Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-12-2019, 10:53   #101
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,143
Default Re: SAS og forsinkelser

Quote:
Originally Posted by DC 10-30 View Post
Mener selv at "sent innkommende fly" bør være nok. Det er jo langt fra sikkert at de som flyr din flight vet veldig mye selv med mindre de kommer inn med flyet. Har det vært et teknisk problem står det i loggen, men utover det er det ikke sikkert om påtroppene crew har satt seg inn i om det er vær ( selvfølgelig med mindre de skal samme vei ), problemer med lasting, slottider, utfordringer med passasjerer, dataproblemer, bemanningsproblemer i avinor/handlingselskaper/catering/fuel, vær, brøyting, de-iceng osv. Kun fantasien setter grenser for grunner til forsinkelse...... Men påtroppende crew har jo lov å spør..... Og selvfølgelig "need to know basis".
Sent innkommende fly er "stating the bloody obvious" og verdiløst. Man trenger faktisk å vite hvorfor et fly er forsinket for å kunne få kompensasjon som selskapet plikter å gi. Derfor er "need to know" en måte å gjemme årsakene til forsinkelsen. Jeg hadde en sak gående med SAS i sommer der de måtte diverte til Billund og vi endte med å sove på benker på Kastrup. De gjemte seg bak dårlig vær. Det var riktig, men hadde de vært på rute i utgangspunktet hadde det ikke vært noe problem. Den opprinnelige forsinkelsen lå innenfor SAS' kontroll. Jeg ble kompensert etter en del om og men.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2019, 11:01   #102
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 396
Default Re: SAS og forsinkelser

På tide at noen løper til VG om dette. Er det DY så ville det vært førstesidestoff.
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2019, 12:36   #103
Flap15
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
Default Re: SAS og forsinkelser

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Jeg har en opplevelse av at SAS har blitt slappe med å forklare og beklage forsinkelser etter å ha opplevd at de har vært sent ute en god del.
Senest i dag med SK375 som ble nesten to timer for sen fra Trondheim til Oslo. Flighten var med gode gamle LN- TUL. Denne var i rute på formiddagen, men ble plutselig stående på Flesland og dro på seg en forsinkelser. Dette vet jeg fordi jeg har sjekket på flightradar hva som har skjedd i løpet av dagen. Det blir beklaget at vi er forsinket på grunn av for sent innkommende flight - men det er noe alle skjønner når gaten er til over en time etter at flyet skulle ha gått!
Jeg mener at man kan gi en kort forklaring om hvorfor forsinkelsen, for eksempel at "flyet dessverre har hatt tekniske problemer men heldigvis fikk vi rettet det slik at vi kom på vingene igjen". Jeg synes det er rett og rimelig at man får vite hvorfor man blir forsinket og dermed mister videre flight og det er ikke veldig mye som skal til for å gjøre kundene fornøyd.
Er det noen som vet hva som skjedde med denne gamle traveren i dag - og hva synes dere om informasjon rundt forsinkelser?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Det er nok sånn vi som crew ikke vet hvorfor vi er forsinket (bortsett fra at innkommende fly er sent inn). Noen dager kan vi fly 5 forskjellige fly på en og samme dag. Å holde styr på hva alle disse flyindividene har gjort hele dagen rekker vi ofte ikke å få greie på. Noen ganger møter vi avtroppende crew som forteller grunnen til forsinkelsen. Andre ganger ikke. Med så tight schedule som planlegges, så er det ikke mye som skal til. Deice, en som ikke møter opp til gate med innsjekket bag, teknisk osv. Det er kjedelig med forsinkelser, og husk at ofte så er crewet like fortvilet som pax. Jeg tror at de fleste prøver å gi så mye info til pax som mulig.
Flap15 is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2019, 22:09   #104
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: SAS og forsinkelser

Noen som vet hva som skjedde med SAS til LPA idag? Et fly innstilt og det andre godt over et halvt døgn forsinket?����
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2019, 22:29   #105
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,927
Default Re: SAS og forsinkelser

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Noen som vet hva som skjedde med SAS til LPA idag? Et fly innstilt og det andre godt over et halvt døgn forsinket?����
Skyldes noen ekstremt heftige CTOT/slot-tider pga streik hos ATC i Frankrike. Vil to at SAS sin ruteflyvning til LPA, ble kansellert slik at ikke flere avganger en kun OSL-LPA-OSL ble berørt av forsinkelsene, flyet kunne potensielt blitt stående igjen på LPA pga av slot-tidene tilbake fra LPA. SAS sin charterflyvning fra LPA til TRD ikveld hadde opprinnelig nesten 5 timer slot.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2019, 11:13   #106
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,686
Default Re: SAS og forsinkelser

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Sent innkommende fly er "stating the bloody obvious" og verdiløst. Man trenger faktisk å vite hvorfor et fly er forsinket for å kunne få kompensasjon som selskapet plikter å gi. Derfor er "need to know" en måte å gjemme årsakene til forsinkelsen. Jeg hadde en sak gående med SAS i sommer der de måtte diverte til Billund og vi endte med å sove på benker på Kastrup. De gjemte seg bak dårlig vær. Det var riktig, men hadde de vært på rute i utgangspunktet hadde det ikke vært noe problem. Den opprinnelige forsinkelsen lå innenfor SAS' kontroll. Jeg ble kompensert etter en del om og men.

Kan bli ganske lange opprop om du skal på siste rotasjon for dagen,
beklager forsinkelsen, men den skyldes brøyting imorges i TRD som gjorde at flyet kom sent inn til TOS, så ble flyet fra TOS forsinket grunnet brøyting, etc, etc.
Kan fort bli 4-5 forskjellig forsinkelser på et fly om det kommer skjeivt ut fra starten
krølle is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2019, 14:06   #107
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,927
Default Re: SAS og forsinkelser

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Kan bli ganske lange opprop om du skal på siste rotasjon for dagen,
beklager forsinkelsen, men den skyldes brøyting imorges i TRD som gjorde at flyet kom sent inn til TOS, så ble flyet fra TOS forsinket grunnet brøyting, etc, etc.
Kan fort bli 4-5 forskjellig forsinkelser på et fly om det kommer skjeivt ut fra starten
F.eks: Samt at flyet ble forsinket fra TRD til BGO pga. at halve flyet kom med seint ankommende pax fra andre seine fly, slik at de holdt igjen flyet så 50 pax kom seg med avgangen.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2019, 22:25   #108
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,621
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

Noe spesielle utfordringer for SASOSL i dag? 12 kanselleringer og ikke noen spesielle utfordringer på OSL som jeg skjønner.

SK848
SK482
SK205
SK2301
SK4011
SK837
SK4112
SK344
SK362
SK281
SK223
SK4528
view is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status) Dash Flyforum 958 20-07-2023 10:02
Oversikt/ forsinkelser - Wizzair KTW-NAP 2/8 Jonek Småprat 7 27-08-2014 19:47
Håndtering av longhual-forsinkelser - SAS vs DY SQ321 Småprat 29 01-08-2014 10:27
Finnes det en oversikt over SAS| codeshare-partnere? flyKSU Småprat 1 19-07-2013 18:44
Oversikt over SAS 1:400? N-3PB Samlerhjørnet 8 21-03-2011 10:04


All times are GMT +2. The time now is 10:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.