Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-09-2012, 16:09   #1
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default PPL-A og legesjekk

Hei!

Jeg har bestemt meg for å påbegynne prosjektet med PPL-A nå, og trenger i den forbindelse legesjekk. I den forbindelse fant jeg følgende oversikt hos luftfartstillsynet:
http://www.luftfartstilsynet.no/kont...article948.ece

Når jeg ser gjennom leger der virker det som de fleste av disse er enkeltmannsforetak, og all kontaktinfo som finnes er et mobilnummer. Ser at et par av disse har jobb andre steder også, som f.eks. på st. Olavs i trondheim. Er det slik at legene gjør godkjenningen som en del av sin selvstendige praksis "på si", eller bør man bestille time gjennom f.eks. st. Olavs hospital? Eller er det slik at man bestiller time hos en slik spesialist gjennom fastlegen?
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2012, 17:14   #2
bergejm
ScanFlyer Blue
 
bergejm's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: LYBE
Posts: 131
Default Re: PPL-A og legesjekk

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Hei!

Jeg har bestemt meg for å påbegynne prosjektet med PPL-A nå, og trenger i den forbindelse legesjekk. I den forbindelse fant jeg følgende oversikt hos luftfartstillsynet:
http://www.luftfartstilsynet.no/kont...article948.ece

Når jeg ser gjennom leger der virker det som de fleste av disse er enkeltmannsforetak, og all kontaktinfo som finnes er et mobilnummer. Ser at et par av disse har jobb andre steder også, som f.eks. på st. Olavs i trondheim. Er det slik at legene gjør godkjenningen som en del av sin selvstendige praksis "på si", eller bør man bestille time gjennom f.eks. st. Olavs hospital? Eller er det slik at man bestiller time hos en slik spesialist gjennom fastlegen?
Grattis, du kommer definitivt ikke til å angre det! Det er i grunn bare å kontakte flylegene direkte, fastlege/sykehus har ingen ting med dette å gjøre. Bare vær litt obs på prisene, de varierer veldig.. Vanlig pris for legeattest klasse 2 er rundt 2000-2500 kr. Hvis du er i Trondheimsområdet hør med Torben Mertz i Stjørdal. Utrolig trivelig fyr som pleier å gi gode rabatter (til unge og studenter)

Lykke til med PPLen!
bergejm is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2012, 17:24   #3
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,779
Default Re: PPL-A og legesjekk

Formannen i Trondheim Flyklubb, Arne Sæterhaug, er flylege.

Kanskje du får noen gode råd med på kjøpet.
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2013, 15:29   #4
Sveinmk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 67
Default Re: PPL-A og legesjekk

Hvor lenge er en slik legeattest gyldig..?
Sveinmk is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2013, 19:44   #5
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: PPL-A og legesjekk

Avhenger av alder
Fra JAR-FCL:


(a) Gyldighetsperiode. En legeattest skal være gyldig fra datoen for førstegangsundersøkelse og for:

(1) legeattest klasse 1 i 12 måneder unntatt for innehavere som har fylt 40 år, der intervallet reduseres til seks måneder(”single pilot” eller alltid ved alder>60 år), mens multi-pilot fortsatt 12 mnd frem til 59 år.

(2) legeattest klasse 2 i 60 måneder inntil 40 år, deretter gyldig i 24 måneder inntil 49 år. Fra 50 år 12 måneder inntil 65 år og 6 måneder deretter.

(3) Utløpsdatoen for en legeattest beregnes på grunnlag av informasjonen i (1) og (2).

(4) Trass i (2) ovenfor vil en legeattest utstedt før innehaverens 40 års fødselsdag ikke være gyldig til klasse 2-rettigheter etter hans 42 års fødselsdag.

(b) Forlengelse. Hvis den medisinske undersøkelse utføres inntil 45 dager før utløpsdatoen i henhold til (a), skal gyldighetsperioden for den nye legeattesten regnes fra utløpsdatoen for den tidligere legeattesten og med fornyet gyldighetsperiode, som angitt i (a) (1) eller (2).

(c) Gjenutstedelse. Hvis den medisinske undersøkelse ikke er utført innen 45-dagersperioden som angis i (b) ovenfor, vil utløpsdatoen bli beregnet i henhold til punkt (a) med virkning fra datoen for den neste medisinske undersøkelse.
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2014, 22:25   #6
flugger
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Oslo
Posts: 143
Default Re: PPL-A og legesjekk

Tar opp igjen denne tråden. Er på tide med ny legesjekk. 5 år går fort... Hva koster det nå for tiden, noen anbefaler i Oslo?
flugger is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2014, 20:26   #7
dypen
ScanFlyer Blue
 
dypen's Avatar
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 151
Default Re: PPL-A og legesjekk

Morten Westereng på Bjørndal legesenter.

http://www.doktoren.no/
__________________
Mvh. "dypen"
dypen is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Jar-ppl Helimaf General Aviation og sjøfly 5 06-11-2013 13:37
PPL? Twin Otter General Aviation og sjøfly 35 09-05-2009 10:16
PPL-A valen Flyforum 7 28-08-2007 20:36
PPL-A Jan H Flyforum 7 02-10-2006 21:18


All times are GMT +2. The time now is 15:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.