Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-10-2020, 02:48   #1
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,473
Default En annerledes jobbreise i disse koronatider

I midten av september var et på tide å reise på jobb igjen, denne gangen med en tvist. For å slippe inn i Guyana, som ellers er lukket for innreise, måtte vi være Covid-frie. Dette innebar at vi fikk tilbringe 14 dager i karantene før vi reiste dit.

Det var satt opp ett opplegg med karantene på et hotell like ved Heathrow, så det blei et kort hopp sørover til Heathrow, i motsetning til flesteparten som kom reisende fra Norge kunne jeg hoppe på morgenflyet sørover.


Det var skremmende tomt i innsjekkingshallen denne morgenen, eneste BA sin flight som var åpen for innsjekk da jeg passerte.


I tråd med gjeldende regler måtte jeg registrere meg for «Track and Trace», ved å scanne qr-koden uttenfor. «Stamrestauranten» er stengt for tiden, så jeg fikk prøve et annet alternativ. Maten blei også bestillt ved å følge en qr-kode. Jeg har ikke vert ute å spist så mye siste halve året av naturlige grunner, så dette føltes ganske merkelig og upersonlig .


De reklamerte med at gjennomsnittstiden for servering av visse retter var 7 minutter, etter 6 og et halvt kom en full scottish breakfast på bordet. Kan styre min begeistring for haggisen, men den havnet på tallerken siden jeg ikke fikk muligheten til å si ifra at jeg ikke ville ha den.


Etter å ha jafset i meg frokosten spaserte jeg bortover mot gate 19, hvor jeg vanligvis passerer 4-5 Flybe-maskiner, men det er historie. Det var rett og slett trist å se hvor tom flyplassen var.
Jeg bruker vanligvis å reise ut fra GLA 10-15 ganger i året, men dette var den andre gangen jeg reiste ut i 2020.

Nesen til BA’s morgenfugl til Heathrow.


Noen hadde PPE i orden.




Nå som jeg ikke har reist annet enn noen få jobbturer i år, kjenner jeg at jeg savner å komme til flyplassen, vite at jeg skal ut på ferietur ett eller annet sted.




17. september 2020, 07.00
British Airways
BA1475
Glasgow – London Heathrow
Økonomi 18A
G-TTNL Airbus A320NEO
Flytid 1 time

Vi boardet I god tid, flyet var faktisk ganske fullt og fikk to ved siden av meg. Vi fikk beskjed om at flytiden var omtrent en time, og at det ikke forventet noen forsinkelser inn til Heathrow.

På setet låg en pose med antibac wipes.


Solen på tur opp, over det som virket som en forlatt flyplass.


Ikke noe å si på beinplassen.


Ikke voldsom til servering, men noe å bite i vertfall.

Ikke voldsom til servering, men noe å bite i vertfall.

Vi tok strake veien inn til bane 9L


En fin morgen på Heathrow







Jeg sneik meg til 15 minutter med spotting, før jeg dro avgårde til hotellet. Det var merkbart at traffikken inn til Heathrow ikke var den samme stadige strømmen av fly som vanlig, det var faktisk bra med luft imellom ankomstene til tider.


N726AN Boeing 777-300ER American Airlines Heathrow Airport EGLL 17.09-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


SE-ROP Airbus A320NEO Scandinavian Airlines Heathrow Airport EGLL 17.09-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


EI-LRA Airbus A321NEO Aer Lingus Heathrow Airport EGLL 17.09-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


TC-LJF Boeing 777-300ER Turkish Airlines EGCC 17.09-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


D-AEAJ Airbus A300-600F EAT Leipzig Heathrow Airport EGLL 17.09-20
by Rolf Jonsen, on Flickr
RJon is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2020, 02:50   #2
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,473
Default Re: En annerledes jobbreise i disse koronatider

Etter vi hadde ankomt hotellet, blitt registrert og fått informasjon blei vi bedt om å holde oss på rommet til 16.00.




Lunchen den dagen.



Opplegget var ganske strengt, men all trafikk i korridorene foregikk i et enveissystem, og munnbind måtte brukes over alt innendørs, bortsett fra på rommet. Om det blei oppdaget at man gikk feil vei eller uten munnbind, fikk man streng beskjed om at det ikke var akseptabelt. Vi fikk heller ikke lov til å gi hverandre noe som helst, med trussel om at både sender og mottaker ville bli sendt hjem om det blei oppdaget. Det var tydelig at de satt og fulgte med på kameraene rundt omkring, da en vakt dukket opp ganske snart om man oppholdt seg for nært uti buskene ut imot gata på «mistenkelig» vis.





Lykken med hele oppholdet var at vi kunne være ute så mye vi ville, og være sosiale så lenge vi holdt 2 meter avstand til andre, og var på rommet når de kom rundt og målte tempen på oss. Jeg hadde sett mørkt på å sitte på rommet å tvinne tommeltotter i to uker. Vi var også ganske heldig med været da vi var der, 20° ++ den første uka, litt gråere i været den andre uka, men fortsatt slik det var mulig å være ute.





Tre ganger om dagen var vi avgårde og plukket opp to papirposer med mat, som vi måtte spise på rommet. For å unngå ansamling av folk ved mattidene, blei vi oppdelt etter romnummer og fikk en 10 minutters slot for hvert måltid, hvor vi skulle gå å hente mat.



Tror ikke det var en dag uten at det var kylling på menyen.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2020, 02:51   #3
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,473
Default Re: En annerledes jobbreise i disse koronatider

Noe utvalg av mat vi fikk servert










Så hva gjør man må være 14 dager i karantene?

Hadde lesestoffet på stell


Det gikk med noen timer på Netflix og Prime Video



Man kan lage seg et lite fotostudio for å få tiden til å få








RJon is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2020, 02:52   #4
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,473
Default Re: En annerledes jobbreise i disse koronatider

I løpet av oppholdet tok vi to PCR-tester for å forsikre seg om at vi var fri for smitte.

Etter to uker var dagen kommet for å reise avgårde, vi fikk utdelt KN95-masker som vi måtte ha på hele veien, samt hansker for deler av reisen.

Vi blei delt opp i grupper på 7-8, som skulle ta hver sin 50 seter buss til Stansted, en heldig utvalgt fikk være gruppeleder med ansvar for gruppa. Gruppene var oppdelt etter hvilken helikopteravgang vi skulle på dagen etter. Jeg skulle med det siste helikopteret, så jeg fikk være i gruppe nummer 2.


Vi blei busset til Inflite centre på Standstead, det var 10 busser på 75 personer.









Eneste serveringen var vann, ingen edle dråper.



Vi blei fortalt at vi skulle avgåde 19.45, men vi begynte å boarde 18.20, og var klare til å dra avgårde 18.35ish.


Vi reiste standsmessig, ikke hver dag man får fly 757 i disse dager.

Last edited by RJon; 13-10-2020 at 03:07.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2020, 02:53   #5
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,473
Default Re: En annerledes jobbreise i disse koronatider

1. oktober 2020, 18.45
Titan Airways
ZT301
London Stansted – Las Palmas
Las Palmas – Georgetown
Økonomi 29A
G-POWH Boeing 757-200
Flytid 3 timer 45 minutter + 6 timer 30 minutter

Jeg var heldig å få en treseter for meg selv, hadde håpt at flyet skulle være konfigurert i all business class som Titan tilbyr,


God utsikt fra setet før vi dro avgårde


Vi takset den korte veien til bane 22. Etter takeoff svingte vi nordover, så vestover for å unngå traffikken til Heathrow og endte å fly rett over Luton før vi satte kurs mot Las Palmas.


Det var godt med skikkelig mat (glemte å ta bilde med folien av)


Resten av flyturen gikk uten de store hendelsene, en hel treseter gjorde susen.

Vi stoppet på Las palmas i en times tid for etterfylling av drivstoff, ikke så mye spennende parkert der.


Etter bakkestoppet kom vi oss avgårde igjen, serverigen på neste strekket var noen baguetter, sjokolade og et eple. Før landing fikk vi en ny runde med sjokolader + eple, ikke akkurat noe sikringskost.


Vi landet i Georgetown 01.10 på natta lokal tid, 11 timer før siste transportetappen.


G-POWH Boeing 757-200 Titan Airways Cheddi Jagan International Airport SYCJ 02.10-20
by Rolf Jonsen, on Flickr

En annen chartermaskin i Georgetown denne natta. Denne holdt på å fylles opp med folk med kinesiske flagg og hvite engangskjeledresser. Mest sansylig kinesiske arbeidere på ett eller annet samferdselsprosjekt eller gruvedrift. Denne maskinen fløy GEO-SNN-VKO-PVG, så det måtte ha vert en lang reise hjem for dem.

VQ-BEN Boeing 767-300ER Azur Air Cheddi Jagan International Airport SYCJ 02.10-20
by Rolf Jonsen, on Flickr

Første stopp inn i terminalen var denne desinfeksjonsbåsen, fyllt med en tåke med desinfeksjonsmiddel.


Omsider kom vi oss ut av terminalen


Vi blei busset til et «safehouse» nær den andre flyplassen i Georgetown, Eugene F. Correia International Airport. Her var stoler utplassert i 2 meters avstand innendørs og utendørs.



Der var noe å bite i , men ikke noe jeg vil kalle mat.



Så nærme var vi flyplassen



Vi fikk sjekket inn på heliporten og sett sikkerhetsvideoen. Fikk åpne døra og ta noen bilder av Trans Guyana sin oppstillingplass.


Denne taxet også forbi for engine runs, synes det passet bra med trakoren i bakgrunnen.


Fikk tilatelse til å disse bildene av flightcrewet i helikopteret



Etter 45 minutter flytid i denne maskinen var jeg endelig kommet på jobb.

Last edited by RJon; 13-10-2020 at 03:07.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2020, 03:01   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: En annerledes jobbreise i disse koronatider

Nice. Strabasiøs tur. Ser ut som dere sto i samme område på LPA som meg da jeg var på depo-tur med ATA. Langt utenfor folkeskikken.

Forøvrig heter det Stansted. Og Luton.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2020, 03:12   #7
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,473
Thumbs up Re: En annerledes jobbreise i disse koronatider

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nice. Strabasiøs tur. Ser ut som dere sto i samme område på LPA som meg da jeg var på depo-tur med ATA. Langt utenfor folkeskikken.

Forøvrig heter det Stansted. Og Luton.
Takker!

Håper jeg slipper en tur som dette på en stund, men man vet aldri hvordan den nye hverdagen blir. Det er slitsomt når en 6-6 jobbrotasjon blir til 8-4 på grunn av et lite mikroskopisk virus. Det virker som LN-REF har et bedre opplegg.

Fikk korrigert tastaturleifene
RJon is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2020, 07:42   #8
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,915
Default Re: En annerledes jobbreise i disse koronatider

Veldig bra og interessant rapport. Tydelig at det er litt forskjeller på hvordan ting blir løst i de forskjellige selskapene.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2020, 08:45   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,830
Default Re: En annerledes jobbreise i disse koronatider

Takk for rapporten. Glad jeg slipper en 2 ukers "fengselsopphold" før jeg skal på jobb....
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 13-10-2020, 10:02   #10
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,974
Default Re: En annerledes jobbreise i disse koronatider

Strålende, gøy å lese !
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2020, 00:29   #11
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,473
Default Re: En annerledes jobbreise i disse koronatider

Takker så mye!

Det er opp til de vi jobber for hvor strengt regime det er før vi reiser ombord. Det er forståelig på en måte at det ikke tar noen sjanser på å få smitte ombord, siden det er mange 100millioner på spill i et prosjekt som vi holder på med nå.


Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Veldig bra og interessant rapport. Tydelig at det er litt forskjeller på hvordan ting blir løst i de forskjellige selskapene.
Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Takk for rapporten. Glad jeg slipper en 2 ukers "fengselsopphold" før jeg skal på jobb....
Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Strålende, gøy å lese !
RJon is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2020, 10:14   #12
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,251
Default Re: En annerledes jobbreise i disse koronatider

Takker for en Covid-rapport. Dette er merkelige tider, men det ser ut som ditt opplegg var ok til tross for to uker i karantene. Maten kunne dog oppgraderes noe hakk. Vi faar haape det ikke blir saa mange slike opphold foer dette viruset er doedt!
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2020, 09:47   #13
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,173
Default Re: En annerledes jobbreise i disse koronatider

Takk for riktig spennende rapport. Er svært glad for å slippe det reiseprosjektet der. Men fint å få reflektert litt over hvordan det funker.

Tror ikke jeg hadde lagt på meg veldig mye under karanteneoppholdet ditt, sånn basert på maten. Med mindre dere også fikk ubegrenset med øl båret inn på rommet hver dag, da.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2020, 12:27   #14
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,473
Default Re: En annerledes jobbreise i disse koronatider

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Takker for en Covid-rapport. Dette er merkelige tider, men det ser ut som ditt opplegg var ok til tross for to uker i karantene. Maten kunne dog oppgraderes noe hakk. Vi faar haape det ikke blir saa mange slike opphold foer dette viruset er doedt!
Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takk for riktig spennende rapport. Er svært glad for å slippe det reiseprosjektet der. Men fint å få reflektert litt over hvordan det funker.

Tror ikke jeg hadde lagt på meg veldig mye under karanteneoppholdet ditt, sånn basert på maten. Med mindre dere også fikk ubegrenset med øl båret inn på rommet hver dag, da.
Takker så mye!

Oppholdet var ikke noe høydare akkurat, men greit i forhold til å sitte helt innelåst. Det var dårlig med tilgang på alkohol dessverre, vekta gikk ikke opp for å si det slik.

Satser på å slippe alt for mange flereslike opphold

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2020, 08:26   #15
Strominho
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Østlandet
Posts: 241
Default Re: En annerledes jobbreise i disse koronatider

Dette var interessant! Takk for en kanonbra rapport!
__________________
Strominho is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2020, 11:09   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: En annerledes jobbreise i disse koronatider

Strålende rapport fra den kanten, som vanlig. Takk for at du tester ut reising i disse tider for oss som bare går hjemme og tråkker
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2020, 01:37   #17
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,473
Default Re: En annerledes jobbreise i disse koronatider

Quote:
Originally Posted by Strominho View Post
Dette var interessant! Takk for en kanonbra rapport!
Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Strålende rapport fra den kanten, som vanlig. Takk for at du tester ut reising i disse tider for oss som bare går hjemme og tråkker
Takker så mye

Skulle gjerne reist i fritidssammenheng, og ikke bare i jobb. Håper på bedre tider for reising snart!
RJon is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Jobbreise til Houston onkelskrue Reiseforum 57 24-07-2013 20:32
En annerledes dag på jobben! CK Flyforum 16 14-10-2010 20:18
En litt annerledes reisebeskrivelse.. Boeing Flyforum 3 13-01-2007 14:28
Annerledes plastmodell Falcon Samlerhjørnet 0 26-05-2005 10:04


All times are GMT +2. The time now is 19:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.