier det å hjelpe.

Jeg har hatt en følelse av dette hele tiden og har hatt mang en god latter. Sjekk f.eks hoteller i Kiev. Det som er ranket høyest er et lite dustehotell, etterfulgt av Hyatt. Altså, det går ikke å forklare den plasseringen med noe annet enn fake reports (var i Kiev i sommer).

Men om man bruker TA med dette i minne så synes jeg det er et godt verktøy.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 19:38   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Det er ganske mye rart på TripAdvisor men om man gjør som i hopp og stryker høyeste og laveste karakter så pleier det å hjelpe.

Jeg har hatt en følelse av dette hele tiden og har hatt mang en god latter. Sjekk f.eks hoteller i Kiev. Det som er ranket høyest er et lite dustehotell, etterfulgt av Hyatt. Altså, det går ikke å forklare den plasseringen med noe annet enn fake reports (var i Kiev i sommer).

Men om man bruker TA med dette i minne så synes jeg det er et godt verktøy.
Jeg tok TA litt for seriøst på min ferie i sommer, to opphold var skuffende. To opphold var derimot like bra som forventet. Det samme gjelder restauranter, noen lever opp til karakteren, andre ikke.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 20:06   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

BBS hadde også en sak på at "snuskete" engelske hoteller/B&B delte ut rabatter o.l. til kunder som skrev positivt om dem.

Vedr. TR - pleier å kikke på bildene, og se hvordan de stemmer med rating/tekst. Og bruke litt sunn fornuft.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2011, 01:41   #7
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

Synes selv det er mye rart på tripadvisor. Leser sjelden innleggene der og ser enda sjeldnere på ratingen pga av alt tullet som står der... Har derimot brukt tripadvisor til å se på bilder som brukere selv har lastet opp fra hoteller. Bildene på hotellenes hjemmesider og søkomotorer som booking.com, hotels.com etc kan ofte være litt vel glamorøse.
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2011, 17:19   #8
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

Enig der ja, har vel hatt mistanke flere ganger om at flere
stjerner samt litt vel mange bra rapporter - gjorde en litt
vel mistenksom. Men som Ezp1 sier, så er bildene det
viktigste momentet der for meg. Brukerenes egne bilder,
viser ofte den usminkede sannhet - ofte svært ulikt fra
hvordan hotellet blir presentert ferdig "glanset" fra hotellets
egne sider, eller reisebyråer m.m.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2011, 22:09   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

Saken er litt annerledes enn det Reidar fikk med seg

http://www.telegraph.co.uk/technolog...z1sD01ds.email

Quote:
The TripAdvisor site has 50 million reviews on it, all of which are written – or claim to be written by - by travellers. The site is used monthly by 50 million consumers when they are deciding where to stay or eat when they go on holiday.
However the Advertising Standards Agency (ASA) has decided to investigate after over two thousand hotel and restaurant owners approached a company called KwikChex.com claiming that some reviews on the site were either fake or defamatory.
Tror nok de aller fleste reviews er real, det er jo helt umulig aa kvalitetssikre Yelp, TA og slike sites. Jeg jobber selv med en website som skal lanseres i slutten av november som blir Tripadvisor for business travelers roomexpert.com og vi har brukt mye ressurser paa aa kvalitetskontroll. Man kan uansett aldri sikre seg 100%

Men tvilsommer markedsfoeringsstrategier er det Tripadvisor naa skal stri med. Det er noe de boer svi for.

Som Discus sier, bruk bullshit filteret naar du leser tripadvisor og du er i good shape!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2019, 15:10   #10
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

Må ha ut litt frustrasjon. Det er 3 store problemer med med Tripadvisor:
a) Alle de falske anmeldelsene.
b) Folk som henger seg opp i bagateller som hotell eller resturant gjerne ikke er ansvarlig for.
c) Folk som blander sammen hvor de har vært eller bare poster tull. Det er endel som legger ut bilder og beskrivelser når de kommer hjem fra "den store Europa-turen" og da blir det lett bilder og beskrivelser fra feil sted. At man til og med bommer på by er ikke uvant. Har prøvd få Tripadvisor prøvd korrigere på enkelte severdigheter hvor de fleste av bildene fra fra en helt forskjellig severdighet i en annen by.

Tok idag en titt på hva de mente det var av severdigheter i Oslogate ikke langt ifra hvor jeg nå sitter. Finner:
1) "Fiskevollbukta Beach". Den var ganske langt unna.
2) "Oslo Ladegard". Her er det markert på kartet et par hunder meter unna, så folk kan bli forvirret av plasseringen.
3) "Christian IV Monument". Det står på Stortorget så det er helbom igjen.
4) Medieval Park Ruin. Det er markert Minneparken hvor det er noen ruiner så folk kan ta feil her, men det er feil park. Riktig park er 5-600 meter unna.
5) "Bleikoeya Island". Helbom igjen.

5 av 5 severdigheter som vises i gata er altså feil plassert og kun 1 hører egentlig til i gata i det hele tatt. Slik er det med null kvalitetssjekk og ikke tro at kvaliteten er bedre for andre destinasjoner.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2019, 15:49   #11
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
b) Folk som henger seg opp i bagateller som hotell eller resturant gjerne ikke er ansvarlig for.
Min favoritt: Radisson Blu Plaza i Helsinki. Amerikaner som gav hotellet dårlig rating fordi det lå "for langt" unna jernbanestasjonen (Ligger vel ikke lenger unna enn Oslo Spektrum ligger unna Oslo S), og det var brostein på gaten mellom stasjonen og hotellet, så det var vanskelig å trille kofferten.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2019, 15:52   #12
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Min favoritt: Radisson Blu Plaza i Helsinki. Amerikaner som gav hotellet dårlig rating fordi det lå "for langt" unna jernbanestasjonen (Ligger vel ikke lenger unna enn Oslo Spektrum ligger unna Oslo S), og det var brostein på gaten mellom stasjonen og hotellet, så det var vanskelig å trille kofferten.
Godt poeng.

Se pa hoteller i Aberdeen. Ikke maate paa hvordan folk skryter. Men realiteten er jo at det er dritt saa aa si alt. Briter virker aa ha helt utrolig lave krav for aa oppleve det som kvalitet
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2019, 16:11   #13
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Min favoritt: Radisson Blu Plaza i Helsinki. Amerikaner som gav hotellet dårlig rating fordi det lå "for langt" unna jernbanestasjonen (Ligger vel ikke lenger unna enn Oslo Spektrum ligger unna Oslo S), og det var brostein på gaten mellom stasjonen og hotellet, så det var vanskelig å trille kofferten.
Nå er det faktisk nesten 300 meter fra dør til dør. Her burde hotellet kommet opp med et konsept for å transportere USA-ianere frem og tilbake. Alternativt burde de markedsført seg som et sports-hotell og gitt diplom til USA-ianere som har klart komme seg gjennom hele den lange transportetappen med trillebag og uten assistanse.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2019, 19:34   #14
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

Noe som irriterer meg er at folk gir altfor gode karakterer. Hva skiller egentlig hotellene i NYC når du må ned til 215 plass av 505 hotell på listen for å finne hoteller med fire sirkler?

Last edited by Chriscross; 09-10-2019 at 19:37.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2019, 20:08   #15
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

Mye som man må ta med mange klyper salt, ja!

Hoteller i Aberdeen - der stoler jeg på nåværende fiskeriminister Harald Tom Nesvik, som har lagt ut omtale av Ibis, og vi bor alltid der når vi er på whiskytur :-D

Omtale av restauranter må man være veldig kritisk på. I hovedsak ser jeg på bildene for å se om maten ser bra ut eller ikke. Spesielt lokale restauranter blir hausset opp av folk med mindre greie på ting. Og på typiske chartersteder er jo folk ekstremt ukritiske og sier at alt er godt, med mindre de får autentisk og god mat. Det er for mange dårlig mat. Der man man fristes til å snu karakterboka :-)
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2019, 20:36   #16
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

Bruker reisevante folk faktisk TripAdvisor? Er jo videns kjent at det har vært utrolig mye feil informasjon der i mange år allerede.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2019, 21:21   #17
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Noe som irriterer meg er at folk gir altfor gode karakterer. Hva skiller egentlig hotellene i NYC når du må ned til 215 plass av 505 hotell på listen for å finne hoteller med fire sirkler?
Hvordan skal man egentlig gi karakter?

a) 2-stjerners hotell. Reint, hyggelig betjening og selv om det ikke akkurat er luksus så fungerer alt fungerer som det skal. God verdi for pengene. Termingkast 5?

b) 5-stjerners hotell. Rommet var egentlig greit, men hadde forventet noe ekstra. Det er et bryllup på hotellet så innsjekking tar litt tid. Batteri fungerer ikke for safe. Ringer og de sier at de sender noen til rommet. Blir sittende og vente mens jeg egentlig skulle gått ut og spise. Ringer til slutt for å purre, og noen kommer etter 10 minutter til. Svømmebasseng og spa-avdelingen som jeg hadde sett fine bilder av er stengt hele helgen grunnet vannlekkasje, får masse beklagelser. Fikk rom uten balkong og det som skulle være en utrolig utsikten var mot feil side, de sier at jeg da slipper støy fra bryllupet. Frokost var forsåvidt god, men måtte vente 15 minutter på å få bord og masse kø for alt man skal ha slik at opplevelsen ikke var noe særlig. Synts prisen var altfor høy og jeg fikk ikke det som jeg forventet. Termingkast 2?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2019, 21:25   #18
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Bruker reisevante folk faktisk TripAdvisor? Er jo videns kjent at det har vært utrolig mye feil informasjon der i mange år allerede.
Joda, men man må ikke stole på rangering og ha lært seg å gjenkjenne svindel og idioter.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2019, 09:34   #19
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,935
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

Er vel litt som værmeldingen, man må lese hva som faktisk står der, ikke bare se på symbolene. Er det noen sider som er bedre enn TripAdvisor?
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2019, 10:39   #20
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Tripadvisor , fake reports...

Det er som med skihopping; ta bort de høyeste og laveste karakterene - med mindre det er uforholdsmessig store antall av begge deler - og forhold deg til det øvrige. Bruk søkefunksjonen i anmeldelsene og let etter ting som er viktig for deg (upgrades, noise, food quality, service, housekeeping, comfort etc.).

Mange av klagene handler ofte om helt uvesentlige ting (Ola Dunk som ikke fikk sjekke inn kl 9, selv om han hverken har status eller hadde bedt om tidlig innsjekk på forhånd).

Mht restauranter ber jeg alltid om anbefalinger fra hoteller der jeg bor på (disse har typisk en concierge), som jeg så sammenstiller med egen kvikk research på Trip Advisor. Kommentarer som "not enough food for the price paid" sendt inn av amerikanere, tar jeg f. eks. som et tydelig kvalitetstegn på at restauranten fokuserer på kvalitet, ikke kvantitet.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tripadvisor - Airlines SudCaravelle Reiseforum 1 08-02-2017 14:34
Poengopptjening og merker hos TripAdvisor SeatBelt Reiseforum 13 24-07-2015 21:59
Hvor finner Tripadvisor tallene for total reiselengde? robertaas Småprat 2 10-07-2012 19:14
Tripadvisor Travellers' Choice 2012 A346 Reiseforum 5 21-01-2012 03:22
Fake? Blubird Flyforum 9 15-02-2007 10:17


All times are GMT +2. The time now is 21:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.