Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-11-2018, 22:35   #1
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Trip report fra Silkeveien og Sentral-Asia

Jobbreise med noen private dager er sjelden feil. 4 flyselskaper hvorav var 2 nye for min del (Air Astana og Uzbekistan Airways). En ny flytype skulle det ha vært, men den gang ei.



På Chopin-flyplassen. Jeg fant SUs disker og etter litt venting, hadde jeg to boardingkort til SVO og TSE.



Sikkerhetskontrollen i WAW er ofte ganske treg, men det gikk ok. Jeg hastet mot Non-Schengen og satte stussen ned i et stol i Bolero-lounge ved hjelp av Priority pass. Da boarding blinket gikk jeg til utgangen. Aeroflot vil også se boardingkort ved flydøren, greit nok, men jeg hadde glemt dette fra den ene gangen jeg tidligere har fløyet med russiske vinger.







Tilnærmet fullt i denne A-320. Benplassen var godkjent. Jeg tuslet bakover, men la merke til at SU har skikkelig biz med 4 seter i bredden på intra-européisk. Kapteinen hilste velkommen ombord til ”legendariske” SU. Om det var myntet på service eller at selskapet har fylt 95 år vites ikke, men det er uansett et av de eldste i verden.







Pushing fra gate på avgangstid for 1t50 til den russiske hovedstad. Serveringen fra den helkvinnelige kabinbesetningen bestod av en liten sandwich.









Det smakte helt ok. Drikke av den varme og kalde sorten ble tilbudt. Ellers en flyvning uten problemer. +4 grader på Sheremetyevo, dette er en stor flyplass med flere terminaler. Ankomst var ved terminal D og flyet til Tashkent skulle gå fra terminal F. Det betyr pass- og sikkerhetskontroll, men det gikk fort. Jeg hadde uansett 3 timer mellom flyene og det tok ca. 60 minutter fra ankomst til jeg var i plassert i Classic lounge, igjen ved hjelp av mitt Priority Pass. Mat og drikke var det rikelig med og jeg koste meg med litt middag. Dog var WiFi av den vanskelige sorten. Man måtte få kode via en oppringing. Det hele var komplisert og funket ikke, jeg gav opp og leste litt jobbpapirer isteden. Rødvin gjør underverker for konsentrasjonen. Loungen er ganske stor med en avdeling med hesterfield-møblement, men der kunne man dampe i vei og jeg satte meg derfor i avd. ikke-damp.







Loungedragen ropte Tashkent til F47. På bussen ut til A-330-300 overhørte jeg to norsktalende damer, da sa jeg at jeg også var norsk. De hadde bakgrunn fra Usbekistan, men hadde bodd i Norge i 15 år. De var unge og de snakket feil- og aksentfri norsk. De sa det var første gang de hadde støtt på en annen nordmann på veien dit. De sa jeg måtte vente meg en kjip passkontroll. Jaja, man får se. Vi ønsket hverandre uansett god tur ved flydøren.







Belegget var meget høyt med kun et fåtall ledige seter. Mange var lite flyvante og folk måtte stadig flytte på seg da de ikke forstod nummereringen, men avgang skjedde likvel omtrent på slaget.



Benplassen var igjen ok. Kabinbetjeningen bestod av en god blanding av modne og unge kvinner, samt en enslig hane i kurven. De leverte bra, en drikke før maten, men det varte lenge før drikke under maten kom.









Maten, som jeg begynte å spise av før jeg kom på at jeg burde ta bilder, smakte passe. Det var en kyllinggryte med hvetegryn. En tunfisksalat og noe søtt bakverk fikk man også. Jeg så deretter litt film og med kun 3:25 i flytid gikk det ganske radig til nedstigning tok til. Aeroflot har også WiFi om bord på større fly, men det var dyrt, 50 dollar for 50MB.



Usbekere klapper tydeligvis ved landing da det ble heftig klappet da hjulene traff bakken. Nedbremsingen var knapt i gang før noen reiste seg. Det ble minnet om at man skulle sitte til flyet stod stille mange ganger og flyvertinnene måtte snakke direkte og meget strengt til flere.







Vi gikk og gikk i lang lang rekke til passkontrollen. Advarsler om kjip kontroll ble gjort til skamme, kort ventetid til tross for flere innkomne fly samtidig. Visum var i orden og jeg ble raskt stemplet inn i Usbekistan. Bagasjen tok seg derimot svært god tid, som en dårlig dag på OSL, ca. 45 minutter. Etter litt veksling av penger tok jeg en taxi til sentralstasjonen for å ta lyntoget til Bukhara. Det var ikke mye liv kl. 4 om morgenen, men jeg slapp inn mot å vise billett og pass.







Flere har skrevet om togreiser her, og jeg bidrar også litt. Usbekiske spanskbygde lyntog er riktig bra. Det rister riktignok en del, men det var behagelige seter og jeg duppet ut og inn av drømmeland de knappe 4 timene til Bukhara. Togene har tre klasser, eco, biz og VIP. Jeg satt i biz og setene var bra.







Jeg legger ved et par bilder fra Bukhara, riktig spennende sted å besøke med historie flere årtusener tilbake og særlig kjent som et sted langs den historiske Silkeveien.









Dagen etter tok jeg også toget, da til Samarkand, som ligger på veien tilbake til Tashkent. Turen fra Bukhara tar ca. én time og tyve minutter. Nå skulle jeg sitte i VIP class. Prisen er uansett ikke avskrekkende.







Etter Samarkand bar det tilbake til Tashkent for jobbmøter. Det hadde sikkert vært mest smidig å ta toget, men er man flynerd så lar man ikke sjansen til å prøve noe så eksotisk som Uzbekistan Airways gå fra seg. Flytypen, 767-300 ER, begynner det også å bli færre av. Selskapets innenriktstabell er heller stusselig, med kun noen avganger i uken til de fleste steder. Avgangstid var det ukristelige tidspunkt kl. 05:15. Det skulle dog kun ta 50 minutter.



Det var en kort tur med taxi til flyplassen i Samarkand. Kl. 3:30 om morgenen var det heller lite trafikk på veiene også. Det skjedde ingenting på en stund, selv om det stod check-in på skjermen med flyavganger kunne man ikke det. Det er nok sjelden full rulle på denne flyplassen, det var ikke mer enn fem avganger den dagen, og selv kl. 5 om morgenen stod det avganger for dagen etter på skjermen hvor det var plass til 10 flyvninger. Til slutt viste det seg at flyet var forsinket. Jeg hadde trodd at det hadde nattstopp i Samarkand, men det kom fra Istanbul. Det landet ca. 60 minutter for sent. Til slutt fikk man da sjekke inn. Sikkerhetskontroll og formaliteter gikk knirkefritt.







Det var ikke mer enn ca. 20 passasjerer som skulle med. Jeg så ikke hvor mange som gikk av flyet fra Istanbul, men det var ikke mange som ble med derfra og videre til Tashkent, kun et par i C. Den klassen ble ikke solgt på strekningen til Tashkent og det var også et annet flightnummer. Jeg hadde sete i bakre kabin, men fikk beskjed om å sitte i fremre del av eco. Det var jo alt annet enn fullt, så jeg valgte en to-seter på høyre side, med grei benplass. Det ble delt ut drikke fra brett før avgang. Jeg sovnet like etter avgang og vet ikke om det var mer service. Vi deiset i bakken og jeg hadde fortsatt seteryggen nedfelt, så de har ikke sjekket nøye. Bagasjen kom etter ca. 30 minutter, som er ganske utrolig med kun én ankomst, med kun 4-5 innsjekkede bager! Uzbekistan Airways imponerte ikke spesielt mye og det hadde nok vært klart bedre med toget på dette strekket. Uansett artig å ha fløyet selskapet og for en billettpris av 23 USD skal jeg ikke klage for mye.









Møter i Tashkent var unnagjort og neste flyving til Astana skulle gjennomføres. Avgang var kl. 23:50, så middag og kunne lett spises før avgang til flyplassen. Turen ut til flyplassen er kort og flyplassen er liten, så alt gikk fort. Jeg reiste nå med en kollega og vi var gjennom formalitetene, inkludert minst 6 kontroller av boardingpass og tilhørende stempler, noen arbeidsplasser skal man jo skape. Boarding startet hele 45 minutter før avgang, men man kunne vente litt om man ville. EMB-190 stod klar til å ta oss ombord is sine lyse og rene kabin. Det var ca. 2/3 fullt og jeg fikk en to-seter for meg selv. Avgang skjedde litt før tid og kom raskt i luften. Jeg halvsov store deler av veien. Det ble servert en liten snacks. Etter det husker jeg ikke mye før jeg vi landet i Astana. Noen passasjerer reiste seg så fort flyet nådde bakken, jeg fatter ikke hvorfor det er så viktig. Strengt tilsnakk over høyttaler hjalp til slutt.



Nordmenn trenger ikke visum til Kazakhstan og det var kun et par fly som ankom samtidig og følgelig ingen kø å snakke om, bagasjen kom også fort. Vi ble hentet på flyplassen og kjørt til hotellet og stupte i seng. Air Astana var bra på en så kort tur og prøves gjerne på lengre turer også.



Astana er en ny by og ble hovedstad i 1997 og nesten bygget fra grunnen. Nesten alt er nytt. Det er ingen stygg by, men den mangler litt sjel. Diverse møter ble gjennomført her også og det ble tur til et par timers sightseeing.



Retur til Warszawa skulle skje med LOT som flyr direkte Warszawa – Astana med 737 MAX 8, en ny flytype for min del. Dessverre var flytype ”degradert” til 737-800. LOT har nøyaktig samme antall seterom bord i disse flyene, men det var uansett litt nedtur da det er strømuttak med mer ved alle seter i MAX 8. Uansett, formaliteter og boarding gikk raskt. Ledig midtsete mellom meg og en ung dame i dette halvfulle flyet. Flytid til Warszawa var rett under 5 timer. På såpass lange turer får man et lite komfortkit og et inkludert måltid i eco. Maten, en kyllingrett, smakte ok.









Jeg hadde lastet ned litt fra Netflix til ipaden, så jeg så litt på den. Det var ingen flere serveringer av drikke, som jeg synes er litt slapt på en såpass lang flyvning.



Landing ca. 30 minutter før tidtabell i Warszawa. Passkontroll og utlevering av bagasje gikk fort. Etter ganske mange flyvninger til og fra Warszawa Chopin er konklusjonen at den i det hele er en flyplass hvor ting fungerer bra.



Takk for lesing!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Benplass LOT.JPG
Views:	1930
Size:	31.7 KB
ID:	45986   Click image for larger version

Name:	Benplass SVO-TSE.JPG
Views:	1925
Size:	25.7 KB
ID:	45987   Click image for larger version

Name:	Benplass UZB Airways.JPG
Views:	1918
Size:	36.1 KB
ID:	45988   Click image for larger version

Name:	Benplass WAW-SVO.JPG
Views:	1929
Size:	32.6 KB
ID:	45989   Click image for larger version

Name:	Bukhara1.JPG
Views:	1915
Size:	52.3 KB
ID:	45990  

Click image for larger version

Name:	Bukhara2.JPG
Views:	1008
Size:	28.5 KB
ID:	45991   Click image for larger version

Name:	Classic Lounge SVO.JPG
Views:	1012
Size:	37.0 KB
ID:	45992   Click image for larger version

Name:	Innenavgang WAW.JPG
Views:	1020
Size:	32.0 KB
ID:	45993   Click image for larger version

Name:	Kabin UZB Airw.JPG
Views:	1006
Size:	32.6 KB
ID:	45994   Click image for larger version

Name:	Mat LOT.JPG
Views:	1012
Size:	40.3 KB
ID:	45995  

Click image for larger version

Name:	Mat SVO-TSE.JPG
Views:	1008
Size:	29.9 KB
ID:	45996   Click image for larger version

Name:	Mat WAW-SVO.JPG
Views:	1021
Size:	33.5 KB
ID:	45997   Click image for larger version

Name:	Samarkand1.JPG
Views:	908
Size:	28.2 KB
ID:	45998   Click image for larger version

Name:	SVO1.JPG
Views:	1017
Size:	26.3 KB
ID:	45999   Click image for larger version

Name:	Tog UZB Benplass.JPG
Views:	1016
Size:	35.2 KB
ID:	46000  

Click image for larger version

Name:	TogUZB.JPG
Views:	1008
Size:	31.1 KB
ID:	46001   Click image for larger version

Name:	TSE landing.JPG
Views:	1004
Size:	20.7 KB
ID:	46002   Click image for larger version

Name:	UZB Airways Samarkand.JPG
Views:	1010
Size:	21.7 KB
ID:	46003   Click image for larger version

Name:	VIP Class.JPG
Views:	1016
Size:	40.9 KB
ID:	46004  
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738

Last edited by jb1; 20-11-2018 at 14:34. Reason: more pics
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2018, 22:53   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Trip report fra Silkeveien og Sentral-Asia

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post

Retur til Warszawa skulle skje med LOT som flyr direkte Warszawa – Astana med 737 MAX 8, en ny flytype for min del. Dessverre var flytype ”degradert” til 787-800. LOT har nøyaktig samme antall seterom bord i disse flyene,
Nuvel ... MAX har 20/18/138 seter mens 788 har 18/21/213 så en liten forskjell er det ..

Flott rapport fra uvanlig territorium!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2018, 05:20   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Trip report fra Silkeveien og Sentral-Asia

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nuvel ... MAX har 20/18/138 seter mens 788 har 18/21/213 så en liten forskjell er det ..



Flott rapport fra uvanlig territorium!


Det var skrivefeil, det ble degradert til 737-800. LOT har186 seter i begge. Det er blitt rettet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738

Last edited by jb1; 20-11-2018 at 05:31.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2018, 09:27   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Trip report fra Silkeveien og Sentral-Asia

Takk for rapporten. Uzbekistan Airways er jo ikke selskapet med flest rapporter fra her inne
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 20-11-2018, 14:35   #5
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Trip report fra Silkeveien og Sentral-Asia

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Takk for rapporten. Uzbekistan Airways er jo ikke selskapet med flest rapporter fra her inne
Takker, jeg la til et bilde til fra Samarkand.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2018, 14:44   #6
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Trip report fra Silkeveien og Sentral-Asia

Tusen takk for rapport

Hva synes du om Astana? Hadde vært en eksotisk destinasjon for en langhelg som turist
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2018, 15:17   #7
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Trip report fra Silkeveien og Sentral-Asia

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Tusen takk for rapport

Hva synes du om Astana? Hadde vært en eksotisk destinasjon for en langhelg som turist
Astana er langt fra det mest spennende stedet jeg har besoekt, men en studie i moderne arkitektur og en planlagt by er byen bra for. Bra hoteller og endel bra restauranter finnes det mange av. Jeg hadde tenkt til aa besoeke et Gulag-museum ikke langt unna, men det var dessverre stengt. Gale Stalin opprettet en straffeleir for ektefeller og barn av dissidenter en knapp time fra dagens Astana. Det er jo ikke altfor langt heller. LOTs rute fra WAW tre ganger i uken skulle passe greit med kveldsflyet fra OSL og ettermiddagsflyet fra WAW til OSL paa veien tilbake. Det er kortere enn via Frankfurt f.eks. Som sagt i rapporten trenger du ikke styre med visum heller.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738

Last edited by jb1; 20-11-2018 at 16:25.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2018, 15:58   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Trip report fra Silkeveien og Sentral-Asia

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Astana er langt fra det mest spennende stedet jeg har besoekt, men en studie i moderne arkitektur og en planlagt by er byen bra for. Bra hoteller og endel bra restauranter finnes det mange av. Jeg hadde tenkt til aa besoeke et Gulag-museum ikke langt unna, men det var dessverre stengt. Gale Stalin opprettet en straffeleir for ektefeller og barn av dissidenter en knapp time fra dagens Astana. Det er jo ikke altfor langt heller. LOTs rute fra WAW tre ganger i uken skulle passe greit med kveldsflyet fra OSL og ettermiddagslyet fra WAW til OSL paa veien tilbake. Det er kortere enn via Frankfurt f.eks. Som sagt i rapporten trenger du ikke styre med visum heller.
Tusen takk for tips. Var det du skrev med visumfrihet som brakte destinasjonen opp igjen for min del.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2018, 16:24   #9
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Trip report fra Silkeveien og Sentral-Asia

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Takk for rapporten. Uzbekistan Airways er jo ikke selskapet med flest rapporter fra her inne
Nope, det er jo en grunn til at aa reise med dem.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2018, 16:46   #10
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: Trip report fra Silkeveien og Sentral-Asia

Tack för rapport. Jag var i Centralasien för 10 år sen och har sett Samarkand. Jag testade även Uzbekistan Airways till Riga.

Och angående det bolaget:
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2018, 18:06   #11
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Trip report fra Silkeveien og Sentral-Asia

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Tack för rapport. Jag var i Centralasien för 10 år sen och har sett Samarkand. Jag testade även Uzbekistan Airways till Riga.

Och angående det bolaget:
Hehe. Good luck, som i serien "Luftens helter" om det lille selskapet som kjempet mot SAS. Der var det av og til i bakgrunnen meldinger til reisende med Albanian Airlines. "Det er en melding til de reisende med Albanian Airlines: Lykke til!
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2018, 16:20   #12
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Trip report fra Silkeveien og Sentral-Asia

Brillefin lesning!
Tusen takk for at du tar det bryet med å dele
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2019, 21:41   #13
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Re: Trip report fra Silkeveien og Sentral-Asia

Flott rapport!

Fra 1 Februar er det også visumfritt for reiser til Uzbekistan

https://www.uzdaily.com/articles-id-47213.htm
FBU is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2019, 11:27   #14
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Trip report fra Silkeveien og Sentral-Asia

Takk for fine tilbakemeldinger og nominasjon til "høstens beste". Det er mange fine rapporter her fra alle klasser.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
En historisk trip report fra 2007 Rland TripReports 1 12-03-2018 16:04
Trip Report sommeren 2016 Sør-Øst Asia staale TripReports 37 27-08-2016 13:24
Trip-Report SVG-CPH-FRA-OSL-SVG sirpjalle TripReports 16 22-06-2011 10:53
Lettere eksotisk trip report fra Laos (NB! Mange bilder!) Spantax TripReports 23 10-04-2010 08:40
Trip report LN-MAH Flyforum 1 06-05-2007 01:00


All times are GMT +2. The time now is 22:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.