Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-06-2012, 21:35   #1
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Spørsmål Bio fuel/SAF

Hei

På Facebook så jeg nettopp et bilde av en KLM 777-200 som var merket med "Bio fuel", og skulle ha sin første trans-atlantiske flyging.

Dette har ikke jeg fått med meg, men det er kanskje bare jeg som ikke har fulgt med i timen?

Vil det si at det er mulig å fly vanlige flyginger på nytt drivstoff?
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2012, 22:08   #2
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Bio fuel

Ja, det skal gå. Om jeg ikke tar helt feil så er det kun en av tankene som har biofuel slik at man kan falle tilbake på vanlig drivstoff om noe går galt, da dette fortsatt er under testing ettersom hva jeg har fått med meg.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2012, 00:57   #3
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Bio fuel

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
Hei

På Facebook så jeg nettopp et bilde av en KLM 777-200 som var merket med "Bio fuel", og skulle ha sin første trans-atlantiske flyging.

Dette har ikke jeg fått med meg, men det er kanskje bare jeg som ikke har fulgt med i timen?

Vil det si at det er mulig å fly vanlige flyginger på nytt drivstoff?
Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Og torsdag er det duket for den første transatlantiske turen med biofuel for Lufthansa.
Etter å ha testet med 1187 flighter mellom Hamburg å Frankfurt så skal en 747-400 fly FRA-IAD med 40 tonn med biofuel mix.
LH venter med denne flighten alene å spare inn 38tonn(?) co2 utslipp.
http://presse.lufthansa.com/en/news-...icle/2061.html
Ifra post http://forum.flyprat.no/showthread.p...thansa+biofuel
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2012, 14:49   #4
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Bio fuel

Og når man snakker om sola melder Star Alliance i dag på facebook at Air Canada hadde sin første flygning med biodrivstoff denne uka. Ruta gikk YYZ-MEX med A319.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2014, 21:20   #5
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,466
Default Re: Bio fuel

http://www.aftenposten.no/okonomi/Kl...f-7769062.html

Quote:
Klart for første norske flytur på biodrivstoff
Tirsdag 11. november skriver norsk luftfart miljøhistorie med to fly som flyr på brukt matolje.
Hva er sjansen for at dette blir mer permanent her til lands?

Var på biofuelflight med KLM AMS-CDG for noen år siden, da sa de på PA'en at de holdt på å teste ut dette.
Hvor utbredt er biofuel hos flyselskapene rundtomkring nå?
RJon is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2014, 00:32   #6
LN-JOH
ScanFlyer Green
 
Join Date: Oct 2013
Posts: 149
Default Re: Bio fuel

Har hørt at Finnair flyr til New York på bio med A330. Litt usikker på om dette er fast.
LN-JOH is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2014, 01:59   #7
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Bio fuel

Og KL er vel også ganske på når det gjelder biofuel.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2014, 13:03   #8
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Bio fuel

Heisan!

Det er forskjellige typer bio-blend det snakkes om her og det er allerede i bruk hos mange selskap. ASTM D7566 jet fuel specification har allerede provisions for bio-deriverte komponenter fra for eksempel Jatropha og Camelina planter, kokos olje og andre matoljer etc. Selv om du kan ha opp til 50% blend eller "drop-in" per D7566 er problemet at det ikke er snakk enorme mengder som brukes enda, og det er nok mere et PR stunt fra de forskljellige selskapene.

Disse bio-blend produktene maa masseproduseres og skape fortjeneste foer du vil se store mengder av dette i bruk.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2014, 14:13   #9
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Bio fuel

Hva er hensikten med bio-fuel da? Må være kost?

Det er vel rimelig alment akseptert at miljøregnskapet ikke er så bra for palmeolje og dess like? Man kan jo bare fly over Indonesia og Malysia for å få en ide om dette
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2014, 18:33   #10
LN-JOH
ScanFlyer Green
 
Join Date: Oct 2013
Posts: 149
Default Re: Bio fuel

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Hva er hensikten med bio-fuel da? Må være kost?

Det er vel rimelig alment akseptert at miljøregnskapet ikke er så bra for palmeolje og dess like? Man kan jo bare fly over Indonesia og Malysia for å få en ide om dette
For å svare kort på spørsmålet ditt så er hensikten med biodrivstoff å begrense de fossile Co2 utslippene som jorda tåler veldig lite av slik at vi har mulighet til å forhindre en global oppvarming som overstiger "Togradersmålet". Det vil si at vi er avhengig av å bruke biodrivstoff før vi går over til et annet type fly/transportmiddel som drives av fornybar energi.

Kostbart er det meste til å begynne med, men masseproduksjon bruker som regel å endre på dette (nevnt noe liknende i en tidligere post).

Det er mye du kan finne på nettet om slikt, men her er en wikipedialink om Aviation Biofuel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_biofuel

Last edited by LN-JOH; 04-11-2014 at 20:12.
LN-JOH is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2014, 22:04   #11
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Bio fuel

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
Heisan!

Det er forskjellige typer bio-blend det snakkes om her og det er allerede i bruk hos mange selskap. ASTM D7566 jet fuel specification har allerede provisions for bio-deriverte komponenter fra for eksempel Jatropha og Camelina planter, kokos olje og andre matoljer etc. Selv om du kan ha opp til 50% blend eller "drop-in" per D7566 er problemet at det ikke er snakk enorme mengder som brukes enda, og det er nok mere et PR stunt fra de forskljellige selskapene.

Disse bio-blend produktene maa masseproduseres og skape fortjeneste foer du vil se store mengder av dette i bruk.

Dag
Og det er vel også en bakdel med biofuel, større/hyppigere vedlikehold av motor/komponenter = dyrere flypriser. Vet ikke hva det har å si for fly motorer, men innen bil har det vel vært vekslende erfaringer ang f.eks bio etanol, flexifuel biler (E85), her sparer man noen kroner pr liter, men hyppigere vedlikehold på motor
En annen sak er vel at enkelte av disse produktene kommer i konflikt med matproduksjon, så alt er ikke dans på roser. Men funker sikkert veldig greit for PR avdelingen .

Last edited by Basse-HAU; 05-11-2014 at 01:01. Reason: Noe krøll i autotekst på tapatalk....;)
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2014, 00:37   #12
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Bio fuel

Quote:
Originally Posted by LN-JOH View Post
For å svare kort på spørsmålet ditt så er hensikten med biodrivstoff å begrense de fossile Co2 utslippene som jorda tåler veldig lite av slik at vi har mulighet til å forhindre en global oppvarming som overstiger "Togradersmålet". Det vil si at vi er avhengig av å bruke biodrivstoff før vi går over til et annet type fly/transportmiddel som drives av fornybar energi.

Kostbart er det meste til å begynne med, men masseproduksjon bruker som regel å endre på dette (nevnt noe liknende i en tidligere post).

Det er mye du kan finne på nettet om slikt, men her er en wikipedialink om Aviation Biofuel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_biofuel
Du virker å være ekspert. Det er ikke jeg, så jeg trekker meg fra denne.

Men grunnlaget for mitt spm om miljøregnskapet på dette var nettopp det med CO2. Altså at skog blir erstattet med palmer og planter som på ingen måte absorberer så mye CO2 som f.eks regnskog. Og som Basse-Hau her nevner, at det i tillegg erstatter matproduksjon.

MEN - jeg aksepterer at jeg er en novise på området og kan ikke slå i bordet med uomtvistelige undersøkelser på at det jeg sier stemmer.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2014, 07:50   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Bio fuel

Selvsagt, hvis du bruker palmeolje for biofuel så forsvinner jo hele gevinsten, men det er andre ting man kan bruke uten og måtte hugge noe regnskog som f.eks matavfall, alger og ting som er mer miljøvennlig enn palmeolje
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2014, 15:55   #14
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Bio fuel

Heisan Basse-HAU!

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Og det er vel også en bakdel med biofuel, større/hyppigere vedlikehold av motor/komponenter = dyrere flypriser. Vet ikke hva det har å si for fly motorer, men innen bil har det vel vært vekslende erfaringer ang f.eks bio etanol, flexifuel biler (E85), her sparer man noen kroner pr liter, men hyppigere vedlikehold på motor
En annen sak er vel at enkelte av disse produktene kommer i konflikt med matproduksjon, så alt er ikke dans på roser. Men funker sikkert veldig greit for PR avdelingen .
Vi ser ikke noe problemenr paa motorer eller komponenter ved bruk av bio-blend. Som du sikkert vet saa brukes for eksemplel fuel ogsaa for smoering av fuel pumpe lagre, kjoeling av olje, hydraulikk veske for mange aktuatorer osv. Hensikten med all den testingen som ble foretatt av ASTM for aa sertifisere dette som en del av D7566 var aa vise at det ikke hadde noe negativ effect.

... saa til debatten om hensikten med bio-blend. Det er ingen vesentlig forskjell paa CO2 utslipp om man brenner ren jet fuel eller bio-blend, men bruker man komponenter fra planter og alger vil netto-effekten bli mindre CO2 da disse komponentene tar opp CO2. Alger og Jatropha planter vokser ikke paa bekostning av skog, og Jatropha er en veldig hardfoer plante som kan vokse der faa andre planter kan gro.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!

Last edited by Dag Johnsen; 09-11-2014 at 20:35.
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2014, 23:39   #15
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 453
Default Re: Bio fuel

Jeg skal ikke bevege oss bort fra temaet, Basse-HAU, men som en parentes det er vel bare to bilmerker i Norden som har slitt med pakningsproblemer som ikke har tålt alkohol i E85. Saab en ikke en av dem.

Dieselinnblandet organisk drivstoff har ikke vært noe problem fra seriøse leverandører, og dette brukes vel i kollektivtrafikken i flere byer uten store problemer. Det at flymotorprodusenter har kommet så langt at flyselskaper tar det i bruk kommersielt, sier vel dette er en vei å gå.

Takk til deg Dag for objektiv informasjon basert på erfaring.
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2014, 12:48   #16
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Bio fuel

Litt banalt, men det viktigste er vel at vi tilfører minst mulig "nytt" co2, til atmosfæren.
Så slik set er BioJet et godt alternativ, om det fører til at det blir brukt mindre olje.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2014, 16:30   #17
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Bio fuel

Takk til Dag for bra, og oppklarende (for min del), innlegg.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2014, 18:20   #18
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Bio fuel

Ja bra innlegg ifra Dag, regner med flybransjen har testet ut dette med lupe. Nå skal jeg ikke kalle meg noen ekspert på området, selv om mitt daglige virkeområde har med bil å gjøre, og mine erfaringer er rett og slett hørt fra andre, tidsskrifter, tekniske service bulletin etc.
Skal bli interessant å høre om dette slår til i fly fremover.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2014, 22:30   #19
LN-JOH
ScanFlyer Green
 
Join Date: Oct 2013
Posts: 149
Default Re: Bio fuel

Noen som vet hvilke flighter som flys med bio i morgen?
LN-JOH is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2014, 22:35   #20
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Bio fuel

Quote:
Originally Posted by LN-JOH View Post
Noen som vet hvilke flighter som flys med bio i morgen?
Ref aftenbladet http://www.aftenbladet.no/nyheter/ok...f-3551687.html

Quote:
SAS flyr fra Trondheim klokka 16.15 og Norwegian fra Bergen klokka 16.20, begge med Oslo lufthavn som reisemål. Der lander de henholdsvis klokka 17.10 og 17.15. Etter landing blir det pressekonferanse på Flyporten
Så da er lett å finne flightene
sail4fun is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian med partnerskap for produksjon av SAF/e-fuel Someone Flyforum 1 17-01-2024 12:36
Fuel Surcharge anders320 Flyforum 18 30-12-2014 21:09
Minimumsgrenser for fuel? TenFour Flyteknisk forum 6 24-02-2012 14:05
Dy's fuel surcharge krølle Flyforum 2 08-08-2008 08:08
Fuel forbruk DY Tech Flyforum 2 14-03-2005 11:26


All times are GMT +2. The time now is 13:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.